-
- Historisk nævn oprettet 1917 under: Indenrigsministeriet.
Nedlagt 1920.
Fragtnævnet yder Regeringen Bistand ved Tilvejebringelse ..
af Tonnage til saadanne af de for Landet nødvendige
Tilførsler, for hvilke offentlig Medvirken .. skønnes
ønskelig.
Loven administreredes, ifølge Rigsarkivet, af et af
Indenrigsmin. nedsat Fragtnævn med en kgl. udnævnt
formand og syv medlemmer udpeget efter indstilling fra Dansk
Dampskibsrederiforening. I den første tid indskrænkede
nævnets opgaver sig til opkrævning af afgifter og
fordeling af transporter med kul og
koks. Da blokaderne af dansk farvand satte ind, overtog
Fragtnævnet dispositionen over hele den danske
handelsflåde. Nævnets øgede ansvarsområde
udmøntedes i lov 95 af 1.3.1917, der pålagde
nævnet at yde regeringen bistand til at tilvejebringe den
bedste og billigste måde at skaffe de nødvendige
tilførsler. Endvidere skulle nævnet føre tilsyn
med fragtforholdene og skibsfartens udvikling. Ved lov 337 af
15.6.1918 deltes Fragtnævnet i et Dampskibsnævn og et
Sejlskibsnævn. Samtidigt overførtes nævnene til
Handelsmin.s ressort. Ved den dansk-amerikanske overenskomst af
18.9.1918 havde Danmark forpligtet sig til at stille halvdelen af
den danske handelsflådes tonnage til disposition for de
allierede. Efter våbenstilstanden gav USA afkald på
denne ret, og ved overenskomst mellem Fragtnævnet og
regeringen af 17.9.1919 blev skibene atter stillet til
rådighed for rederierne, ligesom maksimalpriserne
afskaffedes. Reguleringen af skibsfarten ophævedes endeligt
ved lov 728 af 22.12.1920.
- Se også: Fragt ; Fragtnævnet af 1939 ; første verdenskrig ; transport ;
søfart.
- Se tillige: Danmark: Myndigheder
; lobbyisme ; nævn ;
råd ; styrelser.
-
- Fragtnævnets Beretning 12. Maj 1916-22. December
1920, 1921.
Send
kommentar, email eller søg i
Fredsakademiet.dk