Det Danske Fredsakademi
Hansen, Peter Mikael: Militærvægring 1849-1917
:
Ulovlig sessionsudeblivelse og artikuleret
militærnægtelse 1849-1901 : Landbobefolkningen udeblev - Fyn på lægdsplan
1868-1870
Krig og krigsfrygt
De generelle udviklingstendenser i den ulovlige
sessionsudeblivelse i perioden 1849-1869 viser en tendens til
større ulovlig udeblivelse i forbindelse med krigsåret
1849 og krigsåret 1864. Endvidere ses en stigning op mod 1864
og et brat fald umiddelbart efter 1864 med en efterfølgende
stigning resten af 1860erne. Tallet vedr. 1849 og især 1864
tolker jeg som et tegn på en krigsfrygt. En frygt for at
aftjene den militære værnepligt blandt unge
sessionspligtige i årene op til 1864 gav sig udslag i
stigende pragmatisk tilpasningsreaktion i form af ulovlig
sessionsudeblivelse i perioden op til 1864 kulminerende med
1864.
Figur 2.1 Procentvis ulovlig første-gangs
sessionsudeblivelse i Danmark
Kilde:
RA, Justitsministeriets 2. departement. Diverse akter vedr.
session. pk. 1-2.
Note 1:
Procent afrundet til nærmeste decimal.
Note 2:
Baseret på diverse amter i årene 1849, 1857-1858,
1860-1865. I 1849 findes kun opgørelser for Vejle og
Svendborg amt (og bemærk opgjort som samlet (dvs ulovligt
udeblevne én, to eller flere gange samlet.)). For 1857 for
10 amter, for år 1858 kun for Københavns amt, for 1860
for 8 amter, 1861 4 amter, 1862 7 amter, 1863 6 amter, 1864 8,
forår 1865 8 og efterår 1865 18 amter. Bemærk at
i året 1865 afholdtes to sessioner én om foråret
for Jylland og én om efteråret for hele landet. For
begge sessioner det år gælder, at den ulovlige
første gangs sessionsudeblivelse var på 4
%.
Landbobefolkningen udeblev - Fyn på lægdsplan
1868-1870
I landsarkivet for Fyn findes 3. udskrivningskreds’ arkiv
indeholdende Sessionsekspeditionsprotokoller for perioden
1862-1919. Disse protokoller kan belyse ulovlig sessionsudeblivelse
for hele Fyn på lægdsplan. Dette er interessant, fordi
jeg her får en mulighed for at iagttage eventuelle forskelle
imellem land og by. Undersøgelsen hvad angår ulovlig
sessionsudeblivelse har hidtil fokuseret på nationalt og
regionalt plan. Med disse kilder kan jeg gå ned på
lokalt plan. Tendensen i undersøgelse tyder på, at det
var landbobefolkningen som udeblev fra session snarere end
bybefolkningen. Lad os se nærmere på
undersøgelsen.
Landdistrikterne
De ulovlige førstegangs sessionsudeblivelser var spredt
ud over hele Fyn i perioden 1868-1870. Se figurerne 2.14, 2.15 og
2.16. De ulovlige førstegangs sessionsudeblivelser var ikke
kun afgrænset til de større byer,
købstæderne. Faktisk er der på intet tidspunkt i
undersøgelsen påvist størst procentuel - dvs.
12 % eller derover - ulovlig førstegangs sessionsudeblivelse
i en eneste købstad i den undersøgte periode. De
højeste procenter for de fynske købstæder er
11,1 for Bogense i 1870, 10,4 % for Odense
Købstadslægd i 1870 og10,2 % for Kerteminde i 1868
hvorimod de fleste købstæder lå ml. 3 og 10 % i
perioden. Den laveste
procent for en købstad er 0 for hhv. Bogense og
Ærøskøbing i 1869 og i 1868 1,2 % for
Rudkøbing. Kildematerialet peger således ikke i
retning af et entydigt byfænomen.
Det kan skyldes flere årsager. Eksempelvis er materialet
for købstædernes vedkommende mere fyldigt og
omfattende end for små landsogne. 10,4 % for Odense
købstad i 1870 svarede til 31 mænd, der udeblev
ulovligt første gang de skulle på session. Hvorimod i
et landsogn som f.eks. Balslev i Odense amt, Vends herred, med 7
udskrivningspligtige, ligeledes i 1870, hvor én udeblev
ulovligt første gang svarede den ulovlige førstegangs
sessionsudeblivelse til 14,3 %. (Se figur 2.16). Disse to eksempler
fra hhv. et købstadslægd og et landlægd
illustrerer dette metodiske forbehold. Hvis der i et landsogn er
seks udskrivningspligtige og blot een udebliver ulovligt, er
procenten sågar allerede oppe over de 12, som jeg metodisk
har sat som den højeste kategori - eksempelvis for
Strynø i Svendborg amt, Sunds herred, 1870. (Se figur 2.16).
Endvidere skal den metodiske procent-beregning tages i forbehold.
Metodisk er procentintervallerne fastsat udfra en
undersøgelse af hele Fyn i 1868, og ikke som et gennemsnit
af alle tre år. Jeg valgte at opdele legenden i tre
procentintervaller hhv. (0,1-5,9), (6-11,9) og (12 eller derover)
ud fra en nærmere undersøgelse. (Se bilag 2.2).
På det tidspunkt havde jeg ingen anelse om, at hvis jeg
foretog netop det valg af procentinterval, så ville der
på intet tidspunkt i undersøgelsen fremkomme et
købstadslægd i det højeste procentinterval. En
normalfordeling for 1868 viste en middelværdi liggende i
intervallet ml. 6 og 11,9 %. Normalfordelingen for 1868 danner
hermed grundlaget for legenden for hele perioden 1868-70. Metodisk
kunne undersøgelsen optimeres hvis der også blev
foretaget en normalfordeling for årene 1869 og 1870. På
den anden side kan man se en udvikling i tid ved at fastholde
udgangspunktet i legenden for det første år. Det er en
væsentlig grund til at lade legenden for 1868 være
gældende for alle tre år.
Ikke alene giver det et markant udsving hvis blot een ulovligt
udeblev i et tyndt befolket område, som lige beskrevet. Men
hvis udeblivelsen samtidig skyldtes død, ulykke eller sygdom
svækker det antagelsen om militærvægring. Fordi
den arme bondeknægt forliste og druknede eller gik bort
på anden vis berettiger ikke mig til at kalde ham
militærvægrer endsige militærnægter. Jeg
må blot konstatere at en del udskrivningspligtige ulovligt
udeblev af denne grund.
Eksempelvis i Gamtofte lægd nær Assens i Båg
herred 1870 udeblev 2 ud af 15 ulovligt første gang de
skulle på session og heraf blev én noteret for at
skulle være død. På den måde fordobles
udeblivelsesprocenten til 13,3 og Gamtofte kan således
noteres for det højeste procentinterval. Eller i Sanderum
lægd i Odense herred i 1870 udeblev én ud af 18, dog
med den tilføjelse at han skulle være død.
Ligeledes i Sanderum lægd i 1869 skulle den ene, der ulovligt
udeblev ud af 17, være død. Nærmere betegnet
“skal være død på Als”. I Sct. Hans
Landsogn nær Odense i Odense herred i 1869 udeblev 2 ud af
19, hvoraf én skulle være død (10,5 %). Normalt
står der i disse slags tilfælde ‘skal være
død’, men også formuleringen
‘omkommen’ fremkommer i
sessions-ekspeditionsprotokollerne.
Eksempelvis for Bregninge lægd, Sunds herred, 1869, hvor
den ene ud af 25 der udeblev ulovligt første gang skulle
være “omkommen” . Disse eksempler kan
således næppe kategoriseres som
militærvægring, med mindre de pågældende
hellere så døden end værnepligten i
øjnene. Hvilket ikke kan afskrives teoretisk. I praksis er
det derimod mere end sandsynligt at nogle af de mænd, der
udeblev ulovligt, vitterligt var omkommet, forliste eller på
anden måde død. Og der findes langt flere eksempler
på dette, hvis man medregner mænd, der udeblev flere
gange. For det er klart, at de, som virkelig var døde
ubekræftet, gik igen i sessionsprotokollerne. Bemærk at
der i sessionsekspeditionsprotokollerne skrives ‘skal
være død’ eller lignende. Hvis dødsfaldet
var bekræftet, blev den pågældende ikke noteret
som ulovligt udebleven. Vi har altså at gøre med
personer som formodedes at være døde, typisk i forlis,
men ikke er blevet bekræftet. Men også her ses
eksempler på afvigelser i materialet, ganske givet fordi
sessionen bar præg af en individuel bedømmelse
foretaget af den enkelte protokol-fører, der bestemte, hvad
der præcist skulle stå i protokollen.
Det vil sige, at ulovlig sessionsudeblivelse der bundede i
naturlige ikke-militærvægringsårsager alt andet
lige gav en højere ulovlig sessionsudeblivelsesprocent i et
landsogn med få udskrivningspligtige end i et
købstadssogn med mange udskrivningspligtige. Dertil kommer
de tilfælde hvor der i kildematerialet ikke er anført
en grund til den ulovlige sessionsudeblivelse. I nogle af de
tilfælde var der sandsynligvis tale om naturlig død
eller lignende.
Udvandring
En anden årsag til, at kildematerialet ikke peger i
retning af et entydigt byfænomen, kunne skyldes udvandringen.
De fleste, der udeblev ulovligt, var emigranter, der for langt de
flestes vedkommende, prøvede lykken på den anden side
af Atlanten. Langt de fleste af disse emigrerede til Amerika.
Sessionsekspeditionsprotokollerne er fulde af sådanne
eksempler. Den hyppigst nævnte grund til ulovlig
førstegangs sessionsudeblivelse var ‘skal være i
Amerika’. Her træder lægderne på landet
frem i forhold til købstæderne. I mange af de
lægder med den højeste procent er de udeblevne
anført som værende rejst til Amerika. Eksempelvis
Åstrup, Vantinge, Espe, Kirkeby, Hesselager, Gudme, Humble og
Hjulby for året 1868. Eksempelvis for Hesselager i Gudme
herred var alle de 5 udeblevne ud af 19 udskrivningspligtige (26,3
%) noteret for som værende rejst til Amerika. Eller for
Kirkeby på Sydfyn i Svendborg amt, Sunds herred, var begge de
ulovligt udeblevne ud af 14 udskrivningspligtige noteret for
værende rejst til Amerika (14,2 %). Ligeledes for
Åstrup, Espe og Vantinge lægder gælder at alle de
førstegangsudeblevne noteredes for værende rejst til
Amerika. Særlig høj bliver udeblivelsesprocenten for
Vantinge lægd i Sallinge herred, nemlig 50 %, da den ene af
de to udskrivningsplitige det år, Jens Peder Jensen noteredes
for ulovlig udeblivelse grundet afrejse til Amerika. Dette eksempel
med Jens Peder Jensen illustrerer meget godt problemet med, at hvis
én ud af to udskrivningspligtige udebliver - og det vil
typisk forekomme i et lille landlægd - så vil
udeblivlesesprocenten være meget høj. Lignende
eksempler ses for årene 1869 og ’70. Mest
iøjenfaldende er eksempelvis Lyø syd for
Fåborg. Her udeblev 3 ud af 4 udskrivningspligtige i 1869, og
den ene af de førstegangsudeblevne (25 %) var tillige
noteret som værende taget til Amerika. Det samme gælder
for Avarnakø hvor den ene person, der udeblev ulovligt (20
%), var førstegangsovertræder og Amerikafarende. Eller
for Vester Hæssinge lidt nord for Fåborg hvor 3 ud af
12 (25 %) var rejst til Amerika. Eller nabolægdet
Håstrup hvor den ene og eneste ud af de 4
udskrivningspligtige også var rejst til Amerika. Det samme
gælder i øvrigt for Jordløse og Svanninge hvor
alle de førstegangsudeblevne ligeledes var noteret for
værende rejst til Amerika. Her var procenten dog kun hhv. 7,1
og 4,5. Måske kendte de alle hinanden og var afrejst i
fællesskab? Det er nærliggende at antage, at de kendte
hinanden. Også Norup i det nordlige Lunde herred havde en
høj førstegangsudeblivelse udelukkende grundet
ulovlig afrejse til Amerika (2 ud af 16). Og for Fjeldsted og
Søndersø lægder gælder også, at
alle de førstegangsudeblevne var afrejst til Amerika og
dermed bidrog til, at den ulovlige førstegangs
sessionsudeblivelsesprocent for de lægder var høj.
Et væsentligt problem afledt af min metodiske tilgang er,
at jeg ikke formår at give et billede af ulovlig
sessionsudeblivelse på baggrund af alle sessionspligtige. Det
betyder eksempelvis at ovennævnte konkrete eksempler fra Fyn
muligvis ville se anderledes ud, hvis undersøgelsen netop
var foretaget på baggrund af alle sessionsppligtige, og ikke
kun de som blev betegnet udskrivningspligtige. Et andet problem
kunne være, at valg af årstal spillede afgørende
ind på resultatet. Om de er repræsentative for perioden
før og efter er i og for sig underordnet. Det er
afgørende at understrege, at undersøgelsen ikke
automatisk kan udstrækkes til at gælde for andre
år, selvom det er nærliggende at tro, at disse valgte
årstal muligvis er tilnærmelsesvis repræsentative
for perioden umiddelbart før og efter. Det vil en
nærmere undersøgelse, som ligger uden for dette
speciales rammer, kunne vise. For det tredje er
undersøgelsen behæftet med nogle generelle
kildekritiske forbehold i forbindelse med kildens ujævnhed og
til tider manglende data. Sessionseksepditionsprotokollerne giver
et billede af det indsamlede og bevarede, ikke nødvendigvis
den absolutte sandhed om samtidens værnepligtiges forhold.
Små afvigelser i talmaterialet kan have stor effekt i det
endelige resultat. Eksempelvis samtidens protokolførers
fortolkning af om en person var udebleven ulovligt eller ej.
Sommetider ses udstregninger, udviskninger og tilføjelser i
protokollerne, som dels har været fortolket af samtidens
protokolfører og som dels igen er blevet fortolket af mig
selv.
Men tendensen er klar, de metodiske forbehold in mente. Den
ulovlige sessionsudeblivelse er spredt ud over hele Fyn, dog med en
tendens i retning af større ulovlig udeblivelsesprocent i
landlægd frem for bylægd. En væsentlig
årsag til den relative højere ulovlige
sessionsudeblivelsesprocent på landet end i byerne kan
søges i afvandringen fra landet, den tiltagende
urbaniseringsproces og udvandringen fra Danmark i det hele taget
til udlandet - en udvandring der i høj grad kom fra landet.
Som eksemplerne viser tog langt de fleste af de som udvandrede til
Amerika, og som eksemplerne viser var en stor del af de som udeblev
ulovligt fra session noteret som værende taget til Amerika.
Hvis man sammenholder fattigdomsrisikoen med
værnepligtsrisikoen, og hvis man tilføjer en stigende
viden om og en stigende mulighed for at udvandre, jf. vedtagelse
The Homestead Act og afslutningen på den amerikanske
borgerkrig og stigningen i antallet af udvandreagenter i Danmark,
er potentialet til stede for at unge mænd som aflæste
farer og frygtede værnepligten udeblev ulovligt fra
session.
Sydfyn - især Ærø og Langeland -
hårdest ramt af ulovlig sessionsudeblivelse
Endvidere er det mest bemærkelsesværdige for Fyn i
perioden generelt, at det sydfynske øhav, specielt
Ærø og Langeland, var hårdt ramt af ulovlige
sessionsudeblivelser. Dette kan uden tvivl begrundes i
udvandringen. For Langeland og Ærø i 1869 var samtlige
mænd, der udeblev ulovligt, noteret som værende rejst
til Amerika i lægderne Lindelse (12,1 % - 4 ud af 33),
Tryggelev (7,1 % - 1 ud af 14), Fuglsbølle 25 % - 5 ud af
20), Fodslette (12,5 % - 2 ud af 16), Magleby (9,1 % - 3 ud af 33)
og Bøstrup (11,1 % - 2 ud af 18). Dertil kommer en
række lægder, hvor ikke alle
førstegangsudeblevne men en del var afrejst til Amerika.
Dette resultat stemmer overens med hvad Kristian Hvidt har
fundet frem til for Langelands vedkommende i forbindelse med sin
undersøgelse af den danske udvandring. (Se figur 2.17).
Særligt for Langelands vedkommende var der tale om det store
opbrud givetvis fordi Rudkøbing i modsætning til de
øvrige købstæder i de fynske amter ikke kunne
optage strømmen af udvandrere. Især for den sydlige
del af Langeland var der virkelig tale om et opbrud. I 1880
udgjorde udvandringen 21 % af folketallet i dette
område. ‘I det hele
taget synes de sydfynske vandringer at vise, at det særlig er
befolkningen i de små ø-samfund, der har fundet
situationen på opholdsstedet uholdbar og har ønsket at
komme til større forhold. På Tåsinge,
Ærø og Langeland udgør nettovandringen alle
steder over 12 % af befolkningen - på
“fastlandet” når den ikke nogen steder over 9
%’. Forholdene
på Langeland har med andre ord sandsynligvis været mere
utålelige end det øvrige Svendborg amt. Lighederne
imellem Hvidts og min undersøgelse indikerer at den ulovlige
sessionsudeblivelse var tæt forbundet med de generelle
udvandringstendenser, som igen - sandsynligvis i et mindre omfang -
var drevet af manglende lyst til at forrette værnepligt. Som
nævnt indledningsvis udvandrede de fleste mænd netop i
værnepligtsalderen.
Figur 2.17 Udvandring fra Svendborg amt 1868-1899 i procent
af folketallet.
Kilde: Kristian Hvidt, Flugten til Amerika,
Århus 1971, p. 138.
Den urbane indflydelse
Hvidt fremhæver desuden i sin undersøgelse hvad han
kalder ‘det urbane influensfelt’. Hvidt
påviser at udvandringshyppigheden var størst i
landdistrikterne i de områder, der lå længst
borte fra købstæderne, navnlig dem der viste tegn
på industriel ekspansion. På den
anden side skriver Hvidt at Svendborg var den eneste af Svendborg
amts købstæder, som havde tilvandring af betydning,
hvilket Hvidt tolker som indikation på at
købstæderne i Svendborg amt - i den periode Hvidt
undersøgte (1880-90) - alligevel ikke var i stand til at
opsuge oplandets vandringsoverskud. En grund hertil
mener Hvidt kunne være at Odense i stedet var den store
magnet. ‘En ganske overvejende del af landdistrikternes
fraflyttede må da være rejst ud af Svendborg amt. En
anselig del kan være taget til Odense, en stor by efter
Svendborg amts målestok og med tilsvarende stærkt
influensfelt’.
Denne tendens, at det var landdistrikterne, som stod for den
procentvise største udvandring, korresponderer med det
faktum at for min undersøgelses vedkommende, var det netop
ikke byerne men derimod landdistrikterne som udviste den
største procentuelle ulovlige sessionsudeblivelse. I hvert
fald blandt de lægder som overhovedet havde ulovlig
sesionsudeblivelse.
Noget tyder på at de urbane rum i perioden til en vis grad
fungerede som opsugningscentre for overskydende unge mænd i
landdistrikterne. Dette stemmer overens med at udvandringen i
Danmark aldrig blev nær så stor som i f.eks. Norge og
Sverige. De største byer, købstæderne og
stationsbyerne må alligevel have kunne tilbyde det
overskydende landproletariat bedre muligheder end ude på
landet. Der var større mulighed for arbejde i den gryende
industrialiseringsproces. Et faktum er, at for mange unge, som ikke
udvandrede, fungerede byerne som endestation, enten fordi de unge
havnede i arbejde eller på fattiggården. De
værnepligtige i disse byer har tilsyneladende heller ikke i
samme grad haft mulighed for eller snarere lyst til at udeblive
ulovligt fra session. Det ses eksempelvis tydeligt for Svendborg
købstad i 1869. Her udeblev ‘kun’ 7 ud af 145
udskrivningspligtige. Ud af de syv er 2 noteret som værende i
Amerika. Men det skal understreges at hvis samtlige ulovlige
sessionsudeblivelser medtages ser forholdene noget anderledes ud.
Opimod 50 % af de udskrivningspligtige mødte ikke op i
købstæderne. Der var således mange gengangere.
Men det gjaldt også for landdistrikterne. Fordelingen mellem
land og by mht. ulovlig sessionsudeblivelse var derfor mere
jævn, hvis man kigger på samtlige de udeblevne, og ikke
kun på de personer som skulle på session for
første gang. Husk på at jeg som nævnt metodisk
har valgt at fokusere på de førstegangsudeblevne, dels
på grund af ressourcemæssige årsager, dels
på grund af større usikkerhed mht. tallet for samtlige
ulovlige sessionsudeblivelser. Dette sidste tal dækker som
bekendt over en ophobning af døde - eksempelvis forliste
eller på anden måde forulykkede og andre som
‘ulovligt’ udeblev gentagende gange men af helt
naturlige og hvis af sessionen bekræftet lovlige grunde.
Antallet af samtlige ulovlige sessionsudeblivelser dækker
også over mænd, der permanent havde bosat sig
fortrinsvis i Amerika. Der ligger her en metodisk knast. Tag
eksempelvis Rudkøbing i 1868. (Se figur 2.14). Her var der
82 udskrivningspligtige. Heraf udeblev én ulovligt
første gang han skulle på session. 6 blev noteret for
at være udeblevet ulovligt to på hinanden
følgende gange, og hele 33 var udeblevet tre eller flere
gange. I alt 40 personer - svarende til 48,8 % af de
udskrivningspligtige - i Rudkøbing udeblev ulovligt. Heraf
er 13 noteret for at være i Amerika, én i Norge,
én i Australien og 2 forliste.
Delkonklusion
Undersøgelsen peger i retning af, at den ulovlige
førstegangssessionsudeblivelse i købstæderne
på Fyn i perioden 1868-1870 ikke procentvis var nær
så stortsom i landsognene. Byerne fungerede som magneter,
centre, fordelingscentraler, der enten opsugede overskydende
landlig arbejdskraft eller sendte dem videre ud i den store verden.
Det er den væsentligste forskel imellem land og by. Derudover
træder Langeland og Ærø frem i forhold til
resten af det fynske område. Dette skyldtes den
udprægede udvandring herfra, bla. pga. øernes
købstæders manglende størrelse og dermed evne
til at opsuge landproletariatet.
Ændringer på værnepligtsområdet
På værnepligtsområdet skete der en del
ændringer efter vedtagelsen af den såkaldte gennemsete
grundlov af 28. juli 1866. I den ny grundlov blev
værnepligten bekræftet i § 90. Baggrunden for
ændringerne i værnepligtsvilkårene var
primært, at man efter krigen i 1864 mente det
nødvendigt at tilpasse hærordningen og dennes
udskrivningsgrundlag til de nye vilkår. Det stod bl.a. klart
‘at det ikke længere politisk var muligt at opretholde
stillingsinstitutionen’. På den
baggrund blev den ny værnepligtslov udstedt den 6. marts
1869. Loven blev et omfattende lovkompleks, med i princippet ingen
undtagelser. En enkelt undtagelse blev dog stående, nemlig at
gejstlige ordinerede slap for forstærkningen. Hermed var den
almindelige værnepligt reelt indført i 1869. Endvidere
foregik optagelsen i lægdsrullen fra det 15. år til det
17. år, og den øvre værnepligtsalder fastsattes
til 38. I 1869 blev
udskrivningskredsene reduceret fra 8 til 6. 1. udskrivningskreds
bestod herefter af hovedstaden samt Københavns og
Frederiksborg amter. 2. udskrivningskreds af de øvrige
sjællandske amter og Lolland og Falster. 3. Fyns og Vejle amt
med visse undtagelser herunder Vejle By. Syd- og Midtjylland, inkl.
Ribe og Århus amter udgjorde 4. udskrivningskreds, og det
øvrige Jylland den 5. Den 6. kreds var Bornholm, som i denne
undersøgelse i øvrigt ikke medtages. Kongen
udnævnte udskrivningschefen - normalt en oberst, og de lokale
politiembedsmænd fortsatte som lægdsforstandere, der
sammen med udskrivningscheferne udpegede de lokale
lægdsmænd. Derudover ændredes sessionernes
sammensætning og afholdelse sig stort set ikke. Dog blev der
rent administrativt foretaget en omnummering af
lægderne.
Ulovlig sessionsudeblivelse 1879-1901
Politisk var perioden 1879-1901 præget af Estrups
provisoriske lovgivning og magtkampe mellem Højre og Venstre
og ikke mindst Venstre indbyrdes. I 1894 afslutter det store forlig
provisorierne og 19 år med Estrup som regeringsleder. En
højkonjunktur satte ind i begyndelsen af 1880erne, og
efterfølgende i midten af 1890erne kom det industrielle
gennembrud med stigende urbanisering. Tæt forbundet med
industrialiseringen var socialismen og socialdemokratiet, som tog
form i denne periode. Danmark var ved at gå fra et
traditionelt landbrugs-baseret samfund til at bevæge sig i
retning af et industrisamfund.
På værnepligtsområdet skete derimod kun
få nævneværdige ændringer.
Værnepligtsloven af 1869 holdt sig nemlig stort set
uændret frem til 1912. Vigtigst var dog at der, den 13. april
1894 blev udstedt et tillæg til den da gældende
hærlov af 1867, hvoraf hærens behov for
værnepligtige fremgik. Heri blev normen for antal
værnepligtige fastsat til et lavere antal end der var
tjenestedygtige i en årgang. Hæren kunne med andre ord
ikke indkalde alle, som var erklærede tjenestedygtige, og man
blev nød til at forlade det hidtidige princip med at
indkalde alle erklærede tjenestdygtige. Derfor indkaldte man
i 1895 for første gang et mindre antal end der faktisk var
til rådighed. Lodtrækning fik dermed en
afgørende betydning, idet de personer, der trak de
højeste numre, ikke blev indkladt. I stedet var det
heldet der afgjorde om man blev indkaldt eller ej. En metode der
har været praktiseret i Danmark lige siden.
Landsplan
Med hensyn til den ulovlige førstegangs
sessionsudeblivelse på landsplan oplevede 1880erne en
stigende tendens, der til gengæld modsvaredes af et generelt
fald gennem 1890erne. Een af de mænd som praktiserede denne
form for pragmatisk tilpasningsreaktion var eksempelvis rekut Niels
Peter Valdemar Østergaard, 24 år og fra
Præstø. Han blev idømt 2 dages mørk
arrest på indskrænket kost for udeblivelse fra
session. Niels Peter er
blot et eksempel, der skal sætte navn på denne
milittærvægring. Kilden beskriver ikke hvorfor Niels
Peter udeblev ulovligt fra session. Det gør straffelisterne
sjældent, men de giver til gengæld et righoldigt
indtryk af den militære straffehistorie. Mange gange
nøjedes denne eller hin person ikke at vægre sig
militærtjenesten blot ved ulovlig sessionsudeblivelse, men
stak tilmed af flre gange efterfølgende. Dette var Carl
Adolf Jensen et godt eksempel på. Han havde først
været dømt for sessionsudeblivelse, men blev siden
også dømt for rømning, og vægrede sig
således flere gange. Som civil var Carl Adolf Jensen blevet
dømt for udeblivelse fra session og som rekrut blev han
idømt strengt fængsel på vand og brød i
15 dage for rømning. Selvom kilden
således ikke direkte begrunder i dette tilfælde Carl
Adolf Jensens vægring, så tyder gentagende former for
vægring på bevidst militærvægring. Endnu
tydeligere bliver det når de tilmed stak af til udlandet
eller udeblev fra indkaldelse. Straffelisterne indeholder mange af
sådanne eksempler, lad mig nævne et par. Menig Frands
Peter Ibsen var rejst til udlandet uden tilladelse og udebleven 3
gange efter indkaldelse. Han blev idømt til 30 dages
mørk arrest. Menig Niels
Jensen fra Damstrup udeblev efter modtaget indkaldelseordre idet
han uden tilladelse rejste til udlandet og blev der i 2 1/3
år. Han blev idømt simpelt fængsel på vand
og brød i 15 dage.
Figur 2.18 Ulovlig førstegangs sessionsudeblivelse for
hele landet 1879-1901.
Kilde: Ministerialtidende.
En væsentlig forklaring til den ulovlige
sessionsudeblivelse skal i et overordnet perspektiv søges i
selve udvandringen fra Danmark. Hvis unge mænd ville
vægre sig den militære tjeneste og hvis de samtidig
ønskede at udvandre af andre grunde, udvandrede de som
tidligere beskrevet ofte før de skulle på session.
Aldersfordelingen blandt udvandrede var netop størst for de
sessionspligtige.
Nedenstående figur 2.19 viser da også en klar
sammenhæng mellem ulovlig sessionsudeblivelse og udvandring.
Kurvens udvikling for ulovlig førstegangs
sessionsudeblivelse følger stort set kurven for udvandring.
Kurvernes fælles udviklingstræk tyder på en
sammenhæng. Gennem hele perioden stiger og falder kurverne i
en bemærkelsesværdig sammenhængende grad, hvorfor
det vil være nærliggende at antage, at der var en
overordnet sammenhæng. Eneste væsentligste forskelle er
årene 1872-1874 og udviklingen fra 1882 til 1884, hvor
kurvernes udvikling er modsatrettede.
Figur 2.19 Samlet udvandring ift. ulovlig førstegangs
sessionsudeblivelse i Danmark 1872-1902
Kilde: Kristian Hvidt, Flugten til Amerika, p.
191 og Ministerialtidende.
Opbrud i landbefolkningen
Det store opbrud i landbefolkningen var en afgørende
social omvæltning i 1800-tallets Danmark. Dårlige
forhold for landbosamfundets nederste lag gav grobund for en
stigende folkevandring og udvandring i og efter 1860’erne.
Offentlige anlægsarbejder fra begyndelsen af 1860’erne
opsugede en del af de utilfreds unge mænd fra landet, men for
mange var Amerika den drøm som allerede fra 1830’erne
havde strejfet også danskerne. De unge på landet ville
ikke længere finde sig i de dårlige vilkår
på landet, og i herredsfogedernes retsarkiver findes
stribevis af anmeldelser fra vrede bønder, der klagede over,
at deres bønderkarle havde forladt gården. Det danske
arbejdsmarked var ved at blive trukket skævt og landbruget
mistede mange af de bedste unge. At de unge brød op fra
landet, ind til byerne og for manges vedkommende videre til
udlandet kan direkte aflæses i
sessionsudeblivelses-statistikken. Der er en direkte
sammenhæng imellem de dårlige vilkår på
landet, de unges manglende respekt for de stedlige autoriteter
inkl. sessionen og den stigende udvandring. Især de
jordløse fattige på landet satte sig i
bevægelse. Fra 1866-70 udvandrede ca. 11.000 og i det
følgende årti over 36.000. Som det ses af
ovenstående figur blev 1880’erne udvandringens
årti, med en kulmination i året 1882 hvor næsten
12.000 alene det år udvandrede. Langt de fleste udvandrede
til USA, ca. 90 %, resten til især Canada, Australien og New
Zealand. Heraf kom de fleste fra ‘den sydøstlige del
af Danmark, særlig Lolland-Falster, Sydsjælland og
Bornholm’, men også
Svendborg amt og især Langeland var hårdt ramt af
udvandring. I løbet af de 30 år fra 1870 til
århundredeskiftet udvandrede flere end 170.000, ca. en
tiendedel af Danmarks befolkning, overvejende fattige unge
jordløse fra landet. Meget tyder
på at næsten alle udvandrere var født på
landet.
Flere grunde medvirkede til den stigende udvandring.
Først og fremmest var udvandringen næret af
dårlige hjemlige forhold og troen på bedre muligheder i
udlandet, fortrinsvis Amerika. Her blev The Homestead Act allerede
vedtaget i 1862 og i 1865 sluttede den amerikanske borgerkrig. Fra
1866 dukkede de første professionelle udvandringsagenter op,
et tal som beløb sig til mere end 1000 i 1880. Alligevel blev
udvandringen fra Danmark ikke større end fra eksemplevis
Norge og Sverige for ikke at tale om det hungersramte Irland.
Danmark havde nemlig et alternativ til landet. Et forholdsvis
tætliggende net af stationsbyer og købstæder
bidrog til at gøre Danmark til et forholdsvis homogent
samfund. Dette by-netværk bandt Danmark sammen
økonomisk, og fra 1880erne var landbrug, industri og
håndværk ikke længere adskilte
sektorer. Urbaniserings- og
industrialiseringsprocessen tog til i denne periode. Der var ikke
langt til den nærmeste by, og byerne formåede til en
vis grad at opsuge det overskydende landproletariat. Over 17
procent af befolkningen flyttede i anden halvdel af 1800-tallet ind
til byerne. Alligevel var der
betydelig forskel imellem land og by og mellem Østdanmark og
Vestdanmark. Østdanmark var rigere end Vestdanmark.
Især København skilte sig ud som den helt store
magnet. Hovedstaden svulmede op til næsten en halv million i
1901 inkl. Frederiksberg, landets næststørste
købstad. Der boede således i storkøbenhavn
“næsten lige så mange som i alle de 75 andre
købstæder tilsammen”.
Industrialiserings- og urbaniseringsprocessen påvirkede
indirekte den ulovlige sessionsudeblivelse på landsplan i
kraft af den afledede udvandring. De så i forbindelse med
ovenstående undersøgelse generelt og på lokalt
plan ses i en forskel imellem land og by, hvor sessionsudeblivelsen
for Fyns vedkommende var et landligt fænomen i højere
grad end det var et by-fænomen. Det hang sammen med den
forandringsproces urbaniserings- og industrialiseringsprocesen
medførte. Materielt økonomisk medførte
industrialiseringsprocessen øget og bedre infrastruktur og
befordring, ikke mindst fremkomsten af hurtigere oceangående
dampere var et vigtigt led i udvandringen til Amerika. Fyns antal
af havnekøbstæder gjorde rømningen lettere og
Fyns godskoncentration og manglende udstykning til
tyende-landbobefolkningen medførte en større
afvandring herfra, som satte sig spor i
sessionsudeblivelsesstatistikken.
Derudover var et især krig og krigsfrygt som havde en
direkte effekt på antallet af ulovlige
sessionsudeblivelser.
Top
Noter
Top
Fredsakademiet.dk
|