Det danske Fredsakademi

Kronologi over fredssagen og international politik 1. Mars 1991 / Time Line March 1, 1991

Version 3.5

Februar 1991, 2. Mars 1991


03/??/1991
Forsvarsforlig
Tillægsaftale om forsvarets ordning. Aftalen fra 1989 videreføres med tilføjelser og ændringer.

03/01/1991
Landkrigen mod Irak slutter. Dødstal under krigen vurderes til omkring 100.000, herunder omkring 15.000 civile dødsofre.
USA pålægger gennem FNs sikkerhedsråds resolution 687 Irak en krigssakdeerstatning til Kuwait og Saudi Arabien på 600 mio $, for at lægge landet i en økonomisk spændetrøje. Afdrag på krigsskadeerstatningerne betales også efter invasionen af Irak til the United Nations Compensation Commission (UNCC) som distribuerer pengene til multinationale koncerner, der har mistet omsætning i Kuwait under og efter Golfkrigen. Regningen for Golfkrigen betales bl.a. af Japan, Saudiarabien og Tyskland. Irak stopper betaling af dansk eksport i 1980'erne til en samlet værdi af cirka 2,75 miliarder kr., hvilket indebærer, at den danske stat har omkring 220 milioner kr. til gode i Irak.
Kilde: Klein, Naomi : Reparations in Reverse.
http://www.commondreams.org/views04/1015-01.htm
Zunes, Stephen: Tinderbox.
Solomon, Norman: Krig i mediemanipulationens tegn. I: Information, 12/13/2002.
Aaggaard, Charlotte: Vil eftergive gæld [til Irak]. I: Information, 01/16/2004.

03/01/1991
EUCLID
Af Judith Winther
Våben og olie
Ved et møde, som de radikale afholdt på Christiansborg om det, der dengang var Golfkrisen, sagde jeg, efter i halvanden time at have lyttet til bekymringer over en evt. krig, at det var mærkeligt, at man kunne snakke så længe om dette uden overhovedet at komme ind på den store våbeneksport og eksport af know-how og materialer til fremstilling af kemiske og atomare våben. Iraks invasion af Kuwait viste behovet for et øjeblikkeligt stop for våbensalg. Alle erklærede sig enige, også kontorchefen fra forsvarsministeriet, som ikke ønskede sit navn nævnt. Men, tilføjede han, vi må være klar over, at det er vigtigt for de vestlige lande at få deres oliepenge igen!
Ønsket om europæisk våbenproduktion
Ser man nærmere på forholdene, fremgår det klart, at Europas ambitioner om at udbygge sin våbenproduktion og dermed våbenhandel er stor.
I 1976 dannede de europæiske lande IEPG, Independant European Pro-gramme Group, og målet var at fremme samarbejdet i den europæiske våbenproduktion, hvad der let kunne argumenteres for.
Som kontorchefen sagde, »Det ville jo være dumt, om vi alle producerede det samme, og om vi ikke søgte at standardisere vore produkter«. Han gjorde også opmærksom på betydningen af, at Europa ikke var helt afhængig af import fra USA. Hvem kan indvende noget imod det argument?
IEPG
I 1984 vedtog IEPG, der består af Belgien, Danmark, Frankrig, Tyskland, Grækenland, Italien, Luxembourg, Holland, Norge, Portugal, Spanien, Tyrkiet og U.K., at der var behov for en politisk styring, og der blev indsat et toplag af politikere. Det vil som regel sige landenes forsvarsministre. Og i 1986 anbefalede gruppen, »at skabe et EUCLID mere åbent og konkurrencedygtigt marked for forsvarsudstyr, samt at assistere de nationer, der var ved at udvikle deres egen forsvarsindustri, så det industrielle grundlag kunne styrkes«.
Konsekvensen af disse smukt formulerede formål bliver, at der vil blive produceret endnu flere våben i verden, at våbenproduktionsvirksomheder skal styrkes og nye hjælpes frem, og at initiativet i stigende grad skal lægges over på disse virksomheder.
Industriens ansvar eller politikernes ?
»Hovedtanken med disse forslag er at give industrien så stort et ansvar som muligt for at tilrettelægge og styre udviklingen og produktionen af militærudstyr på den økonomisk og teknisk mest fornuftige måde.
- Vi mener, at industrien er specielt velegnet til at rådgive om de tekniske muligheder og om systemets eksportmuligheder. Industrien bør være i stand til at have indflydelse på og være part i udviklingen af lEPGs nye politik,« skriver IEPG i en rapport fra 1986.
På den ene side sørges der for større politisk indflydelse, på den anden side lægges initiativer og beslutninger i stigende grad ud til industrien. Det er en modsætning, men kun tilsyneladende. Jo større ambitionerne er, i desto højere grad er en demokratisk overflade nødvendig. Ved halvårlige møder sanktionerer forsvarsministrene, hvad lEPGs embedsstab og bag dem for-svarsindustriens virksomheder er nået frem til.
EUCLID
Forrige forår mødtes lEPG-landenes forsvarsministre for at tage stilling til EUCLID-projektet (langsigtet europæisk initiativ for forsvarssamarbejde). Projektet, der kan kaldes den militære udgave af EUREKA-projektet, beskæftiger sig med udviklingen af avanceret forsvarsteknologi, som moderne radarteknologi, mikroelektronik, elektroniske skydevåben, satellitovervågning m.m.m.
Ved et efterfølgende møde i november sidste år i København kunne ministrene med tilfredshed konstatere (welcome) »de gode fremskridt på vejen mod et åbent europæisk marked for forsvarsudstyr«.
Konkurrencen som drivkraft
En vigtig drivkraft for projektet skal være konkurrencen mellem de deltagende landes virksomheder, den åbne og uhæmmede markedsøkonomi. 120 mill. ecu (100 ecu = 796,10 kr) er foreløbigt bevilget til projektet, så der er noget at konkurrere om og anstrenge sig for. Flittige virksomheds-laboratorier og teknikere vil komme med mange gode nye ideer og forslag.
Hvor er de politiske overvejelser ?
Men mens lEPG-skrifter og minister-kommuniquéer er fyldt med overvejelser om at få sat skub i initiativer og produktion, er det påfaldende, at der overhovedet ikke findes nogen diskussion om det politiske klima, om hvor stort (eller lille) våbenbehovet er, for slet ikke at tale om det demokratiske ansvar eller kontrol med forskning og udvikling. Det sidste begrænser sig til de halvårlige ministerielle godkendelser af og tilfredshed med forelagte papirer, uden at der i øvrigt har været nogen forudgående debat i parlamenterne derhjemme.
Den økonomiske blindgyde
FN-rapporters påvisning af, at våbenproduktion er en økonomisk blindgyde for et lands økonomi, og de mange groteske eksempler på, at det er Vestens egne våben, der bliver vendt imod dem den ene gang efter den anden, er ikke-eksisterende i denne sammenhæng.

03/01/1991
FNs terrorkonventioner
ICAO konvention om 'mærkning af plastisk sprængstof med henblik på afsløring'.

03/01/1991

Top


Gå til Fredsakademiets forside
Tilbage til indholdsfortegnelsen for marts 1991

Send kommentar, email eller søg i Fredsakademiet.dk
Locations of visitors to this page