![]() Det danske FredsakademiEfter...Hvor begyndte det, dette at læse digte? For en, der gik syv år i kommuneskole i 30erne og i begyndelsen af 40erne, var det ikke blot noget fremmedartet. Det var uvedkommende. Ligegyldigt. De higer og søger i gamle bøger... Jo, vi lærte det, for hvem ville vel ha' lussingerne eller stå i skammekrogen hele tiden? Vi remsede det op, som vi skulle. Og glemte det - troede vi! Og dog kan man nu, 50 - 60 år efter, remse det op igen, selvom man hverken så eller brugte det siden. Vers. Salmer. Lirede dem af. Fniste ad de andre og ad sig selv. Og det, der var vor hverdag: 30ernes arbejdsløshed, hul på strømperne, de voksne, der blev knækkede for øjnene af en og vendte vreden mod hinanden og os børn... Det stod der ikke noget~om i· digtene eller novellerne eller i det nederlagsfag, de kaldte litteratur. Hvor begyndte det? Var det det gamle postbud, man som avisdreng mødte næsten hver dag samme tid ved den stejle opkørsel til byens herskabsvilla, skibsrederens, med egen, byens eneste, tennisbane? Så fulgtes vi op, trækkende vore cykler. Køre kunne vi ikke. Han var for gammel. Jeg for lille. Og så snakkede han. Fortalte. Og i en periode hilste han altid med ordene: Sacco - Vanzetti! Sær snak. Som en slags Abracadabra eller Salem Aleikum. Indtil han en dag på vej op fortalte om Sacco og Vanzetti, to italienske arbejdere, anarkister, indvandrere i USA, fagligt aktive, der pludselig under den heksejagt, der altid følger, hvor undertrykkere og undertrykte er ved at støde sammen, stod for retten, anklaget for bankrøveri, mord, rovmord! Og pressen hetzede, og de onde lo! Selvfølgelig var de skyldige! Nu skulle hele verden bare høre, hvad den slags var for nogle. Og selv o,m der var vidner, der kunne bevidne, de ikke var i byen den dag, så ... Utallige ting talte for deres uskyld, men de skulle dømmes. Samfundet havde det behov. Og de blev dømt. I årevis sad de i dødscellerne, medens mennesker verden over rejste sig i protest: folkelige, faglige, socialister, liberale, paven i Rom. Men de blev henrettede. Hetz fik, hvad hetz ville ha. (Først årtier efter blev Sacco og Vanzetti frifundet ved den amerikanske højesteret!) Sådan fortalte han, posten, der fik en til at gå på biblioteket for at spørge, om de havde noget om dem Sacco-Vanzetti; og hun hjalp, den unge bibliotekar. Fandt frem. Bog. Lærte mig at slå op i gamle aviser. Tidsskrifter. Og man slugte. Og hver gang, jeg kom, havde hun fundet nyt: Du skal også læse... Noget, der kunne udvide, greb, belærte, fik en til at se, ville se mere. Var det der, det rigtig begyndte? Eller var det manden i Kommunegården, der sagde: Her er en bog, du skal læse, Carl .. Og så læste man: Hans Falladas "Lille Mand - hvad nu?" Om 30ernes Tyskland, angst, usikkerhed, arbejdsløshed, drømmen om en Messias, en forløser, fører... Og den blev slugt, og så fortalte man videre: Har du læst "Lille-Mand"? Og en dag kom der en slags svar: Det findes også på dansk: Kjeld AbelIs: "Melodien der blev væk", om Larsen og hans Edith, drømmen om en lejlighed med hinanden inde i, og ikke blande sig i noget, bare passe sig selv, lukke vinduerne.. . (År efter opdagede man, at de gjorde det, der senere kom til at hedde "at indoktrinere". Lovet være mennesker med holdninger, der gir en noget at forholde sig til!) Men digte. Var det Halfdan eller Rudolf Nilssen? Eller Nordahl Grieg? (Hvis prægtige digt "Til ungdommen" stadig næsten kun ses/høres i den af højskolerne i 30erne censurerede udgave selv når venstreorienterede læser/synger "Kringsatt af fiender".) Sikkert er: Det blev Halfdan Rasmussen! Igen og igen. Man fik det, som det fortælles om de gamle i Norge: Hvert år ventede de: Kom der en ny bog fra Bjørnson? Ibsen? Disse Halfdan Rasmussen-digte, der stod som mejslede i sten, og som samtidig var et spejl. Korte. Klare. Forløsende. Engagement! Igen og igen læste man det, man gerne selv ville ha udtrykt. Og man lærte mere om sig selv. Om verden omkring. Sammenhæng! Viden! Udsyn! Et våben... Der lærte man: Digte kan bruges! Sætte i gang. Ofte fortælle hundredfold mere end en 5-spaltet kronik. Og blir der engang nogen, der vil søge at finde ud af, hvad og hvorfor der egentlig skete det, der skete, i slutningen af 50erne og 60erne under den kolde krig, da mennesker rejste sig og begyndte at gå, da lærlinge og højskolefolk, renovationsarbejdere og studenter begyndte at snakke om Strontium 90 og Casium, om radioaktivt nedfald, om biologiske følger medens biologerne endnu var tavse om Hiroshima og Bikini... så vil man igen og igen støde på et digt! Det blev læst ved små og store møder, snart lidt kluntet, snart så hvert ord blevet levende billede, der fødte både vrede, angst, afmagt, harme, modstand! Det blev duplikeret igen og igen, ofte primitivt, næsten ulæseligt, som vi på venstrefløjen havde for vane engang, fordi man altid skulle skynde sig. Det var jo vigtigt! Mere end de hundredtusinder af tryksager, løbesedler, senere pjecer, bøger, blev det det digt, der brændte sig fast, så den, der havde læst, lyttet, set, aldrig ville/kunne ryste det af sig. Han, digteren, skrev så meget, der gav så mange så rigt: digte om 30erne, arbejdsløshed, Hende, krigen, den, hvis hånd blev brugt, digtene fra Grækenland, de irske strofer, "Torso", "Fremtiden er forbi".. Men digtet EFTER BIKINI? satte mere i gang, end selv digteren aner, og det betød mere end meget, da hundreder blev til tusinder og tusinder blev til titusinder, så selv de såkaldt ansvarlige en dag begyndte at erkende et ansvar. Så meget har et digt forvoldt, sat i gang, skabt. Og det er i os den tid, vi har endnu. Unge, 80-årige ven: Fremtiden er ikke forbi for alt det, du gav os. Den er kun lige begyndt. Og hvilken begyndelse! Stedserød hilsen til dig, Halfdan, med tak for hele det universitet, du åbnede for os, der knap mente, vi havde behov for at lære at læse. Hvilken rigdom at møde det gamle postbud og digteren, som man første gang så i levende live, da han gik, holdende en snor, der skulle hindre det store banner i at .flyve væk under den første atommarch. Herligt at møde en digter, der lever det, han skriver! Carl Scharnberg. Den hvis hånd blev brugtHan kom en nat og banked på. Jeg bød ham ind. Han stod en stund Og han blev stående og stred Så satte han sig, tavs og bleg Og da han talte stod hvert ord * - Jeg bærer på en større dragt, Der klæber blod ved den du ser, Han måtte dræbe for at se Man bød ham dræbe, bød ham stå Han ville ikke slå ihjæl. * Vi var så unge. Og vort valg Vor tro var ren. Vi måtte slås Der var eet liv. Og det var alt. Vi ville ikke knæle ned. Vi ville ikke slå ihjæl. * En aften blev der bragt os bud, To drenge græd. To snese år Forladt, forladt. Og vi skal gå Og mørke minder skal stå frem * En villavej. Et rødstenshus. Den slidte dør. Et messingskilt. Det brune håndtag. Fuglefløjt. Så høres skridt. En nøgle slår Jeg ser et blik hvor frygtens nat Et vaskeskind blir drejet hårdt. Nej! Han er ikke hjemme ... Nej! Så går vi ind. Et skrivebord. To værgeløse hænder strakt Så står den kvinde han har kær To grå pistoler. Kvindens skrig. Som før. Et skrivebord. En stol. et fuglefløjt ... Så skriger hun ... * - Jeg slog ihjæl! Men livet slår Vi stred for livet. Mange faldt. For jeg er den hvis hånd blev brugt Jeg blev en kriger uden skjold * Det banker hårdt på husets dør. En skygge strejfer seng og bord. Og jeg har ingen bøn for ham Han tier. Og jeg ser ham gå. Tekst: Halfdan Rasmussen
|