Svar på spørgsmål til Fredsundervisning

Fred

Spørgsmål 1: Hvad er fred? Alle tre svar er rigtige. Jo højere viden om fred, des mere komplet vil svaret være.

Spørgsmål 2: Hvordan forestiller du dig fred i verden,
fred i Danmark, fred mellem naboer?

Spørgsmål 3: Hvad er pacifisme?

Svar

Spørgsmål 4: Hvad er forskellen på fred og pacifisme?

Spørgsmål 5: Hvad er forsoning?

Svar

Spørgsmål 6: Hvad er forskellen på retfærdighed og forsoning?

Spørgsmål 7: Er der forskel på religiøse og politiske definitioner af begrebet fred?

Spørgsmål 8: Hvordan definerer forskellige religioner og politiske partier ondskab?

Top

Sikkerhed

1. Hvad er sikkerhed og hvad er det, der gør en nation stærk?
Jo flere våben eleven vælger, des mere usikkert lever han/hun.

Hvilket land drejer det sig om?

Svar: Rusland. Kilde: Information, 5.10.1999.

Spørgsmål3 : Hvad er sikkerhed for borgeren og for staten?

Fredsundervisning

Spørgsmål1: Hvorfor brydes freden?

Spørgsmål 2: Hvor lang er den længste fredsperiode
et land har haft?
Muligt svar: Sverige i perioden 1815-1999.

Spørgsmål 3: Hvor lang er den længste fredsperiode i Danmark?

Spørgsmål 4: Skal man opdrages til fred og i givet fald, hvordan?

Spørgsmål 5: Hvad er fredsundervisning?

Spørgsmål 6: Hvad er fredsforskning? Hvor mange forskellige former for fredsforskning er der i dag?

Spørgsmål 7: Hvad er forskellen på fredsundervisning og fredsforskning?

Spørgsmål til international politik og international ret

Spørgsmål: Hvilke former for internationale eller transnationale organisationer findes der?

Spørgsmål: Hvad er en konvention?

Spørgsmål: Hvor mange konventioner er der om fred og om krig?

Spørgsmål: Hvad er hovedforskellen på national ret og international ret?

Mulig svar: nationale straffelove indeholder sanktionsbestemmelser, bøder, hæfte, fængsel for dømte lovovertrædelser. Internationale konventioner har som hovedregel ikke sanktionsbestemmelser.

Spørgsmål: Hvorfor overholdes konventionerne ikke?

Spørgsmål: Hvad er menneskerettigheder?

Spørgsmål: Har børn menneskerttigheder? Hvilke?

Spørgsmål: Hvordan påvirkes børn af krig? Fag: Danskundervisning. Opgave: Med udgangspunkt i Harald Herdals digt: Tidens tegn ønskes en analyse af nyhedernes indflydelse på børns dagligdag, herunder lege.

Spørgsmål: Hvis rettigheder tillægges størst vægt, statens eller borgerens - eksempelvis set i lyset af værentvang?

Spørgsmål til civil ulydighed og ikkevold

Spørgsmål: Hv?

Spørgsmål: Hvornår er love uretfærdige?

Nævn historiske eksempler på anvendelse af civil ulydighed.

Nævn aktuelle danske eksempler på anvendelse af civil ulydighed.

Spørgsmål: Anvendte medlemmerne af Skandia-Hjælp civil ulydighed når de støttede konzentrationslejerfangernes familier?

Spørgsmål til krig

Spørgsmål: Hvad er militarisme?

Spørgsmål: Hvad er vold?

Spørgsmål: Hvorfor krig?

Spørgsmål: Hvad er krig?

Spørgsmål: Hvordan opbygges fjendebilleder?

Spørgsmål: Med udgangspunkt i den internationale organisation "Journalister uden Grænser" ønskes en analyse af massemediernes rolle i opbyggelsen af fjendebilleder ?

Svar: Organisationen og baggrunden for dens oprettelse er omtalt i Politiken, den 26. september 1999.

Spørgsmål: På hvilken måde har den militære teknologi forandret sig genenm historien frem til nutiden?

Spørgsmål: Hvilken rolle har små og store krige spillet i denne proces?

Spørgsmål: På hvilken måde kan den teknologiske udvikling ses som en grundlæggende drivkraft i samfundsudviklingen? Hvad virker modsatrettet?

Spørgsmål: Hvordan kan forholdet mellem civil og militær teknologi beskrives? Kan man overhovedet foretage en sådan opdeling?

Spørgsmål: Hvilke sammenhæng eller hvilke tænkelige sammenhæng er der mellem kaprustninger og krige? Er de almene billeder af kaprustningens drivkræfter relevante og i givet fald, hvilke begrænsninger har de?

Spørgsmål: Hvad kendetegner kaprustningen i Den tredje verden?

Spørgsmål: Er kaprustning et rigtigt begreb? Hvilke begrænsninger er der i det?

Spørgsmål: Hvad gør folk usikre?

Spørgsmål: Hvem har ansvaret for oprustningen?

Spørgsmål: Hvordan skal man vurdere nedrustningsbestræbelserne efter anden verdenskrig?

Spørgsmål: Hvad er forskellen på afrustning og nedrustning?

Spørgsmål: Hvad er forskellen på nedrustning og rustningskontrol?

Spørgsmål: På hvilken måde påvirker ny militær teknologi aktions- reaktionsmønstret?

Spørgsmål: Hvilke roller spiller de institutionelle mønstre i militræe organisationer? Hvilke tilsvarende mønstre kan iagttages i andre samfundsområder?

Spørgsmål: På hvilke måder kan våbenindustrien og militære organisationer have sammenfaldende eller modsatrettede interesser?

Spørgsmål: Hvilken betydning har våbenindustrien for et lands økonomiske politik? I små lande? I store lande?

Spørgsmål: Hvad ligger der i begrebet Det militær-industrielle komplex?

Spørgsmål: I hvilken udstrækning er det militær-industrielle komplex brugbart som forklaringsmodel for våbenudviklingen?

Spørgsmål: Hvilken rolle spiller kontrol- og overvågningsemtoder for nedrustning og rustningskontrol?

Spørgsmål: Kan man anvende krig som et magtmiddel med det formål at tvinge et andet land til at overholde fundamentale menneskerettigheder?

Spørgsmål: Hvad er menneskerettigheder og hvordan fortolkes de i forskellige lande og i FN?

Spørgsmål: Hvad er forskellen på en international krig og en borgerkrig? Er der andre former for krige?

Spørgsmål: Skal man opdrages til krig?

Svar: Ja.

Spørgsmål: Deltager børn i krige nu?

Svar: Ja. Børnesoldater deltager i krige, specielt i Den tredje Verdenm men der er også børn under 18 år som hvervede soldater i USA og England.

Spørgsmål: Hvordan bliver børn ofre i krige?

Spørgsmål: Hvad er krigstraumer?

Spørgsmål: Er der nogle lande og i givet fald hvilke, som ikke har væbnede styrker?

Spørgsmål: Er der nogle lande som ikke har efterretningstjenester, i givet fald hvilke?

Spørgsmål: Hvem er mest sårbar: Et land med væbnede styrker eller et land uden?

Spørgsmål: Hvordan modarbejdes krige?

Spørgsmål: Kan en pacifist acceptere begrebet fjende eller modstander? Hvilke overvejelser omkring fjendebilleder og modstand mod krige medfører problemstillingen?

Spørgsmål: Hvad er en fredsbevægelse?

Spørgsmål: Hvorfor er der flere fredsbevægelser?

Svar: Enten fordi de ikke kan enes eller fordi de arbejder med forskellige målsætninger.

Spørgsmål: Er våben defensive eller offensive?

Svar: Våben kan kun bruges til at true eller dræbe. Om et våben eller våbensystem er defensivt eller offensivt afhænger af det system, de indgår i.

Spørgsmål til værnetvang

Spørgsmål: Hvad er militærnægtelse?

Spørgsmål: Er der nogen lande, hvor der ikke er militærnægtere og i givet fald, hvilke?

Svar: Lande som ikke har værneplgit har heller ikke militærnægtere.

Spørgsmål: Hvorfor må folk ikke være militærnægtere?

Spørgsmål: Hvad er en totalnægter?

Spørgsmål: Er retten til militærnægtelse en menneskeret?

Spørgsmål: Har der været en eller flere perioder, hvor der ikke har været værnepligt i Danmark?

Spørgsmål: Det ideelle sikkerhedspolitiske scenarie ville være en afrustet verden, Inden politikerne kommer så vidt, hvad er så bedst, en hær af værnepligtige eller en hær bestående af konstabler eller professionelle soldater? Hvad er der af fordele og ulemper ved begge arrangementer?

Svar: Ved hærordningen 1679-1680 gik man bort fra den tvungne udskrivning af fodfolk til hæren. Med forordningen af 22.02.1701 om landmilitsens indrettelse i Danmark, blev værnetvangen genindført.

Spørgsmål: Det ideelle sikkerhedspolitiske scenarie ville være en afrustet verden, Inden politikerne kommer så vidt, hvad er så bedst, en hær af værnepligtige eller en hær bestående af konstabler eller professionelle soldater? Hvad er der af fordele og ulemper ved begge arrangementer?

Svar: En hvervet hær koster penge til lønudgifter, hvad enten hæren bliver brugt eller ej…

Top