Vejdirektoratet

Vejdirektoratet er en styrelse under Transport-, Bygnings- og Boligministeriet med ansvaret for at planlægge, anlægge og drive statens veje. Oprettet 1949 under Ministeriet for Offentlige Arbejder.
Vejdirektoratets virksomhed er omtalt i Lov om offentlige veje (lov nr 312 af 9. juni 1971 med ændringer, jf. bek. 368 af 6. august 1985) Administrationen (anlæg og drift) af hovedlandeveje skete i Vejdirektoratet, mens amtsrådene var forvaltningsmyndighed for landevejene og kommunalbestyrelserne for kommunevejene. Motorveje oprettes ved særlig lovgivning. I flg cirkulære af 6.12.1985, pkt. 12, forestår vejdirektoratet projektering og udførelse af nyanlæg af motorveje samt anlægsarbejder på eksisterende motorveje, mens amtsråd og kommunalbestyrelser normalt forestår projektering og udførelse af anlægsforanstaltninger vedrørende andre hovedlandeveje.
Lov om offentlige veje m.v., herunder: Bilag 1: Veje, der administreres som statsveje.
- https://www.retsinformation.dk/forms/r0710.aspx?id=167290
Se også: Bilisme ; Færdselsstyrelsen ; Miljøstyrelsen ; trafik ; vej ; Vejnævnet ; Vejregelrådet.
Se tillige: Danmark: Myndigheder ; lobbyisme ; nævn ; råd ; styrelser.

Litteratur

Budgetteringen af Vejdirektoratets vejprojekter. / : Rigsrevisionens beretning afgivet til Folketinget med Statsrevisorernes bemærkninger, 2019.
Bilag 2. De 32 projekters bevilling og forbrug
Rigsrevisionen vurderer, at det ikke er tilfredsstillende, at Transportministeriet, herunder Vej­direktoratet, for 25 ud af 32 vejprojekter har overvurderet de endelige omkostninger med samlet set 3,9 mia. kr., svarende til ca. 11,3 % af den samlede bevilling. Denne vurdering skal ses i lyset af, at de 32 projekter derudover samlet set har uforbrugte reserver på ca. 7,7 mia. kr., som er afsat som en fast del af Ny Anlægsbudgettering. Projekterne har dermed haft et mindreforbrug på i alt ca. 11,6 mia. kr., svarende til ca. 33 % af den samlede bevilling. Vejdirektoratet har kun i begrænset omfang udarbejdet analyser, der kan forklare mindreforbruget. Konsekvensen heraf er, at der er en risiko for, at uforbrugte midler også fremadrettet vil stå bundet i vejprojekter, der ikke har behov for midlerne, frem for at indgå i prioriteringen af nye projekter.
Årsrapport 2017. Vejdirektoratet.

Send kommentar, email eller søg i Fredsakademiet.dk
Locations of visitors to this page