Det danske Fredsakademi
Kronologi over fredssagen og international politik 9. september
2010 / Timeline September 9, 2010
Version 3.5
8. September 2010, 10. September 2010
 |
Holger Terp fik et
oliventræ sammen med LIVIAprisen. Else Hammerich begrundede
gaven med oliventræets ældgamle betydning. Med en
olivengren i hånden viser man, at man nærmer sig sin
fjende med fredelige hensigter.
Foto: Anders Thormann, Dagbladet Arbejderen.
|
09/09/2010
Tale til Det danske Fredsakademi og Holger Terp, som modtager
Liviafondens hæderspris 9.9.2010
Af Else Hammerich
Kære Holger Terp
Det er med stor glæde, at vi giver dig dette lille træ.
Du vil passe godt på det, ved vi, og træet passer godt
til dig. For oliventræet har en særlig ældgammel
betydning: med en olivengren i hånden viser man, at man
nærmer sig sin fjende med fredelige hensigter. For gamle Noah
betød olivenkvisten i duens næb, at verden ikke var
helt oversvømmet og håbløs: der er liv derude!
Og det er Oliventræet, som er roden til Liviafondens
navn.
Du har brugt dit liv på at vise, at livet er stærkt og
viljen til fred er stærk. Og at det kan dokumenteres. At der
overalt i verden og til alle tider er mænd og kvinder, som
tror på og viser vej til mere intelligente og menneskevenlige
måder at løse politiske konfliktknuder på end
ved krudt og kugler.
Det Danske Fredsakademi er dit livsværk, og det har du skabt
ved hjælp af et stædigt engagement, en beskeden
levefod, et enormt netværk i Danmark og udlandet og din kone
Betty, som du siger, er dobbelt så klog som du – ikke
så lidt.
Men hvad er det Danske Fredsakademi? tja, en uafhængig
forsknings- og undervisningsinstitution, men det er først og
fremmest en skatkiste. Og en hjemmeside, en mega database, hvor man
kan finde alt om arbejdet for fred fra år 0 til nu:
fortællinger, fakta, historiske oversigter, nye tiltag,
originale Gandhi oversættelser, sange og musik, som man kan
lytte til. Og meget mere. Fra hele verden. Hver dag er der 6000,
som klikker sig ind på www.fredsakademiet.dk. På travle
dage 12-13000
Og det er vigtigt, for der er virkelig noget at hente både i
fredelighed og i Fredsakademiet. Derfor er det med den
største respekt, at vi giver dig denne kuvert til det Danske
Fredsakademi – den kan hjælpe til, at I kan
fortsætte det gode arbejde det næste år.
Værs’go Holger og tak for det hele.
Takketale - In English
Af Holger Terp
Jeg takker for al den ros der her i dag er givet til mig fra
Liviafondens side og også takke det store
fremmødte publikum og jeg vil nu sige et par få
ord om mig selv og om noget af det, jeg forsøger at
formidle.
Alene er jeg ikke – så roserne gives hermed videre til
alle Jer der gennem årene har støttet
fredsakademiets udvikling.
Jeg er ikke videnskabsmand i ordets normale akademiske
betydning.
Uden akademiske grader og ansættelse er jeg. Jeg er en
halvstuderet røver og mine arbejdsmetoder er
heller ikke akademiske.
Jeg kalder mig ikke fredsforsker eller underviser, men fredsfusker
- i parentes bemærket – det er ikke en beskyttet titel
- parentes slut – for man kan ikke modtage
fredsundervisning i Danmark. Ikke den fredsundervisning der
interesserer mig. Fredssagen og fredsbevægelsernes
historie. Når man ikke har et universitet eller et institut
til rådighed, må man finde dokumenter på anden
vis. Jeg har i mange år benyttet antikvarboghandlere,
marskandisere og loppemarkeder med gode resultater. Følger
man en rød tråd, kan man godt finde den eller de
historier man vil sætte sig ind i og berette.
Lad mig indskrænke mig til et par eksempler.
Vil man beskæftige sig med et lands historie og udvikling er
et godt sted at begynde administrationshistorien.
Centraladministrationens historie. Og så er man inde i
magtens centrum og korridorer med det samme. Et ældre
værk om Rigsarkivets indhold –
grønspættebogen er første bind af Rigsarkivet
og hjælpemidlerne til dets benyttelse – fundet på
en hollandsk bog aktion gav ideen til at arbejde videre med
skatteforvaltningens ældre historie – som beskrevet af
de herrer Nielsen & Thalbitzer i 1949; en historie, hvoraf det
fremgår, at danskerne altid har klaget over oprustningen og
krigenes byrder og plager.
Hos landbohistorikerne – specielt i Birgit Løgstrups
værker – fandt jeg beskrivelser af det
uretfærdige værnepligtsystem og
militærnægtersagerne under stavnsbåndet og under
enevælden. Hos kirkehistorikerne – specielt hos Holger
Rørdam – fandt jeg historien om det pacifistisk
begrundede studenteroprør ved Københavns universitet
1658-59. Summen af denne viden gjorde det klart for mig, at der er
en dansk fredshistorie som ikke er fortalt i sin sammenhæng
og som jeg har forsøgt at skitsere i Fredsakademiet.
Det skal heller ikke glemmes på en aften som i aften, at
Danmark er i krig – og med den ringe bevidsthed der er her i
landet om krigsdeltagelsen, kommer den nok til at vare
længere end den store nordiske krig, hvis vi ikke sadler
om.
Undervisere bliver nød til at forholde sig til dette. Et
godt sted at begynde vejen mod fred er ved at undervise i etik,
konfliktløsning og i det retfærdige i freden. Der er
masser af ret og kultur i fred. Freden skal bare visualiseres
så den bliver aktuel og vedkommende og ikke optræder
som et fjernt og utopisk mål. Den dag der er etik i alle
danske skoleskemaer og i alle undervisningsforløb vil jeg
blive meget glad.
Thank You Speech at the Reception of the
Prize of Honour by the Livia Foundation
By Holger Terp
Thank you for all the praise which here today are given to me from
the Livia Foundation. I appreciate all of the people in attendance,
and I will now say a few words about myself and about some of what
I am trying to convey.
Alone I am not - then the roses are hereby passed on to all of you
who over the years have supported the Peace Academy's
development.
I am not a scientist in the strict normal academic sense.
Without academic degrees and employment I am. I am half studied
robber and my working methods are not academic.
I do not call myself peace researcher or teacher, but peace dabbler
- incidentally - it is not a protected title - parenthesis end -
because you can not receive peace education in Denmark. Not the
peace education that interests me. Peace proceedings and peace
movements' history. When you do not have a university or an
institute available, you have to find documents in other ways. I
have for many years used the antiquarian booksellers, second-hand
dealers and flea markets with good results. If one follows a red
thread, you can still find it or the stories you want to get
acquainted with and share.
Let me confine myself to a few examples.
If you want to study a country's history and development a good
place to begin is administration history, the history of the
central administration. And then you immediately are inside the
power centre and corridors. An earlier work on content of the
Danish National Archives - the Green
Junior Woodpecker's Guidebook is the first volumes of The
National Archives and the means for its use - found on a Dutch book
action gave the idea to pursue the tax administration's earlier
story - as described by the gentlemen Nielsen & Thalbitzer in
1949, a story which shows that Danes have always complained about
the armament and wars burdens and afflictions.
In the works of the rural historians - especially in Birgit
Løgstrup’ works - I found descriptions of the unjust
conscription system and the conscientious objector cases under
adscription and absolutism. At church historians - especially in
the works of Holger Rørdam - I found the story of the
pacifist student rebellion at the University of Copenhagen 1658-59.
The sum of this knowledge made it clear to me that there is a Danish peace story
not told in its context and which I have tried to outline the Peace
Academy.
It must not be forgotten in a night as tonight that Denmark is at
war - and the low awareness there is in this country on the war
participation, it will last longer than the time of the Great
Northern War, if we do not turn around.
Teachers will need to deal with this. A good place to begin the
road to peace is to teach ethics, conflict resolution and the
justice in peace. There are plenty of law and culture in peace.
Peace must just be visualized as it is topical and relevant and not
acting as distant and utopian goals. The day there is ethics in all
Danish school schedules and in all university courses, I would be
very happy.
09/09/2010
Top
Send
kommentar, email
eller søg i Fredsakademiet.dk
|