Det danske Fredsakademi
Betænkning fra fredskommissionen af 1998
Elsk-værdig sikkerhed : Bilag
Terp, Holger: Briand-Kellogg-Traktaten - den ukendte traktat
Krig er en forbrydelse mod menneskeheden fastslog den nystartede
internationale fredsgruppe War Resister's International i
begyndelsen af tyverne med baggrund i erfaringerne fra
Første Verdenskrig.
Ved den nylige FN-konference om oprettelsen af en pernament
krigsforbryderdomstol, kaldet Den Internationale Kriminaldomstol,
modsatte USA sig oprettelsen, fordi landets diplomater og
politikere tilsyneladende frygter, at amerikanske soldater og
agenter kan blive ofre for en international skueproces i den nye
domstol, meddeler Ritzaus Bureau 19. juli.
Hvilke grunde kan USA og andre lande have til frygte en
international krigs-forbryderdomstol?
Her vil de fleste nok pege på Vietnamkrigen, Afganistan og
andre tilsvarende krige som stormagterne har deltaget i siden anden
verdenskrig, samt stormagternes og mindre staters trusler om og
mulige anvendelse af masseødelæggelsesvåben
så som kernevåben, kemiske våben og biologiske
våben. Det er tilsyneladende svært for alle lande og
væbnede grupper at overholde de kendte internationale
spilleregler for krigsførelse som eksempelvis: Overenskomst
om forhindring og afstraffelse af folkemord fra 1948, Resolutionen
om forbud mod brug af kernefysiske våben fra 1961 og
Konventionen om forbud mod og restriktioner mod visse
konventionelle våben fra 1981.
En international krigsforbryderdomstol vil kunne sige til de
krigsførende parter: Fy, fy, I må ikke lade
krigshandlinger gå ud over de civile som det ellers har
været tilfældet i det tyvende århundrede, hvor
der er anvendt atomvåben eller truet dermed, begået
folkemord og militærfolk altid har haft frit valg på
alle våbenbasarerens hylder.
Kikker man lidt nærmere på de bestræbelser
diplomaterne udfoldede i tyverne for at begrænse antallet af
krige og for at forhindre en gentagelse af første
verdenskrigs ødelæggelser, ser man to
hovedbestræbelser i Folkeforbundets virke. Det første
forsøg gik i retning af at få forbudt privat
våbenhandel. I mellemkrigsårene kom der den ene
afsløring efter den anden af våbenindustriens blodige
internationale, som krigs-materiel-industrien blev kaldt dengang.
Se eksempelvis journalisten Axel Pilles bog: Rustningskapitalens
Blodpenge fra 1933 i det elektroniske bibliotek, i de danske
fredsgruppers fælles hjememsider: fred.dk.
I Folkeforbundet tog man også det første initiativ
til en registrering af våbenhandel. Det var dog kun store
våben som havde interesse. I 1925 enedes man om en traktat
som forbød privat fabrikation og handel med våben.
Traktaten blev desværre ikke ratificeret af nok stater til at
den kunne træde i kraft.
Den anden hovedretning i tyverne var rettet mod anvendelsen af
krigen som politisk instrument. En tysk militærteoretiker
havde på baggrund af Napoleonskrigene konkluderet, at krige
blot var politikkens videreførsel med andre midler.
Allerede fra slutningen af det 19. århundrede blev
voldgifttanken, takket være de daværende
fredsbevægelsers indsats, populær. Forskellige stater
sluttede venskabs- og voldgifttraktater. I slutningen af tyverne
forhandlede USA og Frankrig om en sådan traktat. Selve
traktatteksten blev holdt i generelle vendinger og pludselig gik
det op for politikerne i en lang række lande, at her havde de
en traktattekst der forbød anvendelsen af krig som et
nationalt politisk middel. Det er den såkaldte
Briand-Kellogg-Traktat, som vedtages og underskrives i Paris 28
september 1928 af 15 stater. Senere kommer yderligere 45 til.
Traktaten indeholder følgende tekst i moderniseret
retsskrivning:
"Almindelig traktat om afkald på krig.
Artikel 1:
De høje kontraherende parter erklærer
højtideligt i deres respektive folks navn, at de
fordømmer tilflugt til krig til løsning af
mellemfolkelige uoverensstemmelser - og giver i deres indbyrdes
forhold afkald på krigen som et redskab for national
politik.
Artikel 2:
De høje kontraherende parter er enige om, at
afgørelsen eller løsningen af alle uoverensstemmelser
eller stridigheder, som måtte opstå dem imellem, af
hvilken art eller oprindelse disse end måtte være,
aldrig må søges ved andre end fredelige midler(1)
."
De to udenrigsministre som lagde navn til traktaten blev
belønnet med Nobels fredspris.
Denne traktat er desværre meget lidt kendt i dag.
Traktatens største indflydelse har nok været
på det sproglige område. Før
Briand-Kellogg-Traktaten trådte i kraft havde de forskellige
lande et militær og en krigsminister. Da politikerne nu ikke
af hensyn til folkeopinionen kunne erklære krig mod en anden
magt, omdøbte politikerne militæret til forsvaret og
krigsministeren til forsvarsminister. Militæralliancer blev
til forsvarspagter og i stedet for at føre krig, forsvarede
landene sig. Militære aktioner blev til fredsbevarende
operationer og begrebsforvirringen bredte sig så meget, at
det danske hjemmeværn begyndte at kalde sig for landets
største fredsbevægelse.
Briand-Kellogg-Traktatens indflydelse kan også ses
både i national lovgivning om forsvaret og i en række
internationale traktater.
I Danmark ses indflydelsen i forslag til Lov om forsvarets
formål, opgaver og organisation m. v. Lovforslag nr. L 5.
Fremsat den 6. oktober 1993 af forsvars-ministeren. Heri hedder det
i kapitel 1 om forsvarets opgaver:
"§ 1Det militære forsvar skal bidrage til at fremme
fred og sikkerhed.
Stk 2. Forsvaret udgør et væsentligt
sikkerhedspolitisk middel og har til formål
1) at forebygge konflikter og krig,
2) at hævde Danmarks suverænitet og sikre landets
fortsatte eksistens og intigritet og
3) at fremme en fredelig udvikling i verden med respekt for
menneskerettighederne".
Det er en rosværdig formålsparagraf. At bidrage til
at fremme fred og sikkerhed og at forebygge konflikter og krig.
Hvor kan de danske politikere dog have fået ideen til at
formulere formålet for forsvaret således?
Der er flere muligheder:
Politikerne kan have tænkt selvstændige tanker.
Spøg til side. Lovgiverne har skrevet af fra
internationale organisationers regelsæt.
I Den nordatlantiske Traktat, underskrevet i Washington D. C.,
4. april 1949, hedder det i artikel 1: "Deltagerne forpligter sig
til som foreskrevet i De forende Nationers pagt at bilægge
enhver international stridighed, i hvilken de måtte blive
indblandet, ved fredelige midler på en sådan
måde, at mellemfolkelig fred og sikkerhed så vel som
retfærdigheden ikke bringes i fare, og til i deres
mellemfolkelige forhold at afstå fra trusler eller
magtanvendelse på nogen måde, som er uforenelig med De
forenede Nationers formål".
En rumrejsende fra en fjern civiliseret planet uden det store
kendskab til jordiske forhold, ville umiddelbart komme til den
opfattelse, efter at have læst den første paragraf i
Den nordatlantiske Traktat, at organisationens medlemslande ville
gøre alt forat undgå at komme i krig, og at de
militære styrker som en følge heraf ville blive
reduceret til et minimum til fordel for diplomatiet.
Atlantpagtens forfattere har ligeledes lånt fra en anden
international organisation, FN.
I FN-pagten fra 1945 hedder det:
"Vi De forende Nationers folk besluttede på at frelse
kommende generationer fra krigens svøbe, som to gange i vor
levetid har bragt usigelige lidelser over menneskeheden, påny
at bekræfte troen på fundamentale menneskerettigheder,
på menneskets personlige værdighed og værd,
på mænd og kvinders såvel som store og små
nationers lige rettigheder, at skabe vilkår, hvorunder
retfærdighed og respekt for de forpligtigelser, der
opstår ved traktater og andre kilder til mellemfolkelig ret,
kan opretholdes, og at fremme sociale fremskridt og højne
levevilkårene under større frihed".
Et tredje eksempel: Under anden verdenskrig holdt den
amerikanske præsident Roosevelt og den engelske
premierminister Churchhill et møde på Atlanterhavet, i
rum sø. Efter mødet blev følgende
Atlanterhavs-resolution vedtaget (i moderniseret retskrivning):
1) At deres lande ikke stræber efter hverken territorial-
eller anden magtudvidelse,
2) at de ikke ønsker, der skal ske territoriale
forandringer, der ikke er i overensstemmelse med et frit udtrykt
ønske hos det pågældende folk,
3) at de respekterer ethvert folks ret til selv at vælge
den regeringsform, under hvilken det ønsker at leve, og at
de ønsker, at selvstyre og suverænitet skal gives
tilbage til de folk, der med magt er blevet dette
berøvet,
4) at de med tilbørlig respekt for alle eksisterende
forpligtigelser vil stræbe efter, at alle stater, store eller
små, sejrende eller besejrede, på lige betingelser
får adgang til verdenshandlen og de råmaterialer i
verden, som er nødvendige for deres økonomiske
trivsel,
5) at de ønsker at etablere et fuldstændigt
samarbejde mellem alle nationer på det økonomiske
område for at sikre alle forbedrede arbejdsvilkår,
økonomisk udligning og social sikkerhed,
6) at de efter nazityraniets fuldstændige
ødelæggelse håber at se en fred etableret, som
gør det muligt for alle nationer at leve i sikkerhed inden
for deres egne grænser, og som vil sikre, at alle mennesker
kan leve deres liv i frihed uden at frygte noget og uden at mangle
noget,
7) at en sådan fred bør sætte alle mennesker
i stand til at sejle på de store have uden hindringer,
8) at de tror, at alle nationer i verden såvel af
materielle som af åndelige årsager må nå
til det punkt, hvor de opgiver at anvende magt. Da ingen fremtidig
fred imidlertid kan opretholdes, hvis rustningerne til lands, til
vands og i luften stadig fortsættes af nationer, der truer
eller kan komme til at true med angreb ud over deres grænser,
tror de, at det er nødvendigt, at sådanne nationer
afvæbnes, indtil der er etableret et mere omfattende og mere
pernament sikkerhedssystem. De vil ligeledes fremme og opmundre
alle andre mulige forholdsregler, der kan lette oprustningens
knuende byrde for fredselskende nationer".
Folkeretslig har man altså nu både en international
domstol og en international krigsforbryderdomstol i Haag og et
redskab for disse domstole, nemlig en international traktat som
forbyder anvendelsen af krig som et politisk værktøj,
foruden FN-pagten, Den nordatlantiske Traktat og
Atlanterhavsdeklerationen. Man skal endog langt ned i FN-traktaten
før politikerne modsiger sig selv, idet de skriver i
traktaten: "væbnet magt [vil] ikke blive anvendt undtagen i
fælles interesse", hvilket igen ses senere både i Den
nordatlantiske Traktat og i den danske lov om forsvaret.
FNs generalforsamling har desuden, den 14. december 1974,
vedtaget en resolution som definerer, hvad aggression er. Det
hedder i resolutionens artikel 1: "Aggression er en stats
anvendelse af væbnede styrker imod en andens
suverænitet, territoriale intengritet eller politiske
uafhængighed af en anden stat".
De indledende bemærkninger til både FN-Traktaten,
Den nordatlantiske Traktat og til Forslag til Lov om forsvarets
organisation er interessante også selv om de er meget lidt
kendt i dag. Som lægmand vil man nok hælde til den
anskuelse, at hele loven og alle delene i traktaterne har lige stor
vægt, samt at der har været en tilbøjelighed til
at prioritere det militære aspekt af disse love og traktater,
hvorfor de militære sider i fremtiden må nedprioriteres
til fordel for øget diplomatisk og folkeretslig
aktivitet.
Igennem årenes løb har der med rette været
rettet mange kampagner mod forskellige våbensystemer, men for
mig at se burde man tage fat om nældens rod. Hovedproblemerne
i dag er militarismens omfang, militarismeudgifternes
størrelse, produktion og handel med krigsmateriel,
værnetvangen og den gammeldags uciviliserede opfattelse af,
at militæranvendelse kan løse politiske konflikter. En
brandmand slukker nu engang ikke et bål med benzin.
Set i lyset af Briand-Kellogg-Traktaten kunne det være
interessant at få vurderet det nye mode fænomen:
internationale brigader. Jeg tror, at en vurdering af disse
styrkers anvendelse vil føre til, at deres funktion må
omlægges, så de får rene politi opgaver.
Altså ingen tung militær udrustning.
Briand-Kellog-Traktaten er den vigtigste traktat som er
ratificeret og altså gældende lov. Den er international
lov og øget kendskab til denne internationale retsregel er
af største vigtighed i tiden fremover.
1. Udenrigsministeriet: Danmarks Traktater
1929 s. 137. Citeret fra Heurlin: Nedrustningspolitik, 1971 s. 37.
Traktaten er trykt i Lovtidende, 1929, traktatdelen B 198 af 5.
oktober 1929.
Top
Fredsakademiet.dk.
|