Det Danske Fredsakademi
Hansen, Peter Mikael: Militærvægring 1849-1917
:
Artikuleret militærnægtelse 1849-1901, 2
Publicerede militærnægtersager
Udover eksemplerne med Ove Petersen og Stevnsborg
forsøger eksempelvis Martha Marcussen ved at bringe uddrag
af artikler fra Venlig Budbringer at underbygge sit synspunkt om,
at der blandt de religiøst vakte var flere, som så
krig som uforenelig med jesu lære, og som tog konsekvensen af
deres standpunkt. Martha Marcussen skriver bla.: “[P]roblemet
Militærtjeneste har været tungt for mange Kristne i
Lande med tvungen Værnepligt, og mange er udvandret for at
fri deres Børn for Fængselsstraf.” Vi ser her tesen
om, at unge udvandrede hvis de ville undgå
militærtjenesten, gentaget. I denne forbindelse skal man
huske på at Martha Marcussens manuskript er fra 1948-50 og
som sådan ikke samtidigt. Hun kunne sagtens være
inspireret af tidligere kilder.
En samtidig primærkilde var eksempelvis
Fredsbladet. I artiklen Spørgsmål og Svar fra
november 1899 skriver Rasmussen, at det norske fredsblad
Fred havde modtaget en Forespørgsel fra Vladimir
Tcherkoff og Leo Tolstoj,
og at denne forespørgsel gik videre til Dansk
Fredsforening. Tcherkoff og
Tolstoj ville vide, hvor mange personer der de sidste 25 år
havde nægtet værnepligten (af moralske,
religiøse, samvittigheds og andre grunde), hvilke
følger det måtte have haft, og om der var nogen udsigt
til lov og hvilken stilling Dansk Fredsforening indtog?
Dansk Fredsforening spurgte generalauditøren H.C.
Steffensen og han svarede: “Der er ikke i de sidste 25 Aar
forekommet noget Tilfælde, hvor nogen har nægtet at
udføre enhver militærtjeneste”. Bemærk
hvorledes generalauditøren benytter formuleringen
“hvor nogen har nægtet at udføre enhver
militærtjeneste”. Artiklen i Fredsbladet er
primær til denne oplysning. Jeg har ikke fundet
generalauditørens korrespondance desangående. Men det
er givet, at et i samtiden så ømfindtligt problem som
militærnægtelse behandledes varsomt af de
militære myndigheder.
Artiklen fortsætter, stadig i følge
generalauditøren: “Derimod er der i dette Tidspunkt
forekommet følgende to Tilfælde. I 1884 er det
forekommet, at en Soldat, der suksessive havde sluttet sig til
Baptisterne, Fritænkerne, Mogens Sommers Tilhængere og
Kvækerne, men som nu ikke hørte til noget bestemt
trossamfund, idet han og en anden (civil) Person havde dannet sig
en særskilt religiøs Overbevisning, der nærmede
sig Kvækernes Lære, paa Grund af sin religiøse
Overbevisning har nægtet at bære Vaaben, hvorimod han
vel kunde indlade sig paa at være Sygepasser og gøre
Tjeneste som saadan”. Bemærk at
generalauditørens svar var den første officielle
tilkendegivelse af militærnægtelsens eksistens - i
hvert fald den delvise nægtelses eksistens.
Generalauditørens svar berørte også
militær-nægterdefinitionsproblematikken. Artiklen
fortsætter: “I 1898 har en Mand paa grund af sin
religisøe Overbevisning - han hørte til
“Syvendedagesadventisterne”, - nægtet at
gjøre Tjeneste om “Sabbaten” (fra Solnedgang
Fredag Aften til Lørdag Aften) hvorimod han var villig til
at gjøre Tjeneste paa Ugens øvrige
Dage”. Bemærk
hvorledes general-auditørens svar således viser, at
der kunne “skjule” sig folk der vægrede sig
militæret, men som var blevet overført til
arbejdstropperne, sygetjenesten, hestepassere etc. - dog underlagt
militæret.
Angående forespørgslens punkt 2 vedrørende
følgerne af en eventuel nægtelse, referer artiklen i
Fredsbladet generalauditørens svar således:
“Nægtelsen har i de anførte to Tilfælde
bevirket, at paagjældende ere blevne straffede for Ulydighed
først med Fængselsstraffe og tilsidst med
Forbedringshusarbejde i henholdsvis 1 Aar og 8 Maaneder, hvilken
Straf medfører, at den værnepligtige udelukkes fra
Tjenesten i Hæren og paa Flaaden, hvorimod han anvendes til
Krigsmagtens Nytte paa anden Maade.”
På spørgsmålet om der kunne tænkes at
blive indført en undtagelse for “nægtere”
skriver generalauditøren:
“næppe”.
På spørgsmålet om Dansk Fredsforenings
standpunkt i sagen skriver R.P.Rasmussen at, “Dansk
Fredsforening ikke har taget stilling i den
henseende”.
Fredsbladet bringer ikke yderligere artikler og kommentarer
vedr. generalauditørens redegørelse, men
ifølge Martha Marcussen skrev Johan Marcussen i den
anledning i Venlig Budbringer, at man naturligvis må
“støtte sig paa statistiske Oplysninger; men selve
livet leves imidlertid uden for Talrækkerne. Der findes
Sjælekampe og Følelser, der er for ømfindtlige
til at lade sig indordne under Tal, og om saadant kan Statistikken
derfor ikke give Oplysninger. Hvor mange er i disse 25 Aar
udvandret for at unddrage sig Lovbestemmerlser, der medfører
Samvittighedstvang? Dette ved ingen; og hvor mange Sorger, dette
har medført, ved heller ingen. Det er kun nogle faa dage
siden, jeg besøgte en Familie, som snart ingen Familie er
mere. For omtrent 10 Aar siden sagde fader og Moder Farvel til
deres ældste søn. Han skulde til Amerika, og det er
ingen hemmelighed, at det var Værnepligten, han vilde
unddrage sig. Faderen var ikke Kvæker; men hans
religiøse Grundsætninger var saadanne, at det vilde
være ham en stor Sorg at vide sin Søn indøvet i
Brugen af saadanne Redskaber, som efter hans Opfattelse kun kunde
bruges imod herrens Vilje. Sønnen delte Faderens Anskuelser,
men var for ung og for lidet befæstet til, at han kunde
bære Følgerne af en Vægring i dette Land. Saa
rejste han. Men bevidstheden om, at han nu i en Række af Aar
var landflygtig og hindret i at se sine Forældre og
Søskende, var for meget for ham. 5-6 Aar efter rejste
Faderen til Amerika for at hente sin Søn hjem som
sindsyg. Hvad var
Aarsagen? Længsel efter Hjemmet, kunde han forklare i sine
lyse Øjeblikke. Kort efter døde Moderen. Sidste
Sommer måtte Faderen igen sige Farvel til sin Søn.
Denne gang skulde han paa en af Landets Sindsygeanstalter. Jeg
tager næppe fejl, naar jeg siger, at der er mange lignende
Tilfælde. Selv kender jeg adskillige.”
Bemærk hvordan Johan Marcussen påstod, at der var
flere lignende tilfælde, og hvorledes udvandringen til
Amerika bringes på banen. Bemærk også hans
position. Han var dybt involveret i denne problemstilling og kunne
mistænkes for tendens til fremhævelse af eksempler, der
underbyggede hans overbevisning. Han konkretiserer ikke eksemplerne
yderligere hvilket gør hans påstand svag. Dermed har
man ingen mulighed for at undersøge oprigtigheden af hans
påstand nærmere. Hans påstand kan derfor kun
bruges som kilde til at sige, at Johan Marcussen mener, at der var
lignende tilfælde, men han kan ikke bruges som kilde til at
sige at der var lignende tilfælde. Hans detaljerede
beskrivelse af familien virker derimod troværdig, specielt
set i lyset af at han har talt med familien personligt, endda kun
få dage før han nedfældede sin påstand.
Endelig skal man huske på, at jeg rent faktisk i Rigsarkivets
Straffelister har fundet en lignende sag. Hans kendskab til
“adskillige” er sandsynlig.
Ifølge Martha Marcussen berører også
I.H.Schnor i en artikel fra 1899 problemet med
generalauditør Steffensens tilsyneladende manglende kendskab
til militærnægtere “de seneste 25
år”, dvs. fra ca. 1875. Martha Marcussen referer til
I.H Schnor, som skriver: “Det lyder mærkeligt, at der
ikke i de sidste 25 Aar har fundet nogen
Militærnægtelse Sted, eftersom enhver ved, at
der beredes saa mange Hjem den dybeste Hjertesorg ved, at de unge
maa forlade den fædrene Arne, idet de foretrækker
Udvandring for Krigstjeneste”.Bemærk at
ifølge Schnor var udvandring for at slippe for
militærtjeneste ikke unormalt. Der er formodentlig herfra
Schnors artikel fra 1899 Martha Marcussen, vis hun ikke fik den
tidligere fra sin far Johan Marcussen, har sin opfattelse af at
“mange er udvandret for at fri deres Børn for
Fængselsstraf”. Bemærk især også at
Schnor ifølge Marcussen benytter ordet
militærnægtelse i en artikel fra 1899. Det skulle
således være første gang ordet optræder i
sammenhængende form i en publikation.
Martha Marcussen tilføjer, at der må være en
fejl i generalauditør Steffensens statistik, som hun
udtrykker det: “Der maa nu være en fejl i Statistikken;
for det ny-organiserede danske Kvækersamfund sendte i 1880 to
af vennerne i Vejle til København for at rette en personlig
Henvendelse til Kongen angaaende en ung Mand, der var idømt
straf for at nægte at gøre Militærtjeneste. De
to danske Kvækere ledsagedes af den norsk-amerikanske
Kvæker John F. Hanson, der i sin Bog beretter om denne
rejse”. Bogen har jeg
ikke fundet, men i 1880 udgav Vennesamfundets forlag pjecen
Troesbekjendelse og Kirkeorden for vennernes samfund i Danmark.
Heri gengives “vennernes” holdning til
militærtjeneste: “At al Krig og Fægtninger og
hvadsomhelst der bidrager til disse, ere aldeles stridende imod
Evangeliets Aand, og at Kristi sande Efterfølgere have intet
at gjøre med dem, hvad enten i Militær Exercering
eller paa nogen Maade at bidrage dertil”. På den
baggrund formoder jeg at kvækerne ikke kunne godtage at blive
flyttet til ikke-væbnet tjeneste indenfor selve
militæret. Og hvis Hansons bog fra 1880 skriver “at
nægte at gøre militærtjeneste”, er det
første gang sammenkædningen af nægtelse og
militærtjeneste findes på skrift.
Senere i 1886 udgav Vennernes Samfund en ny Vennernes
Samfunds Religiøse Grundsætninger og Skikke. Heri
står om krig: “Vennerne tro at Krig og de hadefulde og
hævngjerrige Følelser der føre til Krig, ere
ganske modsat Christi Evangelium, og derfor ulovlige for Christne.
Tro de, at Verdens Onder aldrig kunne helbredes ved vaabenmagt. De
tænke at handle baade efter Bogstav og Aand i det ny
Testamente, naar de under alle Omstændigheder afslaa at
bære Vaaben, idet de tro, at ingen Forsvarsvaaben ville
befindes saa virksomme til at fremme hele Menneskeslægtens
vel, som Udøvelsen af Christen Sagtmodighed, Venlighed,
Taalmodighed i at lide Fornærmelse, Forsagelsen af
Hævn. Gjengældelsen af ondt med godt og den bestandigt
virksomme Kjærlighed til Gud og Menneskene”.
Det lyder således påfaldende, at
Generalauditøren ikke skulle have kendskab til en eneste
militærnægter, som nægtede enhver
militærtjeneste i tidsrummet 1875-1900. Ikke mindst set i
lyset af kvækernes fra 1880 åbenlyse antimilitaristiske
holdninger og afvisning af enhver form for militærtjeneste og
Martha Marcussens referencer til Johan Marcussen eller I.H.Schnors
senere artikler i Venlig Budbringer.
Dertil kommer andre uafhængige artikler i
Fredsbladet omhandlende militærnægtelse i perioden.
Eksempelvis nævner Jens Bayer i artiklen Brud paa
Værnepligten i Fredsbladet i april 1898 eksempler
på nægtelse og desertering. Jens Bayer
skriver bla. i artiklen at det “er ret betegnende for den
rette Opfattelse af Militærvæsenet hos Folkets Masse,
at Antallet af Tilfælde, der falder ind under Rubrikken
“Nægtet Militærtjeneste”, i den senere Tid
betydelig forøges. I Rusland er der hele Sekter, der hellere
taaler de pinligste starffe fremfor at røre ved Vaaben i
krigeriske Øjemed. Fra Tyskland hører man om spredte
Tilfælde og saadanne begynder nu ogsaa at forekomme i de
nordiske Lande. I Februar Maaned blev en 25-aarig Gaardbruger og
Fisker fra Vikten i Norge idømt 30 Dages ensomt
Fængsel for sidste Efteraar at være udebleven fra
Vaabenøverlserne, til hvilke han var indkaldt som
Sygebærer ved Sundhedstropperne. I en Skrivelse til sin
Sergeant havde han oplyst, at hans religiøse Tro
forbød ham “at deltage i Krigstjeneste”. Han var
udtraadt af Statskirken og tilhørte en nylig stiftet Sekt
“Pedersenianerne”, der kun tæller lidt over 100
Medlemmer. […]
Ifølge et københavnsk Dagblad (“Folkets
Avis”) skal der nu ogsaa herhjemme være forefaldet et
lignende Tilfælde. En hestepasser Johan Christensen paa
Jægersborg skal to Gange være deserteret derfra til sin
Moder i Utterslev, fordi han ikke vil gøre Krigstjeneste.
Han blev første gang idømt 10 Dages mørk
Arrest. Samme Dag, han var kommet ud af Kasjotten, deserterede han
igen om Natten ved at springe ud af et Vindu paa første Sal!
Den af “Fredsbladet” tidligere omtalte Soldat i Aarhus,
der som Adventist nægtede at gøre
Militærtjeneste om Lørdagen, og derfor blev
idømt forskellige Fængselsstraffe, blev for sin
gentagne Vægring idømt otte Maaneders
Forbedringshusarbejde”.
Disse oplysninger i Fredsbladet skal behandles med varsomhed.
For det første er artiklen 3. hånd. Oplysningen om
hestepasser Johan Christensen, der to gange skulle være
deserteret og taget hjem til sin mor, fordi han ikke ville
gøre krigstjeneste, er taget fra det københavnske
dagblad Folkets Avis. Endvidere kunne det være i forfatterens
interesse at fremhæve eksempler på
militærnægtelse. På den anden side kan det
bekræftes i kilden straffelister fra 1898 at hestepasser
Johan Peter Christensen gentagende gange rømte og blev
straffet derfor. Johan Peter Christensen gjorde tjeneste ved
garderhusarregimentet og ifølge straffelisten idømtes
han først for rømning, mørk arrest på
indskrænket kost i 15 dage, derefter for absentation, strengt
fængsel på vand og brød i 20 dage og endelig 3.
gang for rømning og pantsættelse af ejendele som han
var i besiddelse af i tjenestemedfør, til 30 dages strengt
fængsel på vand og brød.
Fredsbladets oplysning om at han første gang blev
idømt 10 dages arrest, stemmer ikke helt overens med
straffelistens oplysning om 15 dages mørk arrest på
indskrænket kost, men er dog bemærkelsesværdig
tæt på. Til gengæld kan Fredsbladets
oplysning om at Johan Peter Christensen skulle have deserteret
fordi han ville nægte militærtjenesten ikke
bekræftes i straffelisten. Men det er ikke ensbetydende med
at det ikke var tilfældet. Som sagt kunne man forestille sig
at de militære myndigeheder var en anelse ømfindtlige
hvad angik gentagende og artikulerede militærnægtere.
Om Johan Peter Christensen kan betegnes som
militærnægter er et definitionsspørgsmål
og vil aldrig kunne besvares med de for denne undersøgelse
til rådighed stående kilder. Men et faktum var det at
Johan Peter Christensen vægrede sig kraftigt gentagende
gange, og at sagen er kommet Fredsbladets skribent Jens
Bayer for øre i en sådan grad, at Jens Bayer i en
artikel fandt anledning til at omtale Johan Peter Christensen som
militærnægter. Men jeg skal understrege, at en 3.
håndskildes første svaghed er kildens tendens til at
viderebringe tidligere fejl.
Endvidere er denne artikel i Fredsbladet
bemærkelsesværdig derved, at den også omtaler en
adventist som angiveligt skulle have nægtet at gøre
militærtjeneste om lørdagen. Denne adventist
lørdagsmilitærnægtelse også i
generalauditørens svar i en senere artiklen i
Fredsbladet året efter i 1899, som netop beskrevet
ovenstående.
I en artikel i Fredsbladet fra oktober 1897 under
overskriften Den almindelige Værnepligt II, skriver Uffe
Birkedal: “Fra Rusland, Tyskland, Belgien og fra mange andre
Lande høres om Værnepligtige, der hellere tager de
Lidelser, der følger paa en Nægtelse af at tjene, end
de tager Vaabnene op for at indøves. Herhjemme har vi nylig
haft Tilfældet med Journalist Lundbeck. Alle disse
enkeltstaaende Tilfælde, hvis Antal stiger, er et
naturnødvendigt Udslag af, hvad der dybest bevæger
Tiden og især den unge Slægt, og ethvert saadant
Tilfælde yngler og afføder flere. Loven er kommen i en
uløselig Konflikt med Livet […] Livet, der
sprænger Loven, er en gammel Historie, der altid bliver ny,
og der er intet andet at gøre end at afvente det
uundgaaelige Udfald: at Livet skaber en ny Lov paa den gamles
Ruiner!” Her ses endnu et eksempel på en
militærnægter. Desværre har jeg ikke kunne
få journalist Lundbecks militærnægtelse
bekræftet andet sted. Uffe Birkedal slår i sin artikel
lige ned i den allestednærværende konflikt imellem stat
og individ på dette område. De var et ifølge
Birkedal naturligt udslag af hvad der bevægede sig i tiden.
De forsøgte at sprænge loven. De var få i
starten men blev flere og flere. De var et direkte udtryk for en
skabelse af egen ontologi og meældte sig ud af statens
påtvungne militærtjenste. De var på vej til at
skabe en lov på den gamles ruiner.
Generalauditørens konklusion er også
påfaldende set i lyset af andre sekundære kilder, som
henviser til forskellige former for og grader af
militærnægtelse i det tidsrum. Eksempelvis nævner
Klaus Berntsen under Folketingets forhandlinger i 1916 vedr. Loven
om værnepligtiges Anvendelse til civilt arbejde et par
eksempler på forsøg på
militærnægtelse. Ifølge Klaus Berntsen blev
militærnægterspørgsmålet første
gang rejst i Danmark i 1884 af den daværende forstander for
den jødiske menighed, prof. dr. jur. Volf. Volf henvendte
sig til krigsministeriet og beklagede sig over, at der ikke blev
givet frihed til de værnepligtige, som tilhørte den
jødiske menighed, til at helligholde de jødiske
festdage. Ifølge Klaus Berntsen/Rdt. svarede
krigsministeriet d. 15.9.1884, “at man maatte beklage, at man
ikke saa sig i Stand til at udstede noget almindeligt Paabud til
Hærens Afdelinger i den omhandlende Retning, men at der
derimod intet var til Hinder for, at der i Overensstemmelse med det
af Profesoren udtalte Ønske kunde tilstaas
tjenestgørende jødiske værnepligtige Fritagelse
for tjeneste de angivne Højtidsdage, for saa vidt det kunde
ske uden Skade for Tjenestens Tarv”. Klaus Berntsen
fremfører videre, at der herefter var stille om
militærnægterspørgsmålet indtil slutningen
af 1800-tallet. Da fremkom der påny henvendelser om
fritagelse fra militærtjeneste. Denne gang var der tale om
Syvende Dags Adventister. Deres krav blev imidlertid ikke
imødekommet, istedet blev de idømt arrest-, vand- og
brødstraf, ja endog tugthusstraf. Ifølge
Klaus Berntsen var der her tale om militærnægtere som
blev straffet. Dette har jeg dog ikke kunne få
bekræftet i eksempelvis straffelisterne.
Overordnet er indtrykket at de publicerede kilder bygger
på hinanden. Dette er en væsentlig grund til at fare
med lempe. I det tilfælde hvor der referes til
generalauditørens besvarelse på Dansk
Fredsforenings forespørgsel, er det desværre ikke
lykkedes mig at opspore kilden. På den anden side, har det i
nogle tilfælde været muligt at få bekræftet
nogle oplysninger i eksempelvis Straffelister og
Relationer til Kongen.
På baggrund af det undersøgte kildemateriale
Straffelister og Relationer til Kongen kom 3 ud af 4
artikulerede militærnægtere i dette tidsrum fra landet.
Det kunne tyde på et overvejende landligt fænomen.
Denne antydning er dog baseret på et meget tyndt materiale.
Kun 4 sager. Hvis vi inddrager de publicerede kilder, hvor et
evnetuelt geografisk tilhørsforhold er oplyst, nævnes
hestepasser Johan Christensen fra Jægersborg (landet) og
adventisten fra Århus (by). Jeg har ikke fundet flere
åbenlyst artikulerede militærnægtersager fra
denne periode i kildegrupperne Straffelister og
Relationer til Kongen. Frekvensen af militærnægtere
født på landet fra disse kilder tyder, på at
militærnægtelse var landligt og religiøst
funderet. Men 3 ud af 4 svarede nogenlunde til Danmarks befolknings
generelle land-by fordeling på det tidspunkt. På den
baggrund kan man selvfølgelig sige at
militærnægtelse var landligt, men rundt regnet 75-85%
af befolkningen i den periode boede netop uden for
købstæderne og de større byer, så
på den led var der ingen landlig overrepræsentation,
hvis man kan tale om overrepræsentation i forbindelse med 4
sager. Man kan omvendt heller ikke sige at det var et entydigt
by-fænomen, men snarere at forholdet imellem disse
militærnægteres geografi modsvarede Danmarks generelle
land-by-fordeling. Det er således ikke muligt på
baggrund af det kildemateriale jeg har undersøgt at
afgøre om der var specielle by-geografiske forhold der
fremelskede artikuleret militærnægtelse.
Det konstruerede ord “militærnægter”
forekommer ikke i kildegrupperne Straffelister og
Relationer til Kongen i perioden. I stedet forekommer
eksempelvis sætninger som; “På grund af
religionsskrupler nægtet at tjene som
soldat”,
“nægtede af religiøse grunde at modtage
mundering og overhovedet at opfylde den ham påhvilende
værnepligt”, og
“nægtelse af at udføre sin
tjeneste”. I arbejdet med
kilderne - fortrinsvis straffelisterne - stødte jeg
således på en række problemer. For det
første lå der et problem i selve fortolkningen og
udvælgelsen af de enkelte sager. Hvilke kriterier skulle jeg
ligge til grund for min udvælgelse af eventuelle
militærnægtersager - hvis der overhovedet forekom
militærnægtersager? Og hvis der ikke forekom deciderede
artikulerede militærnægtersager, hvilke andre sager
ville eventuelt så give et billede af vægring? Og i
så fald hvilke af disse vægringssager tangerede
militærnægtelse?
Udvælgelseskriterierne lå i selve beskrivelsen af
den strafbare handling. Dertil hørte; 1)
strafudmålingen; 2) om forseelsen forekom gentagende gange;
3) udtalelser fra den pågældende i stil med: “jeg
ønskede aldrig mere at vende tilbage” eller 4) andre
beskrivelser af den pågældende og selve
handlingsforløbet, nedfældet af
protokolføreren.
De militærnægtereksempler som jeg i denne
undersøgelse har fundet frem til illustrerer derfor
også samtidig problemet med at definere begrebet
militærnægtelse og udvælge
militærnægter- og vægringssager. En
væsentlig dimension i dette metodiske problem er, at
tilfælde af artikuleret militærnægtelse,
sandsynligvis ikke altid blev nedfældet og dermed bevaret i
de nu overleverede kilder. En anden dimension er, at der forekom
eksempler på personer, som “nægtede” men
ikke nødvendigvis var militærnægtere hverken
på et moralsk, religiøst, politisk eller andet
bevidsthedsmæssigt grundlag.
Et andet metodisk problem var især straffelisternes
ujævnhed og inkonsekvens mht. sprog, opgørelsesmetode
og form.
Der findes i straffelisterne flere hundrede sager med
variationer over samme tema: desertion, rømning og
vægring. Foruden de åbenlyst artikulerede
militærnægtersager, som vi skal se på i dette
kapitel, har jeg valgt i bilag at medbringe en række
eksempler på desertering, rømning og anden
vægring som i svingende grad tangerede
militærnægtelse. Det har jeg valgt at gøre for
at netop illustrere nogle af ovennævnte metodiske problemer,
undersøgelsen har været underlagt mht.
udvælgelsen af sager. Oprindeligt var det hensigten at
foretage en tilbundsgående undersøgelse af samtlige
deserteringer, rømninger og anden
militærvægring, men jeg har måtte
indskrænke undersøgelsen betydeligt undervejs.
Straffelisterne er gennemgået i perioden 1849-1917, med det
primære formål at finde eventuelle artikulerede
militærnægtersager, men også, nu når jeg
var i gang, med det sekundære formål at få samlet
materiale om andre former for vægring, deriblandt
deserteringer og rømninger.
Opsummerende vil jeg understrege, at selvom ovenstående
eksempler fra perioden giver et væsentligt indtryk af
datidens artikulerede militærnægtelse, giver
eksemplerne ikke nødvendigvis udtryk for et
fuldstændigt oplyst billede af datidens artikulerede
militærnægtelse . Eksemplerne er i lige så
høj grad udtryk for denne undersøgelses metodiske
kriterier.
Det afgørende her er at slå fast, at i forbindelse
med indførelsen af den almindelige værnepligt forekom
der i perioden 1849-1901 artikuleret militærnægtelse.
(For ikke at nævne utallige andre vægringssager). Disse
konkrete militærnægtere kan ses som et resultat
aflæsning af risici og skabelsen af deres egen ontologiske
sikkerhed. Det spirende risikosamfund har rødder tilbage til
denne periode. En aktiv og radikal stillingtagen ses i den
artikulerede militærnægtelse, som sammen med
fredsbevægelsen opkomst forholdt sig til og ønskede at
påvirke risisci. Viden om militærnægtelse er i
denne periode fortsat lokalt bestemt, individuelt og uhyre ringe
udbredt, men det er samtidig i denne periode, i slutningen af
1800-tallet, den artikulerede samvittighedsmæssige
militærnægtelse tematiseres, italesættes og
hæves fra det lokale plan.
Industrialiserings- og urbaniseringsprocessen tog til omkring
århundredeskiftet. Hovedstadens og de størrere byers
ekspansion og socialismens opblomstring satte præg på
militærnægtelsen. I perioden efter
århundredeskiftet gav vandringen var land til by et
ændret geografisk militærnægtermønster. Og
i 1914 udbrød Første Verdenskrig som påvirkede
sessionsudeblivelsen. Det skal vi se på i det næste
kapitel.
Noter
Top
Fredsakademiet.dk
|