-
- Den politik, som søger at
få arbejdsløse i arbejde.
- Rigsrevisionens beretning afgivet til Folketinget med
Statsrevisorernes bemærkningerJobcentrenes effektivitet,
2018.
Danmarks 94 jobcentre har til opgave at hjælpe ledige borgere
i job eller tættere på et job gennem uddannelse eller
opkvalificering. Udgifterne til offentlig forsørgelse af de
ledige (dagpenge, kontanthjælp, sygedagpenge,
førtidspension mv.) udgjorde 53 mia. kr. (2018-priser) i
2017. Hertil kom-mer statslige udgifter til den aktive
beskæftigelsesindsats på ca. 13 mia. kr.
Undersøgelsen viser, at
Beskæftigelsesministeriet løbende overvåger
og analyserer jobcentrenes beskæftigelsesindsats og
-resultater, herunder stiller data til rådighed for
kommunerne, så et jobcenter kan sammenligne sine resultater
med andre jobcentre med tilsvarende socioøkonomiske
rammevilkår. Ministeriets analyser har vist, hvor mange
ledige jobcentre-ne får i beskæftigelse, men ikke hvor
mange udgifter der er forbundet hermed, dvs. hvor effektive
jobcentrene er.
I 2016 var der ifølge tal fra jobindsats.dk 360.000
fuldtidspersoner på offentlig for-sørgelse under
beskæftigelsesindsatsen (ekskl. førtidspension,
fleksjob, efterløn, fol-kepension og SU). De offentlige
forsørgelsesudgifter udgjorde for denne gruppe 55 mia. kr.
samme år. Finansministeriet har i rapporten Aktiv
beskæftigelsesindsats fra maj 2018 offentliggjort, at de
statslige udgifter til den aktive indsats udgjorde ca. 13 mia. kr.
i 2016, hvilket var en stigning på ca. 3 mia. kr. siden 2007.
Beskæftigelsesmi-nisteriet har endvidere oplyst, at
udgifterne til den aktive indsats udgjorde det sam-me i 2017, mens
udgifterne til offentlig forsørgelse var 53 mia. kr.
(2018-priser). Med det høje udgiftsniveau er det vigtigt, at
Beskæftigelsesministeriet understøtter, at kommunerne
kan forvalte de statslige midler ud fra skyldige økonomiske
hensyn, og derved tilskynder, at jobcentrene er så effektive
som muligt.
- Se også:
Socialpolitik.
-
- Tekst:
Send
kommentar, email eller søg i
Fredsakademiet.dk