Det danske Fredsakademi

Kronologi over fredssagen og international politik 1. Mars 1995 / Time Line March 1, 1995

Version 3.5

Februar 1995, 2. Mars 1995


03/??/1995
Første bioterrorisme
Medlemmer af den japanske sekt Aum Shinrikyo slipper nogle doser sarin ud i Tokios metrosystem. 12 omkommer.

03/01/1995
Vestens internationale politik
SNU har i dette efterår udsendt to bøger, der begge er af stor aktualitet og derfor også fyldt med nyttige oplysninger. Den ene, Magi og normer i internationalpolitik, med undertitlen, Statsdannelser, grænser og humanitær intervention, er skrevet af SNUs formandskab. Den anden, Britiske og franske kernevåben, er skrevet af den nybagte cand. scient. pol. Annette Marie Jensen, der hermed demonstrerer, at også kvinder kan leve op til det særlige SNU-sprog. Og i ligeberettigelsens navn er det jo godt.
Af Judith Winther
Der er mange grunde til at anbefale at læse de to bøger. For det første er der sket et så afgørende paradigmeskift i international politik og ikke mindst i den retorik, der bruges, at det er godt at være orienteret om gældende regler og om de muligheder, der ligger i dem. Ligesom det er godt at kende til den officielle verdens holdning til disse skift.
For det andet kan det virke som, om SNU er ved at have trådt sine børnesko, dvs. det vover at være lidt mere kritisk. Det kan skyldes den øjeblikkelige sammensætning af formandskabet, men det kan også skyldes den kolde krigs afslutning. Det fører til større frihed over for stoffet. Som f.eks. når forfatteren til kapitel 2, Magt og ret i international politik, der er et af bogens bedste, skriver, at "Magtbalanceprincippet (stadig) spores i nedrustningsaftalerne og også ses tydeligt i diskussionen om udvidelse af NATO. ulige mere værdifuldt og interessant, ikke mindst når det drejer sig om så vigtigt et emne som nye veje inden for det internationale samfunds politiske holdninger.
Er SNU blevet kritisk
Vesten synes at ville undgå at skabe nye skillelinier, men opretholder dermed i realiteten blot de gamle, eller overlader det til andre at etablere nye". Eller når der i afsnittet om faste grænser og deres ukrænkelighed, der jo stadig er normen i international politik, står "Fredsbevarende styrker har i flere tilfælde i efterkrigstiden været søgt anvendt til at etablere nye kendsgerninger. Det måske bedste eksempel herpå er den fredsbevarende styrke på Cypern. Russiske militære enheder i en uklar fredsbevarende/-fredsskabende rolle synes at fungere på samme måde i Moldavien, Georgien og i Tadsjikistan". Det er en velgørende skepsis over for den internationale politiks mange smukke ord.
Men disse ansatser til en vurderende analyse holder kun til en vis grænse. Og det rejser det vigtige spørgsmål om, hvad vi egentlig skal med SNUs bøger. Det synes jeg nok var en diskussion det var værd at tage op.
For at overholde eget krav om objektivitet holder bøgerne sig til et nøgternt referat af forhold, begivenheder og de modsætninger, der findes. Selvfølgelig er det praktisk at have dette samlet på eet sted, men er det tilstrækkeligt og tilfredsstillende for de læsere man henvender sig til: store skoleelever, studerende, interesseret offentlighed og vel også politikere? Dvs. folk, der for i alt fald størstedelens vedkommende må være rimeligt velorienterede i forvejen, for det er kun blandt den slags mennesker, at SNUs bøger kan finde læsere. Er det blevet helt umoderne at stille ting til debat? Selv at intro ducere nogle spørgsmål eller måske ligefrem provokere? Det behøver jo ikke indebære at man vælger side, men det ville gøre stoffet Intervention
Hovedemnet for bogen om magt og normer i international politik er intervention, et af tidens mest brændende emner, som der er talt og skrevet meget om, og som bogens øvrige emner, anerkendel-seskriterier, mindretal, selvbestemmelse og faste grænser, alle er en slags introduktion til. De forskellige grunde for og imod berettigelsen af interven tioner og spændingen mellem det gamle begreb suverænitet og det mere moderne menneskerettighedshensyn, mellem hensynet til stabilitet og hensynet til almindelig retfærdighed gennemgås grundigt. Men jeg savner fuldstændigt en præcision af, hvad man forstår ved en intervention, og hvilken form man forestiller sig den skal have. Forskellige formuleringer kan tyde på, at det er militære interventioner, der tænkes på, men klart er det ikke. Men spiller det en rolle for diskussionen, hvilken form for intervention, der tænkes på. Bogen/formandskabet fremhæver med fuld ret de grunde, der kan være til at være betænkelig ved interventioner: staternes uvilje til at ofre egne soldater, vilkårligheden ved indgreb, der er stærkt styret af mediefixering og politisk opportunisme, den kendsgerning at interventioner aldrig er helt upartiske, samt faren for at eksisterende nødhjælpsarbejde kan miste i troværdighed i forbindelse med interventioner.
"Bestræbelserne for at skabe en mere retfærdig verden rummer en risiko for at underminere den eksisterende orden. Resultatet kan blive en verden med større vilkårlighed", skriver formandskabet. Men tilføjer dog, at "denne usikkerhed ikke må begrunde, at et mere retfærdigt internationalt system ikke bør søges gennemført".
Og dermed er SNU endnu engang havnet i det samme dilemma som den internationale politik i det hele taget, man vil så gerne, men vanskelighederne er så store, at resultater ne bliver tvivlsomme. Men hvad med at starte med at sætte ind/intervenere der, hvor man burde have indflydelse, nemlig hos sig selv.
Vestens pligt til at gribe ind
Uden at det nogen steder siges klart må bogen opfattes som en diskussion af vestens pligt til og mulighed for at gribe ind til fordel for større humanitær retfærdighed i verden. Men er de tilfælde, hvor "vi" griber ind "til fordel" for større uretfærdighed helt ukendte? Og hænger interventionernes troværdighed måske sammen med, om man tør tale åbent om dette problem.
I forbindelse med krigen i Rwanda gør bogen opmærksom på, at Frankrigs tilbud om en begrænset humanitær intervention skabte usikkerhed om Frankrigs motiver. Rwandas patriotiske front "anklagede Frankrig for med operationen at ville beskytte Rwandas regering, som Frankrig tidligere havde støttet og interveneret til fordel for". Nogle sider længere henne taler man så udelukkende om Frankrigs humanitære intervention i Rwanda. At Frankrigs tidligere støtte også var en intervention, om end ikke en humanitær intervention, er øjensynlig glemt i mellemtiden.
Der er ikke mange af de steder, hvor vesten i dag føler sig foranlediget (eller presset af medierne) til at intervenere, hvor de ikke før har interveneret "til egen fordel", økonomisk, politisk, militært og/eller gennem fastsættelse af grænser. Det kan ikke nytte at bebrejde sig selv det nu, men det kunne måske nytte at tale åbent om det. Er der noget om, at de lande, hvor intervention har fundet sted eller evt. vil finde sted i fremtiden, er skeptiske over for motiverne.
Våbenhandel
Og hvad med våbenhandlen? Er det ikke en form for intervention? Strømmen af våben til uroområder og potentielle uroområder er enorm. Den medvirker til, at konflikter udvikler sig til krige, og den gør krige blodige og langvarige.
Og det er ikke blot lyssky sortbørshandlere, der står bag den. Sikkerhedsrådets fem permanente medlemmer står for mere end 80% af våbeneksporten, der for øjeblikket først og fremmest går til tredje verdens lande - vi er jo selv midt i en nedrustning.
Mærkeligt nok betænker "vi" os på den form for intervention, det vil være at nægte dem, der ønsker våben, disse våben. Tværtimod gør man sig med våbenudstillinger og andet pres de største anstrengelser for at opildne køberne. Men var en effektiv indsats for at mindske våbenhandlen og for at gennemføre en nedrustning også i tredje verdenslandene ikke et af de bedste og mest virksomme steder at sætte ind, hvis man vil skabe bedre humanitære forhold i verden? Og var det ikke et oplagt emne for SNU og åndre af vestens sikkerhedspolitiske institutioner at tage fat på.
Det vil oven i købet ikke rumme nogle af de vanskeligheder, som SNU påpeger i forbindelse med de traditionelle former for interventioner.
Britiske og franske a-våben
Er det så det emne, Annette Marie Jensen tager op i bogen om franske og britiske kernevåben. Bogen giver udmærkede oplysninger om de to landes planer for den videre udvikling af deres atomvåben, deres begrundelser for at holde sig uden for alle nedrust ningsbe- stemmelser og deres bekymring over den fortsatte våbenspredning. Men den siger intet om de to landes egen aktive del i spredning af både konventionelle våben og atomar viden, og det selv om aviserne faktisk gennem de senere år har haft adskillige beretninger derom. Hvorfor ikke? Er det ikke et vigtigt led i atomspredningen? Og er det ikke et punkt, hvor vesten kunne gøre en indsats for at hindre våbenspredningen og den internationale fare, der følger dermed?
Hvad betyder det for vor samtidsfor-ståelse, vor identitet, vor politik og vor globale handlemåde, at vi lever med et ufuldstændigt virkelighedsbillede og øjensynlig ikke er indstillet på at slippe det? Det kan være, at det var godt nok, da vi i kolonitiden var verdens herrer. Men måske er det ikke så smart mere i en verden, der, som vi alle ved, er under hastig forandring.
Magt og normer i international politik. SNU, 1994. 144 s.
Annette Marie Jensen, Britiske og franske kernevåben. SNU, 1994. -93 s.

03/01/1995

Top


Gå til Fredsakademiets forside
Tilbage til indholdsfortegnelsen for marts 1995

Send kommentar, email eller søg i Fredsakademiet.dk
Locations of visitors to this page