Det danske Fredsakademi
Kronologi over fredssagen og international politik 1. december
1991 / Time Line December 1, 1991
Version 3.5
November 1991, 2. December 1991
12/01/1991
Danmark '92 stiftes med det formål, at sikre et nej ved
folkeafstemningen om EF-unionen.
Blandt initiativtagerne er Drude Dahlerup og Else Hamerich.
12/01/1991
Magtkampen i og om
Europa
Af Judith Winther
Europa er i en smeltedigel i disse år, og som altid i
perioder med dybtgribende ændringer foregår der en
magtkamp. • En magtkamp, der i høj grad koncentrerer
sig om Europas sikkerhedspolitik - internt og i forhold til
omverdenen.
Det er en magtkamp, der foregår med fredelige midler og al
den nødvendige diplomatiske fernis mellem vor tids
professionelle politikere og ministerielle embedsmænd
på de bonede gulve i det gamle Europas palæer og
slotte. Der er ingen fare for, at det udarter til rigtig krig, men
enhver af deltagerne har sine hvæssede »knive i
ærmet« og sine klare mål, han
forfølger.
Når det netop er sikkerhedspolitikken, der får en
så fremtrædende rolle i tidens magtkamp, skyldes det,
at sikkerhedspolitikken fra at være mere eller mindre
identisk med national forsvarspolitik idag i stigende grad
får international karakter. Den omfatter et internationalt
samarbejde om forhandlinger, våbenkontrol, krisestyring,
mæglinger og fælles våbenproduktion. Den kan
få endnu større betydning i fremtiden,
efterhånden som man erkender, at de fleste af de problemer -
forurening, migration, nationalisme osv. -- vi står overfor
idag, har et sikkerhedspolitisk aspekt eller kan få det.
Sikkerhedspolitikken bliver dermed en utrolig magtfaktor.
Hovedaktørerne, brikkerne og ambitionerne
Hovedaktørerne i magtkampen er:
- USA, der frygter
at miste sin indflydelse på europæisk
sikkerhedspolitik,
- de større vesteuropæiske lande, der hver især
arbejder for en institutionalisering af sikkerhedspolitiken, der
giver dem selv flest mulige fordele, og
- de østeuropæiske lande og ikke mindst (det fhv.?)
Sovjetunionen, der agiterer for løsninger, der sikrer, at de
ikke bliver lukket ude i kulden, og som ikke trækker nye
grænser i Europa via sikkerhedspolitikken.
De vigtigste brikker i spillet er de forskellige
sikkerhedspolitiske institutioner, NATO, EF's udenrigs- og
sikkerhedspolitik, CSCE (den europæiske sikkerheds- og
samarbejdskonference) og WEU (den vesteuropæiske Union) med
Europarådet et sted ude i periferien.
Omfanget af og forholdet mellem disse institutioner fremgår
af vedstående tegning.
Og ambitionerne er høje. Det er ikke alene det lille
europæiske landområde, det drejer sig om. Det er den
globale indflydelse. I marts i år forklarede Jacques
Delors:
»I morgendagens verden er det ikke nok at have en stærk
økonomi, hvis man vil have indflydelse på verdens
begivenheder. Man må også have virkelig politisk magt.
Ja, jeg vil endda sige, at man må have militær
magt«. mange måneder, før billedet blev
betydeligt mere broget med mange bud på en løsning og
mange variationer indenfor de enkelte bud. Og den tilstand befinder
vi os stadig i.
NATO
Kommunismens sammenbrud og Warszawapagtens opløsning rystede
NATO, der hidtil havde været den ubestridte
sikkerhedspolitiske hovedaktør i Europa. En kort overgang
omkring årsskiftet 1989/90 så det - selv for NATO's
egne kredse - ud til, at organisationens dage var talte, og den
måtte overlade pladsen til mere relevante institutioner. Der
gik dog ikke
NATO spillede ud og forklarede, hvorfor organisationen fortsat var
nødvendig. Den pegede på uroen i Sovjetunionen, som
ingen vidste, hvad kunne blive til, og på de globale trusler,
et emne NATO gennem de seneste år har været meget
optaget af.
Den lagde en ny kurs, »der tog sigte på at tilpasse den
til det fundamentalt ændrede
sikkerhedsmiljø«.
Den lægger større vægt på at handle
politisk, bl.a. gennem nedrustnings-forhandlinger og gennem fortsat
afskrækkelse, sådan som den afspejles »i den
integrerede militære struktur og de kollektive
forsvarsarrangementer«.
Den har opgivet »det fleksible svar« og »det
fremskudte forsvar«, som man siger ingen mening har under
nutidens forhold. Til gengæld taler man om »fremskudt
nærvær« dvs. man følger begivenhedernes
udviklings på stedet. Man planlæggger en ny
styrkestruktur, der kaldes mere nutidig, og som består
af:
- Reaktionsstyrker, der kan reagere og udsendes hurtigt,
- Hovedforssvarsstyrker, (der er de største), der forsvarer
hjemme og kan støtte Reaktionsstyrkerne samt
- Forstærkningsstyrker, der kan sættes ind, hvor det
kniber.
Der lægges vægt på multinationale styrker. NATO
vil reducere atomvåbenstyrkerne, men kernevåben vil
»i en overskuelig fremtid have en essentiel rolle i en
strategi, der har til formål at bevare freden«.
(Citaterne er fra communiquéet fra NPG-mødet i
Bruxelles, maj 1991).
NATO's styrke er, at den har en fuldt udbygget organisation.
Desuden betyder NATO, at USA's tilknytning til Europa bevares, hvad
der er vigtigt ikke blot for USA, men også for lande som
England, Holland og til en vis grad Danmark.
EF
Med vedtagelsen af Fællespakken (Single European Act)
åbnedes der op for en integration af Fællesmarkedets
økonomiske politik og for vejen til en Politisk union, og en
Politisk union må næsten som en selvfølge
inddrage sikkerhedspolitikken. Det er især Frankrig, Tyskland
og til dels Italien, der har stillet forslag om en EF-udenrigs- og
sikkerhedspolitik, og de peger på WEU som bæreren af en
europæisk sikkerhedspolitik.
»WEU's arbejde skal organiseres således, at der
udvikles en organisk forbindelse mellem den Politiske Union og WEU,
så at WEU efterhånden bliver i stand til at udabejde
den fælles sikkerhedspolitik for den Politiske Union,
således at WEU kan blive en del af den«, hedder det i
en fransktysk udtalelse fra februar 1991.
USA frygter, at en sådan ordning kan ende med at skubbe USA
ud af Europa. Af samme grund er de europæiske
»Atlantister« tøvende.
WEU anser sig selv som en støtte for fortsat amerikansk
tilstedeværelse i Europa. Og spekulationerne over, hvordan
WEU skal indpasses i det eksisterende mønster, har
ført til, at der for øjeblikket er opstillet tre
mulige funktioner for WEU:
WEU kan styrke den europæiske søjle i NATO
- WEU kan danne bro mellem Europa og NATO
- WEU kan udgøre en selvstændig europæisk
sikkerhedspolitik.
Derimod lader ingen til at være bekymret over den klare
opstramning i forpligtelserne indenfor WEU i forhold til NATO. Ja,
det anses muligvis endda for en fordel. WEU fordrer absolut
gensidig forpligtelse til militær assistance mellem
medlemmerne, den lægger ubetinget vægt på en
integration af atomare og konventionelle styrker, og den har ingen
geografiske begrænsninger for sit operationsom-råde.
WEU peger derfor med tilfredshed på, at det var den og ikke
NATO, der var i stand til at samordne indsatsen i Golfen.
Ifølge Pottering-rapporten, vedtaget af EF-Parlamentet juni
1991, foreslår man forpligtelserne inden for WEU
overført til NATO fællesskabet.
Tanken om en Rapid Reaction Force i Europa har stået
højt på den europæiske dagsorden gennem hele
1991. Også her er der stillet forslag om forskellige former:
en NATO-version (under engelsk kommando), en WEU-version, der vil
kunne gribe ind overalt, hvor europæiske interesser er truede
- de to versioner vil eventuelt kunne supplere hinanden, mener man
- samt en WEU-version, der kun fungerer i FN-sammenhæng.
Diskussionerne fortsætter, men meget tyder på, at en
eller anden form for EF-WEU kobling nu er alment accepteret, og at
man søger at finde en form for modus vivendi mellem de
eksisterende institutioner.
Ved NATO udenrigsministrenes møde i København i juni
i år aftalt man, at der må være
Ȍbenhed (tran-sparency) og komplementaritet mellem den
europæiske sikkerheds- og forsvarsidentitet, sådan som
den udtrykkes af de Tolv, WEU og Alliancen« (NATO).
Det, der er bemærkelsesværdigt ved alle disse dybt
alvorlige drøftelse, der nu snart i et par år har
optaget politikere og embedsmænd i Europa er, at der ikke er
nogen, der forsøger at basere overvejelserne på,
hvilke trusler, det er, det planlagte forsvar skal reagere
på. De eventuelle trusler opremses mekanisk og overfladisk i
communiquéernes begyndelse, hvorefter man går over til
det, der virkelig interesserer, magt- og kompetencefordelingen.
Endnu mere bemærkelsesværdigt er det, at der
overhovedet ingen diskussion finder sted om, hvilke svar der vil
være de rigtige over for den enkelte af disse trusler.
De skæres alle over én kam, og svaret er
Reaktionsstyrker, Hovedfor-svarsstyrker,
Forstærkningsstyrker, samt atomafskrækkelse under den
ene den anden eller den tredje kommando.
Enten kører man hovedløst ud ad traditionelle baner -
ja, man forstærker dem endda - eller også må det
i virkeligheden være helt andre trusler, man forbereder sig
på, og som ligger bag de glatte og smukke ord i
com-muniquéerne, der er beregnet for det store publikum.
Hvis man derimod tager udgangspunkt i alle de i dag eksisterende og
efterhånden særdeles velkendte trusler, som vi
står overfor både i Europa og globalt - fra ozonhul
hungersnød, migration til storbyforslujjiring,
nationalistisk betinget uro, racisme og ny-facisme - så
må man spørge, hvordan i alverden vore politikere har
tænkt sig, at de planlagte forsvarsforanstaltninger skal
kunne bruges over for disse trusler ?
De, forsvarsforanstaltningerne, kan muligvis anvendes til for en
kortere periode at afværge nogle af de konsekvenser, der kan
følge af den truende udvikling, som f.eks. flygtningene.
Men de vil aldrig kunne afværge truslen selv, endnu mindre
vil de kunne kurere årsagerne. De vil tværtimod kunne
hindre, at der for alvor sættes ind mod ondets rod. Alligevel
er der ikke een af de europæiske politikere, som har nogen
indflydelse, der anskuer spørgsmålet ud fra denne
synsvinkel.
CSCE
Der er én af de eksisterende institutioner, der indeholder
potentiale til at gøre en forebyggende indsats, og det er
CSCE, der grundlagdes i 1975.
For det første omfatter CSCE hele Europa plus de to
supermagter og Canada. Den vil altså ikke skabe nye
sikkerhedspolitiske kløfter. For det andet er CSCE den
eneste, hvis hovedformål det er at gøre en sand
politisk - ikke militærpolitisk - indsats for at løse
internationale problemer.
Militære trusler som Golf-krigen var CSCE slet ikke indrettet
på at klare. CSCE's opgaver ligger på et betydeligt
tidligere og vigtigere tidspunkt, end når det hele er
gået op i en spids. Og mæglingen i Jugoslavien blev
derfor overtaget af EF som det mest egnede organ.
CSCE's formål er at arbejde for samarbejde på de
økonomiske, videnskabelige, teknologiske og kulturelle
felter samt på miljøområdet. Den lægger
vægt på menneskerettigheder, menneskelige kontakter og
behovet for fri information, og selv på det militære
område er CSCE den eneste, der virkelig har skabt fornyelse
med sin udvikling af de »tillidsskabende
foranstaltninger«, som i dag udgør et vigtigt led i al
international sikkerhedspolitik. CSCE blev dog hurtigt skubbet ud
af rampelyset, da den første jubel over ophævelsen af
øst-vest konfrontationen havde lagt sig. Nato
påpegede, at det var mere effektivt at benytte en allerede
udbygget organisation som NATO, end først at skulle bygge en
ny op.
I NATO-forsamlinger og i EF-bul-letiner fremhæves CSCE altid
med nogle uforpligtende bemærkninger, men der er ingen, der
gør noget for at bygge CSCE op til en handlekraftig
organisation, der kan varetage dens oprindelige
målsætning.
Foreløbig ...
Foreløbig har CSCE fået et lille sekretariat i Pragh,
et konfliktforskningscenter i Wien og et Kontor for frie Valg i
Warszawa, men om disse små centre kan få nogen
betydning afhænger helt af, hvilke kræfter politikerne
er villige til at tildele dem.
Grunden til, at CSCE ikke tillægges den store betydning er,
at det CSCE kan udrette er ting, der i sig selv ikke
tillægges vægt, ja måske slet ikke forstås,
i de politiske realiteters verden.
Der er dog et voksende antal politikere i Europa, der i alt fald er
ved at begynde at forstå, at CSCE er den eneste institution,
der ikke kan opfattes som en trussel fra øst, og derfor den
eneste, der kan bygge et nyt Europa op.
Spørgsmålet er, om de også forstår
CSCE-processens særlige indhold og muligheder? For
øjeblikket er alle, fra Information til Jyllandsposten til
EF-parlamentet, begyndt at tale om, at CSCE må gives
militære muligheder, så den kan gribe fredsbevarende
ind. Nøjagtigt som alle, fra Gert Petersen og til
præsident Bush nu fremhæver artikel 51 i FN-pagten om
retten til individuelt og kollektivt selvforsvar, som det FN drejer
sig om, og ikke åbningordene, der siger, at FN er fast
besluttet på »at frelse kommende generationer f
rå krigens svøbe«.
Overalt sker der en meningsfor-skydning i militaristisk retning.
Til gengæld taler man altså om at politisere NATO.
CSCE og FN er de eneste institutioner, hvis oprindelige
udgangspunkt var at styre magtpolitikken ud fra menneskenes og
samfundenes behov. Det gælder nok CSCE i endnu højere
grad end FN, måske fordi CSCE er 3 år yngre, og verden
har ændret sig i de 30 år. Det er derfor de to
institutioner, befolkningerne må støtte og
ændre, så de kan blive handlekraftige på
befolkningernes vegne. Der er nok, der prøver at gøre
dem handlekraftige på den traditionelle magtpolitiks
vegne.
12/01/1991
Top
Send
kommentar, email
eller søg i Fredsakademiet.dk
|