Statskommunismens fejlagtige forsøg på at
gennemtvinge f.eks. planøkonomisk styring og anden
centralstyring brød sammen. Den efterfølgende
uhæmmede frihed til at misbruge den frie
markedsøkonomi er nu også ved at bryde sammen.
Tilbage står de gode erfaringer fra Skandinavien med de
nødvendige begrænsninger af friheden, f.eks.
begrænsning af markedskræfternes frie spil.
Det centrale tema i vores betænkning er
elsk-værdig sikkerhedspolitik. Vi forestiller os ikke, at
verden kan forandres fra dag til dag, men vi er overbevist om, at
danske politikere har mulighed for at beslutte og gennemføre
ændringer i dansk sikkerheds- og forsvarspolitik, som vil
kunne præge resten af verden.
Danmark har mulighed for at være et foregangsland,
specielt på det sikkerheds- og forsvarspolitiske
område. Hvordan det vil kunne ske, vil vi beskrive i denne
betænkning.
Hvad er fred?
Når vi vil sikre freden, er det nødvendigt for os
at vide, hvad fred er.
Fred er ikke blot fravær af krigstrusler,
krigsforberedelser og krig. Det oplever vi dagligt i vores eget liv
- og i den store verden.
Fred mellem folk er resultatet af en politisk og social proces,
som dynamisk fortsat bearbejder små og store konflikter
konstruktivt til ny udvikling for samfundet og for dets borgere. Denne proces er nødvendig
for bevarelse af freden.
Fred er en indre tilstand af harmoni i det enkelte menneske, og
samtidig en harmonisk tilstand mellem mennesker.
Et menneske, som har oplevet at være i splid med sig selv,
og derefter har fundet fred i sit sind, kan forestille sig,
hvorledes freden kan være en befrielse og lettelse mellem
mennesker.
Splid mellem mennesker, mistro, bagtalelse og propaganda kan
altsammen bidrage til at skabe frygt og ufred. Frygtens
verdensbillede fører til selvforsvar og dermed kamp.
Gode erfaringer, derimod, opbygger et tillidens verdensbillede i
tryghed - det frigør kræfter til at skabe nyt og
opbygge muligheder sammen med andre.
Et menneske, som er dybt forankret i en indre fred, kan virke
som en lynafleder for en gruppe ufredelige mennesker, som derved
kan føle tryghed til at slippe frygtens verdensbillede, og
samarbejde i tillid.
Mennesker, som tror de kan skabe fred ved at føre krig,
kunne lære noget ved at studere f.eks. Europas blodige
krigshistorie. Krig kan højst tvinge nogle mennesker til -
for en tid - at stoppe kampen.
Men hadet lever videre og vendes måske nu mod den
såkaldte fredsskaber. (Det ville måske være mere
ærligt at anvende den korrekte oversættelse af det
amerikanske udtryk: Peace enforcement. Det ville så på
dansk blive: Fredstvang 41.)
Hvis fredstvang skal føre til egentlig fred, må
hadet, frygten, rædslen, vreden, sorgen og alle de andre,
voldsomme menneskelige følelser, som også er
følger af krigen, udløses - i tilgivelse og
forsoning.
Den transformationsproces kunne og burde startes inden krigen
brød ud. Det var hensigten med FN, og det er fortsat
håbet, at FN vil få chance for at medvirke til at
muliggøre denne transformation hos befolkninger og
enkeltpersoner, som er indblandet i konflikt, inden konflikten
fører til krig.
En fredelig verden
En verden i splid med sig selv kan ikke bestå, når
den satser på atomvåben.
Hvordan ser en fredelig verden ud?
Mennesker drømmer om en fredelig verden. Drømmen
er en drivkraft for mennesker, men må parres med en indsats,
en bestræbelse - en handling, for at føre til
forandring.
Mennesker har den verden, de fortjener.
Hvis drømmen om en fredelig verden skal
virkeliggøres, må det enkelte menneske stræbe
efter at fortjene en bedre verden at leve i.
Hvis en sådan bestræbelse breder sig til mange
mennesker, - så vil vi måske en dag forenes i en
sådan drøm og bestræbelse verden over, og
drømmen kan blive til virkelighed.
En gang i fremtiden
Mennesker har vanemæssigt knyttet forestillingen om fred
til militært forsvar, alliancer og overnationale organer.
Almindelige mennesker må selv medvirke til at forme
drømmen om fred i konkrete mål. Fremgangsmåden
kunne være konkurrencer om essays eller noveller om
emnet.
Når almindelige mennesker har formet konkrete
forestillinger om, hvad en fredelig fremtid kunne indebære,
vil mennesker kunne arbejde for virkeliggørelse af
drømmen om fred - måske om 30 eller 100 år.
Ingen krige, ingen militær organisation, ingen
våbenhandel eller -fabrikation, ingen militærforskning,
ingen soldater, ingen efterretningstjenester.
Handel styret af lov, ingen told, men fri cirkulation af varer,
tjenesteydelser, informationer og personer overalt på hele
kloden.
Befolkningerne deltager aktivt i politiske debatter og
beslutninger, som vedrører dem selv, i små,
administrative enheder, hvor uenighed mellem politikere og
enkeltpersoner er velset og kun sjældent kalder på
professionel hjælp.
Undervejs mod denne fredelige verden blev våbenhandel og
-fabrikation en dårlig forretning, som mistede national
støtte. Ressoucerne gik i stedet til social udvikling i de
fattigste lande, udvikling af demokrati og forbedring af
miljøet.
Fokus for forskerne skiftede fra militær til miljø,
undervisning og kultur. Våben blev destrueret.
Trusler mod Danmark, nu og i en overskuelig fremtid
Inden vi former forsvaret, er det godt at vide, hvilke trusler
man udsættes for, og hvilke værdier man ønsker
at forsvare. Det er banalt, men nødvendigt at holde sig for
øje, når Forsvaret (og forsvarspolitikken) er blevet
en institution, som præges af traditioner og vaner.
Vi har forsøgt at se bredt på
spørgsmålet om, hvad der truer Danmark nu, og hvilke
trusler vi kan forvente inden for en overskuelig fremtid.
Militær aggression
En militær trussel anses almindeligvis for at være
den største fare for et lands selvstændighed.
Sådan har det været historisk set, men nutiden viser
tendenser i nye retninger. Militære trusler forekommer
fortsat verden over, men der anvendes i dag mange andre metoder til
at undertvinge en nation.
De militære trusler mod Danmark har været
forholdsvis lette at overskue: Forsvarsministeriet har selv for
få år siden konstateret, at der ikke findes aktuelle
trusler mod Danmark, og at de ikke forventes at kunne opstå
inden for en overskuelig fremtid.
Samme konklusion er Forsvarskommissionen, ifølge
avisreferater, også kommet til. Mange
andre lande er i samme gunstige situation; dette gælder
størsteparten af NATO-landene.
Den væsentligste sikkerhedspolitiske ændring, som er
sket siden Berlin-murens fald, er beslutningen om udvidelsen af
NATO østover, som forhåbentlig ikke vil medføre
nye trusler fra Rusland.
Det kan man næppe forestille sig, at vore militære
eksperter har ment; så var Danmarks stilling til
NATO-udvidelsen formentlig blevet en anden.
Så vi føler os trygge ved den vurdering,
forsvarsministeriet selv har givet af de potentielle,
militære trusler mod Danmark: De findes ikke (i Danmarks
nærhed) og forventes ikke at opstå inden for en
overskuelig fremtid.
Truslerne mod Danmark er af en anden art, og forsvaret mod
truslerne må derfor også få en anden form end
militært. Vi ser gerne, at denne konklusion sættes
under debat i Danmark.
Demokratiets forfald
Hvis en fremmed magt har ønske om at opnå
afgørende indflydelse i f.eks. Danmark, så er den
enkleste metode naturligvis at sikre denne indflydelse gennem
landets ledelse, således at danske ministre godvilligt
samarbejder om at tilgodese den fremmede magts interesser.
Noget sådan kan naturligvis principielt ikke ske imod
befolkningens vilje, hvis de demokratiske spilleregler
opretholdes.
At opretholde demokratiske principper forudsætter, at
politikerne mødes med interesserede borgere, som stiller
spørgsmål til den førte politik gennem den
seneste tid og planerne for den fremtidige politik.
Åbenhed og ærlighed i den følgende debat er
afgørende for demokratiets mulighed for at kunne fungere.
Demokrati fordrer, at borgerne er informerede, når de
beslutter, hvilke politikere de tør betro deres
støtte ved valget af nye folketingsmedlemmer m.v.
Hvis afgørende, udenrigspolitiske og forsvarspolitiske
ændringer, som gavner en fremmed magts interesser,
gennemføres uden åben, folkelig debat, trues nationens
selvstændighed.
En alvorlig trussel mod Danmarks selvstændighed findes
allerede nu på det demokratiske område. Som
anført af historikeren Poul Villaume har Danmark
ændret sin udenrigs- og sikkerhedspolitik markant efter
murens fald. Den danske politik er tilpasset USA's militær-
og udenrigspolitik i tydeligt omfang.
Der er i sig selv naturligvis ikke en trussel mod den
demokratiske frihed i Danmark, for så vidt den ændrede
politik er resultatet af en demokratisk folkelig proces, og fortsat
er genstand for en demokratisk og levende debat.
Det har imidlertid ikke været tilfældet og er
fortsat et problem. Den danske befolkning har i et par generationer
ikke vist den store interesse for udenrigs- og
sikkerhedspolitik.
Dannelsen af Det udenrigspolitiske Nævn i begyndelsen af
1920'erne har løftet disse spørgsmål ud af
Folketingssalen til diskussion bag lukkede døre, og har
begrænset muligheden for en folkelig forståelse og
debat.
Man har talt om hemmelige protokoller i EU, som siges at
indeholde betydningsfulde omfortolkninger af de officielle tekster.
Hvis det er rigtigt, er demokratiet i EU og dermed også i
Danmark alvorligt truet.
Tillægsprotokoller, som f.eks. Protokol til TEC (Treaty of
European Community) om asyl til borgere i EU-lande, omhandler det
stik modsatte; den fratager EU borgere retten til at søge
politisk asyl i andre EU-lande.
Vi har den opfattelse, at demokratiet både i
internationale organisationer og i Danmark er truet af et stadig
mere indflydelsesrigt styre af et lille antal professionelle
politikere, embedsmænd og interesseorganisationer,
som ikke længere søger at skjule deres forsøg
på at holde borgerne uvidende om forudsætninger for og
konsekvenser af den førte politik.
Trods denne politik har der inden for den seneste generation
været en række debatter i Danmark på det
sikkerhedspolitiske område.
Fælles for disse sager er, at initiativet kom fra andre
end parlamentarikerne (som kun modvilligt lod sig presse til
debatten), og at sagerne alle havde deres oprindelse i beslutninger
taget i USA, og beslutningsprocesserne i Danmark ikke endnu er
klarlagt.
Det drejer sig om spørgsmål som: fremmede baser
på dansk jord - herunder specielt Thule-basen i
Grønland; kernevåben på dansk jord;
efterretningstjenesternes registrering af lovlig, politisk
virksomhed; grænser for åbenhed i dansk
arkivlovgivning; COCUM-handelsboykotten af de
østeuropæiske lande og udstationering af
mellemdistanceraketter i Europa.
Muligheden for demokratisk forfald er naturligvis størst
i et land, hvor børn og unge opdrages til autoritetstro
underkastelse. Danmark er derfor ikke så udsat i denne
sammenhæng som mange andre nationer, hvor skoleformen i
højere grad fremelsker ukritisk respekt for magthaverne.
Generelt synes der at være i det mindste tre grunde til,
at magthavere har kunnet forlede store befolkninger til at betale
for urimelig oprustning, og til at deltage aktivt i krig:
-
1) at de politiske systemer er udemokratiske i fattigere lande,
ofte som følge af ringe uddannelse og lavt oplysningsniveau
for store dele af befolkningen; og at der i rigere lande som
Danmark er begrænsninger for demokratiets funktion.
-
2) at magthaverne har spillet på nationalistiske og
religiøse følelser, som befolkningen ikke har evnet
at gennemskue.
-
3) at magthaverne har anvendt løgnagtig propaganda,
oftest med falske fjendebilleder.
Økonomisk afhængighed
Et land, som indgår i det internationale samfunds
omfattende vareudveksling og økonomiske transaktioner, er
kun selvstændigt i den grad, landet evner at forsvare
købekraften af egen valuta.
Mange lande har oplevet, hvorledes en svag økonomi har
nødvendiggjort bistand fra f.eks. IMF og Verdensbanken, og
denne hjælp har alene kunnet opnås efter omfattende
indgreb i landets interne anliggender, som typisk har haft to
hovedvirkninger:
Landet har måttet åbne sig helt for udplyndring fra
fremmede lande, og internt i landet har de socialt svagt stillede
fået det endnu vanskeligere, mens de rigeste har fået
det bedre, ofte gennem mafialignende strukturer, (oligarki eller
fåmandsvælde).
En økonomisk krise i Danmark vil således være
en alvorlig trussel mod landets mulighed for selv at træffe
beslutning om de nødvendige begrænsninger i de frie
markedskræfters spil.
Vi læser og hører om de økonomiske kriser
overalt i verden. Senest kriserne i Sydøstasien, Brasilien
og Rusland. Samtidig advarer politikere,
kommentatorer og økonomer imod den hastighed og det omfang,
hvormed økonomiske transaktioner i dag kan udføres
verden over, og at dette kan forlænge de økonomiske
kriser.
Det virker langtfra givet, at nationen Danmark har mulighed for
at forsvare sig mod store, internationale spekulanters eventuelle
angreb på Danmarks økonomi.
En anden del af den økonomiske trussel er den stadig
stigende koncentration af store værdier på få
hænder. Multinationale selskaber overtager stadig flere
virksomheder, hvilket fører til. Det skal her
fremhæves, at multinationale selskaber har en betydelig evne
til at undgå enhver form for demokratisk kontrol.
En tredje økonomisk trussel er det militære forbrug
af ressourcer. Store økonomiske og materielle ressourcer
anvendes af militære styrker verden over. Militært
materiel anvender ligeledes enorme mængder energi, og
militærindustrien bruger store mængder
råstoffer.
Ressourcer, som efter Fredskommissionens mening ville være
bedre anvendt til at forbedre de økonomiske kår for de
fattige i den tredje verden21. De ringe kår for
store dele af verdens befolkning er som nævnt i sig selv en
trussel også mod danske borgere, jvnf. Sociale svigt
nedenfor.
Andre har bedre forudsætninger for at gennemføre en
omfattende analyse af de potentielle, økonomiske trusler mod
Danmarks selvstændighed.
Vi kan have en formodning om, at Danmarks selvstændighed
delvist er underlagt økonomiske interesser i f.eks. USA's
industri, som måske kæder Danmarks muligheder for at
få del i den teknologiske udvikling sammen med viljen i
Danmark til at indkøbe amerikansk produceret krigsudstyr,
som det eksempelvis ses i forbindelse med Joint Strike
Fighter-projektet.
Man kunne mene, at en sådan betragtning ville være
meget kortsigtet, og det er vel kendetegnende for meget, vi i
nutiden oplever, ikke kun fra USA.
Ethvert land, som indgår i det internationale samfunds
handelssamkvem, vil naturligvis være udsat for pression fra
forskellige økonomisk magtfulde virksomheder eller stater.
Det forekommer os som om problemet er vokset til næsten
uoverskuelige dimensioner efter de frie markedskræfters
globale sejr over kommunismen.
Det forekommer påtrængende nødvendigt at
beslutte i FN, hvorledes vi politisk kan styre
verdensøkonomien gennem nødvendige
begrænsninger i internationale, økonomiske
transaktioner, som skader enkelt nationer eller verdenssamfundet.
Eksempelvis kunne man beskatte valutaspekulationer.
Sociale svigt
Et samfund består af samtlige de mennesker, som lever i
samfundet, også de fattigste. Samfundets kvalitet vurderes
almindeligvis ved, i hvor høj grad borgerne kan leve et
lykkeligt liv i det gode samfund, som den amerikanske økonom
John Kenneth Galbraith kaldet samfundet, hvor alle borgere har
personlig velfærd, racemæssig og etnisk lighed og
muligheden for at skabe sig et godt liv.
En social udvikling, som forringer de fattigste borgeres
livskvalitet er som sådan en trussel mod samfundets kvalitet,
men er også kimen til en anden trussel: Stigende forskel
mellem levefod for rig og fattig i et samfund betyder stigende,
sociale spændinger, som kan udløse oprør, i
værste fald i form af væbnet revolution og
borgerkrig.
For eksempel var uenigheden om mekanisering af landbruget en
medvirkende hovedårsag til den genopblussende konfrontation
og borgerkrig i Sudan. De
økonomiske konsekvenser af krig eller borgerkrig
forstærker forskel i levefod og destabiliserer dermed
samfundet yderligere.
På det sociale område går udviklingen
internationalt bl.a. i retning af en ny underklasse, som lever
på eller under sultegrænsen.
Ifølge tal fra Den internationale Arbejdsorganisation
ILO's World Employment Report 1998, er der omkring en milliard
mennesker arbejdsløse ud af en samlet arbejdsstyrke på
tre milliarder, og mellem 750 og 900 millioner er
underbeskæftigede.
Udviklingen er tydelig og skræmmende i såvel USA som
England, men det virker som om hele Europa er i gang med at omforme
de sociale sikkerhedsnet, således at der skabes en
underprivilegeret klasse af tabere, som ikke kan få arbejde
på normale vilkår, og som ikke sikres et rimeligt
eksistensniveau gennem forsikring eller offentlige ydelser.
Denne nye underklasse henvises til at påtage sig arbejde
til lønninger, som ikke indgår i det aftalesystem, som
har været gældende for alle i Danmark.
Aktiveringsordninger og arbejdstilbud har en sådan karakter,
at udviklingen står åben for indførelse af
tilstande, som vi kender dem fra England og USA.
Billedet af trusler på det sociale område
forstærkes, når man betænker, at andre
mindretalsgrupper i Danmark i de seneste år har været
udsat for alvorlige besparelsesbestræbelser: F.eks.
handicappede på institutioner, børnehavebørn,
ældre syge, raske, men svage ældre, som har behov for
hjemmehjælp m.v. Listen er desværre meget
længere.
Politisk hævdes det, at disse besparelser er
nødvendige for at undgå, at velfærdssamfundet
bryder sammen under de stigende byrder. Det virker ikke
overbevisende, når de samme politikere fastholder de
militære udgifter uforsvarligt høje i en situation,
hvor Danmark ikke kan øjne nogen fjender.
En anden, social trussel mod Danmarks fremtid er angivet som
truslen fra de fremmede, indvandrerne, flygtningene. EU har
opbygget et system, som skal holde indvandrere og flygtninge ude
fra Europa. Systemet virker ikke effektivt, men man søger
til stadighed at forbedre det. Nogle har brugt betegnelsen Fort
Europa om udviklingen.
Historisk-økonomisk kan det næppe benægtes,
at problemet er opstået som følge af
århundreders kolonistyre og udbytning af lande udenfor
Europa.
Udviklingslandene udplyndres fortsat. Udslusningen af
værdier fra U-landene (som også kaldes strukturel vold)
er fortsat flere gange større end den udviklingshjælp,
de industrialiserede lande, herunder EU-landene, betaler til
U-landene. Dette hænger blandt andet sammen med
industrilandenes store krigsmateriel-eksport til U-landene.
I 1997 var de største våbeneksportører: USA
som eksporterede for 77 mia. kr. Storbritannien som eksporterede
for 35 mia. kr. og Rusland som eksporterede for 34 mia kr. (De enorme våbenlagre er
i sig selv en trussel, idet deres tilstedeværelse øger
muligheden for at terrorister kan få fat i
våbnene.)
Denne sammenhæng (strukturel vold) er klar nok for de
fleste regeringer i U-landene, men erkendelsen af den samme
sammenhæng synes vanskeligere i Europa og USA.
Den egentlige, sociale trussel i denne sammenhæng ligger
måske snarere i faren for omfattende krige forårsaget
af de store forskelle i levefod inden for U-landene internt og
indbyrdes, og mellem U-landene og I-landene.
Miljøet lider nu og i fremtiden
Alle mennesker lever i og af et samspil med naturen; også
selvom man bor midt i storbyen, er man afhængig af sund mad,
ren luft og rent vand. Trusler
mod miljøet er derfor trusler mod borgernes mulighed for at
leve, nu og i fremtiden.
De miljømæssige trusler er vel almindelig kendte
efter Brundtland Rapporten og det indblik, vi har fået i
forureningsproblemerne i de tidligere Øst-blok lande.
Mindre kendt er det, at militærets forbrug forurener
enorme områder, og selv om atomarsenalerne blev fjernet i
morgen, ville affalds-produkterne ligge tilbage i årevis.
Kemiske og bakteriologiske (mikrobiologiske) våben
udgør ligeledes en trussel, selv i fredstid, men også
konventionelle våben kan i sig selv udgøre en
miljøtrussel.
Danmark kan her bryste sig af at forsøge at eksportere
problemet med CO2 forurening til lande, som har
dårligere råd til at gøre noget ved det, og
samtidigt forøge dets egen forurening med stadig stigende
biltrafik, godt hjulpet på vej gennem investeringer i nogle
af verdens største vejbroer, og fortsat udbygning af
motorvejsnettet.
Andre trusler: krig ved fejltagelse
På grund af hemmelighedskræmmeri og kriminel
våbenhandel får vi som regel først med års
forsinkelse besked om de efterhånden talrige situationer,
hvor verden har været på kanten af storkrig som
følge af teknologiske eller politiske fejltagelser. Som
verden ser ud i dag, er risikoen for krig, baseret på
fejlinformationer, nærliggende, f.eks. med start i
Indien/Pakistan, i eller omkring Israel eller Nordkorea. Og nye
brændpunkter kan når som helst opstå.
Sådanne krige kan næppe totalt forebygges; men de
menneskelige konsekvenser af krig ville være langt mindre i
en relativt mere afrustet verden.
Kulturelle trusler og aggression
Hvis en fremmed nation ønsker at påvirke os i
Danmark til at handle i overensstemmelse med den fremmede magts
interesser, kan et godt virkemiddel være propaganda. I en
mere sublim form kan propaganda indarbejdes i underholdningsfilm og
andre mediebårne aktiviteter.
Blandt andre, aktuelle eller potentielle trusler ser vi truslen
gennem medierne som farlig, specielt voldeliggørelsen gennem
film og underholdning i TV, og gennem computerspil. En voldelig tankegang indpodes
i vore børn gennem den kunstige verden, som de lærer
bedre at kende end deres eget lands kultur.
En ofte overset kulturel trussel repræsenterer
værnepligt (og i andre lande især tvangsudskrivninger
f.eks. af børnesoldater, frivillige i væbnede styrker
og paramilitære styrker). Den militære opdragelse
lærer underordnede ubetinget lydighed over for overordnede,
og at man skal værne om konservative
samfundsværdier.
Værnepligtige indoktrineres på denne måde til
at afstå fra at påtage sig et personligt ansvar. Et
samfund, hvor størstedelen af borgerne mangler den
personlige ansvarsfølelse, er farligt og sårbart over
for udemokratiske ledere.
Vildledende propaganda
Mennesker føler et større behov for beskyttelse
gennem et militært forsvar, hvis der findes en synlig fjende.
Den største trussel (ikke blot kulturelt men generelt) mod
Danmark (og verdensfreden) ligger måske i den propaganda, som
føres fra - tilsyneladende - mange sider (herunder det
militærindustrielle kompleks).
Propagandaen søger at forøge skrækken for
muslimsk fundamentalisme, så det på befolkningen
virker, som om alle muslimer er den fjende, som vi andre må
stå sammen om at forsvare os imod.
De grusomheder, som vi er vidne til i f.eks. Iran, Irak,
Palæstina, Algeriet, Afghanistan og ved terrorangreb på
amerikanske, militære forlægninger og ambassader,
kategoriseres i samme gruppe: muslimsk fundamentalisme.
Det giver alle indtrykket af en verdensomspændende
sammensværgelse mod amerikanerne (og europæerne). En
sådan sammensværgelse findes muligvis, men består
i så fald endnu kun af ganske få fanatikere, som
næppe kan udgøre en egentlig militær
trussel.
Vi tør knapt skrive dette, fordi propagandaen måske
allerede har ensrettet almindelige danskeres tankegang, så vi
kun tør håbe på forståelse hos de
besindige og eftertænksomme, når vi udtrykker os herom.
Faren ved den tilstand, som propagandaen skaber, er, at mennesker
polariseres.
Vi i vores samfund bringes sammen mod en fjende, som endnu ikke
findes, - og denne, splittede, imaginære fjende tvinges
derfor sammen for at forsvare sig mod truslen fra os. Vi vil derved
selv have medvirket til at skabe en ny fjende, vildledt af
propagandaen.
Vores egen forsvarsvilje, militærapparat, investeringer i
nyt krigsudstyr og omtale af den farlige fjende kan gradvist
få en lille gruppe fanatikere til at vokse gennem tilgang af
alle dem, som føler, at vore våben er rettet mod
dem.
Våbenkapløb
Fortsat uimodsagt propaganda kan over en årrække
føre til et nyt våbenkapløb mellem to
magtblokke. Den ene magtblok eksisterer allerede og omfatter USA
med Israel og NATO-landene som allierede, mens modparten kan komme
til at bestå af de arabiske lande i alliance med bl.a. lande
med hovedsageligt muslimsk befolkning, f.eks. Pakistan.
Konsekvenserne af en sådan udvikling vil være
forøgede investeringer i krigsmateriel (også
sikkerhedsudstyr og apparatur til personovervågning, herunder
også af personlig korrespondance) i store dele af verden, og
deraf følgende forarmelse af store befolkningsgrupper.
Omfanget og antallet af mindre krige rundt om på kloden
vil stige i takt med de øgede mængder af våben
og de stigende spændinger.
Risikoen vil være, at spændingerne mellem de to
store blokke udløses i krig på et tidspunkt. I
så fald vil omkostningerne være uoverskuelige.
Hvem kan have interesse i en sådan udvikling? Hvem kunne
stå bag den propaganda, som kunne føre til dette? Var
lignende kræfter aktive i udviklingen af fjendebilleder
mellem USA og det tidligere Sovjetunionen for 50 år siden?
Hvad kan vi gøre?
Hvis der er blot noget sandt i disse betragtninger, så vil
det være uklogt af Danmark at styrke eller blot bevare den
danske krigsmaskine i dens nuværende omfang, så den kan
opleves som en mulig trussel i forbindelse med USA's og NATO's
styrker.
Hvis vi vil os selv og verden det godt, så ville vi
gøre en indsats politisk i FN for at bygge bro mellem USA og
dem, som føler sig truet af USA.
Vi ville modvirke nye blokdannelser i verden. Vi burde
også benytte vort NATO-medlemskab til at fremme
nedrustningen, og gennem en aktiv og helhjertet indsats styrke FN
og OSCE til forbedring af sikkerheden for de mange små
nationer i Europa og i verden.
De over 16 milliarder kroner, som militæret årligt
koster det danske samfund burde fordeles til forskellige former for
indsats til imødegåelser af de virkelige trusler med
Danmarks selvstændighed og forbedring af muligheden for
fortsat bevarelse af fred og gode livsvilkår for os selv - og
for vore naboer.
Sikkerhedspolitiske scenarier
Fremtiden formes af, hvad mennesker vælger at gøre
nu. Vi har valgt at se på tre mulige fremtider. Vi gør
os ingen illusioner om at kunne vide, hvad der vil ske. Vi har dog
gjort os tanker om nogle af de muligheder, menneskene i verden har
at vælge imellem nu.
Vi gør, som vi altid har gjort!
Den mest sandsynlige nære fremtid er måske, at
politikerne ikke foretager sig noget radikalt anderledes hvad
angår sikkerhedspolitik. For over 50 år siden
besluttede de ledende magter i verden at forsøge at
undgå en ny katastrofe, og man dannede FN.
Forsøget lykkedes kun delvist fordi der opstod splid og
mistillid mellem stormagterne. Vi ved i dag en del om den
propaganda, som opbyggede fjendebilledet af Sovjetunionen, og som
skabte en næsten hysterisk angst for kommunismen i USA.
Man fortsatte derfor den vanemæssige tanke om nationalt
forsvar og den naturlige følgetanke, at et forsvar uden
angrebsstyrker ikke virker tilstrækkelig truende over for en
potentiel angriber.
Hvis vi i verden vælger at fortsætte den
grundfilosofi om sikkerhed d. v. s. de førende
militærmagter fortsætter med at råde over
angrebsstyrker så vil verden fortsat bruge meget store
summer på militær udrustning, som bestandig må
moderniseres, og på aflønning af
militærpersonel og
efterretningstjenester.
Militære alliancer opstår for at opnå
politiske mål, herunder også at opveje truslen fra
andre alliancer, d. v. s. at vi må forvente, at der
opstår én eller flere alliancer som beskyttelse for de
nationer, som føler sig truet af NATO.
Når dette sker, vil stadig større økonomiske
midler blive brugt i militær oprustning, og virkningen
på den fattigste del af verdens befolkning behøver vi
ikke beskrive. Fattigdom og sygdom følger altid med
militær kaprustning.2
Ser vi atter på historiens gang, må vi forvente, at
kaprustningen fortsætter, indtil én af parterne enten
benytter en strategisk velegnet situation til angreb, eller
én af parterne ikke længere har økonomi til
fortsat kaprustning. Dannelsen af nye magtalliancer vil
forøge risikoen for atomangreb.
Mange tegn gennem de seneste år peger i retning af
fortsatte og forøgede atomvåbentrusler, ikke blot i
Europa, men i hele verden.
At USA, England, Frankrig og Kina bevarer og videreudvikler egne
atomvåben og samtidig søger at forhindre andre landes
udvikling og anskaffelse af disse våben er udtryk for en
dobbeltmoral, som reelt befordrer udviklingen af atomvåben
verden over, f.eks. i Indien, Pakistan og Irak.
Når denne dobbeltmoral ikke blot er umoralsk, men
også farlig, er det, fordi det øger risikoen for, at
relativt diktatoriske lande vil få atomvåben. Netop
sådanne lande vil formentlig have færre
betænkeligheder over for at bruge atomvåben.
Vi mener sammenfattende ikke, at der vil være grundlag for
i dette scenarie at tro på afspænding i verden, eller
væsentlige omfordelinger mellem militæromkostningerne
og omkostninger til sygdoms og
fattigdomsbekæmpelse.
Det virker mere sandsynligt, at der vil ske en stigning i
militæromkostningerne i de kommende år, og dermed vil
en ny kaprustning være i gang. Nye, store krige vil stadig
true, hvis vi ikke grundlæggende ændrer vor
sikkerhedsfilosofi.
Planerne om udvikling af nye kampfly, hvor Danmark vil
støtte USA økonomisk, og det kendskab vi indtil nu
har fået til investeringsønskerne til dansk forsvar de
kommende år, synes at bekræfte denne vurdering.
Udsigten til endnu en gentagelse af den sørgelige
historie om kaprustning i verden gør, at vi forsøger
at vinde forståelse for muligheden for nu at vælge
andre metoder til fredssikring i fremtiden.
Denne mulighed står åben i denne gunstige,
sikkerhedspolitiske situation, som består i verden netop nu.
Om få år vil muligheden være forpasset,
måske for mange år fremover, måske for altid.
Derfor er det nødvendigt at arbejde for en ny
sikkerhedsfilosofi, mens situationen er så
usædvanlig gunstig.
Angrebsstyrker nedrustes
Såfremt man globalt beslutter sig til at genoptage
bestræbelserne fra 1945 for at
udgå en ny stor krig ved at modernisere FN, kunne det
første og relativt let opnåelige mål være,
at begrænse nationale, militære styrker i verden til
defensivt forsvar. I øjeblikket er der kun to lande, Taiwan
og Sydafrika, som har defensivt forsvar som sin officielle
strategi.
Defensivt forsvar er først blevet beskrevet af Anders
Boserup, dansk magister i teoretisk fysik og fredsforsker. Han
sagde om emnet:
I defensivt forsvar skal de konventionelle styrker
omstruktureres. Betingelsen for ægte balance er ikke ligheden
mellem de to parters militære styrker. Betingelsen er
uligheden mellem de to modstanderes militære relative
styrke, når de kæmper henholdsvis i defensiven og
offensiven.
Tanken er altså, at såfremt begge parter har
defensive styrker, som kan nedkæmpe modpartens offensive
styrker, så vil ingen indlede en krig. Tanken er videre, at
nationerne i verden omstrukturerer deres styrker til alene at
omfatte defensivt forsvar.
Eftersom en sådan ændring vil betyde
begrænsning i såvel typen af våbensystemer, som i
styrketallet i de enkelte landes militær, vil en nedrustning
under betryggende kontrol være mulig.
En sådan beslutning forudsætter opbygningen af en
alternativ sikkerhed for de enkelte lande. FN kunne være det
internationale redskab, som kan erstatte den sikkerhed, vi f.eks. i
Danmark forsøger at opnå gennem NATO-medlemskabet.
FN må - på en effektiv måde - kunne
muliggøre hjælp til svage lande, som udsættes
for overgreb (militært, økonomisk m.v.) af
stærkere lande. Derfor kan ingen, heller ikke stormagter
eller supermagter, have veto over for beslutninger om
støtte til truede nationer.
Problemet samler sig i det hele taget om de stærkeste
militærmagters indstilling. Man kunne tro, at den
usædvanlige verdenspolitiske situation, hvor USA står
alene tilbage som supermagt, kunne gøre det muligt at
arbejde i denne retning, hvad angår sikkerhedsfilosofi.
Nationalt miitær nedrustes
Hvis det lykkes af nedtrappe de nationale styrker til det
nødvendige for et defensivt forsvar, vil en sådan
udvikling samtidig frigøre meget store pengemængder,
som vil kunne anvendes konstruktivt, f.eks. til genopbygning efter
krige, til fattigdomsbekæmpelse og til
sygdomsbekæmpelse.
En anden, og ikke mindre vigtig følge af denne udvikling,
vil være muligheden for afskaffelse og destruktion af alle
atomvåben i praksis.
Man kunne mene, at det i forbindelse med drøftelse af
dansk sikkerhedspolitik er meningsløst at komme med
sådanne overvejelser. Det mener vi ikke det er. Dansk
sikkerhedspolitik foregår i et internationalt klima eller
miljø, som vi selv er med til at skabe.
Danmark har mulighed for at påvirke andre lande i FN, og
det er tidligere set, at en målrettet indsats for at stoppe
noget, som almindelige mennesker kan forstå er vanvittigt,
kan føre til resultater trods modstand, som f.eks. traktaten
mod personelminer eller oprettelsen af en stående,
international domstol til pådømmelse af
krigsforbrydelser.
Det er altså muligt at opnå politiske resultater
trods modstand fra store, økonomiske interesser og verdens
største militærmagter.
Danmark har samtidig fortsat mulighed for at gennemføre
egne initiativer inden for NATO, OSCE, EU og de andre
internationale organisationer Danmark er medlem af, og dermed
på en konstruktiv måde optræde som foregangsland
på det sikkerhedspolitiske område.
Hvis det lykkes at tage det første skridt i retning af en
ny sikkerheds-filosofi, hvor FN’s rolle er integreret i den
enkelte nations mulighed for at forsvare sig mod en større
magts overgreb, kan grundlaget for en videre udvikling være
lagt.
Såfremt tilliden til FN’s upartiske indgriben
er stor nok, vil behovet for nationalt militær falde helt
bort21. En kontrolleret afrustning af alle offensive
militærstyrker i verden vil være mulig som det
første skridt.
Næste skridt vil være at afskaffe alle
militærstyrker. Man kan forestille sig en situation, hvor
verden ikke længere levede i angst for en ny krig, men alene
førte en stadig kamp mod kriminalitet. I en sådan
verden vil nationale og FN baserede politistyker samarbejde om
bekæmpelse af national og international kriminalitet.
Behovet for bevæbning vil da gradvist blive mindre
efterhånden som muligheden for, at kriminelle kan få
våben, bliver begrænset. Nedrustning skal derfor altid
gennemføres med en kontrolleret destruktion af
våben.
De økonomiske interesser i krigsmateriel kan naturligvis
- i begyndelsen - være en stærk modstander, som aktivt
vil modarbejde en sådan udvikling i verden. Det omfatter
også de stater, som tilsyneladende opnår betydelig
indtjening gennem produktion og eksport af krigsmateriel.
Det er vor tro, at presset fra befolkningernes forståelse
for fornuften i en sådan udvikling en i dag vil være
stærkt nok til at sikre denne konstruktive udvikling. Mange
vil måske - med nogen ret - frygte, at der skal en ny stor
krig til, før de største magters ledere indser
behovet for at afskaffe krigen som politisk instrument.
Er vi modne?
Vi tror, at tiden er ved at være moden uden behov
for endnu en grusom demonstration af krigens meningsløshed.
Befolkningernes modenhed i dette spørgsmål er
måske større end den modenhed, vi finder hos de
største magters ledende politikere? De har jo så meget
andet vigtigt for!
Derfor er det vigtigt for os, at mange igen går ind i
debatten om Danmarks mulighed for at påvirke det
internationale, sikkerhedspolitiske klima netop nu.
Det er gavnligt for demokratiet og freden i Danmark; visioner er
nødvendige for nyskabelser. Vi kan gøre større
nytte, når vi tænker og handler på en ny positiv,
sikkerhedspolitisk måde.
Konkrete forslag
Fredskommissionen har set det som sin opgave at fremkomme med
konkrete forslag til, hvad danske politikere kan beslutte sig til
at gøre for at fremme fred og sikkerhed og styrke
folkeretten.
I de foregående afsnit, hvor vi især har foretaget
analyser og vurderinger, har vi også en del steder givet
konkrete handlingsforslag, hvor det er faldet naturligt. Vi har
også søgt at vise, at der på en række
områder især er brug for generelle
holdningsændringer.
I det følgende vil vi lidt mere systematisk
fremsætte konkrete handlingsforslag.
Vi har set det som vor opgave at bryde de vanemæssige
tanker, som har dannet sig omkring dansk sikkerhedspolitik og
forsvar, fordi vi mener, at den sikkerhedspolitiske dagsorden
stiller helt nye krav.
Fortsættelse af traditionel sikkerhedspolitik og forsvar i
form af militærstyrker er utilstrækkelig og efter
fredskommissionens mening direkte skadelig for udviklingen af bedre
internationale relationer og sikring af fred og stabilitet.
Vore forslag til politiske handlingsplaner deler sig i fire
hovedretninger:
-
1) International indsats mod militære konflikter i
verden.
-
2) International indsats til forebyggelse og afspænding af
internationale konflikter.
-
3) National indsats til nedbringelse af egne
militæromkostninger.
-
4) National indsats til forsvar for dansk suverænitet.
Der er ikke tvivl om, at det er punkt 4), som især
indeholder svarene på de trusler, vi har beskrevet tidligere
i betænkningen, og det især er punkterne 1) og 2), som
indeholder konkrete forslag til løsning af det
udviklingsbehov, vi har beskrevet under de sikkerhedspolitiske
scenarier.
Punkt 3) er interessant, for så vidt som man politisk
ønsker at tage de økonomiske konsekvenser af den
internationale afspænding, og samtidig har det politiske mod
til at løse de lokale beskæftigelsesproblemer, som
opstår derved.
1) International indsats mod militære konflikter i
verden
FN blev primært skabt til at løse denne opgave.
Derfor er det Fredskommissionens forslag til politikerne: Brug
flere diplomatiske virkemidler til styrkelse af FN.
Eftersom den største trussel mod FN's integritet er USA's
forsøg på at dirigere FN, må Danmarks indsats
være - gennem diplomati og forhandling - at
imødegå sådanne forsøg ved at finde
sammen med stater, som på samme vis ønsker at bevare
FN's upartiske grundlag, og med denne magtbases styrke
påvirke USA til at opgive sine forsøg på at
underminere FN økonomisk og politisk.
-
Den nye verdensorden, som hævdes at være skabt,
hvori består den?
-
Respekteres svage nationer og befolkningsgrupper på linie
med stormagter?
-
Sikres menneskerettighederne overholdt, også af
stormagter?
-
Sikres et ligeværdigt samarbejde på tværs af
kulturer med respekt for kulturel, religiøs og folkelig
egenart?
-
Betyder den nye verdensorden, at man i FN arbejder for at stoppe
aggressorer og folkeforfølgelser uden hensyn til stormagters
særinteresser?
-
Har den tredie verden opnået reel indflydelse, f.eks. i
Sikkerhedsrådet?
-
Afsløres og modvirkes stormagters dobbeltmoralske spil i
FN?
Danske politikere opfordres derfor til at arbejde for en
ajourføring af FN-pagten, således at også
små lande kan opnå beskyttelse af og gennem FN,
også selvom der er tale om en interessekonflikt med en af de
stormagter, som nu har veto i Sikkerhedsrådet. Dette er i
praksis at sikre, at de pacifistiske dele af FN-pagten
overholdes.
Løsningen må sikre, at en sådan stormagt
erklæres inhabil inden afstemninger og dermed mister sin
vetoret på forhånd. Subsidiært må en
fuldstændig afskaffelse af vetoretten vedtages, hvis FN skal
få mulighed for at spille den tiltænkte rolle,
også når stormagternes interesser indgår i
konfliktårsagerne.
Fuldstændig afskaffelse af vetoretten er måske i det
lange løb bedre, fordi det i højere grad sikrer, at
en jævnbyrdig dialog mellem parterne kan fortsætte.
Man kunne også argumentere for, at Sikkerhedsrådet
reelt fungerer som et overhus, hvor generalforsamlingen er
underhuset, samt at det måske vil være aktuelt at
afskaffe Sikkerhedsrådet helt og erstatte det med
konflikt-forebyggende organer.
Videre kunne man dernæst arbejde for, at alle
militære organisationer underlægges FN's myndighed og
kontrol. Danske styrker måtte her gerne være de
første.
Tilsvarende opfordres danske politikere til at arbejde som
konfliktløsere mellem de mindre lande i FN, som føler
sig truet af en større magt, og denne magt.
Vi vil foreslå, at Danmark opretter et kontor i FN, hvor
alle lande frit og uformelt kan komme med deres problemer og
bekymringer, og danske diplomater, med anvendelse af moderne
konfliktløsningsmetoder, udfylder rollen som upartiske
mæglere mellem parterne.
En sådan funktion ville, med anvendelse af disse metoder,
være mere værdifuld end tidligere forslag om
voldgift.
Hvis denne mægling mislykkes, må opgaven gå
videre til FN's centrale organer. Danske politikere og
embedsmænd har på grund af Danmarks ubetydelige
størrelse og magt en langt bedre mulighed for at
optræde som uvildige mæglere i sådanne
konflikter, end f.eks. politikere og embedsmænd fra USA.
Danske politikere opfordres til at arbejde for, at
menneskerettighederne, som indgår i FN-pagten, også kan
sikres gennem aktioner fra FN mod f.eks. diktatorer som Saddam
Hussein og Milosevic, når de gennemfører
folkeforfølgelse og folkemord.
Ændringer i de internationale retsregler, vedtaget i FN
må sikre, at FN kan retsforfølge direkte på det
personlige plan, så de uheldige, uretfærdige og
uvirksomme sanktioner mod civilbefolkninger afskaffes som politisk,
internationalt virkemiddel.
Den danske lovgivning skal tilpasses de internationale
traktater, Danmark har skrevet under på. Eftersom Danmark har
ratificeret Briand-Kellogg-Traktaten, bør grundlovens
paragraf 19, stk. 2, slettes helt.
OSCE er et velegnet forum i Europa for løsning af lokale
konflikter, som truer freden. Danske politikere opfordres til at
fortsætte og forøge indsatsen for at gøre OSCE
til et velfungerende instrument for en fredelig udvikling i
Europa.
Man kunne politisk arbejde for oprettelse af regionale
OSCE-lignende organisationer i resten af verden.
Selv om, eller måske netop fordi Danmark har forbeholdet,
at vi ikke vil deltage i en fælles EU-forsvarspolitik, kan og
bør vi i EU arbejde for total europæisk
atomvåbenafrustning.
I ikke-spredningstraktatens ånd må der i EU vedtages
en deklaration om, at EU aldrig må blive en
atomvåbenmagt. Et skridt på vejen til
atomvåbenafrustning kan være atomvåbenfri zoner i
Europa, og pres på Frankrig og
England for, at de hastigt afvikler deres
atomvåbenarsenaler.
NATO synes i fredskommissionens analyse at fremstå som en
potentiel og reel trussel mod afspænding i verden. Danske
politikere opfordres hermed til at arbejde for ændring af
NATO, således at pagtens lande beslutter sig til at nedruste
til det niveau, som er nødvendigt for et defensivt
forsvar.
NATO-landene har friheden til at gøre dette dels fordi
NATO formelt er en demokratisk organisation, og dels fordi der ikke
findes nogen magt i verden, som på nuværende tidspunkt
militært kan true NATO. NATO forbruger 2/3 af verdens samlede
kendte militære omkostninger.
Diplomatisk foreslår vi dernæst, at danske
politikere arbejder i FN for reduktion af behovet for nationale
styrker verden over gennem etablering af pålidelige og
neutrale sikringsordninger for nationer, som måtte
føle sig truet militært, økonomisk m.v. af
større magter.
Endelig foreslår vi, at danske politikere
viderefører disse bestræbelser til egentlig,
kontrolleret nedrustning af alle angrebsstyrker i verden til alene
at dække behovet for defensivt forsvar. Også her
spiller det en væsentlig rolle, at Danmark kan
fremtræde som en nation, der ikke kan mistænkes for at
have skjulte magtmotiver eller skumle hensigter.
Såfremt danske politikere måtte erfare, at det ikke
er muligt at opnå tilslutning til ensidig nedrustning af
NATO-styrker til defensivt forsvar som foreslået ovenfor,
opfordrer vi alternativt danske politikere til at udmelde Danmark
af NATO, for dermed at opnå frihed og integritet til at
arbejde for afspænding og fred udenfor NATO, men inden for FN
og OSCE som nævnt ovenfor.
Dansk politi og eventuelle danske, defensive sikringsstyrker vil
fortsat kunne anvendes af FN som observatører.
Professionelle, civile mæglere kan tillige tilbydes som
mæglere i truende konflikter.3 Dansk indsats kan
også fortsat blive aktuel efter aftale mellem de stridende
parter om våbenhvile eller fred i åbne, militære
konflikter.
2) International indsats til forebyggelse af internationale
konflikter
Eftersom verdensfreden trues, når urimelighederne i
fordelingen af verdens velstand bliver for stor, er vor opfordring
til danske politikere, at de generelt skal arbejde for en
jævnere velstandsfordeling i verden. (G7 og GATT kan
betragtes som væsentlige dele af problemet.)
En del af arbejdet for en jævnere velstandsfordeling er
også WHO's indsats mod de sygdomme, som medvirker til
forarmelse af befolkningerne i de fattigste lande i verden. Derfor
opfordres danske politikere til at arbejde for styrkelse af WHO's
hjælpeprogrammer.21
Danske politikere opfordres til at arbejde for regulering af
finans- og handelsmarkedet, så der i FN-regi opbygges
internationale, uvildige reguleringer, som stopper udplyndring af
de svageste lande for deres ressourcer (strukturel vold) til fordel
for stærkere lande, og samtidig begrænser spekulanters
mulighed for at tjene penge ved at undergrave økonomien i
lande eller virksomheder.
Samtidig opfordres danske politikere til at styrke indsatsen til
hjælp for de økonomisk svageste lande og
befolkningsgrupper, så de i højere grad bliver i stand
til at klare sig med egne ressourcer på en bæredygtig
måde. D. v. s. at vi foreslår, at dansk indsats for
hjælp til selvhjælp for de internationalt set
økonomisk svagest stillede, forøges.
Denne indsats vil fordre større økonomiske
ressourcer fra Danmark. Midlerne hertil vil bl.a. kunne hentes ved
reduktion af militæromkostningerne i Danmark som omtalt
efterfølgende.
3) National indsats til nedbringelse af egne
militær-omkostninger
Danmark har ikke mere at bruge Joint Strike Fighters eller
undervandsbåde til, end Luxembourg. (Danmark er ikke
længere militær-strategisk vigtig på grund af sin
beliggenhed.)
De penge, som spares ved at undlade at indkøbe disse
enormt dyre våben skal i stedet anvendes til forbedring af
f.eks. hospitalsvæsenet og sociale ydelser i Danmark, og til
internationale indsatser jvnf. ovenfor.
Såfremt det lykkes danske politikere at opnå
tilslutning i NATO til omlægning til defensivt forsvar, vil
dette betyde frigørelse af såvel driftsomkostninger
som investeringsmidler.
Såfremt danske politikere ikke opnår disse
resultater inden for NATO, vil dansk udmeldelse af NATO give
politikerne den nødvendige frihed og integritet til at
arbejde for nedrustning og fred som beskrevet.
Det er i vore betragtninger vigtigt, at Danmark viser gennem
handling, at der ikke er tale om tomme ord, men at nedrustning kan
gennemføres, og tidligere militært personel m.v. kan
omskoles til nyttigt arbejde. Det er for os en del af begrebet
foregangsland, at Danmark viser praktiske løsninger på
problemer, som opstår, når forandringer
gennemføres.
Lokale beskæftigelsesproblemer ved nedlæggelse af
kaserner, flyvestationer og flådebaser m.v. vil naturligvis
medføre lokal pression og vanskeligheder.
Hvorvidt danske folketingspolitikere ønsker at medvirke
til løsning af disse problemer, eller snarere
foretrækker at bevare de nuværende omkostninger, kan vi
naturligvis ikke vide, men kasernenedlæggelser bør ses
i et helhedsperspektiv og ikke vurderes udelukkende lokalt.
Imidlertid vil vi gerne pege på betragtningen om
nytteværdien af de ressourcer, som ofres på dansk
militært forsvar. Med en manglende fjende vil
nytteværdien alene kunne vurderes ud fra formodninger om en
fremtidig fjende.
Findes denne fjende alene i fantasien? Eller virker propagandaen
om den muslimske fjende i Mellemøsten så
virkelighedstro, at der i dag i Danmark kan træffes
beslutninger på dette grundlag?
Et katalog af forslag til mulige, umiddelbare tiltag for bl.a.
at spare på militærudgifterne, som kan realiseres,
inden den egentlige afrustning slår igennem, fremgår af
følgende note.
4) National indsats til forsvar af dansk suverænitet
Fredskommissionens trusselsanalyser synes at tilkendegive, at
Danmarks suverænitet ikke trues militært, men
demokratisk, økonomisk, miljømæssigt, socialt
og kulturelt.
Den alvorligste trussel synes at være den omfattende
propaganda, som søger at gøre Islam og den muslimske
verden til den nye fjende for USA, Israel og NATO. At modvirke
denne bastante propaganda fordrer en bevidst, kulturel indsats i
Danmark og i FN.
De eneste midler mod propagandaen er oplysning og direkte
møder mellem de mennesker, som propagandaen udpeger som
fjender, og de mennesker, propagandaen søger at gøre
bange for de påståede fjender.
Denne indsats er startet i f.eks. Danmark og England, men må bakkes op i
større omfang politisk. For at modvirke og begrænse
skadevirkningerne forårsaget af ekstremistiske grupper er det
vigtigt at bevare og udbygge dialogen mellem almindelige mennesker
fra de to religioner.
På kommunalt, lokalt plan foreslås genbrug af
idéen om venskabsbyer, hvor byer i Danmark udveksler kultur
med byer i lande som nu er en del af det officielle
fjendebillede.
Statsministeren, udenrigsministeren, forsvarsministeren og
kulturministeren opfordres til at samarbejde om at fremsætte
forslag herom i Folketinget.
Massemedierne opfordres til at bringe flere reportager og
formidle flere udsendelser og mere kulturelt stof fra Den tredje
verden.
En anden, alvorlig trussel er det demokratiske forfald, som
på sigt fører til, at befolkningsgrupper, som
føler sig overhørt og udelukket fra
beslutningsprocesserne, har tendens til at vælge enten civil
ulydighed eller voldelige midler som
opstand eller revolution for at opnå deres ret. Der er her
tale om historiske erfaringer, ikke fantasier.
Forsvaret mod det demokratiske forfald må findes af og
blandt politikerne selv. Ingen andre evner på nuværende
tidspunkt at fremtvinge sådanne ændringer inden for den
magtfulde elite af bl.a. politikere. Der er behov for større
integritet, anstændighed og mod til at vedgå
sandheden.
Vort forslag er her, at Folketinget udarbejder betænkning
om styrkelse og sikring af den demokratiske tradition i
Danmark.
Samtlige politikere og embedsmænd her og i EU skal
dernæst udarbejde planer for demokratisering af eget
område.
Fredskommissionen anbefaler styrkelse af freds- og
konfliktforskning på universiteter og andre højere
læreanstalter og styrkelse af fredsundervisning i
folkeskolerne og gymnasierne, herunder specielt øget
undervisning i skoler i fredelig konfliktløsning og
borgerlige rettigheder. Et vigtigt emne, som atter bør
sættes i fokus er, hvorledes man som borger påtager sig
et personligt ansvar i den politiske beslutningsproces.
Oprettelse af flere uddannelses- og undervisningsstillinger i
fredelig konfliktløsning anbefales.
Fredskommissionen af 1998 støtter en åben, uvildig
undersøgelse af de danske efterretningstjenesters
virksomhed. Denne undersøgelse
bør omfatte politiet, forsvaret, hjemmeværnet samt
private efterretningsorganisationer som Arbejderbevægelsens
Informations Central og Firmaet (Arne Sejer's private
efterretningsorganisation, som under den kolde krig samarbejdede
med CIA).
Politiets efterretningstjeneste bør nedlægges,
fordi forbrydelser ikke skal efterforskes, før de finder
sted. Erfaringerne med efterretningstjenesterne i f.eks. USA,
Argentina, Chile, Frankrig og Israel tyder på, at
sådanne organisationer udvikler sig til at blive en stat i
staten, som selv gennemfører ulovligheder, også
omfattende kriminalitet i form af statsterror.
Den økonomiske trussel må primært
håndteres på det internationale plan, d. v. s. i FN og
EU, men også i Verdensbanken og IMF (når
sidstnævnte organisationer frigøres fra amerikansk
dominans og genvinder sin integritet i FN-regi).
Vi opfordrer økonomiministeren til - i samarbejde med
udenrigsministeren - at udarbejde forslag til Folketinget om,
hvorledes danske tiltag kan medvirke til en sådan
udvikling.
Truslen mod miljøet synes klarlagt, og de
nødvendige indgreb afklarede. Når vi i Danmark ikke
har magtet at føre den nødvendige politik på
området, synes årsagen at være demokratiets
svaghed for populisme:
De nødvendige indgreb vil være upopulære i
så høj grad, at ingen politiker eller noget parti
tør tage de nødvendige skridt af frygt for at
begå politisk selvmord. Er resultatet, at vi kollektivt
myrder en del af vore efterkommere?
Den sociale trussel kan begrænses gennem politiske
beslutninger om grænser for, hvor dybt man ønsker
sparekniven ført ned i de svageste menneskers daglige
fornødenheder og rettigheder i samfundet. Danmark skal
også på de sociale områder efterleve de
internationale traktater, politikerne har ratificeret. I dette
tilfælde specielt menneskerettighedserklæringen.
Det drejer sig primært om at genskabe respekten for det
enkelte menneskes liv og rettigheder.
Vort forslag er derfor, at kulturministeren i samarbejde med
økonomiministeren, undervisningsministeren og
socialministeren udarbejder forslag herom til Folketinget.
Den kulturelle trussel, som vi har set den, ligger mest (udover
propagandaen omtalt ovenfor) i ungdommens tilvænning til en
voldelig verden i højere grad end til den hjemlige, mere
fredelige kultur.
Også her må forsvaret mod den truende udvikling
primært ske gennem en kulturel indsats, som bevidstgør
om de forskelle på værdier, som præger vor kultur
i forhold til f.eks. den russiske eller amerikanske.
Vi har nogle værdier, som er blevet studeret af andre,
fordi de giver et bedre klima i virksomheder og på den
politiske arena. Disse værdier kan forsvares, hvis vi
vil.
Vi opfordrer kulturministeren til at fremsætte forslag til
Folketinget herom.
De økonomiske midler til disse forsvarsindsatser kunne
naturligvis - som tidligere nævnt - tages fra de
traditionelle forsvarsomkostninger til militæret (såvel
driftsomkostninger som investeringsmidler).
Dette fordrer dog, at politikerne ønsker at hjemtage de
økonomiske gevinster af en mere fredelig verden (kaldet
fredsdividenden), og tør tage de vanskeligheder, som f.eks.
midlertidige beskæftigelsesproblemer måtte skabe lokalt
ved nedlæggelse af militærforlægninger m.v.
Vi opfordrer arbejdsministeren til at samarbejde med
indenrigsministeren og forsvarsministeren om at fremsætte
løsningsforslag herom til Folketinget.
Afsluttende bemærkninger
Vi har set vort arbejde i Fredskommissionen i lyset af det
ansvar, vi føler for vort demokrati og vor frihed. Det er
vor pligt at medvirke i en åben, fordomsfri og uhildet debat
om Danmarks sikkerheds- og forsvarspolitik, og derved medvirke -
forhåbentlig - til en folkelig debat om vore betragtninger,
konklusioner og forslag, også set i forhold til indholdet i
Forsvarskommissionens betænkning, som forventes udgivet om
kort tid.
Men vi har også bemærket os, at det arbejde, vi har
udført, reelt blev efterlyst af landets statsminister over
for verdensoffentligheden i åbningstalen ved Det Sociale
Topmøde i København i 1995.
Med nogen overraskelse må vi konstatere, at de forslag, vi
er nået frem til, i høj grad må opfattes som
værende i overensstemmelse med de visioner og ønsker,
statsministeren fremsatte i denne tale. Vi fandt det derfor
rigtigst at citere centrale dele af talen som det første i
indledningen til denne betænkning.
Vi må opfatte denne situation som usædvanlig
lykkelig for Danmark. Vi har fortsat den samme statsminister, som
for 4½ år siden næsten bad NGO'erne om at blive
holdt til ilden, så visionerne og de smukke
hensigtserklæringer ikke forblev tomme ord. Det har vi nu
gjort og imødeser med forventning det samarbejde,
statsministeren lovede.
Vi ønsker her at tilføje, at vi ikke betragter
vort arbejde i Fredskommissionen som afsluttet med denne
betænkning. Vi forventer at der fortsat vil være brug
for en indsats til imødegåelse af de kræfter,
som kynisk forsøger at tjene penge på krig og
menneskelig ulykke, og som ikke går af vejen for nogen eller
noget, for at tjene penge på fremstilling og salg af
militært udstyr. Med befolkningens hjælp vil vi
forhåbentlig en i dag kunne befri os for deres indsats og de
grusomme følgevirkninger deraf.
Det fordrer en levende, folkelig debat.
Redaktionen afsluttet 28. oktober 1998
Fredskommissionens medlemmer
Noter
Top
Fredsakademiet.dk.