Modtaget via elektronisk post. Der tages forbehold for evt.
fejl
Retsudvalget
(Alm. del - bilag 892)
våbenlov
(Offentligt)
Vedlagt sendes i 70 eksemplarer notat til Folketingets Retsudvalg
om liberalisering af praksis for meddelelse af tilladelse til
udførsel af forsvarsmateriel.
/
N O T A T
til Folketingets Retsudvalg om liberalisering af praksis for
meddelelse af tilladelse til udførsel af
forsvarsmateriel
Efter våbenlovgivningen gælder et principielt
forbud mod våbeneksport med mulighed for at få
tilladelse efter en konkret vurdering af en
udførselsansøgning. Justitsministeriet træffer
afgørelse vedrørende ansøgninger om
udførselstilladelse som udgangspunkt efter høring af
Forsvarsministeriet og Udenrigsministeriet.
Udenrigsministeriet vurderer ansøgningerne i lyset af, om de
pågældende lande er bona fide. Hovedprincippet har i en
årrække været, at der ikke meddeles
udførselstilladelse til lande, der er inddraget i
krigsbegivenheder, eller til områder, hvor forholdene er
så urolige eller ustabile, at de må befrygtes at
udvikle sig til væbnede konflikter mv.
Udførselstilladelse nægtes endvidere til lande, hvor
der f.eks. i FN eller EU er vedtaget våbenembargo. Herudover
påser Udenrigsministeriet overholdelsen af EU's
adfærdskodeks for våbeneksport.
Udførselstilladelser meddeles normalt med en
gyldighedsperiode på 6 måneder. Tilladelserne kan
forlænges efter ansøgning, og alle
udførselstilladelser kan til enhver tid tilbagekaldes.
Folketingets Retsudvalg er ved flere lejligheder blevet orienteret
om Justitsministeriets praksis vedrørende meddelelse af
tilladelse til udførsel af forsvarsmateriel fra Danmark,
herunder om hvilken dokumentation {{SPA}} f.eks. i form af end
user-statement {{SPA}} der kræves.
Hovedparten af dansk producerede dele til forsvarsmateriel
eksporteres til en begrænset kreds af nære
samarbejdslande (EU- og NATO-lande), og ansøgninger om
udførsel til sådanne lande, der {{SPA}} på grund
af den generelt rolige og stabile situation i landene - af
Udenrigsministeriet vurderes som bona fide, vil som udgangspunkt
blive imødekommet. Efter gældende praksis vil det dog
efter en konkret vurdering blive stillet som vilkår for
tilladelse t ørsel af danske dele, at reeksport af det
færdige produkt kun kan ske efter tilladelse fra
Justitsministeriet til sådanne lande, som af Danmark
måtte blive anset som acceptable som modtagere af dansk
producerede dele.
Et sådant vilkår kan forhindre eller virke
begrænsende på danske virksomheders deltagelse i
større bi- og multilaterale samarbejdsprojekter. Endvidere
er den gældende ordning, hvorefter
udførselstilladelser meddeles for en 6 måneders
periode {{SPA}} selv om en leveringskontrakt typisk løber
over en længere periode - en administrativ belastning for
virksomhederne.
Justitsministeriet har derfor efter drøftelser med
Forsvarsministeriet, Udenrigsministeriet og Erhvervsministeriet
besluttet at ændre praksis for meddelelse af
udførselstilladelser, så der fremover som hovedregel
vil blive givet tilladelse til udførsel af underleverancer
af dansk producerede dele til ikke-dødbringende
materiel til EU- og NATO-lande uden krav om oplysning om
eventuel reeksport, når ansøgningen vedrører
bi- og mul tilaterale samarbejdsprojekter mellem
militære myndigheder i Danmark og disse lande.
Der skal fortsat i hver enkelt tilfælde søges
tilladelse til udførsel fra Danmark, ligesom eventuelle
tilladelser til enhver tid vil kunne tilbagekaldes.
Kun dansk producerede dele til ikke-dødbringende
materiel vil være omfattet af praksisændringen.
Derimod vil den hidtil gældende praksis fortsat finde
anvendelse på udførsel fra Danmark af færdige
våben eller våbensystemer og på underleverancer
af dansk producerede dele til dødbringende våben.
Sondringen mellem dødbringende og ikke-dødbringende
materiel svarer til den i EU- og FN-regi benyttede fælles
embargoliste, der er vedhæftet som bilag.
Praksisændringen er endvidere begrænset til bi- og
multilaterale samarbejdsprojekter mellem militære myndigheder
i Danmark og EU- og NATO-lande. Det betyder, at den nye praksis
ikke finder anvendelse på eksport af dansk producerede dele
som underleverancer i forbindelse med samarbejdsprojekter, der
alene hviler på aftaler mellem danske og udenlandske
industrivirksomheder, eller underleverancer af dansk producerede
dele til samarbejdsprojekter mellem militære myn digheder i
Danmark og andre lande end EU- og NATO-lande. Eventuelle
udførselsansøgninger til sådanne projekter vil
fortsat skulle behandles efter den hidtidige praksis, og der vil
derfor kunne fastsættes vilkår om begrænsninger
for eventuel reeksport af det færdige produkt.
Som led i praksisændringen vil tilladelse til udførsel
af dansk producerede dele til ikke-dødbringende materiel til
EU- og NATO-lande, når ansøgningen vedrører bi-
og multilaterale samarbejdsprojekter, fremover få gyldighed
svarende til leveringsperiodens afslutning efter kontrakten.
Herudover har Justitsministeriet besluttet generelt at ændre
gyldighedstiden for udførselstilladelser fra 6 måneder
til 2 år, når tilladelsen vedrører
udførsel til EU- og NATO-lande, og 1 år, når
tilladelsen vedrører udførsel til andre lande.
Som anført kan udførselstilladelser til enhver tid
tilbagekaldes, ligesom udførselstilladelser vil kunne
meddeles med en kortere gyldighedstid, hvis de konkrete forhold
tilsiger det.
Den angivne liberalisering kan gennemføres administrativt
uden lovændring.