Det danske Fredsakademi

Kronologi over fredssagen og international politik 1. maj 1993 / Time Line May 1, 1993

Version 3.0

April 1993, 2. Maj 1993


05/01/1993
Kunst for fred
Silkeborg Kunstmuseum viser udstillingen “Der Krieg” : 50 raderinger i serien “Krigen” af den tyske maler og grafiker Otto Dix.
På udstillingen vises også enkelte værker af George Grosz.
Anmeldelser:
Gudmundsen, Ulf: Dix i Danmark. Jyske Vestkysten, 04/05/1993.
Hansen, Jørgen: Krigen uden kulør. Jyllands-Posten, 12/05/1993.
Ring Petersen, Anne: Krigens usynlige og synlige virkelighed. Kristeligt Dagblad, 06/05/1993.

05/01/1993
Synspunkt
Et lærestykke
Af: Judith Winther
HVOR VIL MAN BEDRE kunne hente råd, når man vil lære sig demokratiets vanskelige kunst, end i Vestens veletablerede, gamle demokratier? Vestens politikere er da også ved at vænne sig til deres nye rolle som demokratiets læremestre.
FØRST VAR DET DE forhenværende kolonier, der skulle lære at bestyre den nyvundne, nationale frihed. Men al begyndelse er som bekendt svær. For at sikre den uvante selvstændighed hjalp Vesten dem til rette ved at indsætte og/eller støtte så berømte skikkelser som shah Muhammad Reza Pahlavi i Persien, Idi Amin i Uganda, Sese Seko Mobuto i Zaire, m.fl. til at bestyre demokratiet for dem. Det gav uheldigvis nogle svære og uforudsete komplikationer. Så derfor er man nu begyndt at gå stren-gere til værks. „Hvis I ikke sørger for et ordentligt demokrati gennem frie valg, vil vi slet ikke støtte jer mere", siger man til dem. Det har tilsyneladende hjulpet, i alt fald nogle steder. Folk har lært at gå til valg. De har dog endnu ikke altid lært at vælge, som det forventes af dem.
Nu ER DET DEN forhenværende kommunismes gamle højborg, Moskva, der har brug for hjælp. Og igen gør vi i Vesten vort bedste for at støtte, udvikle og retlede ud fra vor egen bedste forståelse af, hvad demokrati er.
DET FØRSTE VI LÆRTE dem var, at demokrati er det samme som fri markedsøkonomi, eller omvendt. Og som alle gode elever sugede de begærligt den nye lære til sig. Som en ung slovak, der var bekymret over at privatiseringen var gået i stå i hans land, for nylig forklarede mig, „Hvordan skal vi nogensinde få demokrati, hvis vi ikke privatiserer?" Det er da også helt rigtigt, at da vi i forrige århundrede startede vore demokratier, var det kun de besiddende herrer, der havde stemmeret. Siden har degenerationen bredt sig i vore lande.
AT GÅ FRA AT VÆRE en god elev og til at blive en kritisk elev tager dog sin tid. Der er mange, der aldrig når det. Den kritiske elev vil f.eks. kunne spørge, „Hvordan kan det være, at I under industrialiseringens begyndelse i jeres lande beskyttede og fremmede ethvert industrielt tiltag indtil den dag, da industrien kunne hævde sig selv på linje med gamle produktioner som f.eks. landbruget? Det lyder i mine ører som den rene kommunisme. Hvorfor lod I ikke privatisering og den frie handel skabe udvikling?"
EN ENDNU MERE KRITISK elev vil måske endda kunne finde på at spørge „Har I så afskaffet alle den slags subsidier, skattefritagelsesordninger og toldbeskyttelser for jeres produktion i dag?" Og vi bliver nødt til at svare, „Ikke helt endnu". Men vi har jo også kun været på vej i noget mere end 100 år.
DET NÆSTE VI LÆRTE dem var behovet for magtens deling. Men da præsident Jeltsin, der til stadighed fremhæver, at han er den eneste, der er demokratisk valgt, er kommet i karambolage med Folkekongressen, der i følge Jeltsins udsagn ikke er demokratisk valgt, er det klart, at man indtil videre må suspendere demokratiets første og grundlæggende forudsætning, en deling af magten på flere instanser, og støtte Jeltsin-og hans enegang.
SÅ MÅ VI JO BARE håbe, at han en dag kan finde nogen, der er gode nok til, at han og vi kan godkende, at de deler magten med ham. Det kan jo godt nok tage sin tid. Men som historien viser, så sker den slags altid før eller senere - om ikke andet så gennem revolution. Det er ganske vist det, vi for alt i verden må søge at undgå i de i forvejen ustabile områder i øst -for vor egen sikkerheds skyld? Men man kan jo ikke få alt.
DEMOKRATI ER SVÆRT, meget svært. Det er en stadig balancegang mellem to eller flere onder, det er et fortsat valg mellem to eller flere vanskeligheder for så godt som muligt at opfylde statens opgave: i rimelig grad at tilgodese hele befolkningens elementære behov. Det er ikke at udrydde det ene onde ved at give suveræniteten til det andet onde. Det er ikke ved at støtte stærke mænds enegang, hvad enten de så hedder Jeltsin, Nasarbajev, Milosevic eller Tudj-man, for at de kan skabe ro og orden.
Hvis JELTSIN ØNSKER demokrati kan det ikke nytte, at han hævder, at han er den eneste, der ved, hvad der er rigtigt. Demokrati er at kunne tale med modstanderne. Demokrati er at finde frem til synspunkter, man i rimelig grad kan samarbejde om. Hvis Jeltsin ønsker demokrati, hvorfor danner han så ikke sit eget parti, og hvorfor finder han ikke de personer i Folkekongressen, der går ind for en vis grad af økonomiske reformer, at samarbejde med? De findes nemlig. Demokrati er at skabe grundlovssikrede rettigheder. Hvorfor går man ikke i gang med at skabe de nødvendige regler for, at landet kan fungere? Alt andet er sekundært.
TIL TIDER KAN MAN have sine tvivl om, hvorvidt demokratiets læremestre i Vesten selv er helt klare over, hvad demokrati er.
Kilde: Argument, 1993:7 s. 32.

05/01/1993

Top


Gå til Fredsakademiets forside
Tilbage til indholdsfortegnelsen for maj 1993

Send kommentar, email eller søg i Fredsakademiet.dk
Locations of visitors to this page