Det danske Fredsakademi
Kronologi over fredssagen og international politik 15. Mars
1983 / Time Line March 15, 1983
Version 3.5
14. Mars 1983, 16. Mars 1983
03/15/1983
Greenham Common
Af Jørgen Dragsdal
KVINDERNE i fredslejren på Greenham Common vest for London
vandt i sidste uge en ny sejr, da en domstol truede dem med to
års fængsel, hvis de ikke forlader deres telte i
mudderpølen ved den amerikanske bases hovedindgang. Igen fik
de presseomtale, og igen var der et skærende misforhold
mellem kvindernes indsats og myndighedernes reaktion.
I 18 måneder har de opretholdt deres vagt og dermed givet
fredsbevægelsen et permanent fokus, som de to årlige
demonstrationer, kampagnen for atomnedrustning CND arrangerer, ikke
kan levere. Eksperter i opinionsanalyser mener, at kvindernes
aktivitet har bidraget stærkt til et sving i den offentlige
mening, hvor nu kun 27 procent ønsker krydsmissiler.
Kvinderne har opnået presseomtale med geniale symbolske
aktioner. 30.000 holdt hinanden i hænderne og omringede
basen. De efterlod børnetegnin-ger, babyfotografier og
dukker i pigtråden. Nytårsdag kravlede kvinder over
hegnet i det tidlige morgengry, og endnu inden vagtmandskabet havde
fået gnedet søvnen ud af øjnene dansede og sang
kvinderne på toppen af den bunker, hvor krydsmissilerne skal
stå.
Til den stærke kontrast mellem deres livsværdier og
militarismen har kvinderne føjet et engagement, som
aftvinger sig respekt. Man kan ikke let affærdige mennesker,
som udholder alskens strabadser i den alt andet end komfortable
lejr. Og de får sat sagen på spidsen, når de
trodser dommerkendelsen med ordene: »Vi er optaget af liv
eller død, ikke af hvad en dommer bestemmer bag lukkede
døre«.
ERKLÆRINGEN udspringer af en gammel ideologi, som går
under betegnelsen civil lydighedsnægtelse.
Amerikaneren Henry
Thoreau opsummerede i 1849 argumentationen for, at mennesker
har pligter, som kan tilsidesætte statens krav til borgerne:
Skal borgerens samvittighed absolut vige for lovgiverens bud?
Hvorfor er så hver enkelt af os forsynet med en samvittighed
? »Lad os være mennesker i første,
undersåtter i anden række«, skrev Thoreau.
»Det er ikke respekt for loven men respekt for retten, vi
skal oparbejde. Min eneste forpligtelse består i til enhver
tid at gøre, hvad jeg opfatter som ret og
rigtigt«.
Thoreau var imod slaveriet og den amerikanske erobringskrig over
for Mexico, men hans personlige oprør var
anti-autoritært og rettet imod den generelle tendens til
udvikling af en statsmagt. Andre har siden anvendt civil
lydighedsnægtelse mere konkret. Jesuitter-ordenen har de
færreste mistænkt for anti-autoritære tendenser,
men det var en præst fra den orden, Daniel Berrigan, som i
tresserne bekæmpede Vietnam-krigen med lovbrud. Han
konstaterede, at loven tjener magthavere, som forbryder sig imod
fundamentale menneskelige værdier. Og de handler endog i
samfundets navn. »Hvis mennesker derfor adlyder loven,
så er de i den aktuelle situation tvunget til at vise
ulydighed mod Gud eller hele menneskehedens lov«, skrev
Berrigan. Når staten begår forbrydelser i samfundets
navn, er alle de, som ikke markant siger fra, medskyldige.
Han forsvarede sabotage af statens ejendom — f.eks.
destruktion af de arkiver, som myndighederne anvendte til
indkaldelse af værnepligtige. Det er forbudt i næsten
alle samfund, men civil ulydighed kan være et brud på
normer, som er uskrevne. Den lille gruppe fredsaktivister i Moskva,
som vil fremme forståelse mellem USA og Sovjetunionen,
begår således civil lydighedsnægtelse, fordi de
optræder uafhængigt af den statsstyrede
fredsbevægelse, der i gruppens øjne ikke er en
ægte fredsbevægelse. De undgår omhyggeligt kritik
af deres stat, men selve deres uafhængighed er et brud
på, hvad staten kræver af sine borgere. »Vi
risikerer vor frihed og endda vore liv hver eneste dag«,
skriver professor Yuri Medvedkov. »Men det er umuligt for os
at være uden for fredsbevægelsen. Det er et
spørgsmål om ære. Det er et
spørgsmål om at være mennesker«.
SELVFØLGELIG er det ikke uproblematisk, når mennesker
sætter deres egen samvittighed over loven. Under indtryk af
borgerrettighedsbevægelsens agitation og lovbrud
ræssonerede mange amerikanske kriminelle, at f.eks. tyveri
kan retfærdiggøres moralsk i et klassesamfund.
Utvivlsomt følte også aktivisterne i Baader-Meinhof
gruppen, at deres terror kunne retfærdiggøres.
Under Vietnam-krigen forsvarede amerikaneren Noam Chomsky civil
lydighedsnægtelse med en række argumenter, som i dag
kan overføres til kampen imod atomvåben, og som
udgør rimelige kriterier for, hvornår lovbrud er
rimelige. Man kunne dengang hævde, at krigen i
Sydøstasien var i strid med folkeretten. Noget lignende
gælder for atomoprustningen. Stadigt flere folkeretseksperter
peger på, at atomvåben medfører vilkårlig
masseødelæggelse, og derfor strider imod
konventionerne for krigsførelse. Biskopper har i hyrdebreve
argumenteret for, at atomvåben er i strid med kirkens
doktriner angående retfærdig krig, fordi deres
anvendelse ikke står i rimeligt forhold til de mål, som
en krig kan have. De er gået endnu videre med en kritik af
afskrækkelses-filosofien. Hvis brug af atomvåben ikke
kan retfærdiggøres, så er også trusler om
anvendelse i strid med Guds lov. Afskrækkelsen bygger netop
på sådanne trusler. Er også besiddelse af
atomvåben til ren gengældelse uacceptabel? Herom
strides kirkens mænd endnu, men udviklingen går i
retning af den totale fordømmelse.
Er civil lydighedsnægtelse et retfærdigt middel under
demokrati? Igen må man generelt sige, at flertallets vilje
ikke altid kan binde den enkelte, men i det konkrete tilfælde
er sagen ganske klar. Atomvåben er udenfor demokratiet. Det
er en lille klike mænd, som i hemmelighed og med hyppig
anvendel se af bedrageri har påtvunget flertallet en trussel
ikke blot imod milliarders liv men imod selve livet. Selv om lande
ikke skal styres via opinionsundersøgelser, og selvom deres
resultater er tvetydige, så er der dog ud fra demokratiske
principper et skærende misforhold mellem de manges modstand
og de fås hårdnakkede opbakning til f.eks. NATOs
raketprojekt. Og det er de få, hvis vilje sker, hvis de mange
ikke får stoppet dem.
Det er ud fra denne tankegang, at fredsbevægelsen nu anvender
civil lydighedsnægtelse. Mere passiv argumentation har staten
besvaret med hån, og store demonstrationer er blevet
affærdiget: et højt råbende mindretal! Nu
nærmer raketterne sig, og handling ud fra samvittighedens bud
er bevægelsens svar.
03/15/1983
Top
Send
kommentar, email
eller søg i Fredsakademiet.dk
|