Det danske FredsakademiLæseplan og opgaver til historieEksempel på undervisning: plakatanalyse. Amerikanske hverveplakater fra anden verdenskrig. De efterfølgende opgaver og spørgsml henvender sig til folkeskolen, HF-studerende og lignende. Anvend eksempel på plakatanalyse. Lav en tilsvarende analyse af plakater fra fredsbevægelser. Bruger fredsbevægelserne de samme metoder som militærfolkene til at få deres budskab ud? Er der nogen forskel og i givet fald hvilken? Første verdenskrig - Opgaver
Mellemkrigsårene - OpgaverDer ønskes en analyse af beslutningsprocessen omkring USA deltagelse i interventionskrigen mod Sovjetunionen. Der ønskes en biografi over den amerikanske præsident Harding. Der ønskes en biografi over østrigeren A. Hitler i perioden 1910-1920, specielt med henblik på hans østriske værnepligtsforhold. Beskriv og analyser de indenrigspolitiske og økonomiske forhold i USA fra 1919 til og med børskrakket i USA. Der ønskes en analyse af det dipomatiske spil omkring Folkeforbundets nedrustningskonference i trediverne. Den tyske redaktør Carl von Ossietzky fik i 1936 Nobels fredspris. Der ønskes en opgave som analyserer den danske debat for og imod tildelingen af Nobels fredspris til Carl von Ossietzky. Hvordan var reaktionerne på tildelingen af fredsprisen til Ossietzky? Hvordan gik det ham efterfølgende? Litteratur: Brug Fredsakademiets kronologi i de relevante år. Singer, Kurt: Carl von Ossietzky : Fredshelten i Koncentrationslejren. Igennem mellekrigsårene blev kendskabet til civil ulydighed og ikkevoldelige metoder kendt over hele verden gennem den indiske nationalistbevægelse under Mohandas Gandhis ledelse. Kunne nazisterne i Tyskland, fascisterne i Italien, Spanien og Portugal være stoppet med ikkevoldelige midler? Der ønskes en diskussion af Den norske nobelkomités manglende nominering af Mohandas Gandhi til Nobels Fredspris. Anden verdenskrig - Opgaver
Historien om militærnægtere under anden verdenskrig er meget lidt beskrevet af danske historikere. Det vides dog, at der var militærnægtere i Storbritannien, USA og Canada. Beskriv eksempelvis canadiske militærnægteres forhold og behandling under anden verdenskrig. Der ønskes en sammenligning af forholdene for amerikanske militærnægtere under første og anden verdenskrig. Hvordan ændrede de amerikanske myndigheders opfattelse af militærnægterne i perioden og hvad betød det for krigsmodstanderne? Er det acceptabelt, at amerikanske nazister ikke ville gå i krig mod Tyskland? Fredsbevægelserne blev forfulgte i næsten alle tysk besatte lande under anden verdenskrig. Hvor blev pacifister i tysk besatte lande ikke forfulgt og forsøg at forklare hvorfor? Besættelsen![]() Den tyske militære besættelse af Danmark 1940-1945 blev af de fleste børn og unge oplevet som det, den unge digter Halfdan Rasmussen i 1943 beskrev som det store Mørkeland, regeret af den onde kejser Næsegrus, som havde bestemt, at: Børnene i Mørkeland måtte ikke fnise, - Tænk - den ganle Grimrian nægted dem at spise! Deres far og deres mor måtte aldrig si et ord, hvis det ikke passed ham. Å - det var en skam. Tænk - hvis nogen bare lo, blev de sat i fængsel bag en skummel kælderdør med et mægtigt hængsel. Alle deres sultne børn stod og græd ved fængselsdørn og fik bare brød og vand! Å det stakkels Mørkeland. Mod så meget mørke rejser der sig en modstand: Men i landet boede der en som hed Jens Svede; han var smed, og du kan tro at han kunne smede! Han var bred og kæmpestor - større end din far og mor - for han havde vokseværk! Å - han var så stærk så stærk… Smeden kunne ikke li Næsegrus den blinde, som med mørkets politi spærred småfolk inde. Men så længe alt var sort, så var Mørkeland forgjort. Derfor ville smeden gi folket lys, så de blev fri. Der har efter anden verdenskrig været forskellige opfattelser af modstandskampen i Danmark. Sammenlign interviewene med modstandsfolkene Niels Aage Skov i Politiken 16. april 2000 og Aage Staffe i Jyllands-Posten, 10. April 2000. Hvad er det for begivenheder og holdninger der gør, at deres livsforløb udvikler sig forskelligt? Spørgsmål og opgaver til besættelsen
Tak til Aage Staffe for inspiration til nogle af spørgsmålene. LitteraturStaffe, Aage: Terror, krig, fred i det tyvende
århundrede. Forlaget Step. Tiden efter anden verdenskrigDer ønskes en beskrivelse af det internationale freds- og hjælpearbejde under og efter anden verdenskrig, eksempelvis gennem Fredsvennernes Hjælpearbejde og den internationale kampagne mod toberkulose 1947-1951. Der ønskes en analyse af stormagterens rivalisering og styrkeforhold før og i perioden efter anden verdenskrig. I årene efter anden verdenskrig blev en lang række kolonier, eksempelvis Indien, selvstændige. Bevarede kolonimagterne kontrollen over deres tidligere kolonier og i givet fald hvordan? Der ønskes en analyse af begrebet uland, med specielt henblik på begrebets formulering. Den kolde krig - OpgaverHvad er en kold krig? Hvilken rolle spillede dannelsen af militær-industrielle komplekser i supermagterne under den kolde krig? I hvor mange tilfælde var den kolde krig varm under den kolde krig? I mellemkrigsårene talte man om et anderledes Tyskland. Forskellen på de anderledes i Tyskland var holdningen til pacifisme. Hvem var de anderledes under den kolde krig? Er den dansk-amerikanske aftale om forsvaret af Grønland fra 1951 i strid med grundloven og er den folkeretslig gyldig? Hvad var de danske motiver for at indgå aftalen? Blev fangerne i Thuleområdet flyttet med tvang før Thulebasens anlæggelse? Der ønskes en undersøgelse af den offentlige kritik af Danmarks rolle under den kolde krig, med særlig henblik på dansk atomvåbenpolitik 1979-1988. Danmark efter den kolde krigDer ønskes en analyse af skiftet i den danske sikkerhedspolitik i forbindelse med anvendelsen af krigsskibet Ofert Fisher under den første Golfkrig. Der ønskes en opgave som analyserer Golfkrigssyndromets udbredelse.
|