-
- Vejdirektoratet er en styrelse under Transport-, Bygnings- og Boligministeriet
med ansvaret for at planlægge, anlægge og drive statens
veje. Oprettet 1949 under Ministeriet for Offentlige Arbejder.
Vejdirektoratets virksomhed er omtalt i Lov om offentlige veje (lov
nr 312 af 9. juni 1971 med ændringer, jf. bek. 368 af 6.
august 1985) Administrationen (anlæg og drift) af
hovedlandeveje skete i Vejdirektoratet, mens amtsrådene var
forvaltningsmyndighed for landevejene og kommunalbestyrelserne for
kommunevejene. Motorveje oprettes ved særlig lovgivning. I
flg cirkulære af 6.12.1985, pkt. 12, forestår
vejdirektoratet projektering og udførelse af nyanlæg
af motorveje samt anlægsarbejder på eksisterende
motorveje, mens amtsråd og kommunalbestyrelser normalt
forestår projektering og udførelse af
anlægsforanstaltninger vedrørende andre
hovedlandeveje.
Lov om offentlige veje m.v., herunder: Bilag 1: Veje, der
administreres som statsveje.
- https://www.retsinformation.dk/forms/r0710.aspx?id=167290
- Se også: Bilisme ; Færdselsstyrelsen ; Miljøstyrelsen ; trafik ; vej ; Vejnævnet ;
Vejregelrådet.
- Se tillige: Danmark: Myndigheder
; lobbyisme ;
nævn ; råd ; styrelser.
-
- Budgetteringen af Vejdirektoratets vejprojekter.
/ : Rigsrevisionens beretning afgivet til Folketinget med Statsrevisorernes bemærkninger, 2019.
Bilag 2. De 32 projekters bevilling og forbrug
Rigsrevisionen vurderer, at det ikke er tilfredsstillende, at Transportministeriet, herunder Vejdirektoratet, for
25 ud af 32 vejprojekter har overvurderet de endelige omkostninger med samlet set 3,9 mia. kr., svarende til
ca. 11,3 % af den samlede bevilling. Denne vurdering skal ses i lyset af, at de 32 projekter derudover samlet
set har uforbrugte reserver på ca. 7,7 mia. kr., som er afsat som en fast del af Ny Anlægsbudgettering.
Projekterne har dermed haft et mindreforbrug på i alt ca. 11,6 mia. kr., svarende til ca. 33 % af den samlede
bevilling. Vejdirektoratet har kun i begrænset omfang udarbejdet analyser, der kan forklare mindreforbruget.
Konsekvensen heraf er, at der er en risiko for, at uforbrugte midler også fremadrettet vil stå bundet i
vejprojekter, der ikke har behov for midlerne, frem for at indgå i prioriteringen af nye projekter.
Årsrapport 2017. Vejdirektoratet.
Send
kommentar, email eller søg i
Fredsakademiet.dk