Det danske Fredsakademi

Kronologi over fredssagen og international politik 1. Oktober 1991 / Time Line October 1, 1991

Version 3.5

September 1991, 2. Oktober 1991


09/01/1991
Demokrati og verdensorden
Den europæiske race lider af en påfaldende hang til missioneren
Af: Judith Winther
Ikke så snart har den opdaget sandheden, før den drager ud for at omvende al verden til den rette tro, med det gode eller det onde.
Den »rette tro« i vore dage hedder FRED. Så kom ikke og sig, at fredsbevægelserne ikke har betydet noget. Tillidsskabende foranstaltninger, konfliktløsningsmodeller, fælles sikkerhed, CSCE-proces lyder de magiske formler, der vil kunne frelse verden, som de også har frelst Europa. Og nu har vi fået en formel til:
I forbindelse med Irakkrigen introducerede Bush begrebet »en ny verdensorden«.
Som de øvrige formler fængede den straks Vestens letbevægelige intellekt. Alle taler nu om den nye Verdensorden. Så vil tiden vise, om det varer længere end Gorbatjovs »europæiske hus«, som alle også talte om og holdt seminarer om, men som alle også synes at have glemt i dag.
Hvad der præcis ligger i begrebet synes ganske vist lidt uklart. Men det er netop det fine ved det. For så kan enhver jo definere det på sin måde, lige fra Bush og til en velmenende dansk idealist.
Opinionsdannerne
Også det udmærkede blad Information ville være med, og den 4. maj i år arrangerede bladet sammen med Reitzels Forlag og forlaget Rosinante en høring om »Den ny verdensorden«. Toppen af de københavnske opinionsdannere, politikere, akademikere og journalister (se fodnote) deltog. 11 mand og l kvinde fremlagde hver deres bud på, hvad de mente med denne nye verdensorden, og trods hold-ningsforskelle (faktisk havde de hver sin udlægning, men det blev ikke diskuteret nærmere) herskede der over hele linien en optimistisk tro på, at tiden nu var inde til at forbedre verden, ikke mindst til glæde for u-landene og den globale fred.
Bortset fra én var samtlige verdens-ordensvisioner yderst fredelige. Det var udvikling og fredeliggørelse af verden, der var tale om. Til gengæld var det måske ikke helt så opløftende at overvære, hvor enig sagkundskaben også var om Vestens korstogsrolle.
Det var »os«, der kunne, og »os« der skulle bringe alle de nye goder, fred, menneskerettigheder og demokrati ud til resten af verden.
Den eneste dissonans på høringen kom fra salen, der fornuftigt nok ikke fik overladt ret meget til indlæg, og fra én i panelet, Jens Lohman.
Men hvad betyder sådan et par afvigende indlæg. Standarden på dem kan karakteriseres ved et korrigerende svar fra Gorm Rye Olsen: »Der var nogle indlæg«, sagde han, »der snakkede om at respektere de værdier, der er i den 3. verden. Men rent faktisk, hvad er det for nogle værdier, vi så kommer til at respektere.
"Mange mennesker i Asien, Afrika og Latinamerika ser dette højtflyvede demokratiske banner som en illusion, et trick, der skal holde dem fattige, uuddannede og afhængige af vestlig hjælp. Denne vestlige opfattelse af demokrati kan meget vel være en ny form for »Kulturel imperialisme. Bashy Quraishy, Pakistans Peoples Society"
Det bliver den lille magthavende elites værdier«. Og da manden arbejder i Center for Udviklingsforskning, må han jo vide, hvad han taler om.
Øresundsbro
Et særligt pinligt øjeblik opstod, da en dame - selvfølgelig en dame - fra salen spurgte om, hvordan Øresundsbroen kunne passe ind i denne nye verdensorden. Om ikke vi skulle feje for egen dør først. Ordstyreren, Torben Krogh, gav hende galant ret i, at det skam var et vigtigt spørgsmål, men gjorde hende samtidig taktfuldt opmærksom på, at hun nok var gået galt i byen. Øresundsbroen ville blive diskuteret ved en senere høring. Alt i alt forløb høringen således behageligt og tilfredsstillende, og ordstyreren, stadig TX., kunne afslutte debatten med en opmuntrende bemærkning om, at nu var vi blevet så meget klogere, og havde alle fået noget, vi kunne gå hjem og tænke videre over.
Så gik jeg hjem og tænkte videre. Jeg tænkte over »Den nye verdensorden«, som er så god, men som altid virker forloren og pinlig på mig. Og jeg tænkte, om det nu også var damen med Øresundsbroen, der var gået så meget galt i byen. Eller om det ikke snarere var hele panelet inklusive ordstyrer? Jeg tænkte, »Det var Satans! Er det, hvad toppen af vor intellektuelle elite på disse spørgsmål (se fodnote) kan præstere, og så er de oven i købet så ovenud tilfredse med sig selv«.
For rent faktisk er det jo ikke så vanskeligt at forklare, hvad Øresundsbroen har med den nye verdensorden (eller mangel på samme) at gøre. Det er noget med vort stadigt stigende energiforbrug, med vort krav om vækst uden grænser og med vort enorme overforbrug og de følger, det kan have for skævheden i verden og for verdensfreden. Og rent faktisk kan det være temmelig vanskeligt at forstå, hvordan en specialist fra det danske Center for Udviklingsforskning kan mene, at alt er sagt om 3. verden og dens værdier ved at nævne de magtglade eliter, der plager en hel del af dem. Så meget mere som flere af disse eliter sidder der takket være støtte fra Vesten. Tag bare Saddam Hussein, som CIA gennem flere år sikrede imod at blive styrtet af sin befolkning.
Racechauvinisme
Men det mest tankevækkende var nok den lethed, hvormed det ene stikord »Den nye verdensorden« fik alle disse gode danske mænd (den ene kvinde, Vibeke Sperling, holdt sig til sit gamle emne, Østeuropa) til helt automatisk at kaste sig ud i en racechauvinisme, der var forbløffende. Misforstå mig ikke. Der var ikke tale om racisme. Snarere tværtimod. Uden undtagelse mente de det alle sammen så godt for den 3. verden.
Men rendyrket og ubevidst chauvinisme er det dog! (chauvinisme er for øvrigt altid ubevidst).
Chauvinisme: fordi det nu engang var fra os, den nye verdensorden kunne og skulle komme. Vi har det hele »demokrati, menneskerettigheder, til-lidsskabende foranstaltninger og teknologi«. Derfor kan vi hjælpe resten af verden. Fordi ingen (med de førnævnte undtagelser) overhovedet overvejede, om en ny verdensorden ikke burde være en fællesopgave for alle, den skal omfatte. Og fordi ingen spurgte, om der ikke muligvis også hos os var noget, der skulle ændres i forbindelse med Den ny ...
Historien gentog sig pludselig for øjnene af os i al sin majestæt.
Fra korstogsridderne over missionærerne og til kolonitidens »hvide mands byrde«. Vi skal redde verden.
En overgangstid
Men i stedet for at se på de deprimerende sider kan man jo også vende det om og se positivt på det. Vi lever i en overgangstid. Vore politiske visioner og skemaer er under forandring. Der jongleres med nye begreber, men der puttes alt for let og instinktivt gammelkendt indhold i dem.
En væsentlig baggrund for de ændringer på godt og ondt, vi oplever, er at den kolde krigs spændetrøje er ophævet. Men endnu mangler vi at gøre os klart, at den vigtigste lære, vi kan drage af den kolde krig er, at ensporet tænkning er en blindgyde. Det gælder for os selv som for alle andre.
Ethvert land og enhver kultur består af en pluralisme af mere eller mindre »godt« og »ondt«, og hvis vi forholder os til denne pluralisme i stedet for at stirre os blinde på ét træk eller en lille elite, vil der altid være en vej frem.
Det er ikke Bush eller nogen anden, der kan skabe en ny verdensorden. Men der er tidspunkter i historien, hvor muligheden og behovet for en ny verdensorden er mere oplagt end andre. De påtrængende behov er temmelig velkendte: Krigenes reelle umulighed på grund af den teknologiske udvikling, de forværrede vilkår i den 3. verden, det økologiske sammenbrud, verden er tæt på, massefolkevandringer i alle verdensdele i en i forvejen overbefolket verden.
Muligheden er det opbrud i overleverede holdninger, der er ved at finde sted. Og netop derfor fremmer man ikke en ny verdensorden ved at bide sig fast i et ensporet verdensbillede.
Jeg tror, at den vigtigste opgave for os i dag, hvis der skal blive tale om en fornyelse på verdensplan, det er at forstå, at der er såvel muligheder som vanskeligheder i både 1. og 3. verden, og at en væsentlig forudsætning for os i den 1. verden for at nå nogen vegne er endelig at komme ud over korstogsånden.
Menneskerettigheder
For at det hele ikke skal være banaliteter, er det nødvendigt at komme med nogle eksempler. F.eks. begrebet menneskerettigheder.
Trods tilfælde af demagogisk udnyttelse af begrebet, er det godt, at menneskerettigheder efterhånden er blevet anerkendt som begreb i verdenssamfundet. Også selv om det kan ske på den bagvendte måde, at de, der overtræder menneskerettighederne, føler sig nødsaget til at besmykke, hvad der sker. Langsomt bygges begrænsninger for de værste overgreb op. - Men hvornår lærer »vi«, at det ikke så meget er menneskerettighederne, vi skal undervise 3.verdens lande i, som det er de dele af 3.verdens samfundene, der går ind for menneskerettighederne, der skal støttes, og ikke de Det er også godt, at menneskerettigheder er ved at komme til at gælde i forholdet mellem nationerne, sådan som vi oplevede det med den almindelige fordømmelse af Iraks overfald på Kuwait. Men hvornår begynder vi at forstå, at menneskerettighedskravet også må gælde svaret på magtanvendelser og krigsudfordringer? Det er i alle tilfælde den brede og sa-gesløse befolkning, hvis menneskerettighedskrav bliver hårdest overtrådt.
Demokrati
Eller et andet eksempel, demokrati. Demokrati er et af de begreber, vi missionerer for. Men er den vage definition af demokrati som flerpartisystem og frie valg virkelig dækkende for det demokratiske begreb?
Frie valg er godt nok. Og nødvendige. Men de er ikke demokratiets alfa og omega. De er snarere frugten af hele den måde, samfundet fungerer på. Heri ligger ikke noget tidsbestemt, frugten som sidste stadie af plantens vækst, men frugten som led i plantens kredsløb. Demokrati og medbestemmelse og frie valg på alle samfundsplaner, det er lige ret og muligheder, det er fri adgang til viden og informationer, det er gensidig respekt og dialog. I den forbindelse er vore samfund snarere ved at fjerne sig fra demokratiet på en række fundamentale punkter. Mest påfaldende i forbindelse med EF's opbygning, hvad de fleste erkender i dag, og i forbindelse med sikkerhedspolitikken, hvad de færreste vil indrømme - endnu. For vor del af verden drejer det sig derfor om at bevare det demokrati, vi har, og bygge videre på det.
Demokrati kan aldrig være en statisk affære. For en hel del 3. verdenslande drejer det sig om at finde de traditioner og de nye spirer, på hvilke de kan opbygge et effektivt demokrati.
Demokrati sikrer i en rimelig grad borgerne i de demokratiske stater. Men demokrati er ingen garanti for, hvordan disse lande opfører sig over for andre lande. Derfor har vi også brug for at bygge et internationalt demokrati op. Det er ikke mere utopisk end mange syntes, tanken om demokrati i de enkelte lande var, for ikke så forfærdelig længe siden.
Et demokrati, der bygger på kulturel, samfundsmæssig og politisk pluralisme, gensidig respekt og dialog, det vil kunne bygges op samtidig med samarbejdet for at skabe en ny verdensorden.
- Jamen kæreste ....
Og så vil fru Saeeda Zonke eller hr. Hirohiko Mazuda måske sige, »Jamen, kæreste hr. Torben Krogh. De kan da ikke mene, at der ikke er sammenhæng mellem en Øresundsbro og en ny økologisk verdensorden, eller at der ikke er sammenhæng mellem en økologisk verdensorden og den af hr. Bush inspirerede nye verdensorden?«
Fodnote: Oplægsholdere og indbudte talere ved høringen: Hans Hækkerup, John Iversen, Ib B. Kelland, Jørgen Dragsdahl, Ole Wæver, Gorm Rye Olsen, Lars Bonnevie, Søren Møller Christensen, Morten Kjærum, Vibeke Sperling, Knud Vilby, Ole Tunander og ordstyrer Torben Krogh.
P. S. Læserne opfordres til at sende deres bud på »demokrati« til redaktionen.grupper og små eliter, der overtræder dem?
Kilde: Fred og frihed nr. 3, 1991

10/01/1991

Top


Gå til Fredsakademiets forside
Tilbage til indholdsfortegnelsen for oktober 1991

Send kommentar, email eller søg i Fredsakademiet.dk
Locations of visitors to this page