Det danske Fredsakademi

Under overvejelse

Spørgsmål til fred og fredsundervisning

Skemaer og formularer virker ikke endnu og er KUN eksempler.

Udvalgt litteratur om fredsundervisning

Se også bibliografien Peace in Print for henvisninger til fredsundervisning.

Mangler udarbejdelse af pædagogiske metoder og bearbejdelse af spørgsmål og svar. Spørgsmål og svar kan nivueopdeles efter uddannelsesforudsætninger. Jo højere uddannelse desto mere komplekse svar.

Kursusforløb

UNESCOS erklæring om fredsundervisning


Opgave 2 Spørgsmål til fred

Spørgsmål 1: Hvad er fred?

1 Fravær af krig.
2 Fravær af krige og krigsforberedelse.
3 Spørgsmålet kan besvares folketsligt og personligt.

Se resultatet af dit svar her.

Top


Spørgsmål 2:

Hvordan forestiller du dig fred i verden?

Fred i Mellemøsten?

Fred mellem naboer?

Top


Spørgsmål 3: Hvad er pacifisme?

Spørgsmål 3.1: Kan en pacifist, som er bager, forsvare at levere morgenbrød til kasernen?

Top

Spørgsmål 4: Hvad er forskellen på fred og pacifisme?

Top

Spørgsmål 5: Hvad er forsoning?

Top

Spørgsmål 6: Hvad er forskellen på retfærdighed og forsoning?

Top

Spørgsmål 7: Er der forskel på religiøse og politiske definitioner af begrebet fred og i givet fald hvilke?

Top

Spørgsmål 8: Hvordan definerer forskellige religioner og politiske partier ondskab?

Top

Spørgsmål 9: Skal man opdrages til fred og i givet fald, hvordan?

Top

Skriv dine svar på spørgsmålene i rammen:


Navn  
E-mail

Top


Opgave 3: Indledende tekstanalyse

Der skal afleveres en skriftlig opgave på tre til fire sider med en analyse af et lands nationalsang. Nationalsangen kan stamme fra nuværende eller ophørte stater eller fra mindretal. Herunder ønskes en beskrivelse af begrebet nationalisme generelt og inden for det land, hvis nationalsang er valgt til opgaven. Varighed: Fire dage. Bedømmelse godkendt/ikke godkendt.

Top


Opgave 4: Billedanalyse

Der ønskes en analyse af det nationale symbol: Den Lillle Hornblæser på baggrund af H. P. Holst 740 vers lange propagandadigt skrevet under den første slesvigske krig i 1849. Se eksempelvis Skalk, 2001.

  1. hvor findes statsuen?
  2. beskrivelse: Hvordan ser statsuen ud?
  3. hvilke bogtrykte værker er den fremstillet i?
  4. hvordan er figuren brugt kunstnerisk i romaner, digte og sange?
  5. hvilke sammenhænge er forudsætningen for Den Lille Hornblæser?
  6. find en faktuel beskrivelse af én lille hornblæser.
  7. hvilke forhold levede han under før hornblæseren kom i hæren og hvad var hans funktion i hæren?
  8. var der andre børnesoldater i den danske hær mens den lille hornblæser levede?
  9. find nutidige eksempler på børnesoldater

Top


Opgave 5: Videnskabsteori

Der skal afleveres en skriftlig opgave på fem til seks sider som beskriver dansk fredsforsknings historie inden for en given periode. Varighed: Fem dage. Bedømmelse godkendt/ikke godkendt. Opgaven skal indeholde:

  1. Definition af begrebet fredsforskning
  2. forslag om fredsforskning
  3. lovgrundlaget
  4. institutionerne
  5. eksempler på debatten om etableringen fredsforskningen i Folketinget og blandt politikere, debatten herom i videnskabelige kredse, herunder selve fredsforskningsmiljøet.
  6. sammenligning af den kvantitative fredsforskning i Danmark og i resten af de nordiske lande
  7. udviklingstendenser

Spørgsmål til sikkerhed:

Det følgende er et eksempel på spørgsmål som kan besvares automatisk alt efter, hvordan eleven svarer. Spørgsmål og svar skal bearbejdes i en database som endnu ikke er udarbejdet.

1. Hvad er sikkerhed og hvad er det, der gør en nation stærk?

Rent vand?Ulandshjælp?Nok fødemidler?Uddannelse?Bæredygtig udvikling?Atomvåben?Stemmeret?Læger og sygeplejersker?Muligheden for at føre rumkrig?Hjem til alle?Hjemmeværn?Krigsskibe?Arbejde?Internationale militærstyrker

Hvad er sikkerhed og hvad er det, der gør en nation stærk? Top


2. Vurdér følgende udsagn:
"censur er ganske vidst forbudt i … grundloven, men generalerne er ligeglade med loven".

Hvilket land drejer det sig om?

USA? Danmark? Rusland?Se resultatet af dine svar her.

Spørgsmål3 : Hvad er sikkerhed for borgeren og for staten?

Fredsundervisning

Spørgsmål1: Hvorfor brydes freden?

Spørgsmål 2: Hvor lang er den længste fredsperiode
et land har haft?
Pædagogiske overvejelser:
Udarbejdelsen af svaret forudsætter sproglig definition af begreberne fred, neutralitet og krig, geografisk kendskab til verdens opdeling i lande, historisk kendskab til, hvornår disse lande blev selvstændige, søgninger på Internettet efter statistisk materiale om konlfikter, bedømmelse af de indsamlede oplysningers troværdighed og statistisk bearbejdelse af det indsamlede materiale.
Anvendelsesmuligheder inden for tværfaglig undervisning i dansk, engelsk (engelsk er vel næsten en forudsætning for at kunne bruge Internettet), historie, samfundsfag, matematik og edb.

Spørgsmål 3: Hvor lang er den længste fredsperiode i Danmark?

Spørgsmål 5: Hvad er fredsundervisning?

Spørgsmål 6: Hvad er fredsforskning? Hvor mange forskellige former for fredsforskning er der i dag?

Spørgsmål 7: Hvad er forskellen på fredsundervisning og fredsforskning?

Spørgsmål til international politik og international ret

Spørgsmål: Hvilke former for internationale eller transnationale organisationer findes der?

Spørgsmål: Hvad er en konvention?

Spørgsmål: Hvor mange konventioner er der om fred og om krig?

Spørgsmål: Hvad er hovedforskellen på national ret og international ret?

Spørgsmål: Hvorfor overholdes konventionerne ikke?

Spørgsmål: Hvad er menneskerettigheder?

Spørgsmål: Har børn menneskerttigheder? Hvilke?

Spørgsmål: Hvis rettigheder tillægges størst vægt, statens eller borgerens - eksempelvis set i lyset af værentvang?

Spørgsmål til civil ulydighed og ikkevold

Spørgsmål: Hvad er magt?

Spørgsmål: Kan man få magt uden penge og våben?

Spørgsmål: Hvornår kan man regnes for voksen?

Spørgsmål: Hvornår er love uretfærdige?

Nævn historiske eksempler på anvendelse af civil ulydighed.

Nævn aktuelle danske eksempler på anvendelse af civil ulydighed.

Spørgsmål: Anvendte medlemmerne af Skandia-Hjælp civil ulydighed når de støttede konzentrationslejerfangernes familier?

Svar: Våben kan kun bruges til at true eller dræbe. Om et våben eller våbensystem er defensivt eller offensivt afhænger af det system, de indgår i.

Spørgsmål til værnetvang

Spørgsmål: Hvad er militærnægtelse?

Spørgsmål: Er der nogen lande, hvor der ikke er militærnægtere og i givet fald, hvilke?

Spørgsmål: Hvorfor må folk ikke være militærnægtere?

Spørgsmål: Hvad er en totalnægter?

Spørgsmål: Er retten til militærnægtelse en menneskeret?

Spørgsmål: Har der været en eller flere perioder, hvor der ikke har været værnepligt i Danmark?

Spørgsmål: Det ideelle sikkerhedspolitiske scenarie ville være en afrustet verden, Inden politikerne kommer så vidt, hvad er så bedst, en hær af værnepligtige eller en hær bestående af konstabler eller professionelle soldater? Hvad er der af fordele og ulemper ved begge arrangementer?

Top


Tilbage til Fredsakademiets forside
Tilbage

Fredsakademiet.dk