Teater Den overrumplende enkelhed SKAL VI SJIPPE af Jesper Jensen Dragør skole Hvad er en teaterforestilling? En teaterforestilling er en række situationer. SKAL VI SJIPPE er en række situationer. SKAL VI SJIPPE er en teaterforestilling. Det er en god sjippetur og det er en god teaterforestilling. Situationer Først bliver vi budt velkommen og sat ind i denne teaterforestillings ordensregler. Så ved vi, hvad vi har at holde os til. Og det kan vi rette os efter. Eller vi kan gå. Derefter bliver vi præsenteret for ensemblet Ensemblet er skolebørn og de spiller skolebørn. Vi møder dem efter skoletid, hvor de snakker om skolen. Situationen er en stilliseret dag-ligdagssituation. Situationen munder ud i en sang: SANG OM LÆRERNE. Sangen udspringer af situationen, men den kommenterer ikke situationen. Sangen tager kritisk stilling til et forhold i samfundet — her skolen. I den næste situation hugger de andre Theis'hue. Theis ber om at få sin hue tilbage, men de andre driller ham og truer ham, til han flygter. De andre kommer op at skændes — og situationen udvikler sig til en ny sang: SANG OM STÆRKE OG SVAGE Han får bank fordi han er svag Han er svag fordi han får bank Vi er skrappe og stærke og friske Det er klart vi har lov til at tæske. De svage har alle dage fået bank. Det er den en'ste måde vi kan mærke vi er stærke. Bank de svage tæv de slappe så de selv blir rå og skrappe og kan live livet i den hårde verden. Sådan er den. Sådan er den. Spotlightet finder Leise nede i salen blandt tilskuerne. Men der er ingen, som vil sjippe med Leise. De er allesammen blevet for voksne til at sjippe. På scenen er der heller ikke nogen, som vil sjippe med Leise. De er også for voksne. De er nemlig blevet konfirmeret. Situationen udvikler sig og bliver til en KONFIRMATIONSSANG og til en konfirmation - og igen til efter konfirmationen, til voksen, dvs. det som kaldes voksen, men altså ikke er det, fordi det ikke er det samme som at være — rigtig voksen. Engagementet De unge skuespillere beskæftiger sig med en række tilstande og problemer, som de kender og er engagerede i. Fordi de er engagerede, kan de optræde afslappet i situationerne. De behøver ikke at demonstrere deres engagement. Fordi de unge skuespillere har et oprigtigt forhold til situationerne, bliver situationerne ægte. Og fordi situationerne er ægte, har de holdning. Oprigtighed er en holdning, hvorimod standpunkttagen blot er en demonstration. Teaterforestillingen SKAL VI SJIPPE demonstrerer aldrig, den har ingen pegefinger. SKAL VI SJIPPE er en underholdende kritisk debat. Denne teaterforestilling er formodentlig den bedste undervisning i at blive hele mennesker, disse elever har fået i årevis. Og det er den teaterforestilling i mange år, der -- uden at den bliver banal — er lettest tilgængelig. Den er overrumplende enkel. Netop dette helt enkle poetiske udtryk har et meget stærkt intellektuelt bid. Brecht ville have frydet sig. Eksemplet og alternativerne Hvad har denne teaterforestilling, som vi normalt ikke finder i det kommercielle danske teater? Den bygger på et ensemble - et ensemble af skolebørn — og ovenikøbet et ensemble som ved hvad det taler om. Den har vægten lagt på skuespilkunstens primære grundprincip: situationen, i stedet for på den sekundære adaptation: handlingsgangen- Hver enkelt skuespiller er personligt engageret i den række problemer, forestillingen er vokset op omkring. Derfor kan de unge skuespillere have en afslappet distance til situationerne, og situationerne alligevel give udtryk for en holdning. Den holdning som går igennem hele teaterforestillingen, giver teaterforestillingen dens stil • Og endelig løfter sangene teaterforestillingen op o ver hverdagens banalitet og bliver et alternativ hertil. Denne teaterforestilling udmærker sig altså ved: Ensemblespil, situationer, engagement, distance, holdning, stil — den er et alternativ. Kultur vokser hvor der er grobund. Der blev klappet meget... BERTEL TORNE © Jesper Jensen. Publiceret med tilladelse af forfatteren. Genudgivet af Det danske Fredsakademi som dukumentation af fredssagens historie og udvikling. Redaktør: Holger Terp.