Det Danske Fredsakademi
Hansen, Peter Mikael: Militærvægring 1849-1917
:
Ulovlig sessionsudeblivelse og artikuleret
militærnægtelse 1901-1917
Perioden 1901-1917 var præget af en stadig tiltagende
industrialiserings- og urbaniseringsproces. Politisk slog
parlamentarismen igennem med indsættelsen af den
første Venstre-regering i dansk historie i 1901.
Systemskiftet markerede ikke alene et magtskifte i dansk politik,
men symboliserede også en stadig udbygning af demokratiet.
Med historikeren Kristian Hvidts ord kan man se Systemskiftet som
et resultat af “den anden bølge” i dansk moderne
politisk historie - bøndernes bestræbelser på at
overtage magten.
Men landbobefolkningen var splittet i politiske fraktioner og
partier. Splittelsen resulterede bla. i dannelsen af Det radikale
Venstre i 1905. Partiet fik allerede fra start en central placering
i dansk politik. Ikke mindst på det sikkerhedspolitiske
område. Ligesiden 1864 - specielt siden Frankrigs nederlag i
1870-1871 til Tyskland - havde Danmark gået på
listefødder i international sikkerhedspolitik. Det
resulterede i en neutralitetspolitik, der overvejende blev
støttet af især Venstrefolk, socialdemokrater og efter
1905 af Det radikale Venstre. I perioden op til og under 1901-1917
gennemsyrede neutralitets- og nedrustningstanken Danmarks
sikkerhedspolitik. Det satte naturligvis sit præg på
det militære område. Der var brug for færre
soldater hvert år, end der var tjenstedygtige unge mænd
i en årgang. Udbruddet af Første Verdenskrig
ændrede ikke på Danmarks dybtliggende og politisk
stærkt forankrede neutralitetstanke. Dog blev der fra
politisk hold gjort anstrengelser for at tilfredsstille især
Tyskland. Miner blev lagt ud i danske farvande, og den
såkaldte sikringsstyrke blev indkaldt.
Det er i lyset af en Verdenskrig og en stigende
industrialiserings- og urbaniseringsproces som gav grobund for
socialismen ikke mindst i det kraftigt ekspanderende
København, undersøgelsen om ulovlig
sessionsudeblivelse og artikuleret militærnægtelse i
perioden 1901-1917skal ses. Lad mig starte med den ulovlige
sessionsudeblivelse.
Første verdenskrig
I kapitel 2 påviste jeg hvorledes krigen 1848-50 og krigen
1864 påvirkede den ulovlige sessionsudeblivelse. Mange unge
sessionsduelige mænd forholdt sig aktivt til
værnepligtsrisikoen i fredstid og i endnu større grad
i krigstid, ved eksempelvis at udeblive ulovligt fra session.
Krigsfrygt og krig havde en tydelig indvirkning på danske
unge mænd, der skulle på session i perioden 1849-1901.
Også i perioden 1901-1917 påvirkede krig den ulovlige
sessionsudeblivelse. Omkring Første Verdenskrig forekom
udsving i den procentvise ulovlige sessionsudeblivelse, der ikke
alene kan forklares i udvandringen fra Danmark. I tilfælde af
manglende legal mulighed for at undgå militærtjenesten
i krigstid greb unge mænd ikke overraskende i stedet til den
mulighed at udeblive fra session. I krise- og krigstider, er der i
perioden 1901-1917 en nøje sammenhæng imellem
individers - i dette tilfælde unge sessionspligtige
mænds - aflæsning af risici og eres forsøg
på at undgå samme. Det enkelte individ måtte i en
den stadigt stigende sekulariserede og industrialiserede verden i
højere grad skabe en ontologisk sikkerhed. I begyndelsen af
og under Første Verdenskrig lå den gennemsnitlige
ulovlige sessionsudeblivelse højere end den gennemsnitlige
ulovlige sessionsudeblivelse i perioden fra 1900 og op til
Første Verdenskrig. Den centrale pointe i denne
undersøgelse er, at dette kan ses som et tydeligt resultat
af unge sessionspligtige mænds aktive stillingtagen til en
konkret krigsrisiko.
Figur 3.1 Ulovlig første-gangs sessionsudeblivelse i
Danmark 1900-1919.
Kilde: Ministerialtidende afd.
B.
Bemærk den relativt jævne kurve frem til 1911.
Derefter ses betydelige udsving frem til 1919. To faktorer spillede
ind i forhold til den ulovlige førstegangs
sessionsudeblivelse i denne periode. For det første
ændringen af værnepligtsloven i 1912 og for det andet
udbruddet af Første Verdenskrig.
Værnepligtsloven af 8. juni 1912 var en revidering af
1869-loven. Af historisk karakter blev de præsteordineredes
fritagelse for værnepligten samt skolelæreres
fritagelse for at stå i forstærkningen ophævet.
Dermed forsvandt den sidste rest af privilegier for bestemte
grupper, og dermed var den tilpasning til en principiel lige og
almindelig værnepligt som var forløbet igennem sidste
halvdel af 1800-tallet, fuldendt. På papiret. I praksis blev
ikke alle erklærede tjenestedygtige indkaldt. Endvidere
indskrænkedes muligheden for nummerbytning yderligere,
så det kun blev tilladt dem, der var indkaldt til
militærarbejdertjeneste ved arbejdstropperne.
Udskrivningskredsene bibeholdtes, til gengæld skulle der ikke
længere være en repræsentant fra det lokale
sogneråd tilstede ved sessionerne. Her er det imidlertid
værd at bemærke, at alderen for indkaldelse til
tjeneste blev sat ned fra 22 til 20 år, og at den
særlige sø-rulle ophævedes således at den
sidste rest af sø-udskrivningens særpræg
slettedes.
Hvis man ser på udviklingen i den ulovlige
førstegangs sessionsudeblivelse omkring indførelsen
af værnepligtsloven i 1912, ses en tydelig indvirkning, netop
grundet den nye værnepligtslov. At indkaldelsesalderen blev
nedsat fra 22 til 20 havde den virkning, at flere udeblev ulovligt
- med vilje eller ubevidst. For de flestes vedkommende
sandsynligvis ubevidst, idet den nye lov skulle have tid til at
nå ud til de berørte befolkningsgrupper. At
sø-rullen blev lagt ind under landsessionen og at en
repræsentant fra det lokale sogneråd ikke længere
var til stede under sessionen kan også have spillet en rolle.
Alt i alt tyder fordoblingen af den ulovlige sessionsudeblivelse
fra 1911 til 1912 på et vist problem med implementeringen af
loven. Lovens bogstav nåede tilsyneladende ikke ud til alle
de nye sessionspligtige det år. Det blev bedre de
efterfølgende år.
Men så brød Første Verdenskrig ud i august
1914, og året efter ses en markant stigning i den procentvise
ulovlige sessionsudeblivelse. Sessionerne foregik over hele landet
igennem hele året, så sessionsudeblivelsesprocenttallet
for 1914 dækker således også over sessioner
afholdt i første halvår af 1914 - en periode hvor
verdenskrigen ikke var udbrudt. Det har formodentlig haft
indvirkning på udeblivelsesprocenten. Året efter, hvor
sessionerne blev afholdt i en tid hvor der igennem hele året
var en tilstand af verdenskrig, ses en markant stigning af
udeblivelsesprocenten på landsplan i forhold til året
før.
I hele krigsperioden 1914-1918 er den ulovlige
første-gangs sessionsudeblivelse på landsplan i
gennemsnit højere end i perioden 1900-1914. Unge mænd,
der skulle på session under Første Verdenskrig, havde
en tendens til at udeblive i højere grad end i fredstid. Det
skyldtes uden tvivl manglende lyst til at skulle deltage i en
eventuel krig. De var bange for at dø. Særligt
tydeligt er det i 1915. I begyndelsen af krigen var Danmarks rolle
usikker. “Indkaldelsen af sikringsstyrken og de mange
tusinders rejse gennem landet blev tolket som tegn på, at
Danmark nu alligevel kom med i krigen. Det udløste ny
usikkerhed og paniklignende reaktioner i dele af
befolkningen”. Som det ses af
figur 4.1 havde det også indvirkning på den ulovlige
sessionsudeblivelse. Men efterhånden som dagligdagen og
Danmarks situation og neutralitet i krigen bundfældedes faldt
den ulovlige sessionsudeblivelse støt og roligt til i 1919
at nå et niveau svarende til før-krigen og før
1912-værnepligtslovens ikrafttræden.
Hovedstaden
Hvis vi fra landsplan retter blikket ned på et regionalt
plan, er det mest bemærkelsesværdige, hvad angår
forholdet imellem udskrivningskredsenes ulovlige
sessionsudeblivelsesprocenter, den slående ensarthed i
perioden 1901-1911. Procentsatserne og udviklingen er forbavsende
ens. Der kan være
flere forklaringer på den ensartede udvikling i perioden
1901-1911. Jeg vil her fremhæve to.
For det første kan der være en metodisk forklaring.
Den foregående undersøgte periode spændte over
en længere årrække - lidt over et halvt
århundrede fra 1849 til 1901. Sandsynligheden for at
eventuelle socioøkonomiske og infrastrukturelle
udviklingstendenser påvirkede den ulovlige
sessionsudeblivelsesstatistik i retning af mere eller mindre
temporære geografiske mønstre er selvsagt
større end i en kortere periode, her blot 17 år - fra
1901 til 1917. Vi så netop i det tidligere kapitel 2
hvorledes erhversgeografien og infrastrukturen i form af Fyns
tættere netværk af havnekøbstæder og
større koncentration af godser og lave udstykningsrate
sandsynligvis spillede en rolle i forbindelse med den ulovlige
sessionsudeblivelse på Fyn i den periode. Det gjaldt i
bemærkelsesværdig høj grad for store dele af
perioden 1849-1901. Men der var også perioder hvor den
ulovlige sessionsudeblivelsesprocent for Fyn lå endog meget
tæt på hele Danmarks gennemsnitlige
udeblivelsesprocent. Eksempelvis for årene 1893-1897 og
1899-1900. En kort periode, men dog en periode. En sådan
periode er 1901-1917. Et tiår med
bemærkelsesværdig ensartethed i den ulovlige
sessionsudeblivelsesprocent blandt udskrivningskredsene i Danmark.
Den anden forklaring tager udgangspunkt i Danmarks geografiske
homogenitet. Danmark var et lille land. Både
arealmæssigt, kulturelt og økonomisk. Arealets
udstrækning levnede kun lidt plads til klimatiske, natur- og
kulturgeografiske forskelle. Udbygningen af infrastrukturen i takt
med industrialiseringsprocessen foregik relativt jævn fordelt
geografisk og ingen dele af kongeriget er blevet tilgodeset
specielt mere end andre, hvorfor alvorlige regionale forskelle ikke
er opstået. Danmark fremstod
som et relativt homogent samfund. Bevares, den industrielle og
bymæssige udvikling var godt i gang, og som jeg netop har
påpeget tidligere sås bla. infrastrukturelle forskelle
imellem Fyn og resten af landet, og imellem by og land (på
Fyn), men frem til Første Verdenskrig var Danmark stadig et
bondeland. Det var Danmark også under Første
Verdenskrig, men industrialiserings-og urbaniseringsprocessen var
taget til i omfang og begyndte at komme til udtryk i bla.
arbejderbevægelsen. På trods heraf kan et relativt
homogent bondeland meget vel have sat sine spor i
sessionsudeblivelses-statistikken, netop i form af en relativ
ensartethed i perioden op til Første Verdenskrig.
Men under Første Verdenskrig trådte derimod en
forskel frem efter 1911. Den væsentligste geografiske forskel
udskrivningskredsene imellem i forbindelse med ulovlig
sessionsudeblivelse i perioden 1901-1917 var nu, at 1.
udskrivningskreds - København og omegn - udmærkede sig
ved at have en højere procentvis ulovlig sessionsudeblivelse
end landsgennemsnittet i perioden 1911-1917 - med undtagelse af
1916. På trods af et relativt homogent agrart Danmark, kan
det hænge sammen med at netop et storby-fænomen var
begyndt at slå igennem. Det var i København
arbejderklassen og socialismen primært var slået
igennem. Denne forskel imellem hovedstaden og landet slog igennem i
forbindelse med udbruddet af Første Verdenskrig og
indkaldelsen af sikringsstyrken. Urbaniserings- og
industrialiserings-processen trådte frem i
sessionsudeblivelsesstatistikken i form af en større
vægring udtrykt som ulovlig sessions-udeblivelse blandt den
storkøbenhavnske udskrivningskreds’ unge
sessionspligtige - heriblandt en hel del arbejdere og
arbejdersønner. Arbejdernes centrering omkring hovedstaden
gav sig i sessionsudeblivelsesstatistikken udslag i en
større ulyst blandt arbejderne i at møde op til
session. Ulysten bundede i en antipati overfor stat og
militær, en antipati som blomstrede i de venstreorienterede
arbejderkredse, med København som hovedcenter for den nye
socialistiske antimilitarisme.
Figur 3.3 Storøbenhavns kreds’ ulovlige
sessionsudeblivelse i forhold til resten af landet
Kilde: Ministerialtidende.
Bondekarlen udeblev
For Fyn i året 1917 gjaldt tilsyneladende samme forhold
som for årene 1868-70. Procentvis træder byerne ikke
entydigt frem. Tværtimod kan hverken Odense eller
havnekøbstøderne fremvise ulovlig sessionsudeblivelse
over 12 procent. Denne tendens sås også for perioden
1868-70. Antalsmæssigt er byerne godt repræsenteret,
men procentvis er Odense og havnekøbstæderne ikke
markant mere ramt af ulovlig sessionsudeblivelse end
landlægderne.
Overordnet gav den fynske ulovlige sessionsudeblivelse i 1917
på lægdsplan sig geografisk til udtryk ved at
være spredt ud over hele Fyn, med tendens til et landligt
islæt.
Dog var Langeland, ligesom i 1868-70, overrepræsenteret
mht. antallet af lægder pr. herred hvor der forekom ulovlig
sessionsudeblivelse. Med de metodiske forbehold in mente, tyder det
ikke på en nævneværdig forandringsforskydning
over tid.
Der var stadig procentuelt en tendens til at det var
landbefolkningen snarere end bybefolkningen som udeblev ulovligt
fra session i 1917 set i forhold til 1868-70. Selve fordelingen
mellem land og by havde således ikke i 1917 i forhold til den
undersøgte periode 1868-70 ændret sig markant.
Den centrale pointe her er, at det sandsynligvis stadigvæk
skyldtes behovet for at komme væk fra en
trøstesløs tilværelse på landet og
udsigten til et bedre liv, hvis ikke i den nærmeste by
så i udlandet. Dermed spillede placeringen af
havnekøbstæderne og byerne på Fyn en vigtig
rolle i det ulovlige sessionsudeblivelsesmønster, som urbane
tiltrækningscentre, sammenholdt med den måske ringere
mulighed for at foden under eget bord.
Overordnet lader det heller ikke til, at krigen efterladte sig
et tydeligt spor, hvad angår den ulovlige sessionsudeblivelse
på selve fordelingen imellem land og by på Fyn.
Opsummerende kan det fastslås at der forekom to
ændringer hvad angik den ulovlige sessionsudeblivelse i
perioden 1901-1917 set i forhold til den forrige periode 1849-1901.
Den første var Fyns ændring fra tidligere at have
været overrepræsenteret med usikkerheden in mente, til
i denne periode at være på niveau med resten af landet.
Den anden var at storbyen København oplevede en betydeligt
højere ulovlig sessionsudeblivelse end resten af landet
under Første Verdenskrig. Det hang dels sammen med, at det
var her, sikringsstyrken fortrinsvis var stationeret, den var en
del af gadebilledet, dels industrialiserings- og
urbaniseringsprocessen medfølgende arbejderklasses
socialistiske agitation. Arbejderne udeblev. Dertil kom at
Verdenskrigen havde en iøjenfaldende indflydelse på
sessionsudeblivelsen i retning af højere ulovlig
udeblivelse. I 1915 udeblev således godt 8 % ulovligt
på landsplan første gang de skulle på session.
Præcis hvormange som udeblev bevidst, fordi de ville
vægre sig militærtjenesten, eller fordi de med en
bevidst vægring indirekte eller direkte afværgede en
potentiel risiko og dermed bevidst forsøgte at skabe deres
egen sikkerhed er ikke muligt at fastslå, men den bevidste
vægring ved at udeblive fra session var tydelig i forbindelse
med udbruddet og starten af Første Verdenskrig.
Noter
Fredsakademiet.dk
|