Det nye Gestapo Information, 23. december 1997 Man opretter en stat i staten, en union i unionen, et bevæbnet korps, som ikke kun skal håndtere handlinger, men også sindelag. Og hvad har vi at sætte op imod det? RETSSIKKERHED Det politiske establishment har grund til at takke den organiserede kriminalitet. I bekæmpelsens navn er man nu i gang med at udhule den retssikkerhed, som grundlov og demokrati skulle garantere folket. Skatteministeren vil sætte grundlovens bestemmelser om boligens ukrænkelighed ud af kraft. Nu skal told og skat have ret til - uden dommerkendelse - at trænge ind i private virksomheders kontorer. Jamen, er vi da ikke alle imod skattesnyderi? Især f.eks. velorganiseret selskabs tømning? Rockerloven - som i parentes bemærket med omhu undgår ordet “rockere” - åbner mulighed for at forhindre folk i at samle sig bestemte steder. En undersøgelse og en efterfølgende dommerkendelse om evt. bevæbning gider man ikke vente på. For tiden rumler man med indførelsen af et forbud mod medlemskab af organisationer eller sammenslutninger, som har “kriminelle formål”. Det var en sådan bestemmelse, som de hollandske myndigheder påberåbte sig, da de greb og ydmygede fredelige danske demonstranter i Amsterdam. Det var interessant at iagttage den danske udenrigsministers skamløse passivitet i den sag. Set i en større sammenhæng falder hans optræden måske på plads - som en del af en trend. Er det den samme trend, som nu kan iagttages i Tyskland? Her vil man - igen i kriminalitetsbekæmpelsens navn - udvide politiets adgang til overvågning og specielt aflytning. Det kan handle om private samtaler, om forhandlinger med advokater, konsultationer hos læger, skriftemål hos ens sjælesørger. En gruppe af tyske advokater har advaret mod denne udvidede adgang. Med Tysklands historie i erindring må et sådant initiativ hilses mere end velkomment. Både GESTAPO og STASI kaster lange skygger - eller burde gøre det. Vi får se, hvad det ender med. Danmark kan også være med. Efter at Unionen har åbnet alle grænser i Vesteuropa - og vil have endnu flere åbnet - må man nu finde andre måder at forsvare sig på. Mod den organiserede kriminalitet, især narkoen. Storkapitalens organiserede skalten og valten med menneskeskæbner drømmer ingen om at pille ved. Hvad gør man? Man giver politiet flere og grænseoverskridende beføjelser. Tilslutningen til Schengen-aftalen i foråret kom ubesværet igennem Folketinget. Først senere er det kommet frem, at der før vedtagelsen forelå en kritisk rapport, som påviste, at det nye politisamarbejde unddrager sig demokratisk kontrol. Men den rapport kendte Folketinget ikke. Hvorfor ikke? Er der blevet gravet i den sag? Var det hensynsfulde embedsmænd, som ville skåne debatten for forstyrrende elementer - eller var justitsministeren orienteret og holdt bevidst rapporten tilbage? Sagen er dysset ned. Hvad der står fast er, at i kraft af Schengen-aftalen kan der foregå en omfattende registrering af unionens borgere. Alt har interesse: politiske meninger, religiøs observans, seksuel orientering. Adgangen til disse oplysninger er stort set fri - i hvert fald aldeles uden for kontrol. Senest blev en stak oplysninger fundet smidt på en belgisk banegård. Toppen er vel nok nået med EUROPOL. Et internationalt politisamarbejde med uigennemskueligt udvidede beføjelser - men det er ikke det værste. Ingen af EUROPOL’s medarbejdere skal stå til ansvar for noget som helst, de er beskyttet mod enhver kontrol, enhver undersøgelse, enhver anklage! De er immune, som det hedder. Kun hvis EUROPOL’s chef allernådigst giver sin personlige tilladelse, kan en af hans medarbejdere komme i fedtefadet. Uanset hvad mistanken anklagen, kritikken går ud på. En så radikal beskyttelse af ordensmagten er ikke set siden det nazistiske regimes hemmelige og sakrosankte korps Geheime Staatspolizei: GESTAPO. I nyere tid må sammenligningen formentlig hedde: Staatssicherheit - STASI. Indtrængen uden dommerkendelse. Kriminalisering af medlemskab af foreninger. Frit spil for politiet. Hemmelige kartoteker i et hidtil uset omfang. Uden nogen form for demokratisk kontrol. Jamen, vi vil da allesammen gerne den organiserede kriminalitet til livs, ikke? For ikke at tale om statsfjendtlige organisationer. Derfor opretter man nu en stat i staten, en union i unionen, et bevæbnet korps, som ikke kun skal håndtere handlinger, men også sindelag. Og hvad har vi at sætte op imod det? En undervisningsminister, som lyver om Tvind. En ju-stitsminister, som vildleder Folketinget. En skatteminister, som sætter grundloven ud af kraft. En udenrigsminister, som prisgiver danske borgere til politiovergreb i et fremmed land. Og en statsminister, som lader alt dette ske. Som i sin desperation for at få et ja til maj blandt andet accepterer et nyt GESTAPO. For at frelse demokratiet, var vi desværre nødt til at afskaffe det. © Jesper Jensen. Publiceret med tilladelse af forfatteren. Genudgivet af Det danske Fredsakademi som dukumentation af fredssagens historie og udvikling. Redaktør: Holger Terp.