Det Danske Fredsakademi
Hansen, Peter Mikael: Militærvægring 1849-1917
:
Artikuleret militærnægtelse 1901-1917 :
Religiøst artikuleret militærnægtelse
1901-1917
De religiøst funderede militærnægtere indtog
deres særlig niche i stat-individ-konflikten. Et konkret
eksempel var Niels Peder Simonsen, der i 1905 blev idømt
mørk arrest på indskrænket kost i 15 dage for at
have “vægret sig ved at lade sig iklæde
(…) under påberåbelse af, at det stred mod
religionen og hans samvittighed”. Her italesatte
han præcist denne konkrete konflikt mellem på den ene
side et individ som via social praksis forsøgte at
udøve modmagt overfor på den anden side staten, hvad
angik spørgsmålet om militærværnepligt.
Simonsens religiøst baserede ontologiopfattelse stemte ikke
overens med statens i dette spørgsmål. Simonsen var
født på landet, og er som sådan et godt eksempel
på, at den religiøst funderede artikulerede
militærnægtelse pegede i retning af at være et
fænomen spredt ud over det ganske land, med et landligt
islæt. Bemærk dog at jeg på baggrund af det
forhåndenværende kildemateriale ikke entydigt kan
fastslå at den religiøst funderede
militærnægtelse, ej heller i perioden 1901-1917, var et
landligt fænomen. Hertil er kildematerialet for spinkelt.
Et eksempel på en religiøs
militærnægter født i byen var Niels
Sørensen fra Århus. Som rekrut blev han idømt
simpelt fængsel på vand og brød i 15 dage for
lydighedsnægtelse. Han blev arresteret og siget for ved
mødet d. 22.4.1912 at have nægtet at lade sig
iklæde, og i følge straffelisten forklarede han under
krigsretsforhøret at “nægtelsen var grundet i
religiøs overbevisning”.
Et andet eksempel på en religiøs
militærnægter fra landet var Carl Vilhelm
Christiansen født i
Marslev sogn. Carl Vilhelm blev i 1915 sigtet for at have
nægtet at bære våben og under
krigsretsforhør tilstod han at tilhøre
“Pinsemissionen”, som forbyder at bære
våben. For denne i følge myndighederne mulige
uligevægtige sindstilstand, blev han indlagt til observation
på garnisonssygehuset i Odense, som imidlertid
erklærede, at han var fuldt tilregnelig. Carl Vilhelm blev
derfor idømt 15 dages simpelt fængsel på vand og
brød for nægtelse af lydighed. Carl Vilhelm fortsatte
imidlertid sin religiøst baserede
militærnægtelse og blev derfor igen dømt for
nægtelse af lydighed. Denne gang skærperde krigsmagten
straffen til 20 dages simpelt fængsel på vand og
brød. “Sigtede
der straks af religiøse grunde havde nægtet at
bære våben, var efter udstået straf
overført til Trainafdelingen. Efter ca. 5 dages
ordonnanstjeneste, nægtede han at forette mere tjeneste. Hans
grunde hertil var dels, at militærtjeneste var imod Guds
vilje, dels at Gud forlangte hans tjeneste som misionær, hvad
militærtjensten forhindrede”.
Magnus Jensen fra Taars, ligeledes religiøs
militærnægter fra landet, blev indlagt til observation
på sindsygehospitalet ved Århus fra december 1915 til
marts 1916. Manden måtte jo være utilregnelig
tænkte de militære myndigheder. Men Magnus Jensen var
religiøs militærnægter. Han var tidligere
dømt til 15 dages simpelt fængsel på vand og
brød for nægtelse af lydighed. Nu blev han så
igen sigtet og dømt for nægtelse af lydighed. Han
erkendte i retten endnu engang, at han af religiøse grunde
nægtede at bære våben, og blev derfor denne gang
idømt 25 dages simpelt fængsel på vand og
brød - og blev indlagt til observation på
sindsygehospitalet.
Ovenstående sager om religiøs
militærnægtelse er eksempler på en radikal
tilpasningsreaktion fra nægternes side, med udgangspunkt i en
religiøs moralopfattelse af verden. Et forsøg via
social praksis på at sætte dagsordenen i en stadig
magtkamp imellem sig selv og staten udfra deres, eller rettere sagt
Guds, ontologiske begrebsverden.
Men det var også andre former for artikuleret
militærnægtelse.
Artikuleret militærnægtelse begrundet i
individuelle eller moralske årsager
“Jeg nægter“, skrev Oluf Forchhammer i en pjece
udgivet i 1909. Oluf Forchhammers bevæggrunde til sin
militærnægtelse er således ganske godt
dokumenteret. I Oluf Forchhammers øjne var det at slå
et menneske ihjel et mord, som kun han selv måtte stå
til ansvar for. Efter Forchhammer’s logik var krig mord,
ligemeget hvad loven foreskrev, ligemeget hvor meget man stillede
tingene på hovedet og med kors og medaljer belønnede
handlinger, som under normale forhold medførte den
strengeste straf. Det var hovedårsagen til at Forchhammer
skrev: “Jeg nægter derfor at gå i krig og ingen
øvrighed vil kunne tvinge mig dertil”. Forchhammer
henviser i første omgang til sit eget ansvar, men dog
også til Jesus Kristus lære: “salige er de
sagtmodige”, “salige er de som stifter fred” og
“når nogen giver dig et slag på din højre
kind, så vend den venstre til”. Forchhammers
pjece er et velskrevet og velunderbygget logisk
sammenhængende antimilitaristisk skrift, hvilket gør
lige netop Forchhammers sag enestående.
Forchhammers pjece er så vidt vides den første som
på skrift også fremfører andre end rent
religiøse eller politiske
militærnægterbegrundelser.
Det var ikke alle militærnægtere som var lige
så velargumenterende som Oluf Forchhammer. Men derfor
nægtede de alligevel. Eksempelvis ville Egon Sjøgren
Jensen ikke længere sætte sit helbred på spil for
tjenesten skyld, hvilket i og for sig er en ligeså legitim
militærnægtergrund, som ham der ikke vil deltage i
militæret af politiske eller religiøse grunde. Rekrut
Egon Sjøgren Jensen, havde tidligere 3 gange været
dømt for absentation, men blev nu sigtet for nægtelse
af lydighed. Han havde
været til lægen, men var blevet afvist. Derefter havde
han lagt sig på sin seng, og ville ikke til øvelse som
beordret. Da han af en sergent fik ordre til at rejse sig og tage
sit tøj, svarede han: “Det kan jeg ikke, jeg er
syg”, og selvom ordren blev gentaget, svarede han, at han
ikke ville, at han var syg og ikke kunne gå med til tjenesten
fordi han ikke ville sætte liv og helbred til for tjenesten
skyld - det var ikke nødvendigt. I mine øjne en
artikuleret militærnægtersag i det øjeblik. Han
satte grænsen for sin tjeneste. Han ville ikke. Han
nægtede. Han artikulerede ligefrem at han ikke ville
sætte liv og helbred på spil for tjenesten skyld. Han
artikulerede således ikke en specifik religiøs eller
politisk årsag, men nærmere en personlig
bekvemmelighedsmæssig, som efter mine bedste begreber er lige
så legal en artikuleret militærnægtelse som de
andre. Pointen er imidlertid, at han nægtede, og at han
gjorde det bevidst. Han trak grænserne imellem stat og
individ ligeså skarpt op som de øvrige
militærnægtere.
Heller ikke Jens Sørensen ville mere. Han blev
dømt for ulydighed og respekstridighed. Jens Sørensen
fra Hvidsten havde ifølge straffelisten tidligere
været dømt arbitrært for at være
mødt i slet pudset tilstand (ikke at forveksle med “en
kæp i øret”) og for gentagende gange at have
udvist grov skødesløshed i behandlingen af det ham
udleverede gevær. Nu blev han sigtet og dømt for
ulydighed og respekstridighed og idømt 25 dages mørk
arrest. Sigtede erkendte at han var udeblevet fra befalet tjeneste.
Han erkendte, at han havde svaret, at han ikke fejlede noget, men
at han ikke ville være soldat mere, og at han svarede
næsvist: “Jeg kan godt stå op og gå med til
kasernen, hvis det kan more dem, men hverken de eller nogen anden
kan tvinge mig dertil”. Han erkendte endvidere, at han
derefter stod op, men ikke ville tage sine patrontasker på,
idet han udtalte: “Dem og geværet vil jeg ikke have
med, og det er sidste gang at jeg går med knivbajonet”,
hvortil han næsvist tilføjede: “De kan
gøre med mig hvad de vil, men soldat vil jeg ikke være
mere”’.
Jens Sørensen var et eksempel på en yderst
velartikuleret militærnægtelse, som ikke
nødvendigvis var hverken religiøst, politisk eller
moralsk funderet i den gængse opfattelse. Men Jens
Sørensens militærnægtelse er alligevel så
artikuleret i straffelisten, at den er til at forstå. Han
handlede udfra en personlig samvittighedskonflikt, og hans
handlinger var direkte hæftet på militærets
symboler geværet, patrontasken og knivbajonetten.
Dette viser med al tydelighed det problem, mange
militærnægtere stod overfor, når de skulle
forklare sig nærmere. Det var ikke altid man havde en solid
og gennemtænkt velunderbygget begrundelse for sin
nægtelse klar. Men at nægte var der ikke tvivl om.
Samtidig er Jens Sørensen et eksempel på en
artikuleret militærnægter, som ikke optræder i
andre kilder.
Karl Johan Ludvig Kristiansen var militærnægter og
han ville ikke adlyde nogen. I hvert fald hvis
man skal tro hans udtalelser nedfældet i straffelisten. Karl
Johan var sigtet for ulydighed, og erkendte han, at han under
øvelse i sablens brug ikke udførte denne som han
skulle, at han, da han blev rettet, ikke tog hensyn hertil (...) at
han var ligeglad, han ville ikke adlyde, og at han efter at
være ført på rekutskolens kontor udtalte, at han
var militærnægter og ikke ville adlyde nogen. Han blev
idømt 20 dages simpelt fængsel på vand og
brød for nægtelse af lydighed.
Ovenstående sager om religiøst og politisk og
artikuleret militærnægtelse begrundet i andre moralske
årsager, der dømmes for lydighedsnægtelse,
antyder også vanskeligheden ved at identificere en
militærnægtersag, hvis der i straffelisten kun er
anført “lydighedsnægtelse” eller
“nægtelse af lydighed”. De nævnte eksempler
er indlysende. Sværere er det at bedømme
“lydighedsnægtersager”, som ikke er begrundede.
Lydighedsnægtelsessager omhandlede i sagens natur også
mindre forseelser. Lad mig give et par eksempler på
artikuleret militærnægtelse, som ikke var nærmere
begrundet.
Ikke nærmere begrundet men artikuleret
militærnægtelse
Denne kategori dækker over mange sager, hvor der
sandsynligvis har ligget en eller anden mere eller mindre begrundet
årsag bag nægtelsen, men hvor begrundelsen ikke er
bevaret i kildematerialet. Det gælder eksempelvis
krigsministeriets 1. kontors fortegnelse over
militærnægtere der er bevaret i Rigsarkivet. Men
også en række militærnægtersager fra
straffelisterne er ikke begrundet. Eksempelvis
militærnægter Jens Vilhelm Dohn fra Odder blev af
krigsretten i 1903 idømt ensom arrest i 45 dage for at have
“nægtet at udføre
militærtjeneste”. Desværre
uden nærmere begrundelse.
Heller ikke i sagen om militærnægter Hans Laurids
Hansen Hjelmbjerg, født i Rudkøbing, forelå der
i kilden nogen nærmere begrundelse, udover at han simpelthen
ikke ville trække i uniform og gå i tjeneste. Han sigtedes for
at have nægtet møde til tjeneste skønt ingen
hindringer forelå. Ifølge straffelisten sagde han,
“at nu ville han ikke mere, hvad det så end kostede.
Ville ikke klæde sig på og gå til
tjeneste”. Dette skulle han have tilstået under
forhør, men ville eller kunne ikke angive grunden til sin
handlemåde. Han blev dømt for nægtelse af
lydighed til 30 dages simpelt fængsel på vand og
brød. I øvrigt indlagt til oberservation.
Ovenstående politiske, religiøse, moralske og andre
former for atikulerede militærnægtere er blot en
håndfuld illustrative eksempler. De var i perioden konkrete
forsøg på via ændret social praksis og en
radikal tilpasningsreaktion at undgå militærtjenesten
og for nogle vedkommende at skabe deres egen virkelighed, på
egne præmisser.
For de socialistiske militærnægtere var
militærnægtelsen et led i klassekampen. De havde rod i
arbejderbevægelsen og ønskede at ændre
samfundet.
Socialisme og militærnægtelse i hovedstaden
Med arbejderklassen tilvækst, opkomsten af
arbejderbevægelsen og dens stigende politiske bevidsthed og
benyttelsen af den politiske konsekvente
militærnægtelse fik militærnægtelsen under
Første Verdenskrig dermed et nyt urbant udtryk
sideløbende med et spredt ofte landligt religiøst
funderet udtryk.
Udfra de oplysninger der er givet i FKAM’s var medlemmerne
af FKAM fortrinsvist bosat i byerne. Det var et udpræget
by-fænomen med væsentlige grupperinger omkring
primært hovedstaden, Esbjerg og i nogen grad Århus. Kun
tre af opgivede adresser henviser til landet (Dalby, Herlufsmagle
og Søllested). Så er Silkeborg, Hobro, Grenå,
Vordingborg, Helsingør, Horsens og Middelfart naturligvis
også medregnet som by.
Det var langt fra alle, der også var født i
byen. Undersøgelsen her vidner om den vandring fra land til
by som var foregået årene forinden - og som stadig
foregik.
31 % af FKAM’s medlemmer kan med sikkerhed siges at have
haft bopæl-adresse i København, og dermed var
hovedstaden den by alene, hvor der var flest aktive medlemmer i
FKAM.
Figur 3.5 Politiske
militærnægtere fra København
Kilde: ABA, FKAM, Aktive
Medlemmer.
Men også Esbjerg og Århus husede aktive medlemmer af
foreningen af konsekvente antimilitarister.
Figur 3.6 Aktive FKAM-medlemmer i København, Esbjerg
og Århus
Kilde: ABA, FKAM Aktive
Medlemmer
Overordnet var det således et altovervejende flertal af
FKAM’s aktive medlemmer som boede i byen, primært
Købehavn og i nogen grad også Esbjerg og
Århus.
Figur 3.7 Aktive medlemmer i FKAM i byerne
Kilde: ABA, FKAM,
Aktive Medlemmer.
Urbaniserings- og industrialiseringsprocessen satte dermed sine
spor i militærnægtergeografien hvad den politisk
artikulerede konsekvente militærnægtelse angik.
Kildematerialet før Første Verdenskrig er mere
spinklet end under Første Verdenskrig, men meget tyder,
på at det fra at være et sporadisk landbo-præget
fænomen ofte med et religiøst udtryk, ændrede
sig til også at omfatte et urbant revolutionært
politisk udtryk. Det indikerer FKAM’s aktive medlemmers
geografi.
Det kan ikke undre at den politiske militærnægtelse
var et by og især hovedstadsfænomen. Industri og
urbanisering slog for alvor igennem omkring
århundredeskiftet. Hvornår det industrielle gennembrud
kom i Danmark er de lærde ikke helt enige om. Man kan
vælge at se udviklingen på det industrielle
område omkring århundredeskiftet som en opbrudstid,
hvor industrialiseringsprocessens tredje fase begyndte fra midten
af 1890’erne og fortsatte til Første Verdenskrigs
udbrud.
Industrialiseringsprocessen tog for alvor fart efter
århundredeskiftet, og det var bla. afvandringen fra land til
by som gavnede industrien. I perioden forud for
århundredeskiftet (1865-96) havde København fordoblet
sit indbyggertal og rundede de 400.000 indbyggere, og ligeledes
strømmede befolkningen ind til provinsbyerne. I 1860 boede
10 procent i hovedstaden, 13 procent i provinsbyerne mens de
resterende 77 procent boede ude på landet.
Herfra tager urbaniseringensprocessen fat og i 1921 var
Hovedstaden svulmet op til at rumme 22 procent af Danmarks
befolkning. Samme procentdel boede i provinsbyerne og dermed var
landbobefolkningens andel nede på 56 procent. Sammenlagt 44
procent af Danmarks befolkning boede i 1921 i byerne. Alene fra 1911
til 1921 voksede Københavns indbyggertal med 100.000 til ca.
560.000 og provinsbyernes med 120.000 til ca. 670.000.
Denne proces satte sig politiske spor i form af en stadigt
stigende bevidst arbejderklasse som efter århundredeskfitet i
stigende grad benyttede anti-militarismen og
militærnægtelsen i klassekampen eftersom Venstre var
kommet til magten i 1901 og havde skiftet kurs i forhold til
Venstres tidligere kritik af forsvaret.
Et marginalt udtryk af denne klassekamp var de politiske
militærnægtere i FKAMs geografi. De havde tilknytning
til den socialistiske arbejderklasse i byen, især
København.
Opsummerende skal det understreges, at der således er
nogle kildemæssige problemer, man skal tage højde for
i sin bedømmelse af kildematerialet og i sin konklusion af
omfanget af den artikulerede militærnægtelse
antalsmæssigt. Men når det er gjort, kan det
konkluderes, at antallet steg efter århundredeskiftet - i
særdeleshed i forbindelse med Første Verdenskrig, til
at omfatte et sted mellem 200 og 250 personer. Det kan hermed
også bekræftes at den artikulerede
militærnægtelse ændrede sig i perioden til,
sideløbende med et religiøst udtryk, også at
blive et mere sammenhængende politisk magtredskab,
koncentreret omkring byerne, især København,
Århus og Esbjerg, hvad angik den politiske
militærnægtelse - netop grundet den generelle
forandringsproces samfundet i øvrigt gennemløb i
perioden, ikke mindst den tiltagende industrialiserings- og
urbaniseringsproces.
Konklusion og perspektivering.
Top
Noter
Top
Fredsakademiet.dk
|