Det danske Fredsakademi

Semester 1: Krig Modul om krig

I modulet ligger en række spørgsmål som opvarmning til kurset som forventes at vare et semester, cirka et halvt år.

Pensum

Artikler:

  1. Artikel om krig
  2. Artikel om første verdenskrig
  3. Jakobsen, Frode: Vietnam og Danmark I: Dansk Udsyn, 1966: 2 s. 133-154
  4. Keldorff, Søren: Hvorfor krig? Fysikeren beder psykologen om et middel mod krig - en kritisk, aktualiserende gennemgang af brevvekslingen mellem Albert Einstein og Sigmund Freud fra 1933. I: Hvorfor krig? Kommentarer til en ny kold krig. Aalborg Universitetsforlag, 1986 s. 10-44.
  5. Lau, Filip: Fremtidens krig. I: Information, 12/29/2000 s. 10-11.
  6. Schelern, Peter: Amerika i tusmørke I: Kosmorama, 1986: 178 s. 18-19.

Monografier:

  • Bjøl, Erling: Hvorfor krig? Gyldendal, 1998
  • Boserup, Anders: Ikkevold som nationalforsvar / Anders Boserup ; Andrew Mark. Spektrum, 1971
  • Clausewitz, Carl von: Om Krig. Rhodos, 1986
  • Jungk, Robert: Stærkere end tusinde sole. Jespersen og Pio, [1957].
  • Macchiavelli, Niccolò: Fyrsten. Borgens billigbøger, 1962
  • Sun-tzu: Krigskunsten. Akademisk forlag, 1989
  • Zweig, Stefan: Verden af i går : en europæers erindringer. Kapitlerne 'Kampen for åndens broderskab' og 'I Europas hjerte'. Jespersen & Pio, 1966. - s. 211-247.

Rettferdig krigskunst. Kort beskrivelse af Sun-tzu: Krigskunsten fra Universitas 24.11. 1999.

Radioudsendelser:

  • Radio dokumentarudsendelsen De hjemvendte fra Dvor. DR P1, 14. februar 2001.

Er det muligt kan elektroniske udgaver af pensum benyttes, ellers anvend biblioteker til at fremskaffe værkerne.

Top


Referencer:

Academic Press: Encyclopedia of Violence, Peace, and Conflict - Beskrivelse af leksikonnet som kun kan anvendes i den trykte udgave.

Freds- og sikkerhedspolitisk leksikon

Top


Opgave 1 Informationssøgning

Der skal afleveres en skriftlig opgave på en til to sider, hvor de begreber som er modulets tema, krig, beskrives. Opgaven indebærer søgning efter begreber og nøgleord, key words i bogtrykte og elektroniske leksika og tesauruser. Find efterfølgende et biblioteks elektroniske accessionsliste som både indeholder emnerne konflikt og konfliktforskning, sprog underordnet.

Der skal afleveres en skriftlig opgave på en til to sider som belyser hvorfor mænd og kvinder går i krig?

Udarbejd en litteraturliste over mindst 10 bøger og 10 artikler om krig som begreb. Alder og sprog underordnet. Bøgerne og artiklerne kan være leksika, afhandlinger, populær-videnskabelige værker eller politiske og religiøse debatindlæg. Litteraturlisten skal indeholde oplysninger om forfatter/redaktør, titel og ISBN/ISSN nr./hjemmesideadresse/URL, eller for ældre værkers vedkommende forlag og publikationsår.

Find mindst 10 danske og udenlandske hjemmesider hvor begrebet krig beskrives på forskellig måde. Hjemmesiderne kan være leksika, fredsbevægelser eller militære hjemmesider. Kopier de fundne hjemmesider ned på en harddisk eller på en diskette som dokumentation.

Lav en litteraturliste over de fundne hjemmesider.

Det anbefales, at svarene i litteratursøgningsopgaven dækker de spørgsmål som stilles i modulet.

Hvordan vurdes litteratursøgninger? Er der nogle formelle eller kvalitetsforskelle på bogtrykte og elektroniske dokumenter og i givet fald hvilke? Hvilke dokumenter er fundet? Hvordan er dokumenterne repræsentative? Mangler der dokumenter som af den ene eller anden grund ikke er tilgængelige? Er kilderne troværdige?

Litteraturhenvisninger

Wright, John: Peace and Security Thesaurus 1990 / Thésaurus de la paix et da la sécurite 1990. - Ottawa : Canadian Institute for International Peace and Security, 1990. - 109 + 115 s. ; 30 cm. - ISBN 0-660-55773-8

Freds- og sikkerhedspolitisk leksikon

Top


Opgave 2 Spørgsmål og opgaver til krig

Hvem beslutter hvornår der skal være krig? Med udgangspunkt i NATOS krig mod Serbien foråret 1999 ønskes en analyse af beslutningsprocessen som førte til NATOs deltagelse. Hvad fik eksempelvis den danske regering, Folketinget og den danske offentlighed at vide om krigen inden de afgørende beslutninger blev taget og var betingelserne for en offentlig debat til stede. I givet fald ikke, hvorfor?

En tilsvarende analyse kan udarbejdes omkring første og anden verdenskrig.

Forbyder NTP udstationering af atomvåben inden for NATO?

Giver NTP plads til til udstationering af atomvåben i krise eller krigstid?

Beskriv de forskellige årsager til krig, herunder politiske, økonomiske, religiøse og andre begrundelser. Find fem krige og beskriv krigsårsagerne i en prioriteret rækkefølge.

Der ønskes en liste over de lande som USA har bombet efter anden verdenskrig. Dee politiske konsekvenser af bombardementerne skal analyseres i opgaven.

Udarbejd verdenskort, der viser sammenhængen mellem krige, borgerkrige og "natur" katastrofer som tørke og sult. Kilder til oplysninger kan være FAO.

Udarbejd verdenskort, der viser sammenhængen mellem krige, våbenproduktion og -eksport.

Lav kort som viser amerikanske militære alliancer og baser, der var led i den den amerikanske inddæmningspolitik over for Sovjetunionen/statskommunismen. Lav et tilsvarende kort over Sovjetunionens militære alliancer og baser. Hvem var størst?

På et verdenskort ønskes vist de steder hvor der har fundet produktion og sprængninger af kernevåben. Hvor markant er forureningen i de pågældende områder?

Udarbejd atlas, som viser militære anlæg i Danmark, Grønland og Færøerne i hhv. 1947, 1951, 1969, 1987, 1991, 1999 og 2004. I opgaven skal dokumenteres politiske begrundelser for etablering og fjernelse af de militære anlæg. De politiske begrundelser kan findes i forsvarsforlig.

Hvad er sammenhængen mellem militære luftkoridorer og udbredelsen af den civile fly-trafik i Europa? Er der militære luftkorridorer i andre verdensdele?

Hvad betyder den våbenteknologiske udvikling for militærets behov for øvelsesfaciliteter?

Hvad har den militære oprustning betydet for udviklingen af kort og atlas?

Top


Opgave 4: Billedanalyse

Top


Opgave 5: Videnskabsteori

Der ønskes en opgave som analyserer anvendelsen af hhv fredsforskning, konfliktforskning og eller fredsundervisning i danske universiteter 1980-2004.

Top


Tilbage til indholdsfortegnelsen
Tilbage

Fredsakademiet.dk