Det danske Fredsakademi

Læseplan og opgaver til dansk

Der ønskes en biografi over Bertha von Suttner i anledning af 100 året for tildelingen af Nobels fredspris.

Der ønskes en analyse af Bertha von Suttners roman Ned med våbnene, herunder samtiden og eftertidens holdninger til værket.

Der ønskes en sammenhængende tekstanalyse og -sammenligning af de to Leo Tolstoj biografier skrevet af Romain Rolland; dansk udgave 1917 og Stefan Zweig; dansk udgave 1939. De to verdensberømte biografier over en endnu mere kendt russisk forfatter er begge skrevet før udbrudet af en verdenskrig. Opgaven kan også skrives tværfagligt, inden for religion og historie.

Der ønskes en analyse af Ernst Tollers digt: Fanfare om første verdenskrig og digterens rolle i fredsarbejdet.

Der ønskes en analyse af Carl Scharnbergs digt: Truslen om fred.

Der ønskes en analyse af Jeppe Aakjærs digt Militarismen.
Digtet er genudgivet med den originale tegnsætning og sproganvendelse.
Find oplysninger om Jeppe Aakjær og skriv en kort biografi over ham.
Hvilken holdning havde Jeppe Aakjær til krig?
Oversæt de ord i digtet, du ikke forstår.
Hvordan definerer Jeppe Aakjær militarisme?
Hvad er militarisme i dag?

Der ønskes et speciale som belyser Halfdan Rasmussens antimilitaristiske holdning som den fremtræder i hans litterære produktion. Der ønskes en analyse af Halfdan Rasmussens digt, “Og det var din lærer i Gymnastik”, fra digtsamlingen, “Og det var det”.

Hvordan påvirkes børn og unge af krig og trusler om krig? Med udgangspunkt i Harald Herdals digt Tidens tegn ønskes en analyse af nyhedernes indflydelse på børns dagligdag, herunder lege.

Litteratur

Bibliotekerne i Søllerød: Krigens tid - bogliste.

Nye artikler

Harmer, Henning:
Anmeldelse : Digte og andre tekster om krig og krigserfaringer : Ikkevold, nr. 4 s. 23. 1985.

Ældre artikler

Winkler, Hans: Staalsat Romantik : Krigen som Livsanskuelse. Nye Veje, nr. 1. juli 1936 s. 1-3.

Top


Gå til Fredsakademiets forside
Tilbage til indholdsfortegnelsen

Fredsakademiet.dk