GUDSTJENESTE FOR FREDEN.
MANDAG D. 21. JUNI 1982-
LYNGBY KIRKE.
SOGNEPRÆST LEIF HENRIKSEN i samarbejde med
"KVINDER FOR FRED".
PRÆLUDIUM
SALME NR.. 12.
PRÆSTEN HILSER MENIGHEDEN:
HERREN VÆRE MED JER.
MENIGHEDEN SVARER:
OG MED DIN ÅND"
BøN
TEKSTLÆSNING
TALE V LEIF HENRIKSEN
SALME NR.. 278 vers 5 - 9
TALE V KAREN BORCHORST
SALME NR. 11
HILSEN
BøN
LEIF HENRIKSEN LYSER VELSIGNELSEN:
HERREN VELSIGNE DIG OG BEVARE DIG.
HERREN LADE SIT ANSIGT LYSE OVER DIG OG VÆRE DIG
NÅDIG.
HERREN LøFTE SIT ÅSYN PÅ DIG OG GIVE DIG
FRED.
Amen- amen - amen..
SALME NR. 722
POSTLUDIUM
Efter gudstjenesten er alle velkommen i mødelokalet,
Kirkestræde 10- der er en kop kaffe/te- VELKOMMEN.
Til fredsgudstjeneste i Lyngby Kirke den
21.6.1982.
Indledning: Den følelse, der griber mig ved at stå
her, er glæde. Det har længe været mit håb,
at man også i kirkelige kredse kunne tale åbent om
fredsspørgsmål. "Og nu kommer markeringerne både
fra Det Økumeniske Verdensråd, der har besluttet at
gå ind for fred og nedrustning og ved selve den gudstjeneste,
vi deltager i i dag.
I vores hjemlige debat med dens mange nedslående momenter
er det opløftende, at en stor ikke partipolitisk
organisation tager ordet.
Vi i kvinder for fred har fået en mulighed for at tale
under denne gudstjeneste, og dette har vi ikke opfattet som en
opfordring til at tale om os selv, men mere bredt at tale om det at
arbejde for fred.
Derfor.vil jeg især tale om, hvorfor vi tror på, at
det kan give resultater at arbejde i en bevægelse, og hvad
det kræver og giver individuelt. Inden jeg siger noget om
bevægelserne, vil jeg kort prøve at præcisere,
hvad det er, vi er i bevægelse for.
For fred ..... det kunne let give en forestilling om, at vi er
for en bestemt defineret tilstand, det er vi måske også
somenkel,trnennesker, men det er ikke en beskrivelse af det, der
driver os.
Sagt anderledes, det handler ikke for mig om at bestemme,
hvorledes den fredelige tilstand skal se ud, som mine
børnebørn skal leve under, det handler derimod om at
sikre, at de selv kan forme indholdet i deres fremtid .... ja om
overhovedet at sikre denne.
Når jeg tror på, at mennesket er dynamisk, i
bevægelse og l udvikling, ser jeg også, at dette altid
kræver et opgør med fortid og fremtid, og det vigtige
er derfor at sikre sig mod, at denne udvikling antager uacceptable
former.
At være opmærksomme på at freden skal
vælges ... skal erobres - hele tiden.
2/
-2-
Mit egentlige mål er imidlertid kort at fortælle om,
hvorfor jeg tror på "den folkelige bevægelse" og den
enkeltes forhold hertil.
Hvis vi blot er mange nok .... det udsagn høres tit som
grund til at gå sammen, og røber vel en optimistisk
tro på demokratiet .... og overfor dette siges det tit, hvem
er det, der lytter til folket og bevægelserne ?
Begge udtalelser er vel sande, men blot ikke hele sandheden.
Den kommer man nok nærmere ved at tænke over, hvad
det er, der gør, at bevægelser realistisk kan have
betydning og hvornår.
Jeg synes, at der er to vigtige elementer i den situation, hvor
bevægelser har udsigt til succes: Den ene knytter sig til den
enkelte, og den anden vedrører samfundet.
Det er vigtigt, at det bevægelsen vedrører,
føles vedkommende og sandt.
Der er vist ingen tvivl om, at spørgsmålet om vor
fælles fremtid er vigtig, men det er samtidigt så
stort, at det ikke rigtig lader sig indordne under en etikette, som
bevægelser er for eller imod.
Men når det direkte bliver spørgsmålet om en
trussel mod fremtiden, og denne trussel kan gives navn og adresse,
bliver det vedkommende at tage stilling.
Som følelse handler det om, at vores fælles angst
er vokset, den har fået ansigt.
Når jeg siger fælles ... mener jeg, at den er
fælles for os alle, uanset hvor vi befinder os på
samfundets stige, og det er netop pointen:
At det som sætter os almindelige i gang, er det samme som
taler for, at der er nogen, der vil lytte.
Så kunne man indvende, at netop nu tales der om, at man
kan bruge små bomber, at man kan komme først, eller
man kan holde sig til den konventionelle krig, og det tyder da ikke
på angst.
Det tror jeg er forkert ... disse udsagn giver i sandhed grund
til angst, men samtidig siger de ikke noget om angsten hos dem, der
udtaler det ... den gemmes bag den officielle rolle.
Og aldrig har der vel været en så god grund til
kollektiv angst, som nu hvor vi har A-bomber nok til indtil flere
på hinanden følgende udslettelser af jorden.
3/
-3-
Det andet moment i min tro på bevægelserne knytter
sig til det samfund, de virker i. Når s'amfundene er l
udvikling i sine grundstrukturer, er der størst mulighed
for, at bevægelser kan slå igennem. E,t/, par meget
forskellige eksempler kan måske belyse det.
Den danske folkehøjskole var vel en folkelig
bevægelse, og den havde succes... men blandt andet hang det
sammen med, at det danske samfund var i forandring både
materielt og åndeligt.
Industrialisering, liberalisme og frihedsrettigheder viser nogle
af brudfladerne.
Et andet eksempel er Vietnambevægelsen, der også
havde sin store andel i ophøret af denne krig. Her var ikke
blot tale om en isoleret antikrigsbevægelse, men samtig tale
om en bred forandring i de vestlige samfund, med
ungdomsoprør, velstand og optimisme.
I dag er der igen forandringer af dybtgående karakter, der
giver tro på, at bevægelser kan få betydning. Det
er ressourceknapheden, som har skærpet opmærksomheden
på, hvad vi gør ved vore omgivelser, og hvad vi bruger
de sparsomme midler til.
Ligeledes er der ændrede betingelser for den politiske
meningsdannelse, der giver nye meningsdannelser mulighed, endelig
har generations opgøret fået nye former.
På disse to baggrunde, der desværre er alt andet end
blåøjet idylliske, men tværtimod er realistiske,
er det, jeg tror, det er muligt.... og måske også den
eneste måde .... for bevægelser at skabe
forandring.
Men bevægelser består af enkeltmennesker og lever af
deres engagement., og det er derfor vigtigt, at der sluttes op, at
der handles. Hvordan det foregår, er naturligvis meget
individuelt, men for mig var udgangspunktet tanker om mine
børnebørns fremtid.
Jeg talte med mine nærmeste om det, skrev læserbreve
men først med bevægelsen kvinder for fred blev jeg
mere aktiv l det offentlige.
Når det for mig blev kvinder for fred, hænger det
vel sammen med, at der her er tale om at formulere sine meninger
på en baggrund, der er kvindelig og min ..... men også
at her tog en gruppe til orde, som ellers ikke markerede sig, ja
der dukkede den gruppe, jeg tilhører, pludselig op på
arenaen med krav om at blive hørt og mod til at tale.
4/
-4-
Det skal igen pointeres, at ,det ikke er et fremstød for
kvinder for fred, men det er nu engang min erfaring ... og bredere
set er det vigtig~ i det, at det er af betydning, at man engagerer
sig ud fra det sted, hvor man befinder sig.
Engagerer sig... det lyder så overvældende ... der
er naturligvis arbejde forbundet med at være aktiv, men det
varierer meget.
Et er imidlertid sikkert: Er vi flere om det, er der flere at
lytte til og flere til at sikre fortsættelsen af arbejdet,
trods pasning af børn og børnebørn Det kan nok
være svært at se, om arbejdet i det daglige bærer
frugt, men som jeg sagde i indledningen, opfatter jeg netop det
kirkelige engagement som en frugt, ligeledes den store vækst
i fredsbevægelser.
Men også nu og her er der udbytte gennem
studiekredsvirksomhed, hvor man deltager i den løbende debat
ved film, udstillinger og fredsdemonstrationer. Især vil jeg
gerne trække den store fredsdemonstration frem, som fandt
sted den 6.12. 1981 i København, hvor over 50.000 mennesker
deltog, børn, unge og 6amle. Man fornemmede det
bæredygtige fællesskab. Jeg vil gerne slutte med at
opfordre til, at man engagerer sig og tager aktiv del i
fredsskabende og fredsbevarende arbejde. Fra min synsvinkel gerne i
kvinder for fred .... men ret beset .... vigtigere .... i den eller
de bevægelser, hvor man føler at høre til.
At vi er flere retninger, fraktioner og dele.... hæmmer
ikke. Det er netop vigtigt at huske, at bevægelser lever af
meningsudvekslingen ... og den er vigtigere nu end nogensinde.
Karen Borehorst.
|