Det Danske Fredsakademi
Hansen, Peter Mikael: Militærvægring 1849-1917
:
Artikuleret militærnægtelse 1849-1901, 1
Den artikulerede militærnægtelse i perioden var et
udtryk for en radikal tilpasningsreaktion. Stat-individ-konflikten
slog gnister, når den ene part kategorisk afviste den anden.
Gennem social praksis og skabelsen af egen ontologi udøvede
militærnægterne modmagt. Hvem havde retten til
kontrollen over individet. Staten, Gud eller individet selv? De
nedenstående konkrete eksempler på artikulerede
militærnægtere var et produkt af dette
spændingsfelt og denne konflikt, der lå imellem stat og
individ.
Jeg har ikke fundet eksempler på denne konflikt i form af
artikulerede militærnægtere under Treårskrigen
1848-1850, men i perioden efter, over krigen i 1864 til Systemskiftet i 1901,
forekom en række hidtil ukendte tilfælde.
Nægtede at modtage patent til Københavns
borgervæbning
Eksempelvis nægtede Frederik B. Jurgens i 1853 i
første omgang at modtage sit patent på, at han
skulle gøre tjeneste i Københavns
borgervæbning. Den 23-årige
Frederik blev pga. sin nægtelse indkaldt til
krigsforhør, hvor han tilsyneladende skiftede mening, og
erklærede sig villig til at modtage patentet, hvorefter sagen
i følge straffelisten var afgjort.
Sagen er medtaget, fordi det i min undersøgelse er
kronologisk første gang ordet ‘nægtede’ i
forbindelse med aftjening af militærtjeneste optræder i
straffelisterne. Men spørgsmålet er, om den unge
Jurgens vitterligt ønskede at nægte den militære
tjeneste og hvorfor? Det fremgår ikke at materialet. Derimod
virker straffen på 2 døgns arrest mild i forhold til
forseelsens implikationer. Enten bar krigsretten over med Jurgens,
da han under krigsforhør erklærede, at han nu gerne
ville modtage patentet, eller også var der forhold omkring
sagen, som ikke fremgår af straffelisten.
På den ene siden forekommer her for første gang i
undersøgelsen en artikuleret nægtelse af en given
militærpligt, på den anden side er kildematerialet
kortfattet, og straffen forbavsende mild. Man kunne forestille sig,
at Jurgens slet ikke opponerede imod den militære pligt, men
blot det givne tid og sted. Eller at Jurgens ikke anså sig
selv for at være værnepligtig af den ene eller anden
grund. Måske han havde dobbelt statsborgerskab. Tysk og
dansk.
Jurgens sag er noget tvetydig hvad angår
militærnægtelse, og kan som sådan ikke
kategoriseres som åbenlyst artikuleret
militærnægtelse. Det kan tilgengæld
nedenstående fire religiøse militærnægtere
fra 1862 til 1871.
Religiøse militærnægtere
Niels Christensen - anså tjenesten stridende imod Guds
ord
Denne undersøgelses første dokumenterede
religiøse militærnægter, Niels Christensen,
født 1839 på landet i Tersløse sogn i
Holbæk amt på Sjælland, nægtede, et stykke
tid inde i sin værnepligt, af religiøse grunde at
udføre militærtjenesten. Niels Christensens
vægringsforløb tyder imidlertid på, at han
gennemgik en form for militærnægter-modningsproces.
Første gang Niels Christensen optræder kronologisk i
straffelisterne er i 1862, hvor han d. 11. oktober arbitrært
idømmes 5 dages simpelt fængsel for udeblivelse af
kvarteret og for tjenesteforsømmelse. Tilsyneladende en
ubetydelig vægringsdom, men allerede den 22. i samme
måned, kun godt en uge efter at han blev løsladt for
sin første vægringsfængselsdom, blev han igen
idømt fængsel, denne gang 10 dages simpelt
fængsel på vand og brød for
“nægtelse af at udføre sin
tjeneste”. I begge disse
tidlige vægrings- og nægtertilfælde er der ikke i
sagsakterne anført nogen motivation. Det er der
tilgengæld i en sag fra september 1863. Af denne sag
fremgår, at ifølge Niels Christensen stred tjenesten
nu imod Guds ord. I straffelisten noteres Niels Christensen
således for “nægtelse af at udføre den ham
pålagte tjeneste (…) under påskud af, at han
anså den stridende imod Guds ord”. Her
italesættes konflikten imellem Niels, Gud og staten. Han
forsøgte at skabe sin egen ontologiske sikkerhed i et
religiøst verdensbillede, uagtet statens
disciplineringsforsøg. Niels blev idømt 10 dages
simpelt fængsel på vand og brød.
Denne religiøst baserede artikulerede
militærnægtersag fra 1862-64 er således den
første af sin art hidtil dokumenteret.
En forklaring på at Niels Christensen først
optræder som religiøs militærnægter et
stykke tid inde i sin militærtjeneste kunne være, at
han havde gået med sine samvittighedskvaler et stykke tid,
inden han åbentlyst erklærede sin religiøse
militærnægtelse. En anden forklaring går
på, at det tog ham nogen tid at udvikle og artikulere en
religiøst funderet nægtelse, eller også, som en
helt tredje forklaring, blev Niels Christensens religiøse
nægterytringer bare ikke nedfældet i starten i
straffelisterne, hvilket ikke er usandsynligt.
Bemærk at så relativt uskyldige vægringsdomme
som udeblivelse af kvarteret og
tjenesteforsømmelse dækkede over en person, der
senere erklærede en stærk religiøs baseret
militærnægtelse. Dette understreger de metodiske
vanskeligheder med at finde frem til militærnægtersager
i straffelisterne. Niels Christensens tidlige arbitrære
vægringsdomme har jeg metodisk efterfølgende opsporet
kun, fordi de senere krigretsdomme omhandlende Niels Christensen
netop henviste til hans tidligere arbitrære domme. En
væsentlig metodisk grund til at jeg ikke bemærker disse
to tidlige arbitrære domme er fordi, disse to tidligste domme
fra 1862 netop kun optræder som arbitrære
udeblivelsessager. Som nævnt indledninsgvis i kapitlet har
jeg metodisk primært koncentreret undersøgelsen
omkring krigsretssagerne. Alene krigsretssager udgør flere
tusinde. Dernæst har jeg metodisk i gennemgangen af
straffelisterne skelet til sagens beskaffenhed. Først da
Niels Christensen trådte frem i kilderne som en krigsretssag
og beskrevet som “nægtelse”, fik jeg øje
på ham. Der kunne sandsynligvis “gemme” sig andre
tilsvarende militærnægtersager i kilderne som ikke
umiddelbart fremtræder som militærnægtersager,
fordi sagerne, i lighed med Niels Christensens tilfælde her,
er blevet noteret som værende desertion, absentation,
tjenesteforsømmelse, udeblivelse eller sågar
selvlemlæstelse. Se eventuelt bilag 2.5 for eksempler
på slige vægringssager.
Efter den 3. dom i 1863 optræder Niels og hans
religiøse indvendinger imod den militære tjeneste,
ikke længere i straffelisterne fra 1863. Niels er
sandsynligvis blevet hjemsendt efter endt tjeneste. Her ville den
hidtil første dokumenterede religiøst artikulerede
militærnægtersag i Danmarkshistorien formodenltlig
være forbi - hvis det ikke var fordi, Danmark kom i krig
året efter i 1864. Niels blev genindkaldt.
Han holdt imidlertid fast i sit eget verdensbillede og
nægtede at efterkomme genindkaldelsesordren af
religiøse grunde. Straffen blev
relativ hård. Ikke overraskende når man tænker
på, at Danmark på dette tidspunkt lå i krig.
Dommen over Niels Christensen af 6. april 1864 - midt under det
tyske bombardement af Dybbøl - lød på 20 dages
simpelt fængsel på vand og brød samt et
års forlænget tjenestetid. Krigen kom
næppe som den helt store overraskelse hverken for Niels
Christensen eller andre danskere. I de sidste uger af 1863 styrede
Danmark lige mod krigen. Det var der flere årsager til. For
det første havde det sønderjydske
spørgsmål ligget og ulmet lige siden den første
slesvigske krig sluttede i 1850. I årene op til krigen havde
de nationalliberale oppisket en nationalromantisk stemning, og
formået at få store dele af befolkningen med på
en forfatningspolitik, der inkluderede Slesvig. Uden tøven
forelagde den danske nationalliberale regering i september 1863 et
færdigt grundlovsforslag både for Danmark og Slesvig.
Grundlovsforslaget var kontrover-sielt i forhold til de tysksindede
i hertugdømmerne, men den nationaliberale regering ledet af
C.C.Hall ønskede Danmarks grænser rykket ned til
floden Ejderen i Slesvig, og sekundært ønskede de med
dette nye grundlovsforslag at indskrænke demokratiet. Men de
gjorde regning uden vært og formåede ikke klart at
analysere den udenrigspolitiske situation især ikke Kansler
von Bismarcks egentlige interesse - krig med Danmark når
chancen bød sig. Men hvem gjorde egentlig det i de hektiske
slutmåneder af 1863? Den 13. november 1863 blev den ny
forfatning, også kaldet novemberforfatningen, vedtaget i
Rigsrådet. Vedtagelsen var som en rød klud for de
tysksindede i hertugdømmerne og en kærkommen lejlighed
for Bismarck til at demonstrere sin militære magt. To dage
efter, den 15. november 1863, døde den folkekære og
nationalt indstillede Frederik 7. Den efterfølgende konge,
den 45-årige Christian 9., stod derimod i en umulig situation
i forhold til det nationale spørgsmål, med sin halvt
tyske afstamning. Ministeriet Hall forelagde den nytiltrådte
konge den vedtagne grundlov til underskrivelse, og samtidig truede
Hall med at gå af, hvis kongen ikke skrev under. Udenfor
Amalieborgs mure råbte folk vrede ord vendt imod kongen. Fra
kongens synspunkt var hele stemningen åbenbart så
truende at han tilsyneladende kun havde valget imellem at abdicere
eller underskrive forfatningen. Den endelige vedtagelse af den
dansk-slesvigske forfatning ophidsede yderligere folket i Tyskland
og blev nærmest anset som en krigserklæring. Danmark
styrede mod katastrofen. I begyndelsen af december 1863
mobiliserede Danmark og de første tropper afgik fra
København til sønderjylland. Indenrigspolitiske
stridigheder imellem kongen og ministeriet Hall, førte
imidlertid til Halls afgang og udnævnelsen af D.G.Monrad som
konseilspræsident. Konflikten optrappedes og den 23. december
1863 rykkede preussiske tropper ind i Lauenborg og Holsten og
truede med at fortsætte ind i Slesvig, som pant for at
Danmark skulle opgive novemberforfatningen. Men ej heller
ministeriet Monrad var i stand til at styre uden om krigen i sidste
øjeblik. Da Danmark af Preussen og Østrig i januar
1864 fik et 48-timers ultimatum om at ophæve
novemberforfatningen, et krav som ingen magter i Danmark ville
opfylde, var krigen en kendsgerning. Det er i dette
nationalromantiske og nærmest krigsforherligende lys Niels
Christensens beslutning om militærnægtelse skal
ses.
Niels var født på landet i Holbæk amt. Hans
opvækst i - sandsynligvis - religiøse omgivelser
formede hans overbevisning. Niels var et produkt af hans
stedtilknytning og de rammer i hans omgivelser, der var sat for
hans virke. Disse forhold sammenholdt med helt personlige
fortolkninger gjorde ham tilsyneladende stærkt skeptisk
overfor den militære tjeneste. Niels Christensens sag, og det
bekræfter nedenstående yderligere eksempler også,
illustrerer, at militærnægtelsen i Danmark opstod
før det egentlige industrielle gennembrud, og at den
første religiøst artikulerede
militærnægter kom fra landet. Niels Christensen
forholdt sig radikalt til “risikosamfundet”, og skabte
sin egen, religiøst funderet, ontologiske sikkerhed. Det
gjorde nedenstående militærnægere også
Ove H. Petersen - Af religiøs sværmeri vægret
sig ved at iføre uniform
Niels Christensen var ikke alene om sin religiøse
militærnægtelse. Det vidner sagen om den ligeledes
religiøse militærnægter Ove Hendrik Petersen,
født i landsognet Bier i Skanderborg amt, om.
I perioden 1863-65 blev Ove Petersen 4 gange dømt for
vægring grundet religiøs overbevisning. Første
gang i 1863 blev han idømt 20 dages simpelt fængsel
på vand og brød, samt 1 års forlænget
tjenestetid, “for at have vægret sig ved at efterkomme
indkaldelsesordren”. Anden gang
Petersen optrådte i straffelisterne var fra 1864. Under en
krigsretssag hvor dommen blev afsagt d. 6. april 1864 stod han
tiltalt for “Af religiøs Sværmeri vægret
sig ved at iføre Uniform og unddraget sig sin
Udskrivning”. Dommen lød
på 10 dages simpelt fængsel på vand og
brød. Bemærk i øvrigt datosammenfaldet d. 6.
april 1864 imellem Petersens og ovenstående Niels
Christensens krigsretssager.
Kort efter afsoningen af dommen afsagt den 6. april 1864 blev
han for tredje gang, nærmere bestemt den 30. april igen
dømt for religiøs vægring, denne gang for pga.
“af religiøs Sværmeri vægret sig ved at
udføre (…) Tjenesteforretning”. Min parentes.
Denne gang idømt 10 dages strengt fængsel på
vand og brød.
Ove Petersen fortsatte imidlertid sin religiøse
vægring. I 1865 blev han for fjerde gang dømt for
vægring. Denne gang stak Petersen af, men blev anholdt og
dømt for desertion. I straffelisten noteret i parentes:
“Paa grund af religiøs
Sværmeri”. Dommen lød
på strengt fængsel på vand og brød i 30
dage. Den skærpede straf skal ses i lyset af hans tidligere
vægringsdomme, men sandsynligvis også i lyset af, at
hans gentagende vægring bundede i en religiøs funderet
antipati overfor den militære værnepligt. Normalt
lå en førstegangs desertion på 10-20 dages
simpelt fængsel.
En sammenfatning af Ove Petersens sagsforløb og
motivation giver et tydeligt billede af en
militærnægter, også selvom ordet
‘militærnægter’ ikke benyttes i kilderne.
Betydningen af formuleringerne “Af religiøs
Sværmeri vægret sig ved at iføre Uniform og
unddraget sig sin Udskrivning”, “Af religiøs
Sværmeri vægret sig ved at udføre (…)
Tjenesteforretning”og “Desertion (Paa grund af
religiøs Sværmeri)” er ikke til at tage fejl
af.
Ligesom Niels Christensen var Ove Petersen født på
landet. De var i øvrigt indkaldt til og gjorde mere eller
mindre tjeneste i samme regiment. Det er nærliggende at tro,
at de har kendt og påvirket hinanden.
De to første militærnægtere jeg har fundet
frem til i straffelisterne kom således fra landet. Men
også den tredje og ligeledes religiøse
militærnægter, Jens Andersen, kom fra landet,
nærmere bestem Saltum i Hjørring amt.
Jens Andersen 1865-66 - På grund af religionsskrupler
nægtet at tjene som soldat
Ligeledes af religiøse grunde nægtede Jens
Andersen, fra Saltum landsogn i Hjørring amt, gentagende
gange konsekvent at tjene som soldat. Mindst tre gange blev han
dømt for at have nægtet at tjene som soldat.
Første gang i marts 1865 blev han idømt 10 dages
simpelt fængsel på vand og brød, for
“Nægtet at tjene som Soldat”, dog uden at der i
straffelisten er anført nogen nærmere
begrundelse. Anden gang i
april 1866 blev straffen fordoblet til 20 dages simpelt
fængsel på vand og brød og tredje gang i juli
1866 blev han straffet med 30 dages strengt fængsel på
vand og brød, for som straffelisten anfører ved begge
disse to sidste domme; “Paa Grund af Religionsskrupler
nægtet at tjene som Soldat”.
At straffen optrappedes var gængs procedure. Jeg har
stødt på mange sager med et lignende vægrings-
og straffeforløb, eksempelvis 1., 2. og 3. gangs desertion.
Det bemærkelsesværdige ved Jens Andersens sag er
imidlertid, at han blev dømt for “at nægte at
tjene som soldat”, tillige anført i straffelisten pga.
“religionsskrupler”. Spørgsmålet er hvor
mange af lignende vægringssager dækkede over
religiøs eller nok snarere anden funderet bevidst
militærnægtelse, men som blot ikke træder frem i
kilderne?
Et andet bemærkelsesværdigt forhold ved Jens
Andersens sag er, at Jens Andersen ikke senere dukker op i hverken
Straffelister eller Relationer til Kongen, hvilket
han burde, hvis han havde fortsat sin konsekvente
militærnægtelse. Efter den sidste dom i juli 1866 er
Jens Andersen som forduftet fra de tilgængelige
straffelister. Enten er de eventuelle senere kilder, hvori hans
eventuelle senere militærnægtelse burde optræde,
ikke bevaret, eller også er kilderne bevaret, uden at jeg har
fundet dem, eller også som en tredje mulighed ophørte
Jens Andersen sin religiøse militærnægtelse. Der
er også den fjerde mulighed, at Jens Andersen efter sin dom i
juli 1866 havde udstået sin værnepligtstid og ikke
siden har været i kontakt med det militære system.
Endelig er der den femte mulighed, at han blev hjemsendt før
tid og dermed lempet ud af det militære system, hvilket ikke
er usandsynligt. Som jeg påviser i næste kapitel blev
mange af de politiske militærnægtere under
Første Verdenskrig, netop hjemsendt som for tiden
utjenstdygtige, for den vej at slippe uden om det prekære
militærnægterproblem.
Stevnsborg - idømt 3 års forbedringshusarbejde for
militærnægtelse
Sagen om Julius Thorvald Stevnsborg,
født i København d. 12. juli 1846, er
bemærkelsesværdig, for det første fordi han er
den mest veldokumenterede, for det andet fordi han var den mest
velformulerede og velartikulerede af de tidlige religiøse
militærnægtere i historien, og for det tredje fordi at
han adskilte sig fra de tidligere ved at være født og
opvokset i København. De forrige var født på
landet.
Der findes mindst tre kilder, som kan belyse Stevnsborgs sag.
For det første er der Straffelister fra
generalauditørens justitsarkiv i Rigsarkivet, dernæst
er der generalauditørens Relationer til Kongen
ligeledes generalauditørens justitsarkiv i Rigsarkivet og
endelig omtales Stevnsborg i kvækerarkivet.
Julius Thorvald Stevnsborg var en konsekvent religiøs
militærnægter. Første gang vi stifter bekendskab
med Stevnsborg er i straffelisterne fra 1871. Her fremgår
det, at Stevnsborg i maj 1871 blev straffet for udeblivelse fra 3
på hinanden følgende sessioner og derudover for
vægring ved at udfylde sin værnepligt. Stevnsborg
tilstod og blev idømt 8 dages mørk arrest - dog uden
indskrænkning i kosten. Bemærk i
øvrigt hvorledes Stevnsborg er et eksempel på
én persen som ulovligt udeblev fra session pgr. sin
religiøse nægtelse. Efter afstået straf, blev
han løsladt og frigivet - til militærtjeneste. Men
Stevnsborg var standhaftig og fortsatte sin
militærnægtelse. Umiddelbart efter, i juni samme
år, idømmes han simpelt fængsel på vand og
brød i 30 dage “for vægring ved at tjene som
soldat” og da han stadig fastholdt sin
militærnægtelse idømmes han i juli samme
år 3 års forbedringshusarbejde “for vægring
ved at tjene som soldat”. I forbindelse med denne dom i juli
1871 sendtes hans sag til kongelig resolution. Det er her, fra
general-auditørens Relationer til Kongen, at vi kan
få mere detaljerede oplysninger om Stevnsborg. I forbindelse
med indstillingen til kongen blev der udarbejdet en udførlig
sag på Stevnsborg, som den dag idag er bevaret i
Relationer til Kongen i Rigsarkivet. Det er fra denne kilde,
Stevnsborgs historie klarest kommer til udtryk. Fra straffelisterne
er f.eks ikke oplyst noget om Stevnborgs bevæggrunde for sin
sessionsudeblivelse og vægring ved at udføre
tjenesten, blot at han dømmes “for vægring ved
at tjene som soldat”. Jeg har således måtte
arbejde mig baglæns gennem kilderne. Først opdagede
jeg Stevnsborgs sag i kvækerarkivet, dernæst i
Relationer til Kongen og endelig gennemgik jeg meget
nøje straffelisterne i perioden og fandt Stevnsborgs sag i
straffelisterne for 15. batl. sag nr. 1, 2 og 3 i 1871.
Stevnsborg var som søn tømrer og blev i 1860
konfirmeret. Fra skolen blev han anbefalet som en meget flittig og
godt begavet dreng. Efter i 1½ år at have stået
i lære i Bærentsen & Comps litografiske Institut,
kom han i bogtrykkerskolen, og fik senere fast arbejde som typograf
først i København senere i Viborg. Han var ikke
straffet som civil, og blev betegnet som et velopdragent,
ordentligt og skikkeligt menneske.
Da han efter 3 gange at være udebleven fra session, blev
han med magt ført til kasernen, hvor han nægtede af
religiøse grunde at modtage mundering og overhovedet at
opfylde den ham påhvilende værnepligt, hvorfor han blev
straffet med 8 dages mørk arrest. Han gentog
imidlertid sin vægring ved at gøre
militærtjeneste og blev derfor straffet, først
arbitrært med 5 dages simpelt fængsel på vand og
brød og derefter med samme slags fængsel i 30 dage.
Efter at have udstået også denne straf pådrog han
sig straks påny tiltale for fortsat vægring ved at
opfylde sin værnepligt.
Efter hvad der er forklaret under forhørerne var tiltalte
allerede som dreng ualmindelig bibelfast, og han læste gerne
religiøse skrifter. Denne tilbøjelighed til
læsning havde have beholdt, og især Søren
Kierkegaard havde haft indflydelse på ham. Uden at have
støttet sig til nogen menighed var han allerede i sit 18.
år kommet til den overbevisning, at det var stridende mod
kristendommen at befatte sig med krig eller endog blot lære
at bruge våben mod mennesker. Kristus Jesus har formanet til
at elske vore fjende og forbudt at ihjelslå, erklærede
han, og dette var hans urokkelige overbevisning. Stevnsborg satte
hermed konflikten på spidsen. Statens forsøg på
at kontrollere ham kunne kun ske via rå magt. Som
retsprotokollen skriver: “Skønt han som foran
nævnt 3 gange er straffet for sin vægring ved at
modtage mundering eller forrette sin ham befalte tjeneste fortsatte
han sin vægring og har derfor, da der efter vedkommende
læges erklæring ikke er grund til at drage hans
tilregnelighed i tvivl, igen måttet stilles for krigsretten.
Thi kendes for ret: Rekrut af 15. bataillon 4. Kompagni nr. 726
Julius Thorvald Stevnsborg hensættes til
forbedringshusarbejde i 3 år”.
Afslutningsvis tilføjer kilden, at han under
forhøret havde udtalt, “at det ikke ville være
ham muligt at gøre tjeneste i uniform”.
Generalauditøren fortsætter derefter med at beskrive
sagens formaliteter og afslutter med en indstilling til kongelig
resolution. Bemærk at det konstruerede ord
militærnægter ikke bruges. Derimod benyttes eksempelvis
“vægring” og sætningen “nægtede
af religiøse grunde at modtage mundering og overhovedet at
opfylde den ham påhvilende værnepligt”.
Kilden Relationer til Kongen er en samtidig
førstehåndskilde til oplysningen om Stevnsborgs
vægringsforløb og nægtelse af at gøre
militærtjeneste pga. sin religiøse overbevisning.
Kilden kan ikke siges at have tendens til at fremhæve eller
på anden måde glorificere militærnægtelsen.
Tværtimod. På den baggrund virker kildens beskrivelse
af Stevnsborgs nægtelse troværdig. Dertil kommer, at en
senere publikation om kvækerne i Danmark - Glimt fra dansk
kvækerhistorie - også nævner Stevnsborgs
militærnægtersag, og i øvrigt også Ove
Petersens, én af de førnævnte religiøse
nægtere. Glimt fra dansk kvækerhistorie kan
bruges til at supplere indtrykket af Stevnsborgs og i øvrigt
også Ove Petersens militærnægtelse. Glimt fra
dansk kvækerhistorie udkom i anledning af 100-året
for Vennernes Samfund -
Kvækerne - i Danmark (1875-1975). Kvækeren Johan
Marcussen var medlem af Vennernes Samfund i Danmark og
redaktør af kvækerbladet Venlig Budbringer, som udkom
første gang i januar 1898. Hans datter,
Martha Marcussen, var i årene omkring 1948-50 optaget af den
danske kvækerhistorie, og i hendes efterladte papirer fandtes
en uafsluttet artikel, som er gengivet uændret in extenso i
jubilæumsskriftet Glimt fra dansk kvækerhistorie
fra 1975. Ifølge
Martha Marcussens artikel skrev kvækeren I.H.Schnor i det
danske kvækerblad Venlig Budbringer i 1900 følgende:
“I 1864 ved Krigens begyndelse kom der Mødeordre til
Ove Petersen, boende i Horsens. Af
borgerlig Stilling var han Former, i Tjenesten var han
Underkorporal ved 9. Battl. med Plads i Slesvig. Han efterkom ikke
Ordren, eftersom han havde en fast Overbevisning om, at han ikke
burde gøre det. Han afhentedes da med Militærmagt, og
med lænkede Hænder førtes han til
Militærfængslet i København. Her
undersøgtes han af Lægen, der fandt ham normal, og af
en Præst, der formanede ham til at opgive sine særegne
Meninger og underkaste sig; men Ove Petersen holdt ud saavel til
dette som senere, da han for Vægring paadrog sig 3
krigsretsdomme, den ene efter den anden, med Rottingslag og
efterfølgende “Vand og Brød”. Derefter
sattes han i betinget frihed og hjemsendtes til sin familie efter
Fredsslutningen. Ove Petersen lever nu i Chicago. Senere i
Fredstid, har Typograf Julius Stevnsborg nægtet at indfinde
sig efter Ordre fra de militære Autoriteter - af samme grund
som Ove Petersen. Da han fastholdt sin Vægring,
idømtes han 16 Maaneders Cellefængsel, blev eftergivet
Halvdelen og udstod de 8 Maaneder i Vridsløselille.
Stevnsborg lever nu i Brazilien”. Ifølge
Martha Marcussen såvidt Venlig Budbringer. Det er ikke
lykkedes mig at opspore det nummer af Venlig Budbringer hvori
I.H.Schnors artikel angiveligt skulle være optrykt. Hvorfra
I.H.Schnor har sine oplysninger om Ove Petersen og Stevnsborg ved
jeg ikke. Men at de var militærnægtere fremgår af
straffelisterne og for Stevnsborgs vedkommende tilmed fra
Relationer til Kongen. De to sidstnævnte kilder modsiger
i nogen grad I.H.Schnors beskrivelse af Petersen og Stevnsborg.
Eksempelvis var Petersen ikke underkorporal men værnepligtig
trainkudsk og han gjorde ikke tjeneste ved 9. batl. i Slesvig med
tilhørte Københavns garnisons jurisdiktion. Om
Petersen fik pisk, rottingslag som det også kaldtes,
fremgår heller ikke af straffelisten. Overordnet
bekræfter straffelisten at Ove Petersen var
militærnægter i perioden omkring krigen 1864. Heller
ikke Schnors beskrivelse af Stevnsborgs straffeforløb
stemmer helt overens med kilden Relationer til Kongen, men
supplerer på interessant vis indtrykket af Stevnsborgs
militærnægtelse.
Martha Marcussen tilføjer, at hverken Ove Petersen eller
Stevnsborg var kvækere på det tidspunkt, de
nægtede. I 1864 var der
intet organiseret kvækersamfund i Danmark. Alligevel har
Kvækernes historie i Danmark rødder langt tilbage i
historien. I glimt gengiver Martha Marcussen, hvordan
missionærer fra England fra midten af 1600-tallet og opefter
med mere eller mindre held forsøgte at få
fodfæste her i landet. Men først i 1875 var Danmark
modent til et egentligt organiseret kvækersamfund. Et
møde i Vejle 1875 betragtes som det stiftende
møde. Kvækernes
arbejde for fred var en hjørnesten i deres tro.
Antimilitarisme og militærnægtelse var derfor en
naturlig konsekvens af kvækernes samvittighed. Om
militærnægtelse skriver Marcussen: “Ganske vist
var der med Grundloven opnaaet Religionsfrihed i Danmark, saa at
ingen forfulgtes og straffedes, fordi de i deres Tro afveg fra
Folkekirken; men saa langt som til Militærnægtelse
strakte Friheden sig ikke, og blandt de religiøst vakte var
der flere, der saa Krig som uforenelig med jesu Lære, og som
tog konsekvensen af deres Standpunkt, selv om Konsekvensen var en
for os i vore Dage urimelig haard Straf”, hvorefter hun som
eksempel henviser til I.H.Schnors artikel i 1900 om Ove Petersen og
Stevnsborg.
Ovenstående konkrete militærnægtere kan ses
indefor rammen af Giddens strukturationsteori, perspektivet om
ontologisk sikkerhed, brug af radikale tilpasningsreaktioner og
gennem social praksis at udøve modmagt overfor staten.
Risikosamfundet gjorde sig også i nogen grad og især i
forbindelse med krig og fred gældende i denne periode, og det
aflæste disse militærnægtere og forholdt sig
aktivt til den. At ovenstående militærnægtere
ikke var de eneste, vidner en række allerede kendte
militærnægtersager om.
Publicerede
militærnægtersager.
Noter
Top
Fredsakademiet.dk
|