Hvorfor tigger Jeppe Information, 28. november 1997 Har Kulturfonden i sit afslag foregrebet en lovgivning, som grundlæggende laver om på Kulturfondens oprindelige målsætning om kvalificeret samarbejde mellem professionelle og amatører KULTURFOND I nærheden af Holstebro har en flok mennesker lavet Borbjerg Amatørteater. En mangeårig og erfaren gruppe, som engagerer ca. 200 mennesker på årsbasis, og har flere store musicalopførelser bag sig, plus jævnligt børneteater, ungdomsteater og kabaret. I år ville de igen satse stort! Det skulle være en ny dansk musical, skrevet over Holbergs komedie Jeppe på bjerget. Udgangspunkt i og mest mulig brug af Holbergs egen tekst, plus sange og nykomponeret musik, dans og kor. Der aftaltes samarbejde med et rumænsk symfoniorkester til at tage sig af musikken og med skræddersalen på Teatrul Dramatic i Brasov, Holstebros venskabsby. Her skulle kostumer, parykker m.v. fremstilles. Desuden aftaltes samarbejde med Hol-stebros Musikskole og Det kgl. Teaters Balletskoles afdeling i byen. Ud over rumænsk og dansk professionalisme på de ud-øvende og tekniske områder hyrede man tre danske dramatikere: Leif Petersen og Lisbeth Gad til teksten og undertegnede til sangene. Som komponist: Carsten Mørch. Alle erfarne folk i branchen. Tilsagn fra en professionel sanger og skuespiller i rollen som Jeppe. Og så gik tiggeriet i gang. Amt og kommune meldte sig med en del af de nødvendige midler. Man søgte støtte i Demokratifonden, hvis penge skal fremme samarbejde mellem øst- og vesteuropa. Og man søgte tilskud fra Kulturfonden, som har til opgave at fremme fælles projekter mellem professionelle og amatører. Først kom et overraskende afslag fra Demokratifonden. Men måske Kulturfonden kunne redde dette ambitiøse, men absolut realistiske projekt? Ansøgningen sendtes i december 1996. Henad vejen indkaldte Kulturfonden yderligere materiale. Vi ventede og ventede. Svaret kom ikke før i maj 97. Det betød, at vores professionelle Jeppe-spiller var røget, han kunne ikke vente så længe. Dertil kom, at det var et afslag. Jeg kan ikke nære mig for at citere begrundelsen: “Afslaget er begrundet i den kvalitative prioritering, som bestyrelsen har valgt at anlægge, idet det pågældende projekt ikke anses for nyskabende i fornøden grad. Det skal i den anledning bemærkes, at der sker en løbende udvikling i, hvad Kulturfonden prioriterer at give tilskud til indenfor sit formål. Netop med hensyn til egnsspil/lokalspil har Kulturfonden fået og støttet mange ansøgninger i tidens løb. Kulturfonden lægger derfor afgørende vægt på, at de støttede lokalspil rummer en ny kulturel udvikling i form og indhold. Det har bestyrelsen ikke fundet var tilfældet i jeres ansøgning”. I betragtning af, at der hverken er tale om egnsspil eller lokalspil, og i betragtning af, at der er tale om nykomponeret musik samt om en ny opfattelse af Jeppe og Nille, som rummer et nyt svar på “hvorfor Jeppe drikker”, var i forbavsede. Samarbejdet med rumænerne måtte afskrives - tillige med det planlagte gæstespil på Teatrul Dramatic i Brasov. Men resten af budgettet hang alligevel slet ikke sammen. Det var kort og godt ikke muligt at gennemføre projektet. Ikke desto mindre er der alligevel premiere på den nye danske musical Jeppe på Bjerget i Holstebro Musikteater lørdag den 29. november! Symfoniorkesteret er skåret ned til en mindre gruppe danske musikere - til gengæld har vi Sven Skipper som kapelmester. Entusiasmen hos de mange medvirkende blev suppleret med en kontant og farefyldt offervilje: man ville simpelthen ikke give op! De manglende penge er nu lånt i Den Danske Bank. Som har bakket den amtslige og kommunale støtte op med 25.000 kr. Hvorfor fortæller jeg om dette projekt? Det gør jeg, fordi jeg har læst i kulturministerens redegørelse bl.a. at tilskudsordninger skal “opmuntre til at forsøge det kendte under nye former og i øvrigt fremme det nye, det uprøvede …” og: “respekt for det selvgroede, det som vokser ud af befolkningens egen bevidsthed og virketrang”. Der tales også om “at anerkende og udvikle befolkningens evner til kreativitet, selvudfoldelse og aktiv deltagelse …”. Og så står der: “I diskussionen bør der i respekt for den kulturelle mangfoldighed ind-gå en overvejelse om en særlig støtte til kulturel udvikling, som kan gradueres i forhold til forskellige forudsætninger og niveauer, som eksisterer i forskellige kulturelle miljøer og i forskellige dele af landet”. (side 4). Afsnittet slutter: “Bl.a. på denne baggrund forelægger regeringen lovforslag om ændring af Kulturfondens virkeområde”. Så er det jeg spørger mig selv: Har Kulturfonden i sit afslag foregrebet en lovgivning, som grundlæggende laver om på Kulturfondens oprindelige målsætning om kvalificeret samarbejde mellem professionelle og amatører? Det ville ikke stemme med redegørelsens smukke ord. Og måske endnu mere pinligt: Hvad kan en ubøjelig entusiasme komme til at koste i kvalitet? Kan de økonomisk påtvungne kompromiser på længere sigt skade foretagendet? Regeringen vil “i alle relationer stille krav om at hæve ambitionsniveauet i de ordninger, hvor staten helt eller delvist finansierer teaterproduktion”. Vil det ikke kunne bruges imod de kvalificerede entusiaster, at de tvinges til at nedtone netop ambitionerne? Jeg mener: næste gang der skal tigges. © Jesper Jensen. Publiceret med tilladelse af forfatteren. Genudgivet af Det danske Fredsakademi som dukumentation af fredssagens historie og udvikling. Redaktør: Holger Terp.