Det danske Fredsakademi

Kronologi over fredssagen og international politik 1. Juli 1995 / Time Line July 1, 1995

Version 3.0

April 1995, 2. Juli 1995


07/01/1995
Socialpolitik ; Danmark
Reglerne for bistandshjælp ændres for unge under 25 år, således at unge skal have haft en indtægt på 60 % af den maksimale dagpengesats i 12 måneder for at kunne få supplerende bestandshjælp. Det indebærer, at de fleste værnepligtiges mulighed for at få supplerende bistandshjælp bortfalder.

07/01/1995
Fra kold krig til FN-militarisme - fredsbevægelsen under forandring?
Bør fredsbevægelserne forandre sig, fordi vilkårene i verden er forandrede, den kolde krig og supermagtskonfrontationen er slut, men til gengæld har vi en række mindre, og ofte meget grusomme krige, FN's rolle har ændret sig osv.? Jeg tror, at spørgsmålet er forkert stillet. Jeg vil snarere sige, at fredsbevægelserne bør forandre sig, fordi forholdene i verden er så sørgeligt lidt forandrede - alle fredsbevægelsernes tilsyneladende gode resultater til trods.
Af Judith Winther
For fredsbevægelserne har siden deres start som folkelige bevægelser i begyndelsen af forrige århundrede nået store resultater. Det var det forrige århundredes store fredsengagement, der gav stødet til gennemførelsen af Haag-og Ge-nevekonventionerne, til starten på orga-nisationer som Røde Kors og til oprettelsen af Folkeforbundet og dets efterfølger FN, og det er den debat, fredsbevægelserne rejste, der nu afspejler sig i, at ord som fredelig konfliktløsning er blevet en del af det politiske vokabular.
Men samtidig med alle disse fremskridt må vi også konstatere, at de tilsyneladende er uhyggeligt virkningsløse, i alt fald er resultatet af deres indsats ikke blevet, hvad man forventede af dem. Verden er mindre fredelig end den nogensinde har været i verdenshistorien. Hvad er der gået galt?
Et overblik
Haagkonventionen af 1907 siger: "Angreb på eller bombardement af byer, landsbyer, boliger eller bygninger, der er ubeskyttede, er forbudt". Så sent som i 1938 vedtog Folkeforbundet enstemmigt!, at "Bevidst bombning af civilbefolkningen er ulovlig". Alligevel er disse "forbudte" og "ulovlige" krigsmetoder snarere normen end undtagelsen i dag. I Genevekonventionen 1949 med forbedret tillægsprotokol 1979 står, "Til de basale rettigheder hører: Valg af midler og metoder er ikke ubegrænset. Det er forbudt at bruge våben, projektiler og materiel eller krigsmetoder af en sådan natur, at de kan forårsage overflødige(l) skader eller unødvendige(l) lidelser".
Rent bortset fra at man kan diskutere det betimelige i ordene unødvendige og overflødige, så må man nok sige, at denne paragraf ustandselig bliver overtrådt.
Der er dem, der hævder, at konventionerne har betydning ved deres blotte eksistens, selv om de ofte bliver overtrådt. Man kan dog også frygte, at konventioner, der ustandselig bliver overtrådt, virker demoraliserende. Det afgørende spørgsmål er imidlertid, hvorfor de ikke overholdes. Jeg tror, at svaret er, at de er urealistiske. De behandler krige, som noget man kan lovgive for som alt andet i samfundet, og ikke som noget udenfor det normale samfund. Når krige først er gået i gang, følger de deres egne logik, og de handler og slutter efter deres egne regler og behov.
FN-pagten er en klar forbedring i forhold hertil. Skal man hindre, at "krigens svøbe" ødelægger verden, må man ændre de uro- og krigsskabende forhold i verden. Som der står i Brandt-rapporten fra 1980 "Når der tales om krig, tænkes der i almindelighed på en militær konflikt, men der er en voksende forståelse for, at kaos som følge af massehunger, økonomisk elendighed, miljøkatastrofer og terror, kan udgøre lige så stor fare". FN har i sin 50-årige eksistens gjort meget for at fokusere på netop alle de forhold, der ligger bag verdens uroligheder og konflikter, og at ændre dem.
Det er ikke FN, der har ændret sig, men med den kolde krigs og magtbalancens ophør søger stormagterne at gøre sikkerhedsrådet til den vigtigste del af FN, dvs. de militariserer FN. Der foregår en magtkamp i FN for øjeblikket, og det må være fredsbevægelsernes opgave at støtte det bredere sigte med FN, ikke at opgive institutionen som alt for militariseret.
Konfliktløsning
I forhold til de intentioner, der ligger i FN-pagten, er tanken om fredelig konfliktløsning i virkeligheden et skridt tilbage. Selvfølgelig er det da godt, at man forsøger konfliktløsning ad diplomatisk og politisk vej, og at man søger at gribe ind i eksisterende konflikter så tidligt som muligt og helst før de er blevet til egentlig krig. Der er heller ingen tvivl om, at der udføres et stort og vigtigt arbejde i forskellige af verdens uroområder af diplomater og udsendte embedsmænd fra bl.a. organisationer som OSCE.
Men for det første er konfliktløsning ikke noget nyt i sig selv. Forsøg på konfliktløsninger har altid fundet sted både før, under og efter krige - i 1700 og 1800-tallet anvendte f.eks. konger og fyrster rige og politisk uengagerede jøder til denne opgave (1). Forskellen ligger nok nærmest i omfanget af konfliktløsningsforsøg - og om de mange forsøg så skyldes, at verden er blevet mere freds-minded, at der er flere konflikter, at den gensidige afhængighed mellem landene er blevet større, eller at de førende magter er tilfredse med tilstanden, som den er, og ikke ønsker magtforholdene ændrede, er et spørgsmål for sig. Der er nok som altid tale om lidt af hvert. For det andet er det ikke uvæsentligt hvilket niveau af konflikten, der gribes ind overfor. Hvis det blot er konfliktens iøjnefaldende overflade og umiddelbare årsager, kan resultatet blive lige så magert som resultatet af de mange konventioner. Bag enhver synlig konflikt vil der altid være flere lag af spændingsskabende forhold, og hvis man ikke når til bunds i dem, vil enhver konfliktløsning kunne blive afkortvarig virkning. En overfladisk løsning kan derimod let komme til at skjule de mere dybtliggende årsager. Mere herom senere.
Den folkelige indsats
I den forbindelse er også fredsbevægelsernes egen konfliktløsning betænkelig. Europæiske fredsbevægelser har engageret sig i konfliktløsning med en begejstring, som om de her havde fundet selve nøglen til fremtidig fred. Mens regeringer og internationale orga-nisationer udvider og fornyr den traditionelle konfliktløsning på det politiske og diplomatiske plan, må fredsbevægelserne nødvendigvis handle på det folkelige plan, dvs. gå ud og hjælpe folk til at finde løsninger på deres indbyrdes konflikter. Men mens det første kan have en vigtig funktion, fordi det er her konflikterne er, så er det et spørgsmål, om en konfliktløsnings-indsats på det folkelige plan overhovedet er relevant og i de berørte folkegruppers interesse.
Der er to problemer derved. Idet man går ind på folkelig konfliktløsning støtter man for det første den myte, at det er befolkningernes had, traumer og almindelige ufornuft, der er årsag til uro og konflikt. Men er det rigtigt?
Er den sidste tids krige ikke et tydeligt bevis på, at sådan forholder det sig netop ikke, at det er myter, som magtambitiøse ledere kolporterer for at lede opmærksomheden væk fra deres egen rolle i sagen, og som de kan bruge som redskab i deres egen magtkamp. Om krigen i Rwanda siger African Watch (2) f.eks.:
"Der er ingen tvivl om, at myrderierne ikke var et udbrud af gammelt had, men af ekstremistiske lederes forenede anstrengelser for at bevare og sikre deres diktatoriske magt over for en moderat opposition, der byggede på hutuer og tutsier. De bevæbnede og trænede militser, og de oppiskede et folkeligt hysteri ved hjælp af medierne. Selvfølgelig var der et gammelt fjendskab, men folk var så indgifte, at det var ved at forsvinde".
Ligheden med hvad der skete i Jugoslavien som i Somalia er stor. Når man først begynder at undersøge optakten til en række af vor tids krige og udviklingen i krigstruede områder, vil det sandsynligvis vise sig, at der ligger lignende forhold bag mange steder. De passer blot ikke ind i den politiske opfattelse af forholdene. Derfor hører vi de mange og indviklede historier om gammelt folkeligt had og fjendskab, der kan gøre det utroligt svært at finde ud af, hvad det egentlig drejer sig om. I virkeligheden er ingen af disse krige så indviklede, som man så tit hører det hævdet om f.eks. Jugoslavienkrigen, - det er kun de kunstige forklaringer, der er indviklede.
Men hvis det forholder sig sådan, er det så en hjælp til konfliktløsning disse folk har brug for? Vil det ikke tværtimod gå imod deres selvforståelse og deres oplevelse af, hvad der er sket, så det vil virke forvirrende og til større skade end gavn. Det vil betyde, at man siger til dem: I bærer selv skylden for, hvad der sker, - hvor de snarere føler sig som ofre -, og det vil kunne virke som en direkte bekræftelse af forestillingen om de folkelige modsætninger og fjendskaber. Konfliktløsning er som alle politiske handlinger mangetydige, og hvis den sætter ind på et forkert punkt i en konflikt kan den få uventede betydninger og dermed helt andre virkninger end beregnet.
Det, folk har brug for at lære, er derfor langt snarere at forstå deres egen situation. De må lære mistillid til demagogiske ledere og disses propaganda, de må have viden om de magtpolitiske forhold i deres eget land og i verden som helhed, og de må oplyses om den verdensomspændende våbenhandel, der skaffer det brændstof, der søger for, at konflikter bliver krige, og at krige kan fortsætte i årevis. Dvs. de må sikres mulighed for at gennemskue hele det kyniske spil, der foregår, og som de er ofrene i, i stedet for at lære at opføre sig ordentligt og fredeligt.
Den officielle indsats
Hvor værdifuld den officielle konfliktløsning så også kan være i sig selv i de enkelte tilfælde, går den lige så galt i byen. Ved at fokusere på den umiddelbare konflikt og dens iøjnefaldende overflade, tager den opmærksomheden væk fra de dybereliggende konfliktårsager.
Erfaringen fra den seneste tids krige viser, at der bag de enkelte konflikters overflade ligger et utroligt ensartet mønster. Der foregår en gradvis forværring af det pågældende lands eller områdes økonomi, således at stadig større befolkningsgrupper står uden rimelige eksistensmuligheder. Situationen i landet bliver ustabil, forskellige personer eller magtgrupper bruger situationen i en indbyrdes magtkamp, og de usikre økonomiske forhold gør det let at spille befolkningsgrupper ud imod hinanden som led i magtspillet. Igen kan Rwanda og Jugoslavien tjene som klare eksempler. Rwandas økonomi var bygget op omkring kaffeeksporten. I 1970erne begyndte priserne på kaffe at gå ned på verdensmarkedet. I 198oerne faldt de med en tredjedel, i 1989 alene med en halvdel. Resultatet var dyb social desperation. Nøjagtig den samme udvikling finder vi i Jugoslavien. Eksportpriserne begyndte at falde gennem Toerne, mens importpriserne steg, og i 198oerne styrtdykkede eksportpriserne. Stadig flere mennesker fik stadig sværere ved at sikre sig de mest elementære fornødenheder, det gjaldt ikke mindst folk i landområderne og i de sydlige provinser. Og er eksistensen først truet, ja, så bliver man lette ofre for alskens myter og tilskyndelse til hetz mod syndebukke. Og Jugoslavien og Rwanda er jo ikke undtagelser - de er tværtimod i uhyggelig grad eksempler på, hvad der foregår rundt omkring i verden. Men mens man taler meget om uro og vanskeligheder i u-lande, hvor mange tale så om, hvem der tjener på de billige varer, og hvor ofte sættes det i forbindelse med de mange krige? Afstanden mellem rige og fattige bliver stadig større, det gælder forholdet mellem landene, og det gælder befolkningen i de enkelte lande internt. Og "fattige" vil i dag for store befolkningsgrupper sige, at de lever på eller under eksistensminimum i storbyernes stadigt voksende slumområder, eller at de i landområderne eksisterer på randen af hungersnød. Konsekvensen er tiltagende uroligheder, konflikter og sammenbrud af hidtil fungerende samfundssystemer. Det aspekt indgår overhovedet ikke hverken i den officielle eller den folkelige konfliktløsning. Og det selv om den udvikling efterhånden er så omfattende, at hvis der ikke bliver grebet ind og gennemført en radikal ændring i dette skæve forhold mellem forskellige befolkninger og befolkningsgrupper, vil vi komme til at opleve, at det, der for øjeblikket sker i Jugoslavien og Rwanda, vil gentage sig stadig flere steder. Resultatet af al den velmenende men overfladiske kon-fliktløsningsindsats vil på langt sigt blive ingen resultater, for så længe de dybereliggende konfliktårsager fortsætter, vil konflikterne også fortsætte, eller de vil blusse op igen og igen.
Forvirring
Derfor ser vi, at samtidig med, at tidens politiske nøgleord er fredelig konfliktløsning, fredsbevarende og freds-skabende aktioner, humanitær indsats, opstår der stadig nye krige, at mange af krigene bliver langvarige, at de er grusommere end alt, hvad verden hidtil har oplevet, og at det først og fremmest er civilbefolkningen, der rammes, 95% af alle krigsofre er civile, siger Røde Kors.
De politiske ledere er forvirrede. Hvorfor virker deres indsats ikke efter hensigten? Efterhånden har de begrænset sig til spagfærdige mishagsytringer: de "beklager" det kroatiske angreb på Slavonien, de er "bekymrede over" Tyrkiets væbnede indfald i Irak, de "opfordrer" Rusland til at standse kampene i Tjetjenien, de "håber", at Israel vil afstå fra at konfiskere yderligere land i Østjerusalem, de er "rystede" over Rwandahærens angreb på flygtningelejre. Og nu med den seneste udvikling i Jugoslavien (beg. af juni) føler de sig nok bekræftede i, at det eneste, der virkeligt dur er en militær indsats, hvad enten det er via afskrækkelse, trusler eller direkte aktion.
Her er det, at fredsbevægelserne svigter totalt. Det kan være, at det politisk set er et stort skridt fremad, at det nu er offentligt erkendt, at konflikter kan og skal løses med fredelige midler. Det kan også være, at den politiske verden ikke er i stand til at gå længere lige nu -politikkens opgave har altid været at bevare status quo -men desto mere nødvendigt er det, at der er nogen, der er i stand til at fremhæve og blive ved med at fremhæve, at der er en sammenhæng mellem den tiltagende ulighed i verden og væksten af uroligheder rundt om i verden, at en ændring i eksistensbetingelserne ikke blot er en humanitær opgave, men en nødvendig indsats for at skabe en fredeligere verden (og dermed på langt sigt også sikre vore egne samfund), og at hverken bistand, nødhjælp eller konfliktløsning er tilstrækkeligt til at løse den opgave. Faktisk er der flere mennesker end nogensinde i verdenshistorien, der ikke kan se, hvordan de skal klare dagen og vejen for sig selv og deres familie. Samtidig er mange af de ressourcer, de skulle overleve på, ved at være opbrugt - af den rige verden.
Men "et faldende ressourcegrundlag kan føre fra stabilitet til ustabilitet eller direkte sammenbrud. Og når ressourcerne ikke længere slår til stiger sty-ringsproblememe", som World Watch skriver i sin årsrapport, Verdens Tilstand, 1995.
I den forbindelse må vi spørge om vi, de vestlige lande, kan tillade os at stille os selv uden for processen, som de uberørte konfliktløsere, der kommer og hjælper de andre, eller om vi i virkeligheden selv spiller en rolle i konfliktudviklingen. Er det tilfældet, kan vi måske yde et betydeligt mere direkte bidrag til konfliktløsningen ved at være med til at ændre på den skæve ressource-fordeling i verden end med nok så mange moralske belæringer om god opførsel.
Og er det ikke tæt på en parodi at tale om konfliktløsning, så længe vi bliver ved med at fylde verden med lettilgængelige våben? For igen at citere Worlds Watch Institute: "At tro, at fjendtlige parter vil forlade sig på ikke-voldelige konfliktløsningsmodeller, så længe verden er fyldt med enorme lagre af militærudstyr - med let adgang over det meste af kloden - er i bedst fald naivt".
Og med "vi" menes i denne forbindelse vestens industrialiserede stater, for det er dem der samtidig med deres våbeneksport er engageret i konfliktløsning. For øvrigt viser opgørelser, at det er sikkerhedsrådets fem permanente medlemmer, der er verden største våbeneksportører, men at hovedparten af verdens gamle og nye industrialiserede lande efterhånden følger godt med.
En nylig offentliggjort rapport fra World Development Movement (3), viser, at mindst en femtedel af den engelske våbeneksport, dvs. våben for ca. 384 mill. pund om året, bliver betalt af de engelske skatteydere med eksportstøtte, og at England bruger ti gange så meget på at fremme våbeneksporten som eksporten af civile varer. Lignende tal kan findes for adskillelige andre lande. (4). Det vil sige, at de lande, der er engageret i konfliktløsning, også er de lande, der gør en stor indsats for at forsyne verden med nye våben.
Fredsbevægelsernes udfordring
Fredsbevægelserne klager over den ringe interesse der for øjeblikket er for deres arbejde. Men det kan jo være, at den manglende interesse er ganske naturlig. Den kan skyldes, at folk bevidst eller ubevidst føler, at dette arbejde, hvor velmenende det så også er, ikke rigtigt har noget at byde på i den nuværende situation i verden. De gamle fredskrav er efterhånden blevet åbenlyst ineffektive, ingen tror på, at de vil kunne udrette noget, og fredsbevægelsernes engagement i flygtningehjælpen og konfliktløsningen er der jo så mange andre, der også tager sig af.
Det kan være, at fredsbvægelserne, hvis de begyndte at se på sammenhængene og de dybereliggende årsager bag krigene og ikke blot på krige, konflikter, konfliktløsninger og våbenhandel som enkeltstående fænomener, ville forekomme langt mere realistiske og aktuelle. Her ville de kunne have noget at sige om forholdene i verden og om krigstrusler, som kun få andre gør en alvorlig indsats for at fremhæve. Og her ville de kunne have en opgave, som mange føler, at der er et behov for.
Hvorfor er der for øvrigt ingen, der taler om fælles sikkerhed mere? Det var det store modebegreb en overgang i 80'erne, men det forsvandt med den kolde krigs afslutning. Hvorfor? Er der ikke lige så stor brug for det nu? Et arbejde for fælles sikkerhed kunne måske endda fungere langt mere effektivt på det plan, hvor krigene foregår nu, end i forbindelse med supermagtskonfrontationen. Er grunden til, at ingen taler om fælles sikkerhed i dag, at det ville indebære, at der også blev stillet krav til de industrialiserede lande??
Kritisk politisk tænkning er ikke velset i tiden. Det gøres, meget praktisk, til synonymt med venstreorienteret tænkning, der for øjeblikket anses for helt passé. Men rundt omkring i de europæiske lande findes der masser af mennesker, der gennem deres arbejde i ulands-og nødhjælpsorganisationer, i forbindelse med flygtningearbejde eller som udsendinge til Jugoslavien eller andre kriseområder er nået frem til lignende konklusioner, som de her anførte. De har blot ingen steder at gå hen med deres nye erkendelse og deres kritik, og de kan ikke gøre den politisk frugtbar.
Her kunne der være god brug for fredsbevægelser, der er nutidige, analytiske og kritiske, som ikke nøjes med udmærket, men utilstrækkeligt reparationsarbejde, og som forstår betydningen af internationalt samarbejde og internationale kontakter, fordi hvad der sker hjemme kun er en aflægger af, hvad der sker internationalt. Fredsbevægelser, som tænker politisk, ikke partipolitisk eller nationalt politisk, men internationalt udenrigs- og sikkerhedspolitisk i solidaritet med befolkningerne i hele den øvrige verden, som er i stand til at analysere og kritisere vestens holdninger og handlinger i global sammenhæng, og som er villige til at gøre en indsats for at ændre disse holdninger i et forsøg på at skabe en fredeligere verden.
Noter:
- 1. Hannah Arendt, Antisemitismen, 1971, s, 40.
- 2. Peace and Democracy, vol. Vlll, No. 2, s. 46.
- 3. The Guardian Weekly, 28. maj 1995.
- 4. Se Aldrig Mere Krigs pjece, Stands den internationale våbenhandel 1995.
Kilde: Fred og frihed nr. 2 1995.

07/01/1995

Top


Gå til Fredsakademiets forside
Tilbage til indholdsfortegnelsen for Juli 1995

Send kommentar, email eller søg i Fredsakademiet.dk
Locations of visitors to this page