-
- Historisk råd oprettet 1967 under: Justitsministeriet og Trafikministeriet.
Forsættes 2000 som: Danmarks Transportforskning.
Rådet for Trafiksikkerhedsforskning blev oprettet i 1967
under Justitsministeriet, i 1993 overført til
Trafikministeriet; siden omdannet til Danmarks Transportforskning
og 1.1.2007 fusioneret med Danmarks Tekniske Universitet.
Instituttet forsker bl.a. i årsagerne til trafikuheld,
foretager køretøjsundersøgelser og ser
på sammenhængen mellem livsstil og trafik. Instituttet
har et tæt samarbejde med Rådet for Større
Færdselssikkerhed.
Betænkning 1368
Rådets primære forskningsområder er trafikantadfærd,
køretøjsindretning og -udstyr.
Rådet har etableret samarbejdsaftaler med Vejdirektoratet, således at de to
institutioners forskningsplaner supplerer hinanden, og der ikke
sker forskningsmæssigt overlap. Rådet har lige fra
begyndelsen haft to faglige "ben": det psykologiske (trafikanten)
og det ingeniørmæssige/tekniske
(køretøjet), dog med den største indsats
på sidstnævnte.
Hastighedens betydning for trafiksikkerheden er et
spørgsmål, som gennem alle årene har været
et centralt forskningstema. Spirituskørsel er et andet
permanent tema. Muligheden for påvirkning af trafikanter
gennem kampagner, lovgivning og køreuddannelse er ligeledes
gennemgående forskningsområder. Effekten af
sikkerhedsudstyr har naturligt nok haft varierende fokus i takt med
at nye produkter/tilbud er kommet på markedet:
sikkerhedsseler, styrthjelm, cykelhjelm, mobiltelefoner [sic] og
airbags.
- Se også: Bilisme ; forskning ; Havarikommissionen for
Vejtrafikulykker ; trafik ; transport ;
vej.
- Se tillige: Danmark: Myndigheder
; lobbyisme ; nævn ;
råd ; styrelser.
-
- Tekst:
Send
kommentar, email eller søg i
Fredsakademiet.dk