Det Danske Fredsakademi
Bjergprædikenens fredspolitik
Om Hvori Bestaar min Tro
og Kristi Lære og Kirkens Lære
af Leo Tolstoj
Holger Terp - juni 2001
Den verdensberømte russiske forfatter Leo Tolstoj
(1828-1910), skrev i 1860'erne den historiske roman Krig og
fred, delvist på de erfaringer han havde gjort sig som
soldat. Som adelsmand blev han officer i den russiske hær
under Krim-krigen i 1854.
Efter færdiggørelsen af romanen Krig og fred skrev
Tolstoj desuden en række andre romaner, fortællinger og
skuespil, hvoraf de mest kendte er Anna Karanina og
Soldater-fortællinger fra Kaukasus.
Tolstoj er i dag stort set kun kendt som
skønlitterær forfatter. Hvad der derimod ikke er
så kendt af Tolstojs forfatterskab nu om dage er hans
samfundskritiske værker. Og det med god grund. Siden hans
død i 1910 er der publiseret meget få af dem på
dansk. Værker om pacifisme, militærnægtelse,
kristendom, mådeholdenhed samt værker om militarisme og
nationalisme.
Heller ikke på engelsk har der været publiseret
særligt meget af og om Tolstoj siden hans død. Tolstoj
er i modsætning til selv mange middelmådige forfattere
aldrig udkommet i samlede værker, med lærde
indledninger, noter, forklaringer osv.
For mig forekommer det besynderligt, at en af de få
forfattere der har takket nej til at modtage Nobels litteraturpris,
ikke har haft større bevågenhed i forlagsbranchen, hos
politikkerne, hos de kristne eller hos det læsende publikum
efter hans død.
En simpel kristendom
Da Tolstoj når op i alderen lægger han
romanskriveriet på hylden og begynder at skrive
samfundskritiske bøger. Årsagen er, at Tolstoj i 50
års alderen som et resultat af en midt-vejskrise, bliver
kristen i ordets bogstaveligste betydning. Han bekender sig
offentligt som overbevist kristen. Ikke som medlem af den
græsk ortodokse russiske statskirke eller som medlem af denne
eller hin nyreligiøse sekt som stod i opposition til
statskirken. Tolstojs kristendom var et enkeltmandsforetagende. Det
var en simpel kristendom, Tolstoj forkyndte.
Tolstoj tog Jesus ligefremme ord i Bjergprædikenen
bogstavelig. "Hvori bestaar min Tro" er en lang parafrase over
temaet om ikke at gengælde ondt med ondt, dømmer ikke,
at I ikke skal fordømmes, sværg ikke og bedriv ikke
hor og hvad dette indebærer ikke bare for det enkelte
menneske, men også for de samfund og for de lande som kalder
sig kristne. Det er ikke småting.
De kristne stater burde, efter Tolstojs mening, laves fundamentalt
om: domstolene, fængselsvæsnet og de væbnede
styrker, militarismen og nationalismen skal afskaffes i de kristne
lande og erstattes af næstekærlighed.
Hvori Bestaar min Tro og Kristi Lære og
Kirkens Lære er stærk kost for de fleste normale
kristne, som har et tilbagelænet og afslappet forhold til
kirken, biblen og specielt til Det nye testamente. Med afsæt
i Jesu Bjerg- prædikenen analyserer Tolstoj sig frem til, at
Jesus skar Mose Lovens ti indledende love ned til fem:
- Du skal ikke vredes på din broder.
- Du skal under intet som helst påskud skille Dig fra din
hustru.
- Du skal aldrig aflægge ed.
- Du skal ikke sætte Dig imod det onde, og
- Du skal ogsaa elske dine fjender, d.v.s. folk, som ikke er dine
landsmænd.
Fredskirkerne
Tolstoj fik mange henvendelser fra forskellige
fredsorganisationer og enkeltpersoner efter udgivelsen af
Hvori Bestaar min Tro. Han havde siddet isoleret
på sit gods og skrevet den, uden at være videre
orienteret om de historiske fredskirker og den tidlige
fredsbevægelsers historie.
De kendteste af de historiske fredskirker er Kvækerne og
Brødremenighederne. Tolstoj kendte godt til eksistensen af
nogle af de tidlige fredskirker, men han havde ikke læst
nogle af deres skrifter, da han skrev Hvori Bestaar min
Tro. Det fik han nu rig lejlighed til.
Der kan ikke herske nogen tvivl om, at Tolstojs bøger
udbredte kendskabet til, at bjergprædikenen kunne anvendes i
en pacifistisk sammenhæng, også af folk som ikke var
kristne.
Specielt i de historiske fredskirker og blandt senere
fredsorganisationer som Forsonings-forbundet, lånte man
kraftigt fra det nye testamente til antikrigsargumentation.
Eksempelvis skriver sognepræst Oscar Geismar i artiklen:
Kristendom og Krig i Kristeligt Fredsforbunds
tidsskrift Fredsvarden i januar 1917 bl.a.:
Det for alvor beskæmmende ligger i, at
det ikke synes at være gaaet op for ret mange Kristne, at det
egentlige Problem er den enkeltes Deltagelse i Krig eller hans
Ikke-Deltagelse. En kristelig Strike overfor Krigen og alt, hvad
dens er. - Jeg gad vide, hvor mange af de krigsførende
Kristne der for Guds Ansigt har overvejet, om ikke dette netop var
deres Pligt. Man har hæftet sig ved Biting, og ikke haft mod
til at se Sagen lige ind i Øjnene (s. 14).
Lenin og Tolstoj
Det var dog ikke alle pacifister der var enige med Tolstoj.
Lederen af Det tyske Fredsselskab, Alfred Herman Fried kritiserede
i en nekrolog over Tolstoj i tidsskriftet Friedens-Warte, hans
accept af den kristne etik og hans misforståede opfattelse
af, at ved en praktisk gennemførelse af kristendommen
er muligt at overvinde fjendskabet mellem nationerne. For
Fried var Tolstoj og kvækerne romantikere og utopister, uden
forbindelse med virkeligheden.
Også ikke pacifister var imod Tolstojs lære. Lenin
udtalte sig i 1908 imod Tolstjs ikkevoldsfilosofi som Lenin dengang
mente, ville undergrave den væbnede kamp for
revolutionen.
Den senere stadsingeniør i København Oluf
Forchhammer, skriver en af de første borgerlige skrifter om
militærnægtelse på dansk: Jeg
nægter i 1909. I denne pjece bruger han
bjergprædikenen som afsæt for sine begrundelser for at
være militærnægter, idet han konkluderer, at
Krig er en Forbrydelse.
Konsekvent pacifisme
Tolstojs Hvori bestaar min Tro og specielt det
efterfølgende bind Kristi Lære og Kirkens
Lære er alene ved deres fysiske størrelse, de
første store konsekvent pacifistiske bøger på
dansk. Hvor Immanuel Kant tidligere i Den evige Fred
havde argumenteret for, at for at etablere en blivende fred,
måtte man afskaffe krigsforberedelser, erklærede
Tolstoj sig enig i dette, men tilføjer, at afskaffelsen af
krigsforberedelser indbefatter, at værnetvangen - af nogle
kaldet værnepligt - afskaffes.
Kristi Lære og Kirkens Lære er, så vidt jeg er
orienteret, den først udgivne bog i Danmark som
beskæftiger sig med emnerne pacifisme, civil ulydighed og
militærnægtelse.
War Resisters' International udsender i slutningen af tyverne en
pjece med udvalgte citater af Tolstoj. Det blev en af det
nystartede forbund Aldrig Mere Krigs første udgivelser. I
WRI beundrer mange medlemmer Tolstoj. Foreningens sekretærer
H. Runham Brown og Martha Steinitz skriver i forordet til
Magtanvendelse, Krig og Revolution, at: Krigsmodstanderens
internationale Forbund (WRI) skylder ikke nogle enkle
Førerpersonligheder, men hvert enkelt Medlems
Ansvarsbevidsthed sin eksistens og Liv. Trods dette er Leo Tolstojs
Virken og Personlighed af største Betydning for vor
Bevægelse. Mange af vor Grupper ser i ham deres
Fører.
Tolstoj som elektroniske bog
Bøgerne er indscannet som de er og der er
ikke forandret noget i hverken den danske eller i den udenlandske
tekst.
Teksten er scannet ind side for side og linje for linje, men
teksten er ikke justeret og der er ikke foretaget indryk ved
begyndelsen af nye afsnit.
På grund af græske gloser, har det værert
nødvendigt at overføre filerne fra Write til
WordPerfect, da det er det eneste tekstbehandlingsprogram jeg har,
der kan skrive græske bogstaver. Hvis bøgerne skal
udskrives korrekt, kræver det derfor, at man har et program
som kan skrive de græske bogstaver.
Jeg er ikke græsk-kyndig og er ikke sikker på, at de
græske bogstaver i Hvori Bestaar min Tro er
skrevet korrekt ind, da WordPerfects græske alfabet
tilsyneladende ikke helt stemmer overens med det som står i
bøgerne, men jeg hører gerne fra læserne og
retter eventuelle fejl som måtte have sneget sig ind.
Kommentarer til værkerne og indledningen ses også
gerne.
Enkelte typografiske fejl, specielt i Hvori bestaar min
Tro?, er rettet. Det drejer sig om et par omvendte bogstaver
og et par regulære stavefejl. Noter fra forfatteren og
oversætteren er markeret på samme måde som i de
papirbaserede udgaver. Mine egne noter og henvisninger er skrevet i
WordPerfects noteapparat. Mine egne kommentarer, der som regel er
faktanoter, er indsat i WordPerfects noteapparat.
Top
Fredsakademiet.dk
|