Det danske Fredsakademi
Sangbog
Atomic Blues
Dokumentation
Jeg præker for jer om atomet med glorien,
ikke om Adam fra bibelshistorien,
ikke no'et om Adam, som mor Eva ku' lide,
jeg snakker om atomet som fysikken befriede.
Tale Einstein si'r han
er bange...
og når han er bange... er jeg bange.
Blues Hvis I er bange for bomben, så hør bare
her:
I må slutte jer sammen med alle, fjern og nær.
For hvis vi ikke gør det og gør det nu,
får vi bare sprængt hele jorden itu.
Hiroshima; Nagasaki, Alamogordo, Bikini...
Her er moralen, som I må gøre brug a'.
Atommnanden er her og bli'r her fra nu a'.
Det er tydeligt nok, han har tænkt sig at blive.
Min elskede - har vi en chance for at leve?
Tale
Vi regner denne sandhed for selvindlysende:
Alle mennesker skal begraves lige.
Hiroshima, Nagasaki, Alamogordo, Bikini. . .
Blues
Før var livet så enkelt og godt,
cyclotronen var et legetøj, fint og flot,
og folk blev født og leved' og gifted' sig måske,
og «atom« var et ord, man i en ordbog ku' se.
Tale
OG SÅ SKETE DET
De kloge fyre samledes under USA's flag,
gik i gang og puklede nat og dag.
Og før de vidste af det, var det hele i skred:
de havde hentet solenergien ned.
Tale
De lagde tømme på den gamle sol. . .
de kløvede atomer, mens diplomaterne kløvede ord.
Blues
Og så kom kartellerne med de go'e gamle toner
og skrued' tiden baglæns for de Forenede Nationer,
med krav om monopol på atom og elektron
og død over hver en udenlandsk neutron.
Tale
Ned med de udenlandske atomer...
Amerika for amerikanske atomer...
Kom nu, allesammen, og lad os atomisere verdensfreden
sammen med Winnie Churchill og Willie Hearst!
Hiroshima, Nagasaki, Alamogordo, Bikini...
Blues
Men atomfysik er nu international,
den trives i Utah, men også i Ural.
Og hvad enten man er hvid, brun, sort eller rød,
bli'r det hele et spørgsmål om liv eller
død.
Tale
At være eller ikke være, det er sagen...
atomer til atomer, jord til jord...
det ry'r ad helved' til, hvis pengene får det store ord.
Hiroshima, Nagasaki. Det skete der.
Alamogordo, Bikini. Det kan også ske her.
Blues
Men svaret er ikke militær-aksiomer,
om at »komme der først med de fleste
atomer«.
Alverdens folk må ty til fornuften,
de må til at holde sammen - eller ryge i luften!
Tale
Verdensfreden og den gyldne tid - eller atomkrig.
Massernes samling eller massernes ødelæggelse.
Hvis I vil sprænge atomer,
kan I ikke sprænge sammenholdet.
Blues
Det bli'r folkets sag, et atom forstår ikke spøg.
Man kan ikke fange det, det er li'som røg.
Det er ligeglad med alverdens politik,
og-med-hvem-der-fik-hvad-eller- ingenting-fik.
Tale
Det vil bare sidde og kigge
og lade sin kerne bombardere med neutroner.
Hiroshima, Nagasaki, Moskva med,
London, Timbuktu, Shanghai, Paris, hvert et sted.
Hiroshima, Nagasaki,
I kan vælge mellem broderskab og kæmpeeksplosion.
Så hør min tale, det er denne:
Verdens fred eller verdens ende.
»Atomic Blues« blev første gang
fremført på »Fredens Tilhængere«s
matine om U. S. A., sunget af LISE RINGHEIM (akkompagneret af
BØRGE ROGER-HENRICHSEN). Digtet på dansk ved ELSA
GRESS, tegning af ARNE UNGERMANN.
Tekst og musik: Vern Partlow.
Kilde: Dialog, 1953: 5-6.
Well, I'm gonna preach you a sermon 'bout Old Man Atom,
I don't mean the Adam in the Bible datum.
I don't mean the Adam that Mother Eve mated,
I mean that thing that science liberated.
Einstein says he's scared,
And when Einstein's scared, I'm scared.
Hiroshima, Nagasaki, Alamogordo, Bikini...
Here's my moral, plain as day,
Old Man Atom is here to stay.
He's gonna hang around, it's plain to see,
But, ah, my dearly beloved, are we?
We hold these truths to be self-evident
All men may be cremated equal.
Hiroshima, Nagasaki -- here's my text
Hiroshima, Nagasaki -- Lordy, who'll be next.
The science guys, from every clime,
They all pitched in with overtime.
Before they knew it, the job was done;
They'd hitched up the power of the gosh-darn sun,
They put a harness on Old Sol,
Splittin' atoms, while the diplomats was splittin' hairs . . .
Hiroshima, Nagasaki -- what'll we do?
Hiroshima, Nagasaki -- they both went up the blue.
Then the cartel crowd put on a show
To turn back the clock on the UNO,
To get a corner on atoms and maybe extinguish
Every darned atom that can't speak English.
Down with foreign-born atoms!
Yes, Sir!
Hiroshima, Nagasaki...
But the atom's international, in spite of hysteria,
Flourishes in Utah, also Siberia.
And whether you're white, black, red or brown,
The question is this, when you boil it down:
To be or not to be!
That is the question. .
. Atoms to atoms, and dust to dust,
If the world makes A-bombs, something's bound to bust.
Hiroshima, Nagasaki, Alamogordo, Bikini...
No, the answer to it all isn't military datum,
Like "Who gets there fustest with the mostest atoms,"
But the people of the world must decide their fate,
We got to stick together or disintegrate.
World peace and the atomic golden age or a push-button war,
Mass cooperation or mass annihilation,
Civilian international control of the atom -- one world or
none.
If you're gonna split atoms, well, you can't split ranks.
Hiroshima, Nagasaki...
It's up to the people, cause the atom don't care,
You can't fence him in, he's just like air.
He doesn't give a darn about politics
Or who got who into whatever fix --
All he wants to do is sit around and have his nucleus bombarded by
neutrons.
Hiroshima, Nagasaki...
So if you're scared of the A-bomb, I'll tell you what to do:
You got to get with all the people in the world with you.
You got to get together and let out a yell,
Or the first thing you know we'll blow this world to...
Hiroshima, Nagasaki, Moscow, too,
New York, London, Timbuktu,
Shanghai, Paris, up the flue,
Hiroshima, Nagasaki...
We must choose between
The brotherhood of man or smithereens.
The people of the world must pick out a thesis:
"Peace in the world, or the world in pieces!"
Whoosh...
Atomic Blues eller Talking Atomic Blues blev skrevet i 1946
(Bikini) af den amerikanske journalist Vernon Partlow [Verneil
Hoover Partlow] (1910-1987), der havde lavet interview med nogle af
de videnskabsmænd som havde været med til at udvikle atombomben til the Los
Angeles Daily News. Sangen som er en talking blues, kandiderer som en
af de første protestsange mod atomvåben og en af de
få som nævner både Hiroshima og Nagasaki, blev indspillet af Sam
Hinton i 1950. Der findes to udgaver af sangen fra det
år:
Sam
Hinton: Old Man Atom
Vern Partlow-Irving Bibo) ABC Eagle 230 Columbia 38 929
og
The Sons Of The Pioneers: Old Man Atom
Vern Partlow-Irving Bibo) RCA Victor 21/48-0368
Hiroshima-Nagasaki (Talking Atomic Blues), Vern Partlow and Irving
Bibo (Bibo Music Inc. with additional lyrics by Marty Cooper Alamo
Music, 1950.
Den populære sang blev pludselig trukket tilbage af
pladeselskabet; og den blev først genindspillet på LP
under folkemusikfestivallen i Newport i 1963. LP'en genudgives
senere på CD.
Random Song Machine: “Old Man Atom” by Sons of the
Pioneers
from Variety, 31 August 1950
RCA VICTOR QUIETLY QUASHES ITS OLD MAN ATOM RECORDING
Victor has quietly withdrawn its Sons of the Pioneers plattering of
“Old Man Atom” off the market. It is reported that RCA
top tier execs feel that the lyrics of the novelty stresses
capitulation as an ideal to be pursued by US foreign policy in
light of present world conflict, with focus, of course, on
Korea...
http://spitballarmy.com/?p=2698
Published in The People's Songs Bulletin 1947; and in the People's
Song Book 1948.
Talking Atomic Blues is mentioned in 'Testimony of Walter S. Steele
regarding Communist activities in the United States. Hearings
before the Committee on Un-American Activities, House of
Representatives, Eightieth Congress, first session, on H. R. 1884
and H. R. 2122, bills to curb or outlaw the Communist Party in the
United States. Public law 601 (section 121, subsection Q (2) July
21, 1947 (1947)'.
http://www.archive.org/details/testimonyofwalte1947unit
Pete Seeger: Talking Atom, Charter Records 1947-1948?
Litteratur
Den hvileløse fred : Fredens Tilhængeres
lørdags-martinéer. I: Dialog, 1953:5-6 s.
43.
DEN HVILELØSE FRED
Fredens Tilhængeres lørdags-matinéer
"Den hvileløse fred" er fællestitlen på 5
lørdagsmatineer, som "Fredens Tilhængere" har
arrangeret her i efteråret. Titlen stammer fra en repIik i
Nordahl Griegs skuespil "Nederlaget": "A om jeg kunde få alle
mennesker til at skjønne hvad fred er. Det er ikke noe dere
eier, det er noe dere må erobre. Barnet som vagger over
gulvet i sine første skridt, træerne som
grønnes ute i gaten, hustruen din som puster i mørket
ved siden av dig, alt må du bestandig tilkjempe dig. Det er
alltid truet, hver dag må du gjøre det ukrenkelig ved
strid for mere mennskeverd. Har du hatt en død dag, da har
du forrådt alt det du elsker. Freden må være
det mest hvileløse i verden."
Som Nordahl Grieg, har digtere, skribenter, dramatikere og
komponister i alle lande gennem århundreder tolket den
uafladelige kamp for freden og for friheden, for menneskeværd
og menneskeret. I modsætning til den mørke,
selvopgivende kunst, der er avlet af krigsfrygt og usikkerhed, har
deres værker op gennem tiderne indtil vore dage stået
som udtryk for troen på livet og mennesket.
Det er denne fremadvendte, positive linie i verdenskunsten, som
en lang række kendte og dygtige skuspillere, musikere og
kunstneriske rådgivere har villet forsøge at
understrege i "Fredens Tilhængere"s matinéer, og det
er allerede nu muligt at fastslå, at forsøget har haft
enestående sukces. De hidtidige programmer har været af
en aldeles strålende kvalitet. Let og ubesværet veksler
scenebilledet med oplæsning, sang, brudstykker af skuespil,
recitation - på to timer er det virkelig muligt at give
tilhøreren et indtryk af den rigdom på fredens tale,
som verdenskunsten indeholder. En kort forbindende tekst giver de
nødvendige personalia og historiske data.
Matinéernes rigdom kan sikkert bedst fattes gennem nogle
eksempler fra repertoiret: Uddrag af Jeffersons
tiltrædelsestale, indianerhøvdingen "Red Jacket's tale
til de hvides udsending (fra 1805), digte af Walt Whitmann,
Emerson, Sandburg, Saroyan, Langston Hughes og Erwin Shaw og
brudstykker af Maxvell Andersons "Key Largo" og Arthur Millers
"Alle mine sønner" (fra den 1. matiné, U.S.A.).
På den 2. matiné, Danmark, hørte vi f. eks.:
Digte af Gelsted, la Cour, P. A. Heiberg og Sophus Clausen, prosa
af Holberg, H. C. Andersen, Monrad, Herman Bang og Viggo
Hørup, korsang, musik af Niels Viggo Benzon (ved komponisten
selv), og endelig uddrag af Kjeld Abells "Dage på en sky".
Medvirkende er blandt andre: Inge Hvid Møller, Berthe
Quistgaard, Else Højgaard, Lise Ringheim, Edwin Tiemroth,
Olaf Nordgreen, Karl Stegger, Preben Neergaard, Edouard Mielche,
Carlo M. Pedersen, Hans Henrik Krause, Ole Willumsen og
Børge Roger-Henrichsen. Svend Johansen og Erik Nordgreen
dekorerer tribunen.
Det kan ikke påskønnes nok, at man nu fra
fredsbevægelsens side også bruger det våben, som
den positive kunst er for os i vore bestræbelser for at
standse en udvikling mod fornedrelse af mennesket og menneskets
muligheder. Parallelt med en afsløring af
militærfantasteriets sande natur og en påvisning af den
sociale afmagt, der følger med oprustning og blokpolitik,
må vi forstå at levendegøre humanismens
prinoipper. Det gør vi bedst ved at drage kunsten direkte
med ind i vor kamp - og her virker matinéen som en
overbevisende rigtig mulighed.
Den 4. matiné: KINA, afholdes lørdag den 14.
november kl. 15, og den 5.: SPANINEN og SYDAMERIKA lørdag
den 5. december kl. 15. Begge finder sted i Studenterforeningens
store sal. Billetter til hver matiné kr. 3,00. Fås
hos: "Fredens Tilhængere", Studiestræde 30, BY 5641,
Zimmermanns Billetbureau, Gl. Kongevej 153, C 2733, og "Land og
Folk"s boghandel, Bredgade 37.
Top
Fredsakademiet.dk
|