Det danske Fredsakademi
Betænkning fra fredskommissionen af 1998
Elsk-værdig sikkerhed :
Bilag 18 Avery, John: En international politistyrke
Siden afslutningen af den kolde krig er FN blevet anmodet
stadig oftere om at sende væbnede styrker til konfliktfyldte
områder i verden. I mange tilfælde er disse anmodninger
forårsaget af alvorlige brud på menneskerettighederne,
f.eks. ved "etnisk udrensning" i Bosnien og ved folkemord i Rwanda.
I de nævnte eksempler ville FN's indsats have været
langt mere effektiv og mange menneskeliv ville være sparet,
hvis det, man endelig gjorde, var sket tidligere. Langvarige og
indviklede diplomatiske forhandlinger var nødvendige for at
frembringe den politiske og fysiske magt, som var nødvendig
for indgrebet, og imens havde de oprindelige problemer udviklet sig
til noget langt alvorligere. Derfor har det været
foreslået, at FN's generalsekretær,
Sikkerhedsrådet og Generalforsamlingen burde have en
permanent, veltrænet og mobil beredskabsstyrke, sammensat at
frivillige fra alle nationer, til rådighed. En sådan
international politistyrke ville være i stand til at handle
hurtigt for at forhindre alvorlige brud på
menneskerettighederne eller imod andre, alvorlige brud på
international lov.
For at bedømme tanken om en international politistyrke
direkte underlagt FN er det en hjælp at betragte den
måde, hvorpå politiet fungerer for at
håndhæve love og forhindre vold og kriminalitet lokalt
og på nationalt plan.
Det er let at finde eksempler på både gode og
dårlige ledelser blandt den nuværende verdens nationale
stater. At forme og bevare en god ledelse er et vanskeligt problem,
men det er ikke en uløselig opgave: Landene i den
skandinaviske region er eksempler, som viser, at det er muligt at
opnå gode ledelser; og disse lande kan tjene som modeller for
det mål, vi på det globale plan burde sigte på at
opnå, hvad angår velstand, sundhed, uddannelse, orden,
lovlydighed og social retfærdighed.
I en nation, som karakteriseres af god ledelse, er politiet
ikke svært bevæbnede og heller ikke antalsmæssigt
stort. Lov og orden bevares ikke primært gennem truslen om
magtanvendelse, men gennem det store flertal af borgeres opfattelse
af, at systemet af love både er retfærdigt og
nødvendigt.
Trafikken stopper for rødt lys og kører, når
det bliver grønt, uafhængigt af, om der er en
politimand på stedet, fordi enhver forstår, hvorfor et
sådan system er nødvendigt.
Selvom det store flertal af borgere i et velstyret land
støtter systemet af love og aldrig ville ønske at
bryde loven, så ved vi trods alt godt, at den virkelige
verden ikke er himmeriget. Menneskelig naturs hele spektrum
indeholder såvel ondt som godt. Hvis der slet ikke var noget
politi overhovedet, og hvis det kriminelle mindretal var
fuldstændig uden kontrol, ville enhver borger være
nødt til at være bevæbnet. Ingens liv eller
ejendom ville være sikret. Røveri, mord og
voldtægt ville trives.
Indenfor en nation med en demokratisk og retfærdig
ledelse, hvis magt hviler på borgernes samtykke, er en lille
og let bevæbnet politistyrke i stand til at opretholde
systemet af love. En årsag til, at dette er muligt, er netop
nævnt - styrken i den offentlige mening. En anden årsag
er, at lovene gælder enkeltpersoner. Eftersom obstruktion mod
retten og mord på politimænd begge betragtes som
alvorlige forbrydelser, så er den enkelte kriminelle
almindeligvis ikke i stand til at organisere massiv modstand mod
politiaktioner.
Edith Wynner(1), en af
pionererne i verdens-føderalist bevægelsen,
anfører følgende kendetegn for politistyrker i et
godt ledet land:
1. "En politimand agerer indenfor en ramme af organiseret
ledelse, som har lovgivningsmæssig,
udførelsesmæssig og dømmende myndighed,
bindende på det personlige plan. Hans handlinger er styret
gennem en klart formuleret, kriminel kodex, som indeholder
samfundets lovmæssige sanktioner. Skulle han misbruge den
magt, han er udstyret med, er han udsat for disciplinære og
retsmæssige indgreb."
2. "En politimand, som ser en kamp mellem to mænd,
forsøger ikke at vurdere hvem af dem, som har ret, for
derefter at hjælpe ham med at slå den, han mener har
uret. Hans funktion er at gribe ind overfor volden fra begge, at
bringe dem for en dommer, som har myndighed til at afgøre
tvisten, og sikre, at rettens beslutning bliver fulgt."
3. "En politimand må, når han udfører sine
opgaver, anholde den mistænkte person uden at bringe hverken
ejedom eller liv i fare i det område, hvor den
mistænkte skal pågribes. Samfundets borgere er ikke
bare sikret mod ødelæggelse af ejendom og tab af liv,
men den mistænktes rettigheder er også omhyggeligt
beskyttede gennem et detaljeret netværk af juridiske
garantier."
Edith Wynner fortsætter med at diskutere den oprindelige
statsdannelse omfattende 13 amerikanske kolonier, som var en
konføderation(2), analogt med
det nuværende FN. Denne konføderation fandt man, var
for svagt, og efter 11 år blev det erstattet af en
føderation(3), som blandt
sine centrale magtbeføjelser havde myndighed til at udforme
og håndhæve love, som retter sig mod enkeltpersoner.
George Mason, en af arkitekterne bag USA's føderale
forfatning, mente, at "en sådan styrelse, som direkte kunne
påvirke individer og kun ville straffe de, hvis skyld
nødvendiggjorde det, var nødvendig", mens James
Madison (en anden af forslagsstillerne til USA's forfatning)
bemærkede, at jo mere han tænke over brugen af magt,
des mere tvivlede han på "anvendeligheden,
retfærdigheden og effektiviteten af den, når den
anvendes mod mennesker kollektivt og ikke individuelt". Endelig
diskuterer Alexander Hamilton i sit Federalist Paper
føderationen med følgende ord: "At tvinge staterne er
et af de mest afsindige projekter man nogensinde opstillede…
Kan nogen fornuftig mand blive velvilligt indstillet overfor en
regering, som kun eksisterer ved sværdet? Enhver sådan
krig må ramme de uskyldige samtidig med de skyldige. Denne
ene betragtning måtte være nok for at vende enhver
fredelig borger imod en sådan regering… Hvad er
behandlingen mod dette store onde? Ingenting andet end at
gøre… lovene bindende for individer, på samme
måde, som staternes love er det."
FN er en konføderation snarere end en føderation,
og virker således ved at forsøge på at tvinge
stater, en fremgangsmåde, som Alexander Hamilton betegner som
"et af de mest afsindige projekter man nogensinde opstillede". Hvad
enten denne tvang udføres gennem økonomiske
sanktioner eller den udføres i form af en militær
indgriben, så er anvendeligheden, retfærdigheden og
effektiviteten af FN's bestræbelser hæmmet, fordi de
rettes mod mennesker kollektivt og ikke individuelt. Det er
øjensynligt, at FN's aktioner for at stoppe aggression fra
én stat mod en anden i Korea krigen og Golf krigen ikke
magtede at leve op til de tre kriterier for politiaktioner, som
anføres ovenfor. Sadam Hussein er stadig fri, har stadig
magten og er fortsat sund og rask, mens mange børn i Iraq,
som ikke kan bebrejdes for invasionen i Kuwait, mistede livet. Hvad
er behandlingen mod det store onde? "Ingenting andet end at
gøre… lovene bindende for individer, på samme
måde, som staternes love er det".
Historisk har konføderationer altid vist sig at
være svage, mens føderationer taget under ét
almindeligvis har været meget succesrige, hovedsageligt fordi
en føderation har myndighed til at udforme love, som er
bindende for enkeltpersoner. Samtidig bestræber en
føderation sig for at efterlade så stor magt som
muligt i de lokale myndigheders hænder. Eksempler fra nyere
tid på føderationer omfatter USA, Brasiliens Forenede
Stater, Mexico's Forenede Stater, Venezuela's Forende Stater, Den
Agentinske Nation, Australien's Commonwelth, Canada, Den
Sydafrikanske Union, Schweiz, USSR, og Forbundsrepublikken
Tyskland. Vi har således en righoldig, historisk viden om
styrker og svagheder i føderationer, og vi kan
nyttiggøre denne viden, når vi forsøger at
skabe en god ledelse på globalt plan.
Når vi ser ind i det nye århundrede, kan vi
måske forudse en tid, hvor FN har forvandlet sig til en
føderation, og har fået myndighed til at udforme love,
som er bindende for individer. Under sådanne
omstændigheder vil egentlige politiaktioner være
mulige, omfattende alle de nødvendige sikringer af de
uskyldiges liv og ejendom. Vi kan håbe på en fremtidig
verden, hvor den offentlige mening vil understøtte
international lov i en sådan grad, at en ny Hitler eller
Saddam Hussein eller en fremtidig Melosovic ikke vil være i
stand til at organisere modstand mod arrestation i større
stil - en verden, hvor international lov vil blive opfattet som
retfærdig, upartisk og nødvendig - et velstyret,
globalt samfund, indenfor hvilket enhver person vil vise
grundlæggende loyalitet overfor menneskeheden som helhed.
1. Edith Wynner, "World Federal Government in
Maximum Terms: Proposals for United Nations Charter Revision",
Fedonat Press, Afton New York, (1954).
2. Her anvendes "konføderation" som
oversættelse af "confederation" i betydningen: en forening af
stater, som har bevaret nationale militærstyrker, og hvor
konføderationens love ikke er bindende for den enkelte
borger, men alene virker på nationalt plan.
3. Her anvendes betegnelsen
"føderation" som oversættelse af "federation", og
betegner en forening af stater, som har afskaffet nationale
militærstyrker til fordel for føderative styrker, og
hvor føderationens love er bindende for enkeltpersoner
indenfor føderationen.
Top
Fredsakademiet.dk.
|