Det danske Fredsakademi
Kronologi over fredssagen og international politik 21. Mars
2003 / Time Line March 21, 2003
Version 3.5
20. Mars 2003, 22. Mars 2003
03/21/2003
MIT Walks Out Against War
By Nathan Collins, Brian Loux, and Keith J. Winstein
Several hundred MIT students joined more than a thousand
Boston-area students in a march to Government Center yesterday to
protest the war in Iraq ..., skriver studenteravisen the Tech. -
http://tech.mit.edu/V123/N14/14walk.14n.html.
03/21/2003
USA og Storbritannien bruger [store mængder] depleted uranium / forringet uran
og napalm i Irak, skriver
Information.
03/21/2003
The United States and Britain uses [large amounts] depleted uranium and napalm in Iraq, writes Information.
03/21/2003
Denmark in unlawful war
The Danish Parliament, acting by a simple majority adopt a proposal for a parliamentary resolution (B 118) on the Danish military participation in a multinational effort in Iraq; therefore relinquishing sovereignty, which formally requires 5/6 majority in parliament or a referendum. For the resolution votes the government, the Social Democrats and the Danish People's Party. Denmark is the only country that formally declare war against Iraq. The main reason for the parliamentary decision is the government's repeated and unsubstantiated claims about Iraq's possession of weapons of mass destruction, especially binary chemical weapons. Note the government's use of motion instead of bills.
The Foreign Ministry's law office made a memorandum on the resolution, but the parliament does not accept or was informed about the rules of engagement before the Danish soldiers go to war. The Danish Parliament misinformeres before the declaration of war!
Also the Danish Defence Act emergency legislation therefore enters into force. The submarine Sælen was sent towards Iraq.
03/21/2003
Danmark i ulovlig
krig
Folketinget vedtager
med almindeligt flertal forslag til folketingsbeslutning (B 118)
om dansk militær deltagelse i en
multinational indsats i Irak; altså
suverænitetsafgivelse, hvilket formelt kræver 5/6
flertal i folketinget eller en folkeafstemning. For
beslutningsforslaget stemmer regeringen, Socialdemokratiet og Dansk
Folkeparti. Danmark er det eneste land som formelt erklærer
krig mod Irak. Hovedbegrundelsen for Folketingets beslutning er
regeringens gentagne og udokumenterede påstande om Iraks
besiddelse af masseødelæggelsesvåben, specielt
binære kemiske
våben.
Bemærk regeringens anvendelse af beslutningsforslag i stedet
for lovforslag.
Udenrigsministeriets folkeretskontor skriver notat om
beslutningsforslaget, men folketinget hverken godkender eller
orienteres om reglerne for magtanvendelse før de danske
soldater drager i krig. Folketinget misinformeres før
krigserklæringen!
Den danske forsvarslovs undtagelsesbestemmelser træder dermed
i kraft. Ubåden Sælen
sendes i retning mod Irak.
Litteratur: Brøndum, Christian: Forsvaret betaler
for drab i selvforsvar.
I: Berlingske Tidende, 09/13/2003.
Brøndum, Christian: Forsvarsregning vokser med 250 mio.
kroner.
I: Berlingske Tidende, 11/14/2003.
Brøndum, Christian: Varmen sender flere soldater hjem fra
Irak.
I: Berlingske Tidende, 07/23/2003.
Fordrejning før Irak-krig : Medlemmer af
VK-regeringen har mindst fem gange fordrejet baggrunden for
Operation Ørkenræv / Charlotte Aagaard ; Ivar Houmark
Andersen. I: Information, 07/25/2003.
Jørgensen, Mette: Danske firmaer profiterer af
Irak-krigen. I: Information, 09/25/2003.
Larsen, Lasse: Underskriftindsamling kræver uvildig
Irak-undersøgelse.
I: Information, 10/06/2003.
Leder: Det falske grundlag. I: Information,
04/15/2004.
Løgnen om Irak / red. Bo Elkjær ; Kate Blume.
I: Ekstra Bladet, 10/05/2003.
Nielsen, Jørgen Steen: FE rådgav Fogh før
Irak-krig I: Information, 09/27/2003.
Nielsen, Jørgen Steen: Krigsministeren er taget på
sommerferie.
I: Information, 06/14/2003.
Nielsen, Jørgen Steen: Der er nok at undersøge
: Hvor blev Fogs beviser for Saddams terrorforbindelse af? Hvad
skete med papirene om de mobile laboratorier? Brugte regeringen
ikke sine egne efterretningseksperter? I: Information,
07/15/2003.
Nielsen, Jørgen Steen: Spørgsmålene hober
sig op, Anders Fog Rasmussen. I: Information,
08/08/2003.
Nielsen, Jørgen Steen: Vrede over Fogs Irak-svar.
I: Information, 08/08/2003.
Rifbjerg, Klaus: Pigerne i Bagdad. I: Information,
03/22/2003.
Ritzaus Bureau: Jensby: Ikke flere soldater til Irak.
I: Information, 11/14/2003.
Ritzaus Bureau: Uenighed om Irak-høring. I:
Information, 10/30/2003.
Aagaard, Charlotte: Irak-høring får focus på
fremtiden. I: Information, 11/28/2003.
Aagaard, Charlotte: Irak-spørgsmål hober sig
op. I: Information, 10/07/2003.
Aagaard, Charlotte: Jurister angriber krigsgrundlaget.
I: Information, 10/18/2003.
Aagaard, Charlotte: Lækket FE-materiale var allerede
offentligt tilgængeligt. I: Information,
04/15/2004.
Aagaard, Charlotte: Oppositionen stiller 117
spørgsmål. I: Information, 11/11/2003.
Aagaard, Charlotte: Oprindelige betingelser for Irak-krigen
slettet i juriske notater. I: Information,
11/26/2003.
Aagaard, Charlotte: Regeringen skal stå til ansvar for
Irak-jura. I: Information, 11/27/2003.
Grundlovskomitéen 2003 vedr. Irak-krigen
I løbet af den seneste tid er der dannet en
Grundlovskomité, vedr. Irak-krigen der vil forsøge at
få prøvet lovligheden af regeringens og kun 61
folketings-medlemmers beslutning den 21. marts 2003 om, at Danmark
deltager aktivt med soldater mv. i den USA-ledede angrebskrig mod
Irak. Beslutningen hverken forholdt sig til eller respekterede
reglerne i Grundlovens § 20 om overladelse af
suverænitet, heller ikke dens krav om 5/6-flertal, selv om de
udsendte danske soldater kom under fremmed kommando ( =
koalitionen, USA).
Komitéen har kontakt med nogle advokater, som vil
køre sagen for os. Desuden har en række personer
tilkendegivet deres støtte, men da det er et temmelig stort
projekt, vi er gået i gang med, har vi brug for
tilkendegivelser fra flere. Derfor sender vi vedlagte materiale ud
til folk, der på forskellig måde har vist deres
modstand mod Irakkrigen/Danmarks deltagelse i krigen.
Med venlig hilsen
Solveig Czeskleba-Dupont
Materialer fra grundlovskomitéen 2003:
1. Debatindlæg i Politiken d. 25.marts 2003:
Suverænitetsafgivelse: Grundlovsstridig krig Af Peter
Arnborg, ekstern lektor, Københavns Universitet
Efter læsning af Kroniken 22.3. af lektor Tonny Brems
Knudsen, Århus Universitet, er det vanskeligt at bevare
tilliden til, at krigen i Irak sker på et fuldgyldigt FN- og
folkeretligt grundlag.
Det er naturligvis muligt for stater at handle uden for
international ret, men så må man også være
sig bevidst, at det kan forholde sig sådan. Og at man i givet
fald kan risikere at blive holdt ansvarlig for eventuelle retsbrud,
hvis en sag herom skulle blive rejst ved en relevant international
domstol eller lignende, der har kompetence til at dømme i
disse spørgsmål. (Om der nogensinde bliver en
sådan retssag, er en anden sag).
For sammenligningens skyld vil det billedligt set svare til, at en
person vælger at handle på en sådan måde,
at den pågældende herved sandsynligvis overtræder
en lovbestemmelse. I den situation er personen normalt på det
rene med, at en straf kan risikere at blive følgen, hvis
lovovertrædelsen opdages, efterforskes og følges op
med en dom.
De grundlæggende danske regler for beslutningstagen om
Danmarks internationale mellemværender fremgår af
Grundloven. I paragraf 19 står reglerne om regeringens
samvirke med Folketinget. Til den bestemmelse har juristernes
berømte opslagsværk 'Karnovs Lovsamling' denne
indledende kommentar: »Efter at Danmark gennem internationale
aftaler har afstået fra krig som middel for sin
udenrigspolitik, kan anvendelsen af militære magtmidler mod
andre stater kun forekomme som forsvar mod angreb eller som
deltagelse i sanktioner i overensstemmelse med FN-pagten«.
Den kommentar må vist omskrives og justeres i næste
udgave.
Grundlovensparagraf 20 omhandler betingelser og procedurer for
afgivelse af suverænitet, og den blev indskrevet i grundloven
i 1953. Det fremgår bl.a., at overførslen kun kan ske
ved lov og kun til en mellemfolkelig myndighed oprettet ved
gensidig overenskomst med andre stater til fremme af mellemfolkelig
retsorden og samarbejde. Der er endvidere krav om 5/6-flertal i
Folketinget, medmindre der afholdes folkeafstemning om loven.
Fredag 21. marts besluttede Folketinget med snævert flertal
(V,K, DF), at Danmark kan deltage i Irakkrigen med militære
styrker under amerikansk ledelse af den multinationale koalition.
De danske soldater (og deres fartøjer) er altså nu
underlagt en udenlandsk beslutningstager, der kan give ordrer mv.
til de danske soldater. Der er dermed i forhold til soldaterne sket
en overførsel af suverænitet ('kommando') fra en dansk
myndighed (forsvarsminister/-chef m.fl.) til koalitionen/USA.
At der efter ordlyden af grundlovens paragraf 20 her er tale om en
overladelse af suverænitet forekommer mig temmelig oplagt,
hvilket underbygges af min læsning af forskellige tekstafsnit
fra paragraf 20's 'ophavsperson', prof., dr. jur. Max
Sørensen fra tiden omkring 1953.
Hverken lovformen eller kravet om 5/6-flertal blev anvendt af
regering og Folketing i fredags. Spørgsmålet er
også, om den etablerede koalition lever op til paragraf 20's
krav til en mellemfolkelig myndighed. At f.eks. FN, NATO og EU
gør det, er til gengæld utvivlsomt.
Af disse grunde burde Folketingets dirigenter (formand og
øvrige præsidium) under behandlingen af
beslutningsforslaget nok have afvist, at Folketinget kunne behandle
sagen som forelagt. Det er formandens pligt at afvise forslag, der
skønnes at stride mod grundloven, medmindre forslaget netop
har til sigte og angiver at være et forslag til
grundlovsændringer. Men i så fald ville en helt anden
procedure skulle anvendes (grundlovens paragraf 88).
Om den vedtagne beslutning i Folketinget om overførsel af
suverænitet er lovlig i forhold til grundloven og dansk ret
vil måske aldrig blive konstateret rent juridisk, dvs. med en
dom fra en dansk domstol. De parter, der i givet fald kunne rejse
en sådan sag, er de udsendte soldater og deres faglige
organisationer på de berørte medlemmers vegne. Men de
gør det næppe.
Hele sagen viser for mig - ud over selve hovedsagen om Irak, dets
brutale styre, krigen og hvad der måtte følge - at vi
har brug for en revision af grundloven. Der må også
nytænkes bestemmelser om, hvordan og i hvilket omfang Danmark
kan træffe afgørelser i forhold til vore
internationale relationer og andre lande. Normalt er det
EU-stoffet, der giver anledning til debat og usikkerhed (f.eks. om
det kommende traktatforslag i 2004-05), men
spørgsmålet rækker videre, som sagen her
illustrerer.
2. Støttetilkendegivelse:
Aktuelt er der behov for at få prøvet lovligheden af
regeringens og kun 61 folketings-medlemmers beslutning den 21.
marts 2003 om, at Danmark deltager aktivt med soldater mv. i den
USA-ledede angrebskrig mod Irak. Beslutningen hverken forholdt sig
til eller respekterede reglerne i Grundlovens § 20 om
overladelse af suverænitet, heller ikke dens krav om
5/6-flertal, selv om de udsendte danske soldater kom under fremmed
kommando ( = koalitionen, USA).
Se ovenstående artikel fra Politiken den 25. marts 2003!
03/21/2003
Top
Send
kommentar, email
eller søg i Fredsakademiet.dk
|