Det danske Fredsakademi
Betænkning fra fredskommissionen af 1998
Elsk-værdig sikkerhed Bilag
Grønnegaard, Geert: Våbeneksport fra
foregangslande?
Hvis man tror på betydningen af et nationalt
militært forsvar til beskyttelse mod angreb fra andre
nationer, er det også logisk nok at have en national
produktion af våben til disse egne styrker. Men at producere
våben ud over egenforbruget til eksport kan kun mindske
sikkerheden. Skulle man følge ren militær logik,
måtte det gælde om at egne styrker var bedst muligt
rustet og trænet, og at nabolandenes styrker var så
slappe som muligt og helst kun udrustede med
trækøller. Jo bedre produkterne fra egne
våbenfabrikker var, jo vigtigere måtte det da
være, at de ikke faldt i hænderne på
fremmede.
Ser man problemet fra våbenfabrikantens synspunkt, om den
rene profit, når det nationale marked er mættet, vil
den køber som kan tilbyde den bedste pris være en, som
det ihvertfald ville være vanvid at sælge til, hvis man
ønsker fred og sikkerhed.
Det kunne være en kriminel bande, for hvem prisen ingen
rolle spiller, eller en gal diktator som blot tager fra sit eget
folks velfærd. Hvis ikke våbenfabrikanten selv kan sige
nej til sådanne købere, må hans landsmænd
gøre det.
Alle I kræmmere,
som sælger spyd og skjolde,
og som gerne ser et par krige
til at øge omsætningen.
Gid I måtte falde i røverhænder,
som kun gav Jer rå byg at spise.
Aristofanes, 420 f. Kr.
Boomerangen
Mange mennesker har i bøgerne om 1. verdenskrig
læst om de tusinder af britiske soldater, der måtte
ende deres dage hængende i tyske
pigtrådspærringer, hvortil pigtråden var leveret
af britiske firmaer. Det var så ondt, at det næsten
må have været ubærligt for de efterladte. Men
sådanne gruhistorier er slet ikke "historie" i den betydning,
at de ikke forekommer mere, når man stadig næsten
uhindret lader våbenfabrikanter eksportere til hvemsomhelst
der melder sig som købere. Et par eksempler skal
nævnes, hvor vi selv har fået boomerangen tilbage,
så det kunne mærkes.
I foråret 1995 gennemførte det tyrkiske
luftvåben et frygteligt bombardement med F-16 fly på
kurdiske landsbyer i bjergene. Kurdiske flygtninge bosat i Danmark
gik i fortvivlelse på gaderne i protest mod overgrebet.
Især i Århus var stemningen ophidset.
Efterfølgende kom det frem, at danske våbenfabrikker,
især Terma i Århus og Per Udsen i Grenå, netop i
månederne op til angrebet havde leveret nye reservedele til
de tyrkiske F-16 fly. Det må nærmest betegnes som et
utroligt og ufortjent held, at Århus i de dage slap for
alvorlige uroligheder.
I 1980´erne tjente amerikanske våbenfabrikker 300
millioner dollars på at levere ildvåben til diverse
krigsherrer i Somalia.
Disse våben blev ført frem og omladet udfor
Somalias kyst af danske rederier, som derved kunne tjene et par
millioner på fragten. Amerikanerne fik boome-rangen tilbage i
julen l992, hvor deres marinesoldater blev sat ind for at
gen-oprette freden, men blev mast ud af de våben, som USA
selv havde leveret få år før. Den mislykkede
aktion kostede 2000 millioner dollars og 37 dræbte
amerikanere, alt under fuld TV-dækning.
Også vi kan opleve efterdønningerne af den danske
foretagsomhed fra 80'ernes våbentransporter. I l998 boltrer
den danske presse sig i endeløse problemer med 10.000
somaliere, som er flygtet fra krigshandlingerne. Nye politiske
partier opstår, som vil have somalierne sendt hjem. Enhver
kan få lov til at vurdere, hvor lang snor et par private
danske rederier burde have haft til at spille bold med titusinder
af menneskers liv og sikkerhed.
Det er næsten ikke til at fatte, at politikere, også
danske politikere, mener at kunne retfærdiggøre
våbeneksport ved at henvise til beskæftigelsen på
våbenfabrikkerne. Det er meget vel tænkeligt, at et par
SiD-arbejdere på det statskontrollerede Ammunitionsarsenal
ved Frederikshavn har kunnet tjene et par ekstra arbejdsuger
på at fylde sprængstof i en eksportordre af
morter-granater. Men hvis så resultatet nogle måneder
eller år senere viser sig i eksplosioner over millionbyer som
Beirut eller Sarajevo, kan enhver indse vanviddet. Man ville
inderligt gerne med tilbagevirkende kraft have kunnet betale
SiD'erne tredobbelt understøttelse for at blive hjemme og
spille ludo med børnene, for at undgå synet af
så store ødelæggelser og tab af menneskeliv.
Selv amerikanerne, som uden konkurrence er verdens
største våbeneksportører, har indset hvor
vanvittigt det er. Den amerikanske kongres udgav for et par
år siden et dokument, hvor man opregnede alle de våben,
som vestlige lande alene havde leveret til Grækenland og
Tyrkiet over en tiårig periode. Den omfangsrige rapport havde
meget betegnende titlen "Brændstof til Balkans ildebrande".
Særlig interessant var en rent økonomisk
vurdering.
Det viste sig, at de milliardbeløb, som USA's
våbenfabrikker havde tjent hjem på handelen, langt blev
overgået af de bevillinger, som de amerikanske skatteydere
havde måttet ofre for at opretholde den del af den
amerikanske sjette flåde, der var øremærket
netop til at afholde grækere og tyrkere fra at ryge i
totterne på hinanden i det østlige Middelhav.
Altså, helt uden hensyn til alt det dødbringende, en
rigtig dårlig forretning.
Registrering af handelen
Med hensyn til våbenhandel er de forskellige landes
regeringer ikke altid så åbne og påpasselige som
de burde være. Måske skyldes denne tilbage-holdenhed en
form for trods alt dårlig samvittighed.
At man godt er klar over, at ikke alle handlerne tåler
dagens lys.
Græsrodsorganisationer i de demokratiske lande i Europa er
derfor gået sammen til et ENAAT, europæisk
netværk imod våbenhandel, hvor Aldrig mere Krig
udgør den danske del. Afdelingerne i de enkelte lande holder
skarpt øje med våbenfabrikker og -eksportører i
deres eget land og bringer oplysningerne frem til offentligheden.
ENAAT er yderligere kædet sammen med et tilsvarende
netværk på de amerikanske kontinenter.
Det danske våbenregister rummer oplysninger om godt 400
firmaer, der producerer eller handler med våben. For mange
danskere, også mange politikere, vil det sikkert være
en overraskelse, at tallet er så stort. Spørger man i
Statens Våbenkontrol under justitsministeriet, eller
"Civilkontoret" som det eufemistisk har omdøbt selv til, vil
de sandsynligvis efter et stort antal rykkere komme frem til 30
eller højst 40 firmaer, som de vil betegne som
våbenfabrikker. Forskellen i antallet skyldes væsentlig
forskellen på, hvad man definerer som våben.
Den officielle danske civilkontordefinition er ulden, fuld af
omsvøb og bortforklaringer.
Aldrig mere Krig's database har derfor i en lang
årrække benyttet sig af den meget præcise
definition fra våbenkontrollen i den amerikanske regering og
kongres, som lyder:
"Våben (arms) er alle leverancer og tjenesteydelser til
militære institutioner, undtagen levnedsmidler og almindeligt
brændstof".
Amerikanerne har en meget stor, over 50%, andel af verdens
våbenhandel, men de skammer sig ikke for at kalde en spade
for en spade.
Et dansk entreprenørfirma, Højgaard & Schultz,
har bygget en række bombe-sikre hangarer til danske jagerfly.
De blev smækfornærmede over at få at vide, at de
derfor var noteret i våbenregisteret, medens amerikanerne
ikke er i tvivl om at hangarerne er våben, når deres
egne entreprenører har bygget nogle helt mage til i
Saudiarabien. En dansk popgruppe, lad os kalde dem Monrad og
Rislund, finder det uhyre vigtigt for deres karriere at rejse til
Balkan for at gøgle for de danske soldater. Uskyldigt? Tja,
men det er altså en våbenleverance efter den
amerikanske definition. Camouflageuniformer fra fabrikken Viking
ved Esbjerg vil amerikanere og alle andre betegne som
våben,men i Danmark kan man kun se, at de ligner en slags
tekstiler.
Statens kontrol
En anden detalje, hvor Civilkontoret ikke rigtig kan
følge med: Der findes et ganske stort antal små og
mellemstore virksomheder i Danmark - støberier,
maskinværksteder, tekstilvæverier -, som fremstiller
hundredevis af små serier i underleverance til ligeså
mange forskellige kunder. Den lille en ud af hundrede-leverance til
Forsvarets materielforvaltning kan firmaerne være
tilbøjelige til at "glemme", selvom de egentlig burde
registrere den og have den godkendt i Civilkontoret. Måske,
når det nu går så godt, kan de næste uge
være heldige at afsætte en tilsvarende serie til det
australske forsvars materielforvaltning. Kan vi sælge til
Hjørring, er ideen, må vi vel også kunne
sælge til Melbourne.
Nu dette civilkontor. Man må jo ikke dømme for
hårdt. Det skal fungere som hele samfundets, inclusive
regering og folketings, øjne og ører og garant for,
at der ikke forekommer dansk våbeneksport, som ikke
tåler dagens lys. Det kan være svært at overkomme
alt det, hvis det skal styres af fem embedsmænd i
København, som ofte roteres rundt. De har heller ikke
fået den mindste rettesnor fra lovgiverne om, hvad man
egentlig ønsker af dem. Hvad de skal tillade, og især
hvad de ikke skal tillade. Enhver gymnasieelev eller
dagbladsjournalist vil på stående fod kunne udpege
snesevis af potentielle krudttønder rundt om i verden,
hvortil det ville være halsløst for fredens skyld at
supplere med yderligere danske leverancer. Men en så banal
uro og forudseenhed gør man ikke engang forsøg
på at mønstre på civilkontoret.
Man kunne nævne et land som Thailand, som har en ganske
betydelig regional krigsstyrke. Under Vietnamkrigen udgik en meget
stor del af USA's bombetogter fra store baser i Thailand (enkelte
dansk byggede), og helt op til i dag udføres væbnede
aktioner fra Thailand ind over grænsen til Cambodia. Man
kunne spørge, hvorfor vi skulle bidrage med dansk
krigsmateriel til netop dette land, som i forvejen har alt for
meget. Det gør man ikke. I stedet sendte man kronprins
Frederik af sted med en handelsdelegation i l997. Et helt afsnit i
udenrigsministeriets prospekt på engelsk og thai berettede om
dansk industris enestående kapacitet indenfor
forsvarsmateriel, våben. Det antyder vel, at man er parat til
at sælge af det.
Et svar med perspektiv
Lige før jul l997 fik folketinget et svar fra
økonomiministeren, Marianne Jelved, som her skal citeres.
Spørgsmålet lød:
"Ministeren bedes redegøre for, eventuelt belyst med
statistiske oplysninger fra de seneste år, hvad det
samfundsøkonomisk vil betyde for Danmark, hvis man helt
forbyder eksport af krigsmateriel."
og svaret:
"I nedenstående tabel 1 er vist eksporten i l995 og 1996
af et antal varekategorier, der kan siges at falde ind under
betegnelsen krigsmateriel. Det skal bemærkes, at begrebet
krigsmateriel ikke er statistisk veldefineret." (Tabel 1 udviser
tal på 123 mill. kr, henholdsvis l77 mill. kr for de to
år)
"Med udgangspunkt i oplysningerne i tabel 1 kan det
konkluderes, at selvom det kan have stor betydning for de enkelte
virksomheder og medarbejdere, der er beskæftiget med
produktion af disse varer, vil et eksportorbud ud fra en
samfundsøkonomisk betragt-ning have en meget beskeden
betydning.
Beskæftigelsesindholdet i eksporten af de i tabellen
nævnte varer anslås at være mindre end 400
per-soner. I den nuværende konjunktursituation ville det
generelt være forholdsvis let for de pågældende i
givet fald at finde beskæftigelse ved anden produktion."
De brugte
Et lille men nok så farligt hjørne af
våbenhandelen udgøres af brugte håndvåben.
Når de lovlige militær-og politistyrker har fået
nye, hurtige, lette våben, burde de selvfølgelig
sørge for, at deres gamle blev destrueret. For en
landevejsrøver betyder det ikke noget, at hans våben
er lidt gammeldags. Det er rigelig hurtigt nok til hans
formål.
Men her kommer en næsten religiøs samlermani ind i
billedet, som professionelle soldater lider af. De har fra deres
første tjenestedag fået banket ind i hovedet, at
ligegyldig hvad der sker omkring dem, må de aldrig give slip
på deres våben. De ældre officerer er også
grebet af denne mani, så når en type af våben
forlængst er faset ud, gemmer de dem alligevel i et depot
på kasernen "for en sikkerheds skyld". På denne
måde har vi alene i Danmark 300.000 stk løse
håndvåben liggende, som der ikke er brug for.
Med et overraskende klarsyn og diplomatisk dygtighed lykkedes
det for den japanske FN-ambassadør i l997 at få
medlemslandene til enighed om, at der måtte gøres
noget med alle disse brugte våben, som dukkede op snart her,
snart der, i konflikter over hele verden. Alle medlemmer af FN blev
pålagt at drage omsorg for, at deres overskuds (surplus)
håndvåben blev destruerede, så de ikke endte i
gale hænder. Udenrigsministeren kunne meddele folke-tinget,
at Danmark også havde stemt for FN-anbefalingen i dec. l997,
og at man nu arbejdede sammen med England og Frankrig i EU for at
stoppe for eksporten af brugte håndvåben.
Man kunne så spørge: Hvorfor skulle Danmark have
nødig at afvente engelske og franske beslutninger,
før vi sørgede for destruktion af egne lagre?
Her får man en kedelig mistanke om, at ligegyldig hvad
landets regering og folketing beslutter, sørger officererne
for, at alt bliver ved det gamle. "Man ødelægger da
ikke et våben, som stadigvæk kan fungere".
Top
Fredsakademiet.dk.
|