Det danske Fredsakademi
Kronologi over fredssagen og international politik 1. Juli 1984
/ Time Line July 1, 1984
Version 3.0
Juni 1984, 2. Juli 1984
07/??/1984
Saudi Arabien
begynder i største hemmelighed at financiere Contraerne i Nicaragua.
07/01/1984
FN som
fredsbevarende faktor
Nedenstående indlæg er den tale, Judith Winther, der
er medlem af Ligaen og aktiv i Nej til atomvåben, holdt ved
Københavns-kredsens høring »Hvorfor bruge
våben -brug FN«, som blev afholdt i marts.
Høringen vil blive søgt fulgt op ved kurser og
publikationer.
Af: Judith Winther
I slutdokumentet for FN's 10. ekstraordinære
generalforsamling vedrørende nedrustning fra 1978
står: »Menneskeheden står i dag over for en
trussel om selvudslettelse uden sidestykke, hidrørende fra
den massive og konkurrerende akkumulering af de mest
ødelæggende våben, der nogensinde er
fremstillet. De eksisterende arsenaler alene af nukleare
våben er mere end tilstrækkelige til at
tilintetgøre alt liv på jorden. - Alligevel
fortsætter rustningskapløbet«.
Ordene er efterhånden blevet gentaget så ofte, at vi
nok alle kender dem - alligevel må vi fastslå, at den
eneste ændring, der indtil nu er sket, er at det er blevet
værre.
De eksisterende våbenarsenaler af atomare, konventionelle og
kemiske våben er siden 1978 vokset betydeligt, deres
ødelæggelseska-pacitet er øget, og de
indgår i stadigt farligere og mere offensive strategier. Hele
jorden er spundet ind i et militært net af uophørligt
arbejdende overvågnings- og efter-retningssystemer på
jorden og i luftrummet over os og af fly, skibe, ubåde og
hære bevæbnede med de mest moderne
ødelæggelsesvåben -og de befinder sig i konstant
krigsberedskab. Deres opgave er - siges det - at bevare freden.
Fred med våben og trusler?
Men kan man overhovedet skabe fred med våben? Og med trusler
og en evig væren på vagt over for hinanden?
Størsteparten af verdens nationer svarer i dag ja til dette.
Et land uden et veludbygget militært forsvar er
utænkeligt. Historisk set har et militært forsvar
også mange gange vist sig at være begrundet. Det, man
ikke gør sig klart i dag, er, at våbnene har
ændret sig radikalt siden da, at historiske erfaringer er
ubrugelige. Vore betingelser er ændrede, derfor må vore
reaktioner også ændres.
Igennem de sidste 100 år har den teknologiske udvikling
ændret våben og krigsføringsmuligheder i en
sådan grad, at de ødelæggelser, krige kan
forvolde, må betragtes som uacceptable. Allerede for 50-75
år siden ændrede langtrækkende artilleri,
flyvemaskiner, missiler og kemiske våben en krig fra at
være en kamp mellem to modstående hære til en
bevidst satsen på at ramme selve landet, dvs.
civilbefolkningen og dens produktions- og levemuligheder. Man
begyndte at tale om totalkrig. Og totalkrig er ikke blot store
verdenskrige. Det er alle de krige, der - som lokalkrigene rundt om
i verden for øjeblikket - lægger hele lande
øde, og som fordriver tusinder og atter tusinder af
mennesker fra deres hjem som flygtninge.
I det 19. århundrede var der indflydelsesrige kredse, der
mente, at efterhånden som våbnene blev stadig mere
destruktive, og civilbefolkningen ville blive ramt lige så
hårdt som de kæmpende hære, ville krige blive
stadigt mindre sandsynlige. Med perfektioneringen af
drabsinstrumenterne ville følgerne af krige blive så
frygtelige, at landene måtte opgive hære og krige.
Det var sådanne tanker, der gav anledning til de
første internationale konventioner om krigsførelse. I
1863 afholdtes den første konference om hjælpearbejde
under krigsførelse. Den førte til oprettelse af
Røde Kors. I 1864 blev den første
Genévekonvention underskrevet af 16 nationer. Det er
værd at bemærke sig dette i dag, hvor vi er
tilbøjelige til at tale om tiden før og efter
atombomben. Den tendens til at kunne forårsage den totale
katastrofe for det område, der rammes, begyndte allerede i
forrige århundrede med våben baseret på moderne
teknologisk viden. Konsekvenserne af atombomben er blot så
meget grellere og mere omfattende, at befolkningerne nu er
vågnet op til forståelse af, hvad det er, der sker, og
er begyndt at protestere.
Hvem er ofrene?
Det er altså mere end 100 år siden, at mennesker
først gang fastslog, at følgen af den moderne
våbenudvikling må blive, at krig ikke mere kan bruges
til at løse konflikter med. Siden da er våbnene blevet
uendeligt mange gange frygteligere, end man dengang overhovedet
kunne forestille sig. Udviklingen beskrives af følgende
opstilling fra CF:
1. verdenskrig
95% af krigsofrene militære
2. verdenskrig
52% af krigsofrene militære
Koreakrigen
lige mange civile og militære ofre.
Vietnamkrigen
20% af ofrene militære, 80% civile.
Man kan blive pessimistisk og sige, at når vi ikke er
nået videre på 100 år, kan vi lige så godt
opgive det. Man kan også sige, at 100 år er ikke ret
meget til at ændre traditioner i den mellemfolkelige
sameksistens, der ligger så dybt. Men med det store
befolkningsengagement, der eksisterer i dag, skulle der virkelig
være muligheder. Alle dybtgående
samfundsændringer er blevet fremført ved pres fra
neden: slaveriets ophævelse, kvinders stemmeret osv. Det kan
lykkes. Men det er ikke noget der sker fra den ene dag til den
anden.
Skal vi komme videre i dag, kan det ikke nytte - eller er det ikke
nok - at vi nøjes med at koncentrere os om våbental og
våbentyper. Vi må se på den samlede oprustning og
vi må først og fremmest se på logikken bag
den.
Absurd balance.
Udstationeringen øst/vest, gensidig anerkendelse, 10
års produktionstid, nye våben, offensive våben og
offensive strategier, konventionelle våben og konventionel
krigsførelse.
Alle disse fornyelser bygger på det påståede
behov for balance. Hvad den ene part har, må den anden part
også have, for at balancen kan opretholdes. Men kravet om
balance er absurd. Det er absurd i forhold til de
våbenmængder, der findes, og det er absurd, fordi
balance simpelt hen ikke kan beregnes på en så primitiv
måde. Forskelle i geopolitiske forhold, teknologiske
muligheder og militære og økonomiske traditioner og
vilkår gør alle forsøg på at stille
våbenantal op over for våbenantal til nonsens.
Vi må holde fast ved den erkendelse, der nu er mere end 100
år gammel, at krig med vor tids teknologiske
våbenmuligheder er umulig og utilladelig. Udviklingen har
bekræftet dette mangefold. FN bygger den vigtigste del af sit
arbejde på dette.
Vore betingelser i dag er fælles sikkerhed eller fælles
ødelæggelse. Det er vort eneste valg. Vort arbejde
må være at skabe en fælles sikkerhed. Vi må
skabe forhold, der kan medvirke til at mindske faren for, at der
opstår konflikter, og som kan løse de konflikter, der
opstår, uden krig. Fælles sikkerhed er det diametralt
modsatte af balancebegrebet.
Forslag fremme i tiden.
Atomvåbenfrie zoner - et emne, der har været arbejdet
med siden 1950'erne - indtil nu forgæves. Men interessen er
større end nogensinde, og hvis det lykkes at få
oprettet en eller flere zoner, vil det kunne få en
betydningsfuld tillids-skabende virkning. Emnet er diskuteret
så mange steder, at jeg ikke vil gå nærmere ind
på det her.
Et defensivt forsvar. Formuleredes første gang af forskeren
Horst Afheldt i i Tyskland i 1979. I Tyskland arbejdes der nu
intenst med spørgsmålet i forskerkredse, blandt andet
ved et samarbejde mellem Max Planck Instituttet og Bundeswehr.
Holdninger og fjendebilleder.
Også i Danmark er man begyndt at interessere sig for emnet,
der vækker stigende interesse overalt. Men optagetheden af
det defensive forsvar er direkte farlig, hvis man fortsætter
med at betragte det så snævert som det hidtil har
været tilfældet. Det, man interesserer sig for
både herhjemme og i Tyskland, er udelukkende den
militære side. Hvilke våben kan bruges, der både
er forsvarsmæssigt effektive og samtidig udelukkende er
defensive, hvordan skal forsvaret organiseres, for at det kan
fungere defensivt?
Men det er en alvorlig fejltagelse at tro, at et defensivt forsvar
nogensinde vil kunne få betydning, hvis det behandles
på så begrænset et grundlag. For at kunne
løse alle de samfundsmæssige og forsvarsmæs-sige
problemer, der vil opstå, for at kunne undgå at
systemet stivner i de samme konfrontationsholdnin-ger og
fjendebilleder, som vi kender i dag, og for at kunne hindre at det
defensive forsvar langsomt glider tilbage i de offensive
muligheder, vil det være nødvendigt, at det
først og fremmest behandles som en politisk løsning.
En politisk løsning, som man så tildeler nogle
defensive militære midler. Ikke en ændring af forsvaret
som man så betragter som en politisk løsning. Tanken
om et defensivt forsvar som »den nemme« løsning
på vore problemer er værdiløs.
FN-arbejdet må styrkes.
Endelig vil det være en absolut og uomgængelig
nødvendighed, at et defensivt forsvar kobles sammen med
andre former for politiske initiativer, der arbejder for en
ændring og en fredeliggørelse af de internationale
forhold. Som f.eks. at styrke FN-arbejdet.
Det er på mode at trække på skuldrene ad FN.
Bureaukratisk, tungt, kommer ikke igennem med noget, spiller fallit
over for problemerne. Svaret - vi har ikke noget bedre - er alt for
defaitistisk. Det kan kun gøres bedre - hvis vi blot
begynder at udnytte de muligheder, der ligger i FN.
07/01/1984
Tre måneders fælleskirkelig fredsmarch fra London til
Asissi i Italien
starter.
07/01/1984
Top
Send
kommentar, email
eller søg i Fredsakademiet.dk
|