Det danske Fredsakademi
Kronologi over fredssagen og international politik 24. juni
2009 / Time Line June 24, 2009
Version 3.5
23. juni 2009, 25. juni 2009
|
|
En af fredsbevægelsens
pjecer fra 1969 som s. 273 voldte PET mange bryderier.
Dansk Fredskonference og Tværpolitiske Kontaktgrupper:
Oberstkup i Danmark / Manuskript og redaktion ved: NATO,
Georgjedde, Hanne Reintoft og Svend Jensen: .
|
|
Det officielle logo for FN's
fredsår 1986.
|
06/24/2009
Slaget ved Solferino, 1859.
06/24/2009
Pet-kommissionens beretning udkommer.
Pet kommissionen og fredsbevægelserne
Af Holger Terp
Så kom den endelig, den længe ventede 11 kilo tunge
rapport fra PET-kommissionen.
Er den så værd ventetiden og forventningerne.
En hurtig kommentar er både ja og nej.
Problemstillingen for kommissionen har jo været den at
undersøge om hvor vidt Politiets efterretningstjeneste
overholdt VKR-regeringens erklæring fra 1968 som forbød
registrering af lovlig politisk virksomhed. Kommissionens beretning
bygger således på to hovedkilder: Fremstillinger af
periodens historie og politik og tjenestens arkivalier.
Kommissionsmedlemmerne har som de første fået adgang
til PETs arkiver. Desuden er der i et vist omfang anvendt
udenlandske fremstillinger og arkivalier.
Det er således et meget stort materiale kommissionens
medlemmer har anvendt og litteraturlisterne til de forskellige
afsnit i beretningen kan med fordel anvendes i ny og supplerende
forskning på området.
Bindene er bygget op med en meget akademisk fremstilling efterfulgt
PETs beskrivelser, vurderinger og analyser. Man kan dog anke over,
at forfatterne i dette tiende bind
ikke har anvendt bevægelsernes eget materiale, fordi man
eksempelvis s. 20, ”ikke kunne få adgang til Ib
Nørlunds dagbøger”.
Fremstillingen er ensidig akademisk og savner den dynamik der er i
fredsbevægelsens eget materiale.
Eksempelvis erklærer Kvindernes Internationale Liga for
Fred og Frihed sig allerede i august 1945 nummeret af deres
tidsskrift Fred og Frihed sig for at være imod
atomvåben. Kritikken af atomvåbnene forstærkes
yderligere på Ligaens store landsmøde i midten af
oktober 1945. Ifølge den amerikanske professor i historie Lawrence S.
Wittner, hvis tre binds hovedværk Confronting the
Bomb desværre er fraværende i
litteraturlisterne, kommer forslaget om, at
hovedorganisationen erklærer sig som modstander at
atomvåben, fra den danske afdeling i 1946.
'Kongressen i
Luxemburg
Forslag til Drøftelse fremsendt af den danske Afdeling.
1. International Kontrol med Atomenergien.
Opfindelsen af Atombomben har slaaet alle med Skræk og
Rædsel. Civilisationen vil bukke under, hvis Atomenergien
ikke bliver underlagt en international Kontrol, som vil hindre den
i at blive anvendt til Krigsformaal. K. I. L. F. F. henstiller
derfor til alle Statsmænd at tage de nødvendige Skridt
til at iværksætte en international Kontrol med
Atomenergien, der alene kan gøre Ende paa den nervøse
Spænding i mange Lande, en Spænding, der i sig selv kan
blive en Krigsaarsag'.
Ved siden af Ligaens forslag til drøftelse på den
kommende kongres er anbragt en anmeldelse af professor
Norman Cousins Modern Man is Obsolete om farerne ved
oprustningen af atomvåben.
Altså kan man godt anvende fredsbevægelsernes egne
dokumenter til noget fornuftigt.
Den citerede akademiske litteratur i dette værk fra
kommissionen er oldnordisk, hvilket tyder på en ringe
akademisk interesse for humanisme i Danmark.
Men de overvågede bevægelser har afleveret arkivalier
til forskellige arkiver og da det drejer sig om samtidshistorie,
kunne man med fordel havde interviewet de pågældende
personligheder.
Det skal også bemærkes at kommissionsbetænkningen
ikke beretter meget om
Forsvarets Efterretningstjeneste.
Ligeledes har man heller ikke benyttet de overvågedes
hjemmesider.
Blandt kommissionens afsløringer er, at
1) at skiftende regeringer har vildledt folketinget og
befolkningen
2) at alle politisk aktive, der ikke var medlem af de
regeringsbærende politiske partier, blev overvåget
3) ødelæggelse af bevismateriale, arkiver, mens
kommissionen sad og
4) at den konservative justitsminister Brian Mikkelsen var agent
for apartheidstyret i
Sydafrika.
5) at registreringerne er og var i strid med international
lovgivning.
Kravet om overvågning af 'undergravende elementer' kom
tilsyneladende fra
NATO læs USA og er bl.a. i dokumentet c-m(55)15(final)
fra 1955 bd 15 s. 277-280. Dette cirkulære er siden blevet
løbende opdateret og har internationalt ført til krav
om større offentlighed i NATO forvaltningen. Se
eksempelvis:
http://www3.law.nyu.edu/eecr/vol11_12num4_1/special/roberts.html
Sagen om overvågningen af Carl Scharnberg i bind
10 s. 32 er interessant og viser, at de beskrevne sager i
beretningen rummer mange usikkerhedsmomenter.
Overvågningen af Carl Scharnberg starter
før hans engagement i Kampagnen mod
Atomvåben. Bevismaterialet herom er desværre
bortkommet ved makulering, efter ’hans død’, men
man har dog registreret at han tidligere havde været
militærnægter. Carl Scharnbergs tid som
militærnægter er i øvrigt beskrevet i Henning
Sørensens selvbiografi Fra Mit livs skraldespand s.
99-100.
Og så læser man i beretningen s. 292, at PET har et
historisk arkiv!
Forvirret?
Hvad er gemt og hvad er ikke gemt?
Og så forstår man meget bedre Oberstløjtnant
Mogens Schwalbe, der var chef for IC-afdelingen i Forsvarets
Efterretningstjeneste fra 1973 til 77, forklaring til Auditørrapporten
s. 57 i Fredsakademiets udgave om, at ”FE ikke
beskæftigede sig med militærnægtere. Det var
politiets opgave”.
Men bevismaterialet er altså desværre bortkommet.
Men militærnægterne er stort set fraværende i
rapporten, bortset fra den besynderlige omtale samme side af
'Foreningen Militærnægterne i Gribskov'.
Der var dengang en militærnægterlejr i Gribskov.
I den indledende beskrivelse af War Resister’s
International burde der s. 14 have stået, at Aldrig
mere Krig er tilsluttet denne udmærkede organisation og ikke
’var tilsluttet’.
Forfatternes kendskab til britisk geografi er så ringe at man
får på fornemmelsen, at de ikke rigtigt ved, hvad de
skriver om. Hvor var det nu Greenham Common basen
var lokaliseret? Bestemt ikke i byen Greenham - en sådan
eksisterer ikke, men basen var placeret ved byen Newbury.
Ellers er der mange gode oplysninger at hente om de danske
fredsgrupper efter anden
verdenskrig - også selv om man let og elegant hopper over
perioden 1940-1949, måske fordi den akademiske litteratur
mangler på dette område, stort set alle fredsgrupper er
med, endda et par stykker jeg aldrig har hørt om før.
Eneste undtagelse ser ud til at være Danske Læger mod
Kernevåben.
Man er heller ikke særlig god til at forklare, at
fredsbevægelsernes udvikling til folkebevægelser i
begyndelsen af 1980erne ikke skyldes kommunistisk eller sovjetisk
indflydelse på fredsbevægelserne, men skyldes en
næsten kollektiv angst på tværs af
jerntæppet for, at konflikterne mellem øst og vest
skulle udvikle sig til en altomfattende og
altødelæggende atomkrig.
I afsnittet om fredsbevægelserne i 1950erne s. 262-265 er den
dengang største danske fredsgruppe fraværende. Den
akademiske litteratur om organisationen er yderst sparsom fordi
arkivalierne er gået tabt. Tidsskriftet Fred og Frihed er
således primærkilde til foreningens historie i dette
tidsrum.
Stat i staten
Oplysningerne om specielt s. 328-329, at PET spionerer mod og
direkte modarbejder FNs internationale fredsår 1986, således, at
fredsbevægelsen får dårlig omtale i medierne i
forbindelse med verdensfredskongressen i København er nye.
Dette er selvfølgelig en meget alvorlig sag! Det samme gælder for smædekampagnen mod fredsbevægelserne i forbindelse med Arne Herløv Petersen sagen i 1981 bd 13, hvor en journalist på Berlingske Tidende, Mogens Auning, var nyttig idiot for PETs kontraefterretningsmæssige aktivitetet, endda i strid med daværende justitsminister Ole Espersens direktiver.
Blandt de overvågede fredsgrupper kan nævnes: Aldrig mere Krig, Fagbevægelsen for
fred (bd 8),
Kvinder for Fred, Kvindernes internationale liga
for fred og frihed - der blev startet i 1915 og ikke i 1916 som der
står på s. 262, Nej til
Atomvåben og Samarbejdskommiteen for fred og
sikkerhed.
Og så kan diskussionen om PET-agenternes troværdighed
eller mangel på samme begynde, men det siger en del om alle
efterretningstjenesters holdninger, at de i ramme alvor stadig
anvender dele af den termologi fascisterne anvendte i begyndelsen
af 1940erne for at få bugt med militærnægtere og
desertører: nedbrydende og undergravende virksomhed.
Det næste bliver vel, at protesterne mod krigen i Irak og
protesterne mod krigen mod terror stemples som terroristvirksomhed
i det små, men hovedproblemet for hele kommissionsebretningen
er, at det er umuligt for læserne af beretningen at
kontrollere de oplysninger der stammer fra PETS arkiver for de er
stadig lukkede.
Historierne om, hvordan tjenesternes ansatte har berettet halve
sanheder om omfanget af deres arkiver mindsker både
tjenesternes troværdighed og omdømme, men det kan
efterretningstjenesterne måske leve med i et lille land, hvor
interessen for udenrigs- og sikkerhedspolitiske problemstillinger
altid har været mindre end de daglige bekymringer om at
få næste husleje betalt, fordi det har lige været
den første eller det er snart den første.
Skal et arbejde kunne vurderes redeligt og sagligt skal
kildematerialet være offentligt tilgængeligt.
Forfatterne vil sikkert ikke opponere over at jeg bruger Dansk
Udenrigspolitisk Instituts fremstilling af Grønland under
den kolde krig fra 1997 som eksempel. Her fylder fremstillingen 614
sider, mens bilagsbindet er på 473 s., næsten lige
så stort. Havde PET-kommissionen fulgt den samme
fremgangsmåde ved publiseringen af dens beretning skulle den
formentlig have været på omkring 28 bind eller 16 bind
+ et par DVDer.
Værket om overvågningen af protestbevægelserne er
til trods for disse kritiske bemærkninger et vigtigt bidrag
til forståelse af de danske bevægelser og deres
arbejdsvilkår.
Der savnes et emne- og navneregister til alle bind samt et engelsk
resume.
Selve rapporten må som helhed vurderes som en accept og
frikendelse af de forskellige regeringer, embedsmænd og
tjenester der anvendte mere tid på at overvåge og
chikanere deres politiske modstandere end de forsvarede demokratiet
for der er intet der tyder på at de danske
efterretningstjenesters overvågning er stoppet i
mellemtiden. Dansk demokrati har i hele den kolde krig haft flere
alvorlige hjertetilfælde, hvis virkninger har bredt sig via
justitsministeriet og ansvarlige politiske kredse til store dele af
samfundet. Medmenenskeligheden og humanismen overfor krigsofre og
mennesker i nød er i vide kredse af det politiske
etablissement ikke eksisterende, for det kan ikke betale sig.
Det kan meget vel være således, at PET har overholdt
gældende danske regler som det konkluderes i rapporten, men
demokrati i
grundlovsmæssig forstand er der ikke tale om. Og
registreringerne er i modstrid med den europæiske
menneskerettighedskonvention. I et demokrati er der ikke brug
for efterretningsvirksomhed på samme måde som når
Kant konstanterede i
sit hovedværk: Den evige fred, at demokratier ikke går
i krig.
Spørgsmålet er derfor: Lever vi i et demokrati?
Derfor er kravene følgende:
1) Alle danske efterretningstjenesters arkiver om overvågning
af ’politiske modstandere’ skal
offentliggøres.
2) Større offentlighed omkring NATO
3) Det skal nedsættes en kommission til undersøgelse
af Forsvarets Efterretningstjeneste og sidst, men ikke mindst
4) Overvågning og registrering af lovlig politisk virksomhed
skal standses og diverse ansvarlige ministre skal stilles til ansvar.
Litteratur: PET kontra AUTONOME - historien om en retssag
Af: Folk Fra De Daværende Observerede Venstreradikale Sammenhænge.
http://indymedia.dk/articles/1203
06/24/2009
Forsvarsforlig 2009 for perioden 2010-2014
Flere midler til at dække krigsomkostningerne i
Afghanistan.
06/24/2009
Top
Send
kommentar, email
eller søg i Fredsakademiet.dk
|