Latin: Det at være kvalificeret til noget: løn, uddannelse (uddannelsesbevis),
arbejde,
hvilket eksempelvis er beskrevet i fælles kompetence
beskrivelser.
Bekendtgørelse af lov om arbejdsmarkedsuddannelser m.v.,
2017.
§ 2. Efteruddannelsesudvalg, jf. § 5, udarbejder på
baggrund af udvalgenes analyser af behovet for grundlæggende
arbejdsmarkedsrelevant kompetenceudvikling hos voksne, jf. §
6, stk.1, forslag til kompetencebeskrivelser fælles for den
erhvervsrettede voksen- og efteruddannelsesindsats. De fælles
kompetencebeskrivelser skal angive mål og rammer for den
grundlæggende arbejdsmarkedsrelevante kompetenceudvikling for
voksne og angive jobområder og de tilhørende
arbejdsmarkedsrelevante kompetencer samt de
arbejdsmarkedsuddannelser, jf. § 10, og de enkeltfag, der kan
bidrage til udviklingen af disse kompetencer.
Stk. 2. Undervisningsministeren godkender de fælles
kompetencebeskrivelser. Inden afgørelsen træffes, skal
Rådet for Voksen- og
Efteruddannelse, jf. § 3, udtale sig om forslaget.