-
- Latin: Hvad der ved hjælp af energi og varme sætter
noget i bevægelse; drivkraft, eksempelvis eksplosionsmotorer
eller forbrændingsmotorer i
biler, busser, fly, raketter, tog og skibe.
Bekendtgørelse om begrænsning af emission af
nitrogenoxider og carbonmonooxid fra motorer og gasturbiner,
2017.
§ 2. I denne bekendtgørelse forstås ved:
5) Motor: En forbrændingsmotor, der fungerer efter
ottoprincippet, og som anvender elektrisk tænding eller,
når der er tale om dual-fuel-motorer eller dieselmotorer,
kompressionstænding til forbrænding af brændstof.
Bekendtgørelse om begrænsning af luftforurening fra
mobile ikke-vejgående maskiner mv,, 2015
4) Håndbåret motor:
En motor, der opfylder mindst en af følgende
betingelser:
a) Motoren skal benyttes i et redskab, som bæres af
operatøren hele tiden under udførelsen af dets
tilsigtede funktioner.
b) Motoren skal benyttes i et redskab, som skal anvendes i flere
positioner, f.eks. op og ned eller til siden, for at udføre
sine tilsigtede funktioner.
c) Motoren skal benyttes i et redskab, hvis samlede vægt
inklusive motor, men uden væsker, ikke overstiger 20 kg, og
som tillige udviser mindst et af følgende kendetegn:
i) Operatøren er nødt til enten at støtte
eller bære udstyret hele tiden, mens det udfører sine
tilsigtede funktioner.
ii) Operatøren er nødt til enten at støtte
udstyret eller holde det i den rigtige retning hele tiden, mens det
udfører sine tilsigtede funktioner.
iii) Motoren benyttes i en generator eller en pumpe.
5) Hjælpemotor:
En motor, der er monteret i eller på et
motorkøretøj, maskine, lokomotiv, motorvogn eller
fartøj, men som ikke er med til at drive
køretøjet, maskinen, lokomotivet, motorvognen eller
fartøjet fremad.
6) Ikke-håndbåret motor:
En motor, der ikke er omfattet af definitionen af en
håndbåret motor.
7) Håndbåren motor til erhvervsmæssig brug, som
benyttes i flere positioner:
En håndbåret motor, der opfylder betingelserne i
både litra a) og b) i definitionen af en
håndbåret motor, og for hvilken motorfabrikanten til
den godkendende myndigheds tilfredshed har godtgjort, at en
emissionsholdbarhedstid for kategori 3 i henhold til punkt 2.1 i
bilag IV, tillæg 4 i direktiv 97/68/EF, som ændret
senest ved direktiv 2012/46/EU, finder anvendelse på denne
motor.
8) Lokomotiv:
Selvdrevet udstyr på skinner, beregnet til at flytte eller
fremdrive vogne, som er beregnet til at transportere gods,
passagerer eller andet udstyr, men som ikke selv er beregnet til at
transportere gods, passagerer (andre end dem, som står for
driften af lokomotivet) eller andet udstyr.
Bilag 2: Eksempler på maskiner, hvis motorer er omfattet af
denne bekendtgørelse, jf. § 1, stk. 2
1) Dieselmotorer med en nettoeffekt på 18-560kW, dog 19-560
kW for motorer der som minimum skal opfylde trin 3A i bilag 3, nr.
1, som kører med vekslende hastighed, jf. § 1, stk. 2,
nr. 1, litra a:
– teknisk boreudstyr, kompressorer m.v.,
– bygge- og anlægsmateriel, herunder hjullæssere,
bulldozere, bæltetraktorer, bæltelæssere,
lastvognslæssere, terrængående
lastkøretøjer, hydrauliske gravemaskiner m.v.,
– landbrugsredskaber, jordfræsere,
– skovbrugsmaskiner,
– selvkørende landbrugsredskaber (med undtagelse af
traktorer),
– udstyr til materialehåndtering,
– gaffeltrucks,
– maskiner til vejvedligeholdelse (vejhøvle,
vejtromler, asfalteringsmaskiner),
– snerydningsudstyr,
– ground service udstyr i lufthavne,
– elevatorer,
– mobilkraner.
2) Dieselmotorer med en nettoeffekt på 18-560 kW, dog 19-560
kW for motorer der som minimum skal opfylde trin 3A i bilag 3, nr.
1, som kører med konstant hastighed, jf. § 1, stk. 2,
nr. 1, litra a:
– kompressorer,
– elaggregater med varierende belastning, bl.a. køle-
og svejseanlæg,
– vandpumper,
– plæneplejere, flishuggere, snerydningsudstyr og
fejemaskiner.
3) Benzinmotorer med en nettoeffekt på højst 19 kW,
jf. § 1, stk. 2, nr. 2:
– plæneklippere,
– kædesave,
– elgeneratorer,
– vandpumper,
– buskryddere,
– hækklippere.
Bemærk, at listen ikke er udtømmende.
6. supplement til Luftvejledningen (vejledning nr. 2 2001) –
Kapitel 6 omenergianlæg. / : Miljøstyrelsen, 2017.
Dette afsnit omfatter gasmotorer, dieselmotorer og dual-fuel
motorer.
Gasmotorer er forbrændingsmotorer, som fungerer efter
ottoprincippet, og som anvender elektrisk tænding til
forbrænding af brændstof.
Dieselmotorer er forbrændingsmotorer, der fungerer efter
dieselprincippet, og som anvender kompressionstænding til
forbrænding af brændstof.
Dual-fuel-motorer er forbrændingsmotorer, som anvender
kompressionstænding og fungerer efter dieselprincippet ved
forbrænding af flydende brændstoffer og efter
ottoprincippet ved forbrænding af gasformige
brændstoffer.
- Se også:
Motorkøretøj ; motorvej.
-
-
Tekst.
Send
kommentar, email eller søg i
Fredsakademiet.dk