Se også bibliografien Peace
in Print for henvisninger til fredsundervisning.
Mangler udarbejdelse af pædagogiske metoder og
bearbejdelse af spørgsmål og svar.
Spørgsmål og svar kan nivueopdeles efter
uddannelsesforudsætninger. Jo højere uddannelse desto
mere komplekse svar.
Der skal afleveres en skriftlig opgave på tre til fire
sider med en analyse af et lands nationalsang. Nationalsangen kan
stamme fra nuværende eller ophørte stater eller fra
mindretal. Herunder ønskes en beskrivelse af begrebet
nationalisme generelt og inden for det land, hvis nationalsang er
valgt til opgaven. Varighed: Fire dage. Bedømmelse
godkendt/ikke godkendt.
Der ønskes en analyse af det nationale symbol: Den Lillle
Hornblæser på baggrund af H. P. Holst 740 vers lange
propagandadigt skrevet under den første slesvigske krig i
1849. Se eksempelvis Skalk, 2001.
hvor findes statsuen?
beskrivelse: Hvordan ser statsuen ud?
hvilke bogtrykte værker er den fremstillet i?
hvordan er figuren brugt kunstnerisk i romaner, digte og
sange?
hvilke sammenhænge er forudsætningen for Den Lille
Hornblæser?
find en faktuel beskrivelse af én lille
hornblæser.
hvilke forhold levede han under før hornblæseren
kom i hæren og hvad var hans funktion i hæren?
var der andre børnesoldater i den danske hær mens
den lille hornblæser levede?
Der skal afleveres en skriftlig opgave på fem til seks
sider som beskriver dansk fredsforsknings historie inden for en
given periode. Varighed: Fem dage. Bedømmelse godkendt/ikke
godkendt. Opgaven skal indeholde:
Definition af begrebet fredsforskning
forslag om fredsforskning
lovgrundlaget
institutionerne
eksempler på debatten om etableringen fredsforskningen i
Folketinget og blandt politikere, debatten herom i videnskabelige
kredse, herunder selve fredsforskningsmiljøet.
sammenligning af den kvantitative fredsforskning i Danmark og i
resten af de nordiske lande
udviklingstendenser
Spørgsmål til sikkerhed:
Det følgende er et eksempel på
spørgsmål som kan besvares automatisk alt efter,
hvordan eleven svarer. Spørgsmål og svar skal
bearbejdes i en database som endnu ikke er udarbejdet.
1. Hvad er sikkerhed og hvad er det, der gør en nation
stærk?
Rent vand?Ulandshjælp?Nok
fødemidler?Uddannelse?Bæredygtig
udvikling?Atomvåben?Stemmeret?Læger og
sygeplejersker?Muligheden for at føre rumkrig?Hjem til
alle?Hjemmeværn?Krigsskibe?Arbejde?Internationale
militærstyrker
Hvad er sikkerhed og hvad er det,
der gør en nation stærk? Top
2. Vurdér følgende udsagn:
"censur er ganske vidst forbudt i … grundloven, men
generalerne er ligeglade med loven".
Hvilket land drejer det sig om?
USA? Danmark? Rusland?Se resultatet af dine svar her.
Spørgsmål3 : Hvad er sikkerhed for borgeren og for
staten?
Fredsundervisning
Spørgsmål1: Hvorfor brydes freden?
Spørgsmål 2: Hvor lang er den længste
fredsperiode
et land har haft?
Pædagogiske overvejelser:
Udarbejdelsen af svaret forudsætter sproglig definition af
begreberne fred, neutralitet og krig, geografisk kendskab til
verdens opdeling i lande, historisk kendskab til, hvornår
disse lande blev selvstændige, søgninger på
Internettet efter statistisk materiale om konlfikter,
bedømmelse af de indsamlede oplysningers troværdighed
og statistisk bearbejdelse af det indsamlede materiale.
Anvendelsesmuligheder inden for tværfaglig undervisning i
dansk, engelsk (engelsk er vel næsten en forudsætning
for at kunne bruge Internettet), historie, samfundsfag, matematik
og edb.
Spørgsmål 3: Hvor lang er den længste
fredsperiode i Danmark?
Spørgsmål 5: Hvad er fredsundervisning?
Spørgsmål 6: Hvad er fredsforskning? Hvor mange
forskellige former for fredsforskning er der i dag?
Spørgsmål 7: Hvad er forskellen på
fredsundervisning og fredsforskning?
Spørgsmål til international politik og
international ret
Spørgsmål: Hvilke former for internationale eller
transnationale organisationer findes der?
Spørgsmål: Hvad er en konvention?
Spørgsmål: Hvor mange konventioner er der om fred
og om krig?
Spørgsmål: Hvad er hovedforskellen på
national ret og international ret?
Spørgsmål: Hvis rettigheder tillægges
størst vægt, statens eller borgerens - eksempelvis set
i lyset af værentvang?
Spørgsmål til civil ulydighed og ikkevold
Spørgsmål: Hvad er magt?
Spørgsmål: Kan man få magt uden penge og
våben?
Spørgsmål: Hvornår kan man regnes for
voksen?
Spørgsmål: Hvornår er love
uretfærdige?
Nævn historiske eksempler på anvendelse af civil
ulydighed.
Nævn aktuelle danske eksempler på anvendelse af
civil ulydighed.
Spørgsmål: Anvendte medlemmerne af
Skandia-Hjælp civil ulydighed når de støttede
konzentrationslejerfangernes familier?
Svar: Våben kan kun bruges til at true eller dræbe.
Om et våben eller våbensystem er defensivt eller
offensivt afhænger af det system, de indgår i.
Spørgsmål til værnetvang
Spørgsmål: Hvad er militærnægtelse?
Spørgsmål: Er der nogen lande, hvor der ikke er
militærnægtere og i givet fald, hvilke?
Spørgsmål: Hvorfor må folk ikke være
militærnægtere?
Spørgsmål: Hvad er en totalnægter?
Spørgsmål: Er retten til
militærnægtelse en menneskeret?
Spørgsmål: Har der været en eller flere
perioder, hvor der ikke har været værnepligt i
Danmark?
Spørgsmål: Det ideelle sikkerhedspolitiske scenarie
ville være en afrustet verden, Inden politikerne kommer
så vidt, hvad er så bedst, en hær af
værnepligtige eller en hær bestående af
konstabler eller professionelle soldater? Hvad er der af fordele og
ulemper ved begge arrangementer?