Det danske Fredsakademi
Kronologi over fredssagen og international politik 1. juni 1992
/ Time Line June 1, 1992
Version 3.5
Maj 1992, 2. juni 1992
06/??/1992
Broken arrow
Eksplosion på en russisk atomubåd der er til reperation
ved Kolahalvøen, skriver Politiken 15/08/2000.
06/??/1992
Dagsorden for fred
FNs generalsekretær, Boutros Boutros Ghali, fremsætter
forslaget om Agenda for Peace, idet han fremhæver, at FNs
fredsbevarende operationer måtte gøres mere effektiv
og mindre ad hoc. Agenda for Peace, Dagsorden for Fred,
fører i 1993 til dannelsen af systemet med multinationale
beredskabsstyrker, UN Stand-by Forces Arrangements System.
06/01/1992
Fæstning Europa
Det nye Europa skal have en fælles forsvarspolitik, siges
det.
Af: Judith Winter
Men hvad er det "nye Europa"? Går det fra Atlanten til
Oder-Neisse, til Volga eller til Ural, eller går det fra
Vancouver til Vladivostok? Eller er det "nye Europa" stadig
identisk med det gamle EF's velstående lande i en eller anden
form for forbund med USA?
Men hvad det "nye Europa" så er, så har det tilpasset
og transforme-ret sit kollektive forsvarsberedskab i forhold til
tidens trusler, hvad de så er. Vi lever i en usikker tid,
siges der. Der hersker usikkerhed om truslernes art. Fra een klar
trussel har vi nu fået mange og diffuse trusler:
nationalisme, racisme, nyfascisme i Europa og fra den "tredje
verden", truslen mod vor forsyningssikkerhed og vor
økonomiske stabilitet, for slet ikke at tale om
skræmmebilledet med millioner af flygtninge, der er parat til
at oversvømme Europa.
Til at forsvare Europa mod disse trusler har vi en række
sikkerhedspolitiske organisationer. Hvilke skal Danmark
støtte? Skal Danmark med i Vestunionen, støtte at EF
får egen hær og forsvarspolitik, eller skal vi hellere
satse på CSCE? Bare rolig. No problems.
De militære myndigheder har for længst erkendt vort
dilemma og bestemt sig for at hjælpe os. NATO bliver
politisk, CSCE militært, og begge stiller sig til
rådighed for EF, der støtter sig på Vestunionen.
Det eneste uløste problem lader til at være, hvem der
skal have den be-sluttende myndighed. Men da det er de samme
forsvars- og udenrigsministre, der sidder i alle organisationerne,
skulle problemerne være til at løse. Men - Ordnung
muss sein. Formaliteterne skal være i orden.
Dette konglomerat af sikkerhedsorganisationer har fået en ny
styrkestruktur udformet af NATO: Ho-vedforsvarsstyrken (med
multina-tionale korps) bliver kernetropperne, Reaktionsstyrken
(nationale og multinationale) er parat til omgående og hurtig
indsats nårsomhelst og hvorsomhelst. Og
forstærk-ningsstyrker, der venter i baggrunden og om
nødvendigt kan sættes ind for at afgøre
udfaldet.
"Det erkendes tillige, at kernevåben i en overskuelig fremtid
har en essentiel rolle i en strategi, der har til formål at
bevare freden", siger NATO. Det kan dog være noget
svært at se, hvordan de nævnte trusler - eller
problemer - kan løses med de nævnte styrkestrukturer:
hovedstyrker, reaktionsstyrker, forstærkningsstyrker samt
atomvåben.
Da NATO-alliancen formulerede sit nye strategiske koncept ved
topmødet i Rom, november 1991, fastslog stats- og
regeringscheferne i deres communiqué, at "Risici mod de
allieredes styrker næppe vil være resultat af
kalkuleret aggression mod de allieredes territorier, men snarere
skyldes de negative konsekvenser af ustabilitet, der kan
opstå som følge af økonomiske, sociale og
politiske vanskeligheder".
Jamen, var det så ikke mere effektivt at bruge lidt flere af
forsvars-milliarderne (370.912.000.000.000 $ til NATO alene i 1989)
til at løse nogle af disse økonomiske, sociale og
politiske vanskeligheder med?
Også Schweiz overvejer at tilslutte sig Fæstning
Europa. Heller ikke i Alpelandet er alle imidlertid lige glade for
tanken. Kilde: Fred og frihed nr. 2 1992.
06/01/1992
Top
Send
kommentar, email
eller søg i Fredsakademiet.dk
|