Det danske Fredsakademi
Kronologi over fredssagen og international politik 13. Mars
2008 / Time Line March 13, 2008
Version 3.5
12. Mars 2008, 14. Mars 2008
03/13/2008
Mere demokrati, tak
Af Holger Terp
Demokratikanonen er skam en fin og flot bog over den vestlige
demokratiopfattelses historie. Med forsigtighed kan den sagtens
bruges som opslagsværk i historieundervisningen af de elever,
som har brug for en kortfattet genopfriskning af de vigtigste
borgerlige demokratibegreber.
Hovedproblemet med demokratikanonen er dens begrænsede plads.
De mange flotte illustrationer levner ikke meget plads til tekst
eller supplerende litteraturlister. Og alternative
demokratiopfattelser er der ikke mange af. Det er hovedsageligt det
liberale parlamentariske demokrati, man beskæftiger sig
med.
Når der engang kommer en alternativ demokratikanon, kan den
blandt andet indeholde følgende: direkte demokrati (Schweiz
og alternative bevægelser), anarkistisk demokrati,
(Pierre-Joseph Proudhon), socialistisk demokrati (Lenin og
Trotsky), tidlig indisk demokrati, islamisk demokrati,
økonomisk demokrati og utopiske demokrati.
Der ydtrykkes nok noget af en kommentar til den aktuelle
samfundsudvikling, at Thomas Mores Utopia oversættes og
publiceres for første gang på dansk midt under anden
verdenskrig.
Den vestlige liberale slagside i demokratikanonen viser sig ved
udeladelsen af en af de vigtigste eksempler på opbygning af
demokrati i det nittende og tyvende århundrede: De indiske
fæstearbejderes kamp for borgerlige rettigheder i Sydafrika i
perioden frem til første verdenskrig under Mohandas Gandhis
ledelse.
Denne kamp indeholdt alt hvad politisk demokrati handler om:
registrering af lovgivningsmæssige uretfærdigheder,
opbyggelse af politiske partier, anvendelse af massemedier og
erhvervelse af parlamentarisk repræsentation og indflydelse,
samt alle de lovlige metoder inderne anvendte for at nå deres
politiske og borgerlige mål.
Meget prisværdigt citerer demokratikanonen den tyske filosof
Immanuel Kants definition af begrebet oplysning. Her er et mere af
Kant. Han hævdede i værket Den evige fred, at
demokratier ikke går i krig. Vil det sige, at alle de lande
og organisationer som deltager i krigene i Irak og Afghanistan og
alle de andre steder, der plages af krige, ikke er
demokratiske?
03/13/2008
Top
Send
kommentar, email
eller søg i Fredsakademiet.dk
|