Det danske Fredsakademi
Kronologi over fredssagen og international politik 3 Oktober
1909 / Time Line October 3, 1909
Version 3.5
2. Oktober 1909, 4. Oktober 1909
10/03/1909
Fredsvenlig
udvikling
Af Fredrik
Bajer
http://www.archive.org/details/gadsdanskemagasi03kobeuoft
Fredrik Bajer i 1892.
»Excelsior —«
Det er mig en ære at være opfordret til at skrive en
artikel enten omhandlende en skildring af mit „arbejde i fredssagen" eller af
„fredssagens historie".
Jeg skal gøre et forsøg, idet jeg dog sætter
„både — og" i stedet for „enten —
eller", om end artiklen derved får et mer
„causerie"-agtigt præg.
Jeg forbigår det forsøg, som 1867, efter brevveksling
med Fr. Passy,
blev gjort af mig på at stifte en dansk fredsforening.
Det lykkedes først den 28. november 1882. Men den
nyfødte fik navnet „Foreningen til Danmarks
nevtralisering". Jeg nærede næmlig den gang den tro, at
dette formål lettest og hurtigst kunde nås. I
nevtralisering ligger garanteret nevtralitet. I 1898 var jeg
— især gennem påvirkning af min svenske ven,
rigsdagsmand Dr. Ad. Hedin — bleven klar over, at
garanteret nevtralitet var betydningsløs, ja endog kunde
blive skadelig. Det lykkedes mig at få „Dansk
Fredsforening" til at ændre sit program i den henseende.
Formålet blev fra nu af: at virke for, at Danmark
erklærer sig vedvarende nevtralt.
Hvad ligger deri?
Det ligger i ordet erklæring, at her ikke er tale om noget,
som afhænger af andre magter, men om noget, som den
suveræne stat gør af egen fri magtfuldkommenhed. Det
var udenrigsminister Bluhmes standpunkt under
Krimkrigen. Det er det
standpunkt, som den folkeretskyndige Fr. de Martens har
tilrådet Danmark at indtage. Og det er uden tvivl en
misforståelse af fhv. udenrigsminister Deuntzer , når
han opfatter en sådan erklæring om vedvarende
nevtralitet som „en blot demonstration, hvorved Danmark ikke
kan opnå nogen fordel" o. s. v. (se Bilag til
Forsvarskommissionens Betænkning p. 6). Jo, den en gang for
alle erklærede principielle nevtralitet har den fordel
fremfor den tilfældige, — den, som erklæres for
hvert enkelt tilfælde, når krig er ved at bryde ud
imellem andre magter, — at den betrygger imod alliancetilbud
fra disses side. Den stat, som har erklæret sig principielt
og vedvarende nevtral, har meget lettere ved at holde sig fri for
krigsalliancer, end den, som andre stater mener at kunne vinde for
sig som forbundsfæller. Erklæringen, afgiven en gang
for alle, virker som en para-alliance — (jævnfør
parasol).
Misforståelsen kommer vel for en del deraf, at man,
både fra den ene og fra den anden side, ofte altfor meget
sætter nevtralitetsspørsmål i forbindelse med
forsvarsspørsmål. De magtmidler, som en nevtral stat
har brug for til opretholdelse af sin nevtralitet eller varetagelse
af sine folkeretlige pligter under krig mellem andre magter, bliver
uden tvivl de samme i alle tilfælde. De afhænger ikke
af, om nevtraliteten er af den ene eller den anden natur.
Forskellen er i det højeste, at den en gang for alle
erklærede nevtralitet i højere grad opretholder
suveræniteten, medens den garanterede nevtralitet åbner
adgang til indblanding fra garanti magternes side i den nevtrale
stats ordning af dens militærvæsen.
Men er dette rigtigt, står
nevtralitetsspørsmålet heller ikke i umiddelbar
forbindelse med afvæbningsspørsmålet. Dettes
løsning foregår imellem staterne på samme
naturlige måde som det, i hundredårenes løb, er
foregået imellem borgerne i samme stat. Når den
internatjonale retssikkerhed er bleven så stor, at det ingen
nytte længer er til at være bevæbnet, falder
våbnene bort af sig selv. Politi og domstole i internatjonal
forstand vil efterhånden i tidernes løb fremme
afvæbningen, om end aldrig væbnet magt helt vil kunne
undværes — lige så lidt internatjonalt som
natjonalt, Ingen vil naturligvis gøre begyndelsen med
afvæbning, så længe stridigheder imellem
natjonerne ikke kan afgøres ad retslig vej, ved voldgift,
mægling eller på anden fredelig måde.
Først, når det er tilfældet, forsvinder
våbnene efterhånden.
Det er også en misforståelse at anse våbnene som
selve sygdommen. De er kun sygdommens ydre kendetegn. Man helbreder
ikke en koppepatient ved at barbere kopperne bort. Der må en
grundigere kur til. Det, som bevirker koppernes fremtræden i
det ydre, må bort.
Det er den gode forståelse — Entente cordial — , som, i
forbindelse med de internatjonale retsmidlers forbedring, må
være fredsvennernes hovedopgave. Lige som i lægekunsten
er de forebyggende midler vigtigere end de, som må tilgribes,
når sygdommen — krigen i dette tilfælde —
er udbrudt.
Der er derfor noget, som for fredsvennerne må stå som
endnu højere formål end voldgift o. lign. Voldgift
forudsætter strid. Men bedre endnu end for Voldgift er det at
virke for, hvad vor store legatstifter Alfred Nobel i sit
testamente har betegnet som »folkens
förbrödrande« (hans modersmåls udtryk taber
ved oversættelse). Denne sandhed erkendes mer og mer af de
ledende fredsvenner i alle lande. Derfor er der en stigende
tilbøjelighed til at danne internatjonale politiske
sammenslutninger. Ti derved udelukkes, så vidt muligt, krig
imellem de stater, som slutter sig sammen. Der har bl. a.
hævet sig røster for at forene Tomagtsforbundet og
Tremagtsforbundet til et Femmagtsforbund eller lignende. Men der er
en fare ved at virke for sligt uden tilstrækkeligt hensyn til
forbundsmagternes selvstandighed. Faren er imperialistisk. Og
imperialismen bliver i længden den største fare for
fredssagen, idet den er tilbøjelig til at sætte magt i
stedet for ret. De store magters hjærtelige omfavnelser er
vel glædelige, men dog kun for så vidt som de små
staters selvstændighed ikke knuses imellem de stores favntag.
Derfor har jeg ved enhver lejlighed i de senere år betegnet
som kantonalisme, hvad der bør fremmes for at afværge
imperialismens farer. Den meget frugtbare, fredsvenlige forfatter
Alfred Fried har
med rette taget til orde for Verdens organisation. „Organiser
Verden!" oversat på mange sprog, er endog brugl som indskrift
på oblater til at lukke breve med. Jeg har gjort
opmærksom på, at det ikke er nok at organisere,
når man ikke organiserer på den rette måde.
Forbilledet kan findes i Svejtser-forbundets organisation. Dets 22
kantoner kaldes endog „suveræne" i forfatningsloven.
Deres selvstændighed er hævdet. I Svejts viser
historien, hvorledes store og små „stater" —
endog med forskelligt sprog og forskellige trosbekendelser —
kan føre et fredeligt samliv i indbyrdes forståelse
med hverandre. Heri ser jeg forbilledet for det „folkens
forbrodrande", Nobel nævner som det første
formål i sit testamente.
Hermed har jeg i flygtige træk antydet den åndelige
udvikling, jeg i de sidste firti år har gennemgået som
fredsven. Jeg har med det samme meddelt lidt om mit eget arbejde i
fredssagen, løvrigt håber jeg i løbet af
året at kunne udgive „mit levned". Et menneskes
levnedsløb er tit parallelt med en hel tidsalders, og har
for så vidt mer end rent personlig interesse.
Kilde: Gads danske magasin, 1909.
10/03/1909
Top
Send
kommentar, email
eller søg i Fredsakademiet.dk
|