Den reformerte skole Om elevråd Hvis l har elevråd på jeres skole, har l Ikke fået det for at l skal have medbestemmelsesret over skolen. I har fået elevråd for at blive opdraget. (fra: »den lille røde bog for skoleelever«) Lige for Sct. Hans besteg folkeskolernes inspektorer talerstolene og sagde et par ord ved årsfesten. De talte om den store verden, som de færdige elever nu efter kaffebordet skulle ud i. De talte om den ulykkelige krig i Vietnam. De talte om al den nød, som hver dag trænger ind i vore stuer via tv. De talte om det, som de kaldte for det såkaldte ungdomsnprør. De fortsatte -- for nu var det lidt siden, de talte om Vietnam med at mane til fredelige midler og undgå voldelige metoder i kampen for den frihed, som man da så godt forstod, at alle mennesker i hele verden gerne vil ha lidt mere af. Det er store fremskridt, der er sket. Mange forældre sidder let rystede og lytter til de moderne ord fra den fornemme talerstol. Det kunne ikke ske i deres tid. De har ret. Skoleinspektorerne er blevet anderledes, Er skolen? Den hævder det selv. Ikke desto mindre er de sommetider næsten uhyggeligt lanpt fra de kønne ord på vejen - og så til den hverdag, som børnene denne ene dag lykkeligt skyder tilside. Der er sket mange reformer. Børn og lærere taler anderledes til hinanden. Eleverne blir hørt i sager, som man synes kommer dem ved. Enkelte steder har de sågar taleret i skolenævnet - noget af mødet. Det er vigtige reformer. Skolen kunne ikke undvære dem. Eleverne heller ikke. Den frustration, som sættes midlertidigt i bero ved disse reformer, vender hurtigt tilbage med venner og bekendte nemlig når man opdager, at reformerne ikke holder, hvad de lover. Det var godt vi fik elevrådene. Deres fiasko i den traditionelle parlamentariske form har afsløret for mange elever, at den egentlige magtstruktur på skolen ikke er rokket. Det er godt vi har forældreindslaget i skolens styrelse. De få forældre, som deltager, opdager for alvor, hvilket lukket land skolen er. Bevares, man følger med. Men hvad der foregår i de enkelte timer der hvor skolen egentlig lever det er hemmeligt, selv kolleger imellem. Det er godt, at kravene til lærernes uddannelse skærpes. Mere viden og indsigt vil skærpe lærernes bevidsthed om deres egen situation. Uden reformerne var systemet forblevet endnu mere lukket. Uden reformerne havde systemet ikke kunnet afsløre sig selv så effektivt som sket. Reformer skønner man først rigtigt på, når man har erkendt deres utilstrækkelighed.