Det danske Fredsakademi
Kronologi over fredssagen og international politik 5 februar
2007 / Time Line February 5, 2007
Version 3.5
4. Februar 2007, 6. Februar 2007
02/05/2007
Lieutenant Ehren Watada faced a court martial for refusing to deploy to Iraq and for publicly criticizing the war, the first officer since Vietnam to be so tried. A volunteer from Hawaii who joined the U.S. Army prior to the invasion in 2003, he had refused to serve because:
"It would be a violation of my oath because this war to me is illegal in the sense that it was waged in deception, and it was also in violation of international law”, writes This Week in Peace History.
02/05/2007
Hermed sendes endelig besvarelse af spørgsmål nr.
S2606, som medlem af Folketinget Bjarne Laustsen (S) har stillet
til justitsministeren den 5. februar 2007.
Lene Espersen
/
Michael Højer
Endelig besvarelse af spørgsmål nr. S 2606 fra medlem
af Folketinget Bjarne Laustsen (S).
Spørgsmål:
”Vil ministeren kommentere artiklerne ”Dansker
stråmand for våben til Iran” og ”Made in
Israel” i Jyllands-Posten den 4. februar 2007
vedrørende de fingerede salg af granater fra den danske
virksomhed Wejra, der efter artiklens oplysninger reelt var
produceret i Israel, og vil ministeren redegøre for, hvilke
tilladelser virksomheden havde til våbeneksport samt i
hvilken udstrækning, der blev ført kontrol med, hvad
der rent faktisk foregik på
virksomheden?
http://www.folketinget.dk/samling/20061/spoergsmaal/S2606/svar/endeligt/20070425/368416.HTM
Svar:
Ifølge de nævnte avisartikler var den daværende
direktør i ammunitionsfabrikken Wejra A/S i årene
1982-87 ”kulissemager” i forbindelse med en række
overførsler af israelsk producerede våben fra Israel
til Iran, idet han skulle overbevise det iranske præstestyre om, at de
pågældende våben var danskproducerede.
Våbnene blev transporteret fra Israel til Iran med skib, hvor
direktøren var med om bord og overvågede afskibningen
i den israelske havneby Haifa, selv om lastepapirerne typisk viste,
at de pågældende containere var bragt om bord i franske
eller italienske havne. Det anføres endvidere, at
direktøren i august 1981 ved en skrivelse fra
Justitsministeriet havde fået fastslået, at han kunne
formidle våbenhandler mellem hvilke lande, han lystede, uden
at søge om konkret tilladelse i Danmark.
Det fremgår herudover bl.a. af avisartiklerne, at der blev
overført 10-15 millioner kr. fra den israelske
våbenproducent til Wejra A/S som betaling for en
ammunitionsordre, der aldrig blev leveret, og at Wejra A/S
”med den i øvrigt meningsløse produktion
skjulte for de danske myndigheder, at Wejra A/S i virkeligheden
ikke havde noget at leve af”.
Justitsministeriet kan oplyse, at Wejra A/S den 21. juli 1950 i
henhold til krigsmaterielloven fik tilladelse fra
Justitsministeriet til fremstilling af krigsmateriel, navnlig
ammunitionsdele. Tilladelsen var fortsat gyldig i den omhandlede
periode fra 1982-87. Krigsmaterielproducerende virksomheder er i
henhold til krigsmaterielloven underkastet tilsyn af Statens
Våbenkontrol, som består af 5 medlemmer, hvoraf
ét medlem (formanden) er udnævnt af justitsministeren,
mens forsvarsministeren og økonomi- og erhvervsministeren
hver udnævner to medlemmer.
Statens Våbenkontrol førte i overensstemmelse hermed
løbende tilsyn med Wejra A/S, som i perioden fra 1982-87 var
genstand for inspektioner i september 1982 og september 1987. Under
inspektionerne kontrollerede Statens Våbenkontrol bl.a., om
Wejra A/S var i besiddelse af de nødvendige tilladelser, og
om virksomheden overholdt reglerne i krigsmaterielloven samt
vilkårene i produktionstilladelsen.
Justitsministeriet har foretaget en manuel gennemgang af
kartotekskort for perioden fra 1982-1987. Ministeriet har herved
konstateret, at der i perioden ses at være oprettet 26 sager
om udførsel og 21 sager om indførsel af våben
mv. med Wejra A/S som sagspart. Rigsarkivet har imidlertid meddelt,
at de pågældende sager ikke er fundet
bevaringsværdige og derfor er kasseret. Justitsministeriet
kan derfor ikke give udtømmende oplysninger om, hvilke
udførselstilladelser og indførselstilladelser eller
afslag herpå Wejra A/S har fået i perioden.
Ministeriet kan dog oplyse, at ministeriet fra 1982 til 1987 i
hvert fald har meddelt Wejra A/S 9 tilladelser til udførsel
af granater eller dele hertil til de nordiske lande, Belgien og
England og 3 tilladelser til indførsel af samme fra Israel
(2) og USA (1).
Justitsministeriet kan endvidere oplyse, at Wejra A/S den 9. juli
1981 – via en advokat – rettede henvendelse til
Justitsministeriet med forespørgsel om, hvorvidt et dansk
selskab lovligt kunne erhverve våben eller ammunition i
udlandet og derefter sælge dem i udlandet, uden
forelæggelse af sagen for Justitsministeriet.
Overførsel af våben mellem tredjelande var på
daværende tidspunkt efter dansk ret kun begrænset af
våbenembargoer vedtaget af FN’s Sikkerhedsråd i
henhold til FN-Pagtens kapitel VII, som var implementeret i dansk
ret ved en kongelig anordning udstedt af Udenrigsministeriet i
henhold til lov om visse forholdsregler i henhold til
FN-pagten.
Det bemærkes i den forbindelse, at Justitsministeriet via
Udenrigsministeriet fra FN-Sekretariatet i New York har fået
oplyst, at der i perioden 1982-87 ikke var en FN-våbenembargo
i kraft i forhold til Iran.
Våbenloven indeholdt på daværende tidspunkt ikke
regler om overførsel af våben mellem tredjelande, men
alene om ind- og udførsel af våben til og fra
Danmark.
Justitsministeriet oplyste på den baggrund ved brev af 7.
august 1981 Wejra A/S’s advokat om, at våbenlovens
udførselsbestemmelser ikke fandt anvendelse ved erhvervelse
og salg af våben eller ammunition i udlandet, når
våbnene og ammunitionen ikke passerede dansk område, og
at der derfor ikke skulle indhentes tilladelse fra
Justitsministeriet. Ministeriet oplyste dog samtidig, at der til
opfyldelse af en FN-våbenembargo ved en anordning var fastsat
forbud mod at forsyne Sydafrika med våben eller ammunition,
herunder ved salg, overdragelse eller transport. Om Wejra A/S kan
det i øvrigt oplyses, at samtlige aktier i Wejra A/S i 1975
blev solgt til en dansk statsborger, som var ansat i et selskab,
der var israelsk ejet. Både køberen og
aktionærerne, som havde forestået salget, blev ved
Frederiksberg birkerets dom af 12. marts 1980 dømt for
overtrædelse af krigsmaterielloven. Retten fandt, at det
israelske selskab måtte anses for den reelle erhverver af
aktierne, hvilket var i strid med den dagældende
krigsmateriellovs regler om, at aktiekapitalen i
krigsmaterielproducerende virksomheder skulle være på
danske hænder. Forholdene i Wejra A/S blev imidlertid efter
den pågældende handel ændret på baggrund af
drøftelser med Justitsministeriet, og ministeriet fandt
herefter ikke grundlag for at tilbagekalde selskabets tilladelse
til produktion af krigsmateriel.
Efterfølgende har der endvidere været
drøftelser mellem Justitsministeriet og Wejra A/S
vedrørende selskabets økonomiske forhold, som dog
heller ikke gav grundlag for en tilbagekaldelse af
produktionstilladelsen.
Wejra A/S ophørte med at producere krigsmateriel i 1998.
Det kan supplerende oplyses, at justitsministeren den 4. februar
2004 fremsatte et forslag om ændring af våbenloven
udarbejdet på baggrund af en delrapport om transport af
våben mellem tredjelande afgivet af en arbejdsgruppe under
Justitsministeriet den 5. december 2003. Forslaget blev vedtaget af
Folketinget den 6. maj 2004, og lovændringen trådte i
kraft den 1. oktober samme år.
Med lovændringen blev der indsat en ny § 7 a i
våbenloven, som forbyder transport af våben mv. mellem
tredjelande (dvs. andre lande end Danmark), hvis der ikke
foreligger de tilladelser til henholdsvis udførsel og
indførsel, som er påkrævet i henhold til
lovgivningen i de pågældende lande. Der er ikke krav om
indhentelse af tilladelse fra danske myndigheder.
Våbenlovens § 7 a bemyndiger endvidere justitsministeren
til efter forhandling med udenrigsministeren at fastsætte
bestemmelser om forbud mod transport af våben mv. til
bestemte lande. Bemyndigelsen er udnyttet senest ved
bekendtgørelse nr. 1052 af 23. oktober 2006 om transport af
våben mv. mellem tredjelande. I overensstemmelse med
lovforarbejderne til våbenlovens § 7 a forbyder
bekendtgørelsen transport af våben mv. til alle lande,
som er omfattet af en gældende FN-, EU- eller
OSCE-våbenembargo. Bekendtgørelsen revideres
løbende i takt med, at våbenembargoer vedtages eller
ophæves i de forskellige internationale fora.
Justitsministeren fremsatte endvidere den 30. marts 2005 forslag
til en ny bestemmelse (§ 7 b) i våbenloven om kontrol
med våbenformidling – ligeledes udarbejdet på
baggrund af en rapport fra arbejdsgruppen om reglerne for
udførsel af våben mv. Bestemmelsen trådte i
kraft den 1. juli 2005. I medfør af våbenlovens §
7 b, stk. 1, nr. 1, er det forbudt uden tilladelse fra
justitsministeren eller den, ministeren bemyndiger dertil, som
mellemmand at forhandle eller arrangere transaktioner, som
indebærer overførsel af de våben mv., hvortil
der kræves udførselstilladelse, mellem lande uden for
EU. I henhold til våbenlovens § 7 b, stk. 1, nr. 2,
kræver det endvidere tilladelse at købe eller
sælge disse våben mv., som led i en overførsel
mellem lande uden for EU eller i øvrigt arrangere en
sådan overførsel som ejer.
02/05/2007
NEWS RELEASES from the United States Department of Defense
Fiscal 2008 Department of Defense Budget Released
President George W. Bush today sent to Congress his defense budget
for fiscal 2008. The budget requests $481.4 billion in
discretionary authority for the Department of Defense base budget,
an 11.3 percent increase over the projected enacted level for
fiscal 2007, for real growth of 8.6 percent; and $141.7 billion to
continue the fight in the Global War on Terror (GWOT) in fiscal
2008.
The fiscal 2008 Defense base budget sustains the President's
commitment to ensure a high state of military readiness and ground
force strength; to enhance the combat capabilities of the United
States Armed Forces; to continue the development of capabilities
that will maintain traditional U.S. superiority against potential
threats; and to continue the Department's strong support for
service members and their families.
The fiscal 2008 Global War on Terror request funds urgent needs
associated with Operations Enduring Freedom and Iraqi Freedom and
other costs of the Global War on Terror; including the costs of
repairing, replacing or replenishing equipment lost in combat by
both the Active and Reserve Components.
The fiscal 2008 Global War on Terror request is consistent with the
direction of Congress to include the cost of ongoing operations in
the Global War on Terror with the fiscal 2008 Department of Defense
Base Budget.
Accompanying the fiscal 2008 Defense base budget and the
President's GWOT request is a request for $93.4 billion in
emergency supplemental funding to cover equipment reconstitution
and the cost of operations in the Global War on Terror for the
remainder of fiscal 2007.
Check http://www.dod.mil/comptroller/defbudget/fy2008/index.html
for more details of the fiscal 2008 budget request.
02/05/2007
Top
Send
kommentar, email
eller søg i Fredsakademiet.dk
|